Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut (Osa 3)

On tässä itselläkin mukava katsella toistaiseksi menoa☺️ Viime syyskuussa myin kaiken paitsi tämän ja siitä lähtien 100% osakepainolla mukana. Joskus sokeakin kana jyvän löytää.

27 tykkäystä

Jotkuthan ovat myyneetkin tätä priimus-Harviaa ja ostaneet Nestettä tai jotain muuta houkuttelevaa…(kuulun itse joukkoon)…
Ei yli 20% liikevoittoa tekevää lehmää saisi myydä, ainakaan jos ajattelee hiukan pidemmällä jänteellä kuin 12kk

3 tykkäystä

On kyllä todella pahaenteisen oloista hivuttautumista alas. Aina kun mun lappu tekee tota, niin hetken päästä tulee kymmenyksen droppi. Mitähän mieltä Kamuxista olisi palstan tekniset gurut :thinking:

En ole tekninen guru, mutta uskon että he sanoisivat about näin:

“Odota trendimuutosta, älä koske putoavaan puukkoon. Pohjien arvailu on lottoamista”.

Tässä ehkä oma tärkein oppini viim. 3 vuoden aikana. Kun noudatan menee hyvin, kun en, tulee duffea. :sweat_smile:

11 tykkäystä

Kalmari se hätyyttelee 30 euron rajaa. Taitaa olla alennusmyynnit ohi.

3 tykkäystä

Case Kalmari

Tyhjennystä tullee vielä, hinta ei vaan ilmeisesti ole vielä tarpeeksi korkea. Ihmettelen tässä, ettei tilaisuuteen yleensä tarttuvat mestarit ole suuremmin olleet ostotuulella. Tulkaas nyt itse kommentoimaan mikä tässä on niin luontaantyöntävää. @SijoitusSeppo @timontti @Ninja @Mauri @Verneri_Pulkkinen ja moni muu.

Tästä on jonkin verran depattia, onko se syklin huippu nyt Kalmarilla vai parin vuoden päästä.
Itse jotenkin ihastuin sijoitukseen jo siksi että siellä on tukeva joukko ankkurisijoittajia takana joille yrityksen menestys on kyllä tärkeää, mutta eivät ole ensimmäisenä myymässä pikku töyssyihin.

11 tykkäystä

Mä olen ostanut Kamuxia aina kun kurssi on ollut alle vitosen ja possani on tämän osalta kuitenkin selkeästi vieläkin plussalla. Mutta ostosormea alkaa kutittaa… Uskon Pajuharjun kunninanhimon riittävän laittamaan Ruotsin ja Saksan toiminnot voitollisiksi. Jos ei niin ei ole Tapio hintansa wörtti.

4 tykkäystä

Nytkö tämä lähtee toipumaan?
image

Mietin, että lyhyt swingi olisi ollut tässä hyvä mutta laiskotti. Markkinoilta löytynyt enemmän itseä kiinnostavia keissejä, muuten varmaan tämäkin olisi hyvä vaihtoehto

6 tykkäystä

Taidettiin menettää tämä kaunokainen. Rakas onnea matkaan, sinä ansaitset kultaa!

5 tykkäystä

Mietin tätä ajatusta.
Itselleni vakiona on vaikeinta tunnistaa ns. nousutrendi. ja olla mukana sellaisessa riittävän ajoissa. Myös että millä timelinella niitä tarkastelee.
Tässä Nightingalen tapauksessa suhtaudun itse varauksella ns. pienen marketcapin paperiin joka liikkuu näin villisti. Itse kuitenkin tulkitset tällaisen tapauksen nousutrendiksi vs. “heilahteluksi”?

Ellen väärin lue tulkinnastasi, olettaisit näkeväsi jollain aikamääreellä price rangen tiivistymistä ja tästä taas breakout suuntaan tai toiseen?

1 tykkäys

Markkina toimii niin kuin se toimii, eikä sitä kiinnosta mitä mieltä joku siitä on. Jokainen markkinoilla toimija voi itse päättää opetteleeko lukemaan sitä vai jatkaako tikanheittolinjalla. :see_no_evil:

Tikanheittäjät maksaa tekijöiden lounaan…

12 tykkäystä

Sama ajatus kuin @timontti yllä eli swingiä korkeintaan tarjolla. Syklin huipulla olevaa syklistä ei muuten tee mieli :sunglasses:

4 tykkäystä

Tämä on haaste itselläni myös. En erota trendejä ajoissa normaalista heilunnasta tai korjausliikkeestä. Jälkikäteen tarkasteltuna ne toki ovat selvästi havaittavissa :slight_smile: Toki yhden asian olen mielestäni oppinut, ja se on se, että tarkistaa ennen uuteen veneeseen hyppäämistä sen kurssikäyrän vähän pidemmältä ajalta ja jos siellä on laskeva trendi havaittavissa niin mietin sitä ostamista vielä kerran uudelleen. Putoavia puukkoja on paljon, ja varsinkin small capeissä iso osa yhtiöitä ei koskaan saavuta entistä ATH-lukemaansa.

3 tykkäystä

Timeframe riippuu sijoitushorisontista. Karkeasti sanoen, jos tarkoitus on pitää vuosia, niin weekly on oikea. Jos viikkoja (swing) niin weekly + daily. Daytreidaajat katsovat sitten koko skaalaa weeklystä minuuttiin. Skalppaajat katsoo 10s/15s.

Kurssit toimivat fraktaalimaisesti, ja nousutrendin alun tunnistaa samalla tavalla joka aikaikkunassa: laskua seuraa higher high, higher low ja uusi higher high.

15 tykkäystä


Tuntuuko sinusta siltä, että vastahan meillä oli osarijulkistuskausi? Älä huoli, tämä on käytännössä koko ajan jatkuva prosessi, jos US-markkinoita seuraa - nämä ensi viikon perjantaina.

13 tykkäystä

Sotkamo Silver yli 4% nousussa tänään, kun Q2 tulosjulkistus lähenee. Myyntilaita ammottaa tyhjyyttään ja ostotoimeksiantoja on usiamman sadantuhannen kappaleen edestä.

Hopean hinta on nousussa ja hopean hinta muutenkin yli 7 taalaa unssi korkeammalla, kuin viimevuoden huippuhyvällä kakkosvartilla. Tänä vuonna kakkosesta tulee hyvä ja siitä eteenpäin näillä hopean hinnan liikkeillä erinomaisia. Taitaapi tulla Sotkamo Silveristä tänäkin vuonna yksi kovimmista nousijoista Helsingin pörssissä kuten oli viime vuonnakin.

Kiitos Blackrock & Vanguard tästäkin laskupäivästä (vihreä Stoxx 600)

3 tykkäystä

Eurolaput laitaan ja rapakon takana kurssit koilliseen :face_with_peeking_eye:

4 tykkäystä

Joo on se naurettavaa kun sekunnin tarkkuudella samat % graafissa.
Kohta onneksi Q2.
Jos olisi malttanut pari viikkoa ennen “kesäostoja” :person_shrugging: