Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Ainakaan kovin edulliselta ei vaikuta, toki halvempi kuin kotosuomen QT.

Moi! Olisiko foorumilaisilla tietoa palvelusta, josta näkisi kootusti kotimaisen pörssin osakkeet ja niitä mahdollisesti seuraavat analyytikot ja heidän suosituksensa?

Koyfin:ssä voit koota oman seurantalistan ja määritellä mitä tietoja lista esittää, mm. suositusten keskiarvon. Analyytikkoja ei taida kertoa.

1 tykkäys

Rekisteröinti on näemmä ilmaista mutta saako kuinka monta minuuttia selailla ennen kuin tulee viesti että “tämä ominaisuus on vain premium-käyttäjille” tai jotain?

Saa loputtomiin selailla, mutta kaikki tieto ei ole ilmasta eikä ulotu loputtomiin, olisiko 5-10v. päähän?. Ihan reippaasti saa tietoa ilmaisversiollakin, jota itsekin käytän.

2 tykkäystä

Kiitos :+1:t2: Laitetaan testiin.

1 tykkäys

Itse kuvittelin että osakkeet arvostettaisiin käypiin arvoihinsa ja tästä arvonmuutoksesta tulisi vain liikevoittoa, muttei liikevaihtoa - nostaen EBIT-%. Ja toisaalta liikevoitosta ei maksettaisi veroja, vaan ne olisi vain verovelkoja kunnes voitot realisoitaisiin, jolloin myös tulos olisi suhteellisesti korkeampi, kun veroprosentti laskisi alle 20%, kun osasta liikevoitosta ei makseta veroa.

Joku sijoitusyhtiötä käyttävä osaa varmasti paremmin avata asiaa?

Olen tässä miettinyt ja jonkun verran tutkaillut internetin ihmellisestä maailmasta, mutta en vain ole saanut tyhjentävää tai mitään selkeää vastausta kysymykseeni. Kysymys siis kuuluu: Onko pitkäaikaissijoittajalle järkevämpää laittaa kaikki AOT:lle vai OST:lle? Olen siis juuri aloittanut sijoittamisen, kun ikä kasvoi riittäväksi se omin päin aloittaa ja ei ole ketään tuttua keneltä apua hakea.
Kiitos etukäteen!

Jos rahaa on max 50 tonnia ja ei halua sieltä ulos säännöllisesti tuottoa, niin laittaisin osakesäästötilille. Sinne saa osingot ja mahdolliset myyntivoitot verottomana. Veroja maksetaan vasta sitten, kun ottaa tältä tililtä varoja ulos.

Mutta jos haluaa esim. jokavuotisia osinkotuloja vaikkapa omaan kulutukseen, niin AOT:n kautta vero on hieman matalampi.

Tähän ei ikävä kyllä ole yhtä oikeaa vastausta, riippuu sijoitusstrategiastasi ja tilanteestasi monella tapaa.

Osinkotulot tulevat verotuksellisesti useimmissa tilanteissa kalliimmaksi kuin osakkeiden myyminen itse, jos AOT:lla henkilösijoittajana mennään. Hämmentävästi tällaisessa strategiassa ei nykyisellä osinkoverotuksella ole enää järkeä, vaikka se yleinen tuntuu olevan. Ennen 2005 kun oli vielä yhtiöveron hyvitysjärjestelmä niin osingot olivat toki hyvä tapa saada yritykseltä voitonjakoa.

Vastaus kysymykseen lyhyesti: OST parempi lähinnä verotuksen kannalta. Mutta vastaukseen ei voi sinänsä antaa yleispätevää vastausta, se riippuu vähän. Aot:ssä on hyvinä puolina esim välittäjän vaihto helpompaa, osakkeiden lahjoitus mahdollista ja rahastot. Esim itsellä on tällä hetkellä suurin osa varallisuudesta Nordnetissä. Jos/kun lähden joskus hakemaan asuntolainaa, vaikkapa OPsta, tai mistä vain, en voi käyttää vakuutena Nordnetin varoja, vaan he vaativat että siirrän osakkeet niille jos haluan osakkeita vakuutena käyttää. Yleensä jokainen pankki vaatii näin. Jos kaikki osakkeeni olisi ost:llä, siirto ei olisi mahdollista, pitäisi ryhtyä myyntihommiin. Tulen tekemään myös pienen lahjoituksen lapselle ja tämä ei onnistu ost:ltä. Joten olen tehnyt kompromissiin ja käytän molempia (vaikka muutenkaan kaikki ei mahtuisi ost:lle, ja aot:n realisointia en tekisi muutenkaan verosyistä). Niin ikään esikoisellani ei ole järkevää olla ost:tä koska rahastojen merkkaaminen ei onnistu siellä. En tosiaan osaa sanoa miten olisi järkevin tapa itsellä, näin olen nähnyt parhaakseni. Sitten riippuu myös minkälaisia osakkeita ostaa ja mistä. Mutta Suomen osakesäästötili on aivan susi kyllä siis kertakaikkiaan.

tarvisin vähän vinkkejä tulevaisuutta varten, olen miettinyt asp-tilin avaamista mutta en osaa sanoa onko se kannattavaa tehdä jo tässä vaiheessa vaiko myöhemmin.

vähän taustatietoa: olen siis tällä hetkellä 19v, lähden opiskelemaan kauppikseen 2022 syksyllä ja edessä on siis 5vuoden tutkinto. todennäköisesti oman kämpän ostaminen olisi vastassa aikasintaan noin kuuden vuoden kuluttua. sijotusta on tullu harrastettuu semmonen puoltoista vuotta ja mietin että olisiko kannattavampaa sijoittaa rahat etf/osakkeisiin ja avata asp tili lähempänä asunnon ostamisen aikaa vai avata nyt jo ja aloittaa kuukausisäästäminen sinne?

