Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Yrityksen velkaisuutta tutkittaessa, mikä olisi yleisesti paras/parhaat luvut kuvaamaan onko velkaa liikaa vai sopivasti? Olen katsonut paljon ihan vain kokonaisvelan määrää ja korkokulujen määrää, ja verrannut nettotuloihin, kassassa olevaan rahaan, ja kassavirtaankin mutta mihin näitä ensisijaisesti kannattaisi verrata, jotta saisi parhaimman käsityksen onko velka kestävällä pohjalla?

Etsin sopivia lukuja, joilla tutkin kuinka terveitä kiinnostavien osinkofirmojen taloudet on, eli ei mitään kasvufirmoille sopivia arvoja haussa. Kyseessä on “paletti” johon olen poiminut tärkeitä lukuja ja paikkoja rajoitetusti, eli pitäisi löytyä mielellään vain 1 tai 2 lukua joilla voisi vetää nopeasti jo karkeat päätelmät.

Voisiko joku debt to ebitda olla sopiva?

5 tykkäystä

Mitkä sektorit pärjäävät yleisesti parhaiten tai ovat pärjänneet inflaation noustessa? Paljon puhutaan,että nykyinen inflaatiotaso olisi “transitory”, mutta maalaisjärjellä ajatellen tuntuu, että voi tästä hieman pidempikin ajanjakso tulla tai ainakin piikki. Sähkön hinnankorotuspaineet yms. antavat tästä ehkä jotain osviittaa. Tämä on hyvin yleistä pohdintaa, mutta kuulisin mielelläni mielipiteitä muiltakin.

2 tykkäystä

Ne joiden tuotteita on pakko ostaa tai peppu jäätyy ja maha on tyhjä. Ts. tahoja jotka voivat käyttää sitä hinnoitteluvoimaansa koska ostajilla ei ole hirveästi vaihtoehtoja. Ruoka, energia, lääkkeet, ehkä telepalvelut koska nykyporukat eivät taida ilman niitäkään pystyä elämään. Tässä tosin tietty on riski että valtio astuu peliin ja alkaa sanelemaan hintakattoja tms. jotka voivat nopeasti sotkea asioita.

Ja alojen sisällä tietenkin on eroja sen mukaan miten paljon on hinnoitteluvoimaa. Osa voi tinkiä katteista ja selvitä, osa ei pysty vastaamaan kun ei tappiolla kestä myydä ja sitten putoaa porukkaa pois.

4 tykkäystä

Melkoisen villi listautumisbuumi taas käynnissä. Onkos foorumilaisilla jotain hyviä tapoja saada helposti ja vaivattomasti bongattua (laadukkaat) IPOt?

Harmittaa, jos hyvä listautuminen ja pikavoitot valuu ohitse, jos kiireen keskellä ei muutamiin viikkoihin seuraile markkinoita aktiivisesti. Eikä toisaalta viitsisi jokaisen listautujan esitteisiin, analyytikkoarvioihin ja satojen viestien ketjuihin perehtyä, vaan mieluummin perehtyisi niihin no-brainereihin, joissa ylimerkintä on suorastaan itsestäänselvyys. Lisäksi tuntuu esim. hieman vaivalloiselta pysyä kärryillä, milloin esim. Inderesin merkintä alkaa. Jokin cheat code näihin olisi poikaa.

Inderesin sivuillahan näköjään on nykyään aika kiva lista IPOista, mutta eipä näistäkään nyt suoralta kädeltä näe esim. merkintäaikoja.

1 tykkäys

Jos inflaation nousu johtaisi korkojen nousuun, tähän voisi vielä lisätä pankit jotka saavat myöntämistään lainoista korkeampia korkotuottoja. Lisäksi vakuutusyhtiöt saavat floatistaan korkeampia korkotuottoja, toisaalta tämä voisi esimerkiksi pohjoismaiden osalta vaikuttaa hintakilpailun kiristymiseen vakuutuksissa ja se jäisi vain nähtäväksi minkä verran kasvaneet korkotuotot kompensoisivat alentuneita katteita vakuutuksissa.

Lisäksi itse ainakin olen sitä mieltä että aivan parhaat kasvuyhtiöt pärjäävät myös korkean inflaation (ja mahdollisesti myös korkojen) ympäristössä, jotka eivät tarvitse ainakaan paljoa lainarahaa kasvunsa rahoittamiseen vaan niiden liiketoiminta on niin pääomakevyttä sekä tuotteet/palvelut niin kilpailukykyisiä että niiden katteisiin inflaatio ei vaikuta ja ne voivat rahoittaa kasvun lähes yksinomaan tekemällään kassavirralla.

4 tykkäystä

Ei kai tuommoiset päde listaamattomiin yrityksiin?

