Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut (Osa 3)

Tai sitten voivat myydä Bitcoinejaan. Toki niiden pitäminen juuri nyt voi olla paikallaan. Noin kuukausi aikaa halvingiin.

1 tykkäys

Alokas efekti…

7 tykkäystä

Kyllä! :cowboy_hat_face: Ryysistä rikkauksiin…


Veliosakkeiden kruunattu kuningas tykittelee!

Explore artillery GIFs

5 tykkäystä

Sattumalta googlasin yhden NYSE-pörssin osakkeen. Huomenna hyvä päivä pankkisektorille?


After hours graafi olisi kiva tällekin :face_with_symbols_over_mouth:

1 tykkäys

Oli jaettava X:ään tuo @Kale-possu kirjoitus, koska pidän järkevästä karhuilusta:

https://x.com/sijoitussossu/status/1768017190127640905?s=46

3 tykkäystä

mä ihan vakavassani ihmettelen että kuka näitä ostaa ja miksi? siksi kun on mukavaa omistaa hyvää firmaa? miksei osteta sitä missä nyt selvästi on jotain sellaista mitä itse en ymmärrä? Miksi ei ymmärretä että ne nuoremmat ymmärtää jotain mitä me vanhat ei ehkä ymmärretä? Miksi holdaillaan sitä suomifirmaa joka ehkä joskus liikkuu pari prosenttia johonkin suuntaan ja toivotaan että nyt se lasku loppui? miksei peesata niitä jotka tietävät aiheesta enemmän?? Miksei mennä trendin mukana?

miksei voi myöntää että on väärässä? miksi ilo alkaa kun Bitcoin ottaa seuraavan 15% dipin? ja kun dippi on ummessa parissa päivässä, ollaan hiljaa?

Jokainen joka ikinä on sijoittanut Bitcoiniin on voitolla

https://twitter.com/Vivek4real_/status/1764755691703591267?t=X3BIVKvU1sVRHoBs7v0zHw&s=08

edit: noi neljä firmaa tuli omasta random generatorista, ei ollut tarkoitus niihin kohdistaa postausta. noita kursseja kun katsoo ja samalla tiedostaa että ne ovat suomalaisten suosikki sijoituskohteita, niin herää vain kysymys että miksi?

miksi sijoitan? oma vastaus: for money

kippis

35 tykkäystä

Niko Oon ihmetellyt samaa :grin:…Ei voi ymmärtää mitä porukkojen päässä liikkuu :grin: Helsingin pörssissä on tasan yks osake mihin olen rahojani laittanut… muut on joo :upside_down_face: :grin:

8 tykkäystä

Samaa kyselin tuolla toisella palstalla niin kohtasin katkeraa **ttuilua. Nää on niin rakkaita lappuja vissiin, ihana sitoa rahoja näihin ja toivoa-toivoa että joskus nousisi-nousisi eikä naapurin Jartsa enää naurais mulle. Alla Hesuli vs. SP500 ja nasse. Hese tarjoaa alle 1% vuodessa. Hyvänä puolena tietysti yhä useampi sijoittaja pääsee tavoitteeseensa ja voittaa indeksin. :upside_down_face:

4 tykkäystä

Arvon kirjoittaja; Muistelen että olet aikaisemmin kuvannut minkälaisen vuoristoradan olet kokenut salkussasi ensin hurjan nousun kautta 2021 johtaen lopulta merkittävään pääoman tuhoamiseen Kiinalaisissa sähköauto jne. firmoissa ja nyt taas merkittävän velkavivun kautta isossa nousussa? Kuvaat high risk high reward kohteita ja sijoittamista - vatsahapposi selkeästi kestävät tällaista rallia ja osaat selkeästi seurata markkinan trendejä. Hieno suoritus :clap: (ei sarkasmia)

Nyt on taas se hetki kun sosiaalinen media ja keskustelupalstat täyttyvät krypto jne. hehkuttajista ja härkämarkkina voi näissä kestää vielä tovin. Jossain vaiheessa se matto kuitenkin vedetään taas alta, kun rahaa on tehty riittävästi.