Kiitokset jo etukäteen vastauksista🤩

Oma mielipide, Aloita aspin täyttäminen korkeakouluopintojen alkaessa, jos otat opintolainan.

1 tykkäys

Missä vaiheessa sykliä syklinen osake noin yleisesti ottaen kannattaisi myydä? Tietysti syklin olessa huipussaan mutta millaisista merkeistä tämän paikan voi edes kuvitella tunnistavansa. Menin foorumin innostamana taas peesailemaan ja ostamaan konttialus-osakkeita, jotka onkin noussut ihan kivasti, mutta ei mulla ole hajuakaan, millä logikaalla näitä pitäisi sitten laittaa laitaan. Syklisten kohdalla kun ymmärsin kuitenkin, ettei ikiholdailu kannata.

Riippuu siitä onko osake etusyklinen, syklinen vai jälkisyklinen. Etusykliset lähtevät liikkeelle jo aikaisessa vaiheessa syklin muutosta, esim investointihyödykkeitä valmistavat yritykset kuten konepajat.

Sykliset taas ovat ikäänkuin talouden kuumemittari ja niiden talousluvuista voi havaita talouden nykytilaa. Esimerkkinä vaikkapa autoteollisuus.

Jälkisykliset taas seuraavat viiveellä syklin muutosta. Talouden kääntyessä nousuun näillä on vielä hetki vaikeaa, kunnes oma liiketoiminta lähtee rullaamaan. Vastaavasti talouden laskiessa näillä on vielä hetki pöhinää päällä. Esimerkkinä vaikka nuo rahtifirmat, jotka toimittavat hyvänä aikana tilattuja tuotteita.

Näiden päälle toki ala- ja yhtiökohtaiset tekijät. En osaa antaa mitään kultaista sääntöä, koska kannattaa myydä, mutta ohjenuorana ehkä, että mitä vähemmän alaa ja yrityksiä tunnet, sitä nopeammin ota (osa)voitot.

1 tykkäys

@Antti36

Eiköhän ne yritä olla todellista kuvaavia eli levered. Tietekin velaton yhtiö on sitten velaton, mutta jos miettii mitä yhtiö myy, onko velkaa ja miten liikevaihdon muutokset vaikuttaa kannattavuuteen niin sieltä voi päätellä missä haarukassa se voisi olla.

Damodaranilla on toimialakohtasia aineistoja, joita voit käyttää ja laskea unlevered betan toimialalle käyttäen avg velkaantumistasoa (olikin valmiina laskettu) ja sitten yksittäisille yhtiöille käyttämällä yhtiön velkaantumistasoa. Tai vaikka reverse engineer Inderesin käyttämistä (ei todellakaan tietoa miten valittu).

https://pages.stern.nyu.edu/~adamodar/New_Home_Page/datafile/Betas.html

Mun mielestä mutulla saa ihan hyvin betan arvioitua kun miettii myy (Ferrarit menee kaupaksi yhtä hyvin taantumassa kun noususuhdanteessa), onko velkaa (velka nostaa riskitasoa) ja miten kannattavuus käyttäytyy liikevaihdon muuttuessa (esim. käytettyjen autojen kauppias Suomessa tekee todnäk. samaa suhteellista kannatavuutta mikäli liikevaihto heittelisi, joten riski on pienempi vrt. esim Finnair, isot kulut maksettavana jos liikevaihto sukeltaa). Sitten katsoo jälkikäteen vaikka Yahoo Financesta oliko pelikentällä.

Mihin tietoa tarvitset?

Miksi vain harvat biittaavat indeksin (pitkässä juoksussa) ja mitä ominaisuuksia heillä on, että siinä onnistuvat? Onko tuossa mahdollista onnistua ilman että tekee täyspäiväsesti hommia sen eteen tai seuraa esim mallisalkkua?

2 tykkäystä

Markkina on tehokas. Tulevaisuus epävarma. Verot kaupankäyntikulut palkkiot…

dit.
Biittaavat mielestäni onnekkaita

Ostin arvo-osuustilille viime viikolla ETF rahastoa ja tänään ostin muutaman osuuden lisää. Viime viikon ostos on veloitettu käyttö tililtäni, mutta sen ostoksen osuudet eivät näy myytävissä olevien määrässä. Onko tällainen normaalia? Vähän outoa ettei osakkeitaan saa myytyä esimerkiksi paniikin vallatessa. :smiley:
Tämän päivän osuudet näkyvät myytävissä. Kyseessä Nordea.