Osakeyhtiölaki ei lunastusasiassa tee eroa listaamattomien ja listattujen yhtiöiden välillä.

3 tykkäystä

Koetan kartuttaa omaa ymmärystä lukea yhtiöiden tulosraportteja ja kykyä tehdä omia Discounted cash flow (DCF) arvioita lukujen perusteella.

Olen yrittänyt muutamien templatejen pohjalta. Kerännyt dataa tradingviewistä, nordnetistä, yahoosta taulukoihini. Mutta laskelmieni tulokset ovat hyvin vaihtelevia.

Tai sitten tosiaan kaikki on vaan järkyttävästi ylihinnoiteltua parhaillaan :grinning:
Onko jollakulla vinkata hyväksi todettuun excel / googlesheet templateen jota käyttää itse osakkeen arvon arviointiin DCF-modelia käyttäen?

Miten Inderesiä merkitään Evlin kautta? Pitääkö olla ao-tili siellä ja sitten laput jäävät siihen palveluun, vai? Varmaan täällä jossain uumenissa tuo on kerrottu, mutta en löydä.

Ei tarvitse. Ilmoitat Evlin kautta aot:in, mihin laput haluat ja maksat merkinnän oman verkkopankkisi kautta.

4 tykkäystä

Pystyykö Nordnetissa mitenkään hakemaan NGM - Nordic MTF listan minifutuureja muuten kun etsimällä hakukentästä? Olen muutaman kerran etsinyt futuuria kuten tänään, mutta sitä ei löytynyt jos otti valikosta “Minifutuurit”. Hakukenttään kirjoittamalla esim. VIX niin tulee kuitenkin joukko futuureja vastaan.

Osakepoiminnasta ja laskumarkkinasta tuli mieleen, että millaisia näkemyksiä sekä tilastoja on osakepoiminta vs indeksisijoittaminen lasku- ja nousumarkkinassa?
Yhtiöiden kursseja tutkiessa huomasin, että pörssissä on melkoisen paljonkin yhtiöiden joiden kurssi on laskenut todella voimakkaasti suhteessa indeksin laskuun. Eli onko yleisempää onnistua indeksin voittamisessa laskumarkkinassa jossa indeksiin sijoittamisella ei tietenkään voita mitään (paitsi halpenevat kurssit jatkuvalla sijoittamisella)? Mitä sanoo konkarien ajatukset ja tilastot tästä?
Itse olen tällä hetkellä 0% osakepainolla ja odotan vain kurssien laskuja. Indeksiin sijoittaminen ei kiinnosta, mutta yksittäisissä osakkeissa vaikuttaa olevan paljon hajontaa.
Toki kaikki laskee kun kunnolla rommailee.

Pystyykö OP ssä tekemään stoploss toimeksiantoja myös ulkolaisille osakkeille?

Pystyy mutta hieman erikoiset nämä toimeksiantojen voimassaoloajat

2 tykkäystä

Tekisi mieli kevennellä paria osaketta AOT puolella. Mutta tuntuu vaikealta siksi, koska ensimmäiset erät ovat nousseet yli 50% ja silloin FIFO periaatteella veroa tulee aika paljon maksettavaksi. Uudemmat erät positiosta on ±0 tai tappiolla. Tällöin ajatuksen juoksu on itselläni, että “järkevämpi” olisi myydä kaikki niin veroja ei tulisi niin paljon ja ostaa vaikka pienempi erä takaisin lähitulevaisuudessa.

Olenko nyt tajunnut jotakin väärin tässä yhtälössä? Yleisesti keventely tosiaan hankalan tuntuista FIFO takia, ellei ole OST…

Kysymykseesi vastaten.
Positiosi on ollut tuottoisa. Ja lienee tarkoituskin sijoittamisessa?
Jotenka kannattaa olla iloinen veronmaksaja.

3 tykkäystä

Mieti, miksi haluat myydä etkä omistaa. Onko kyseisten yritysten tuloksenteko näkymät heikentyneet?

1 tykkäys

Entä jos on useampi AOT: Onko hankinta-arvo AOT kohtainen vai yli AOT?

Se on AOT kohtainen.

1 tykkäys

Onko OP tietäjiä? Kun mobiil sovellus ei anna
ostaa Seligssonin OMXH25 ETF lainkaan.
Osta nappi puuttuu kokonaan?

Suojellaanko tässä nyt peeloa joltain?
Selaimen kautta kyllä onnistuis.

Eli onko joku muu huomannu vastavaa?
vaikka jossain muissa lapuissa.
Tai onko joku järki selitys tälle?
Vai pelkkä bugi mobiili sovellukssa.

Onks tietoo?