Monelle meistä on paljon kestävämpi ratkaisu lähestyä sijoittamista maratonina eikä 100 metrin juoksuna. Kohdella sijoittamista säästämisenä, joka myöhemmin johtaa taloudelliseen riippumattomuuteen. Väitän että sinun tuhkimotarinaasi vasten löytyy kymmenen henkilöä, jotka vain menivät katki viime romahduksessa.

Väitän myös että Helsingin pörssistä löytyy paljon mielenkiintoisia firmoja, joille voi odottaa nykyisillä kurssitasoilla >10% vuosituottoa. Se ei toki johda mitaleihin näissä kryptokarkeloissa, mutta ehkä sillä voi maratoonilla päästä maaliin.

Tulkaa huutelemaan nämä voittavat ja varmat riskikohteet etupeltoon eikä tällaisten nousujen jälkeen! :grin:

154 tykkäystä

Onhan Bitcoinin kurssinousu ollut hurjaa (ketjun aiheessa pysyäkseni totean että kirjoitushetkelläkin +0,02% päivämuutos) ja onnittelut sillä rahaa tehneille. Mietin vaan tuota lausettasi, että jokainen joka on sijoittanut bitcoiniin on voitolla. Koska kyseessä on (ymmärtääkseni) spekulatiivinen tuote, niin kuin valuutat ylipäänsä, niin kyseessä on tällöin nollasummapeli. Jonkun voitot menevät aina jonkun toisen taskusta pois.

Syy, miksi itse en ole ostanut Bitcoineja, on se, että se on spekulatiivinen sijoitus, jotka olen rajannut omassa sijoitusstrategiassani pois. Varmaan moni muu myös on samalla linjalla. Uskon myös monen muunkin kaltaiseni sijoittajan pyrkivän pistämään rahoja kohteisiin joita ymmärtävät. Minulle kryptot ovat täysin vieraita, joissa jopa niiden säilytykseen liittyviä riskejä en täysin ymmärrä.

10 tykkäystä

Katsohan, sinäkin olet vielä palstalla. Miten vetysalkkusi voi?

22 tykkäystä

Mitä sitä ihmettelemään, sijoitusstrategioita on yhtä paljon, kuin sijoittajiakin. Allekirjoittanutta ei kiinnosta sijoittaa johonkin, jota ei ymmärrä tai muiden peesaaminen ällöttää. Kryptot ei minua kiinnosta, eikä siinä ole kyse mahdollisista suurista voitoista tai tappioista. Tiedostan myös riskirajani, joten kryptot ja jopa jenkkilän firmat jää ulkopuolelle ja se on minulle enemmän, kuin okei. Mulle-kaikki-heti-nyt -ajattelutapa yleisesti ja varsinkaan sijoittamisessa ei ole yhtään minua.

Omistan 18:sta eri suomalaisfirmaa salkuissani, joista 17 on plussalla ja 1 pakkasella tätä kirjoittaessa, vaikka laskettelua on ollut. Listaamasi Nokian Tyres ja Fortum ainakin itselläni ihan hyvin plussalla, ainoastaan Neste on hieman pakkasella (-25%), mutta tokenee odottamalla ja lisäostoilla. Onko hesulin hetkellinen mateleminen minulle ongelma tai tunteita herättävä asia? Ei.

Haluan omistaa osakkeita pitkään, koska pitkäjänteisesti tässä etenen ilman, että kurssien laskut tai nousut hetkauttaa. En etsi pikavoittoja tai -tappioita, mieluummin varmaa tuottoa pitkässä juoksussa, ei minulla ole kiire mihinkään.

Kansankapitalismi >30 vuoden sijoitushorisontilla sopii ainakin meikäläiselle.

48 tykkäystä

Kannattaa sijoittaa vain voitollisesti nouseviin osakkeisiin ja shortata laskevia osakkeita.
T: peräpeili filosofi.

77 tykkäystä

Ei ole, aika moni sijoittaa ilman mitään strategiaa.

