Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Sijoitussttategian (muka :grinning:) järkevöidyttyä on salkusta löytynyt lappuja jotka olen aikeissa myydä. Tonnin myynti on jo tälle vuodelle täyttynyt.

Olenko ymmärtänyt oikein, että periaatteessa ”fiksuin” myyntihetki tonnin jälkeen koittaa kun lappu X on plussalla 2 * Osto- ja myyntikulut? Vai makselenko minä hölmö kaikista tonnin ylittävistä (0 voiton) myynneistä vielä veroa :melting_face:

Sijoitatteko jonkun rahaston/ETF:n kautta Intian osakemarkkinoille mihin ei dollarin kurssi vaikuttaisi? Tällainen olisi etsinnässä.

Kannattaa huomioida se, että jos tuo 1000€ raja ylittyy myynneissä (kaikki veronalaiset myynnit koko vuonna, myös muutkin, kuin osakkeet), niin verot menee koko roskasta, eli silloin sitä 1000€ verotonta etua ei enää ole käytettävissä.

Jos osakkeen myyntivoitto on 0, niin silloin ei tietenkään veroa mene lainkaan ja vero maksetaan siis pelkästään tuosta myyntivoitosta.

Eli jos olet ostanut osakkeita 900€ ja ne ovat nousseet 101€ ja myyt koko roskan pois, 1001€ niin sitten maksat veroa 30% tuosta 101€ summasta.

7 tykkäystä

Täältä löytyy varmasti paljon asiantuntevampaa sakkia kuin itse olen, joten tulin pyytämään neuvoja. Mulla on pystyssä osakesäästötili, joka on muutamia prosentteja voitolla. Tarkoituksena olisi mennä kesällä armeijaan ja sitten luultavimmin ensi vuoden syksyllä opiskelemaan.

Omistan pääasiassa perinteisiä Suomi-osakkeita, jotka maksavat myös osinkoja, ja pohdinkin tässä niiden vaikutuksia asumistukeen? Pitäisikö tässä nyt sitten alkaa ostamaan vain kasvuyhtiöitä, jotka eivät maksa ollenkaan osinkoa, ottaa rahat pois osakesäästötililtä ja laittaa ne indeksirahastoihin, vaiko olla tekemättä yhtään mitään saaden näin vähemmän asumistukea?

Kiitos neuvoista jo etukäteen :pray:

Kannattaa vilkaista ketjua “varallisuuden kasvattaminen opiskeluaikana”, siellä asiaa on muistaakseni käsitelty.

4 tykkäystä

Kuuluuko yritysarvoa laskiessa jättää huomioimatta Leasing-velat?

Viittaan tässä tähän tapaukseen:

Tässä vielä taulukko josta nuo luvut ovat peräisin:

Konsernin korolliset velat ulkopuolisille 31.3.2023:

Milj. euroa Jatkuvat toiminnot Lopetetut toiminnot Yhteensä
Leasing-velat 5,5 4,0 9,5
Muut korolliset velat 11,2 4,2 15,4
Yhteensä 16,7 8,2 24,9

Kiitän, jos jokus jaksaa vastata. Tähän varmaan liittyy jotain tulkintakysymksiä, mitä nyt nopeasti googlettelin.

p.s. Bonuskysymys! Pelkillä muilla korollisilla veloilla vähennettynä saan pintapuolisilla luvuilla negatiivisen yritysarvon (kun osake 6,82€). Jos taas laskee leasing-velat mukaan, ei arvostus siltikään päätä huimaa :nerd_face: Mitä multa jää huomaamatta?

3 tykkäystä

Kerro ihmeessä että miten noi turbot toimii tai mitä ne tarkoittaa? Joku johdannainen missä kohde-etuus osake ja sitä vaan vivutetaan pirusti?

Turbo vipu kertoimella on loppujenlopuksi aikalailla sama asia kun velkavivulle otettu suuri positio.

10 tykkäystä

Olisi jälleen kysymys.

Ostin 4.5.2023 Sammon A osakkeita. Ostinko riittävän ajoissa, että olen oikeutettu osallistumaan yhtiökokoukseen?

Ja sitten vielä itse kokouksesta, kun olisi ensimmäinen ikinä, niin oma ajatus olisi mennä sinne vain seuraamaan ja kuuntelemaan, niin onko sellainen passiivinen osallistuminen yhtiökokouksessa ok?

