Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut (Osa 3)

Ei täällä olla hyökkäämässä ketään kohtaan henk.kohtasesti. Kyllä itsekin sanoin Beginner-nimimerkille aiemmin vetyfirmojen jatkuvasta päivittelystä, eikä se ole mitenkään pahalla.

Olen itsekin täällä foorumilla siellä pienemmässä sarjassa niin salkun koon, kuin myös sijoitusuran pituuden perusteella.

Kukaan tuskin sinua vastaan henkilökohtaisesti hyökkäsi, vaan yrittää avuliaasti auttaa. Itse olen tykännyt kuunnella muita täällä, koska itse alkumetreillä tässä pitkässä ja upeassa matkassa.

Älä siis ota näitä juttuja henk.kohtasesti vaan yritä ammentaa näistä ne tärkeimmät jutut, ja kenties jopa hyödynnätkin niitä tulevaisuudessa, kun salkkusi kasvaa. :v:

26 tykkäystä

Minusta tuo on ennemmin neuvomista, kuin vittuilua. Harvoin sijoittaminen on sen arvoista, että sen vuoksi kannattaa synnyttää stressihormoneita tuijottamalla päivittäin tai edes viikoittain sattumanvaraisesti heiluvia kursseja harmitusta niiden liikkeistä kokien. Tässä samaan asiaan alkutaipaleella sortuneet kokeneet sijoittajat yrittävät vain auttaa toista samasta asiasta kärsivää. Jos he ovat ymmärtäneet väärin etkä kaipaa tällaista apua niin aina parempi :slight_smile:

38 tykkäystä

@Suppilovahvero on aidosti ikoninen Kempower-sijoittaja ja hänellä on selvästi hauskaa olla yhtiön omistajana. Ihanaa ja raikasta lukea foorumilla noin puhdasta innostusta ilman turhia murheita ja kyynisyyttä. Kyllä sieltä varmaan joku päivä tulee, kun tullaan pyytämään neuvoja muilta sijoittajilta, mutta turha niitä on nyt hänelle väkisin yrittää tyrkyttää. Rock on, Suppis! :love_you_gesture:

82 tykkäystä

Kyllä kauramaito maistuikin aamukahvissa hyvältä tänään.
Ai että jotain merkittävääkin tämän takana vai, no ei ole ainakaan omaan silmään osunut ellei jakelua keksiliikeessä yhdysvaltojen markkinoille nyt sellaiseksi lasketa.

5 tykkäystä

Itsekin hehkutan aina lempiyhtiötäni milloin misssäkin, kurssikehitystä katselen tässä vähän pidemmällä sihdillä. Eli kyseessä on Harvia, hyvin kannattava kansainvälinen kulutustavarayhtiö.

Kurssikehitys on ollut volatiilia, mutta pidemmän aikavälin tuotto on todella hyvä (yhtiöhän on ollut nyt pörssissä reilu 5 vuotta ja osakkeen kokonaistuotto on jo +448%). Viisi vuotta alkaa olla semmoinen kohta, missä voi jo alkaa tehdä johtopäätöksiä osakkeen menneestä tuotosta (lyhyen aikavälin kohina alkaa puhdistua). Paino sanoilla mennyt tuotto, tulevaisuuden näemme sitten aikanaan.

image

Alla kurssigraafi koko ajalta:

image

33 tykkäystä


Uusille pörssiintulijoille voi tehdä näin - elämä alkaa tuon FOMO-huuman jälkeen alusta uudestaan.
Pohjat tulevaan on tuossa 12.70 tasolla :rofl:

30 tykkäystä

Ai että sitä välillä yllättää itsensäkin näillä mooveilla. Tämä kuuluisi ehkä enemmän sijoitusvirheet ketjuun, mutta menköön tänne kun on kurssin ihmettelyäkin. Myin päivää ennen osaria, josta on noustu nyt 33%. :slight_smile:

13 tykkäystä

Onneksi lohduttaudun sillä että @Odetus luult harmittaa itseäni enemmän, kun itse luovuin 40$ eilen positiostani (toistaiseksi) ja tänään meno jatkuu kovaa ylöspäin edelleen. :bowing_man:

Ja mitä näistä kurssien päivittelyistä kun tänään katselen BABA:ni -9% sulamista niin Martingale taisi jotain tämän tapaista sanoa, että tällaiset alle -10% position laskut ei aiheuta edes silmän räpäytystä.
Lisään itse että edes värähdystä haarovälissä

EDIT: no onpas läppä kun mies juuri samaan aikaan pistit oman päivityksesi ylle :joy:

Harvia ja Kempower ovat myös minun lempiosakkeeni. Ne ovat tuoneet lyhyen sijoitusurani parhaat tuotot ja ovat kymmenen kotimaista yhtiötä sisältävän osakesalkkuni kaksi suurinta omistusta. Mieluummin ostan niitä kakkosella alkavalla kurssilla kuin esim. vitosella. Nyt on todennäköisesti hyvä aika lisäillä molempia salkkuun, jos sijoitushorisontti on pidempi kuin yksi päivä/viikko/kuukausi. Jäitä hattuun ja kurssien seurantaa vähemmälle. Tekee mielelle hyvää. Siihen ainakin itse pyrin, tosin vähän vaihtelevalla menestyksellä…

5 tykkäystä

Suorastaan hämmentävä sattuma. :sweat_smile:

Herranen aika! Ensimmäinen kerta kahteen vuoteen, kun tämä salkkuni suurin yksittäinen positio on nyt tuottoprosentiltaan +/-0%. Eli keskiostohinnassa jo mennään. :money_mouth_face:

5 tykkäystä
2 tykkäystä

@Jukka_Lepikko ja Nvidia :open_mouth:

11 tykkäystä

NVIDIAn meno kyllä aiheuttaa pieniä hikipisaroita. Ei kestä pienintäkään rasahdusta osarissa AI-tavaran menekin osalta. Pakko myöntää että harkinnassa on pieni keventely ennen sitä… :thinking:

10 tykkäystä

Älä kevennä vaan otti pieni shortti. Näin pääset hyötymään potentiaalisesta kurssilaskusta ja toisaalta verokarhu ei pääse hyötymään myynneistäsi.

Viime vuoden jälkeen ei moista riskiä ole ihan hetkeen :smiley:

22 tykkäystä

Mitä tälle Oatlylle on tapahtunut? Listautui pari vuotta sitten ja hinnat oli tuolloin yli 20 dollaria?

2 tykkäystä

Pieni näppäilyvirhe aamutuimaan joltakin. Nyt hinta palautu jo normaaliksi.

1 tykkäys

Tässäpä jollekkin tilastotieteilijälle lopputyöaihe: tutki miten Inderesin foorumin tietyssä ketjussa sentimentti muuttuu kurssiliikkeiden perusteella: Remedy ketjussa oli euforinen tunnelma kun kurssi paineli nopeasti jostain 23 eurosta lähemmäs 31 euroa ja pelkkää positiivista nähtiin esimerkiksi nyt peliarvioissa ja miten ne tulevat nostamaan myyntiä. Nyt kurssi on ottanut takapakkia ja oikeastaan kaikki ne ennen koetut positiiviset asiat (peliarviot, ehdokkuudet parhaimmaksi peliksi eri kategorioissa) onkin suht vaikeita muuntaa myynniksi ja loppujenlopuksi aika neutraali vaikutus (hyvä nyt ettei negatiivinen sentään :slight_smile: ).

14 tykkäystä

Hyvä Musti :finland:, koita jaksaa roikkua, ei me olla pitkävihaisia :face_with_peeking_eye:

9 tykkäystä