4 tykkäystä

Ymmärrän ajatuksen että hesulissa on tällä hetkellä jäätävä sentimentti pitkän laskurupeaman jälkeen ja nyt todennäköisesti myymällä myy pohjilla tai lähellä pohjia. Mutta pidemmän aikavälin kilpailukyvyn kannalta pidän kuitenkin helsingin yhtiöjakaumaa huolestuttavana. Täällä on valtavasti mörnijöitä ja syklisiä yhtiötä, todella harvassa ovat yhtiöt, joilla olisi rakenteellinen kasvu-ura pidemmän päälle näköpiirissä. Yhdysvallat taas kuhisee yrityksiä, jotka tulevat 100% varmuudella hyötymään esimerkiksi käynnissä olevasta tekoälytrendistä. Tästä syystä ainakin itse ymmärrän hyvin, miksi yhdysvallat on kallis ja helsinki “halpa”. Helsinki tulee varmasti nousemaan jonkun verran jos korkoja lasketaan ja syklisillä tulee parempi suhdanne, mutta vaikea nähdä hirveästi nousuvaraa indeksissä jos suurimmalla osalla yhtiöistä tulos ei juurikaan kasva ja koko tulos työnnetään ulos osinkoina. Miten ihmeessä osakekohtainen tulos voisikaan kasvaa tällöin?

36 tykkäystä

Hesulista tulee juuri meille suomalaisille tuulipuvuille sopiva pörssi. Osinkoja siirretään toistemme taskusta toiseen saman hillopurkin sisällä.

13 tykkäystä

On Helsingin pörssissä hyviäkin firmoja, mutta kyllä siellä tietty sellainen mörnimisfiilis tulee. Katsokaa vaikka Fiskarsin kurssi viimeiset 10v ajalta, niin tuollaisia firmoja pitäisi kyllä varoa viimeiseen asti. Mielestäni on vaarallinen sijoitustapa tyytyä osinkoihin ja katsella, kun pääoma sulaa alta. Esim. mun äidillä on Stockan osakkeita, niiden hankintahinta on jossain 20e paikkeilla ja nyt jotain ihan muuta.

Itse sijoitan jatkossakin Bitconiin, mutta se on noin 1/40 muista sijoituksista, joten eiköhän ole hajautus kunnossa.

Pitänee joku ETF ostaa vaikkapa ensi viikolla. Suoraan en halua Bitcoinia ostaa, niin paljoa ei ole mielenkiintoa. Mutta ihan hyvä on mielestäni lähteä, hyvin hajautetulla salkulla mukaan näihin päivän trendeihin mukaan.

Mutta kyllä Suomessa pitäisi avata silmiä vähän ja ymmärtää, että sitä pääomaa pitää suojella ja sen pitää kasvaa, muuten (omasta mielestäni) sijoitus on epäonnistunut. Pelkkä osinko ei riitä.

2 tykkäystä

Harvempi haluaa sijoittaa asiaan, josta ei ymmärrä. Miten tiedät, että ne nuoremmat tietää paremmin? Oletat näin koska kurssi nousee? Mitä jos ne nuoremmat eivät vain ole nähneet sijoitusurallaan vielä tarpeeksi kuplia ja bulleroivat varomattomammin mukaan?

Viittaatko Sayloriin vai ketä tässä tulisi peesata? Hän on puolueellisimpia bitcoinin puolestapuhuja mitä on olemassa valtavan vivutetun BTC altistuksen vuoksi.

Tästä paljolti samaa mieltä. Momentum sijoittaminen tutkitusti toimii, joten putoaviin puukkoihin tarttumista tulisi karttaa ja ostaa mieluummin niitä nousutrendissä olevia.

39 tykkäystä

Kevyesti 30% rikki! Spinnovan raketti kulkee lujaa, mutta vähän väärään suuntaan… :rocket: :rocket: :arrow_lower_right: :arrow_lower_right:

image

28 tykkäystä

On osakepoiminta ainakin lyhyellä aikavälillä vaikeaa, myös Inden mallisalkulle…
image

Harvia:
image

Neste:
image

40 tykkäystä