Edit

Hankittu OST:lle Helsingin pörssistä

1 tykkäys

Hyvä kysymys,

"Oikeus osallistua yhtiökokoukseen on osakkeenomistajalla, joka on

yhtiökokouksen täsmäytyspäivänä 5.5.2023 rekisteröity Euroclear Finland Oy:n pitämään Sampo Oyj:n osakasluetteloon. Osakas, jonka osakkeet on merkitty hänen henkilökohtaiselle suomalaiselle arvo-osuustililleen, on rekisteröity yhtiön osakasluetteloon."

Mitenkähän nopeasti rekisteröinti tapahtuu…

Kokouksessa ei ole velvollisuutta esittää kannustushuutoja, heitellä serpentiiniä tai buuata. Passiivinen osallistuminen ihan jees.

Ensimmäinen yhtiökokous aina hieno asia. Itse avasin yhtiökokousurani just Sammon kokouksessa muutama vuosi sitten. Silloin ainakin oli ennen varsinaista kokusta tarjoiltavat reaaliosingot ihan kohdallaan.

4 tykkäystä

Onko jollakin tiedossa jotain kätevää työkalua tai tilastoa, josta voisi seurata Helsingin pörssin tunnuslukujen (P/E, P/B, osinkotuotto jne.) historiallista kehitystä?

Vai täytyykö hommata Bloombergin lisenssit? :money_with_wings: :money_with_wings: :money_with_wings:

Tämä ei nyt suoraan ole kysymys sijoittamisesta, mutta liippaa sitäkin:

Olen osakkaana osakeyhtiössä, mutta minua ei ole kutsuttu kertaakaan yhtiökokoukseen, onko tässä toimittu oikein vai väärin? Eikö minulla ole osakkaana oikeus olla läsnä yhtiökokouksessa?

Terve, Ostin eilen Nohoa ja tänään on osingon irtoamispäivä. Osingon täsmäytyspäivä on huomenna 11.5. T+2 mukaan osakkeet kirjautuvat minulle huomenna eli olen oikeitettu osinkoon. Jos kuitenkin myyn tänään osaakkeet (vaikka eivät vielä virallisesti ole kirjautunut minulle) niin olenko siinä tapauksessa oikeutettu osinkoon? Kiitos jo etukäteen!

2 tykkäystä

On tietysti oikeus olla yhtiökokouksessa. Yhtiökokouskutsut on toimitettava yhtiöjärjestyksen mukaisesti. Voi olla, että kutsu julkaistaan ainoastaan nettisivuilla. Aina yhtiöllä ei ole osakkaan ajan tasalla olevia yhteystietoja, vaan kutsu menee väärään paikkaan. Ota yhteyttä putiikin konttoriin ja kysele, miksi et ole saanut kutsua.

3 tykkäystä

Kysymys alle 1000e verovapaista myynneistä. Miten tämä toimii, jos nostaa osakesäästötililtä voitolla olevia varoja, joista lähtee automaattisesti 30% verot ja lisäksi haluaisin nostaa aot:ltä varoja ulos.

Ei koske 1000e sääntö osakesäästötililtä nostoja.
Et voi myöskään nostaa vain voitolla olevia varoja vaan nostat pääomaa ulos josta verotetaan sen hetkisen tilin arvon mukaan voiton osuudesta veroa.

6 tykkäystä

Pahoittelut huonosta ilmaisusta. Tarkoituksena oli kysyä, että mikäli haluan nostaa aot:ltä rahaa osakesäästötilin nostojen lisäksi, niin onko aot:lta tehtävät alle 1000e myynnit verovapaita. Löysin yhden artikkelin netistä, muistaakseni viisas raha, että aot ja ost katsotaan ns. erillisinä yksikköinä.

1 tykkäys

Näin olen asian itsekin ymmärtänyt.

1 tykkäys

Tarkennuksena, että se on 1000€ per vuosi mitä saa verottomana myydä. Puhut monikossa, kuin näitä tonnin myyntejä saisi tehdä useampia.

1 tykkäys

Luulen, että tätä ketjua lukevat ymmärtävät kyllä mitä tuolla tarkoitettiin. Ja myynnit voi tehdä useassa erässä, joten periaatteessa tuon voi tulkita olevan oikein. Vai oletko kirjallisuuden opettaja? Mikäli olet, niin kerro mieluusti oikeaoppinen kirjoitustyyli sääntöineen, jotta ei tule jatkossa tehtyä virheitä.