Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Karkean arvion keskiarvotuloista kun laskin, niin kyllä vielä ihan hyvät asumistuet pitäisi saada kaiken kesätyön yms jälkeen. Täytyy kyllä pitää tarkkaa kirjaa kaikista tuloista, jos osakkeita nyt joutuu myymään.

Pitää sitä varmaan ottaa tuo laina ja lykätä ASP-tilille missä vielä 5% korko on 2 vuoden ajan. Eli maksimimäärät niin nopeasti kuin saattaa. Saa ainakin lainan varmasti, kun todennäköisesti ylittää tuon 10% vaaditun rajan mukavasti. Lopuista vaikka sitten sijoittaa/lisää 1% korkotilille. Vielä kun pääsisi normaalissa ajassa koulusta niin saisi tuon hyvityksen vielä.

Itse en reissaamisesta (eikä nykytilanteessa paljon reissata) tai muusta välitä niin kaikki menisi edeltäviin asioihin, no ehkä jokunen euro elämiseen menee :smile:

Kiitos kaikille isosti, nyt ehkä hiukan ymmärrän jotain ja osaan hieman järkevämmin edetä! :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Inflaation takiahan tässä tekee tappiota reaalisesti näillä koroilla. Sijoituksiin tai asp-tilille ensimmäisen asunnon pohjarahaksi opintolaina on silti oikein hyvä diili, varsinkin jos pääsee hyvityksille.

Ota huomioon että inflaatio puree myös opintolainaan. Saamasi summan ostovoima on suurempi nyt kuin sen minkä maksat takaisin. Tuo tuottotili ei todellakaan ole paras vaihtoehto opintolainalle, mutta parempi kuin ei mitään.

2 tykkäystä

Mikä sitten parempi vaihtoehto olisi, jos nyt sijoitukset ja ASP- laina otetaan pois laskuista?

Näin tietenkin. Aivopieru minulta. :see_no_evil: Inflaatio syö tietenkin vain sitä 0.5% voitto-osuutta jos sen haluaa jotenkin välttämättä huomioida.

Jos oma asunto kiikarissa, niin ASP-tili on kyllä hyvä vaihtoehto. Paras on tietenkin sijoittaminen pörssiin, mutta se vaatii jo aikaa sekä perehtymistä. Indeksisijoittamisellakin on tosin jo erittäin hyvä tuotto-odotus eikä se paljon perehtymistä vaadi.






4 tykkäystä

Näinkin kai voi “siirtää” keskustelun, mutta moderaattori vois varmaan siirtää nuo ihan oikeasti :smiley:

Kiitos siirrosta olin juuri aloittamassa tuota :smiley: Tosiaan käydään kysymyksiä tässä ketjussa läpi.

Kysymys on niille, jotka eivät pysty seuraamaan sijoitamiseen liityvää uutisvirtaa kovinkaan aktiivisesti työpäivän aikana. Miten seuraatte oleellisia uutisia jotka voivat aiheuttaa salkunhoidollisia toimenpiteitä päivän aikana? Jonkinlaisena holdarina en ole niin kiinnostunut kauppalehden klikkiuutisista ja muusta “uutiskohinasta”. Työpäivän jälkeen on toki sitten aikaa perehtyä talousuutisiin ja muihin lähteisiin paremmin.

Pakko laittaa tähän hyvä nyrkkisääntö. Älä seuraa sijoittamiseen ja omistuksiisi liittyvää uutisointia työpäivän aikana ellei se liity oleellisesti työhösi. Itse olen tästä viimeaikoina lipsunut ja työnteon tehokkuus on kyl hieman kärsinyt.

Itse olen kotona ollessa ihan riittävästi koneella. Minulla monta kymmentä kirjanmerkkiä uutissivuista, jotka käyn pintapuolisesti katsomassa ja lueskelen kiinnostavimmat artikkelit. Joka pörssipäivä katson myös upgrades/downgrades luokitusmuutokset ja silloin tällöin tsekkaan sisäpiirikaupat. Verraten harvakseltaan käyn tsekkaa omistamieni yhtiöiden kotisivuja vain jos on tulossa tulosjulkistuksia tai sit uutisvirrasta löytyy nosto ao. yritystä koskien. :cowboy_hat_face:

6 tykkäystä

En äkkiseltään löytänyt parempaakaan ketjua joten kysytään nyt vaikka tässä tällaisia “aloittelijaa askarruttavia kysymyksiä”.

Osakkeita on ollut omistuksessa jo siitä lähtien kun HPY:n puhelinosuudesta sai sen 150 kpl Elisaa. Elisat muodostavat n. 50% salkun arvosta. Noiden lisäksi on parin viime vuoden aikana tullut ostettua muutamaa muutakin, joista Taaleri on ollut huonoin (-33%) ja Kojamo paras (+130%) sijoitus. Mikään aktiivinen kaupankävijä en ole ollut, vaan lähinnä etsinyt ylimääräisille euroille parempaa tuottoa kuin pankissa makuuttamalla saisi.

Äsken kyllästyin Altiaan ja pistin myyntiin osakkeet, joiden arvo on n. parissa vuodessa noussut muutaman kympin. Minkälaisella syklillä porukka ostaa/myy omia omistuksiaan? Ts. jos ostatte jotain pienellä summalla, sanotaan vaikkapa 300 € niin pistättekö myyntiin heti kun olette 15 € plussalla? Voihan tämän ihan harrastukseksikin mieltää, mutta ihan pajatsotyylisiin voittoihin ei oikein jaksaisi päivittäin aikaa käyttää.

Ostan useammin kuin myyn. Nyt koronan aikaan tullut tehtyä ekat pari veivausta ja se ei ole minun strategiaan sopivaa ollenkaan. Omille ostoksilleni on enemmän perusteluja kuin nopea muutaman kympin arvonnousu. Katse pidemmällä horisontissa ja uusia ostoja paikan tullen aina kuin mahdollista. En näe syytä myydä, jos syyt osakkeen omistamiselle ja ostamiselle ovat pysyneet samana, kuin ensimmäisellä ostokerralla. Arvonnousu ei yksin syyksi riitä.

1 tykkäys

Joo, minäkin olen tähän saakka lähinnä ostanut uusia.

Riippuu ihan osakkeesta. Esim. AroCelliä on tullut ostettua useita tuon luokan satseja, mutta ne on pidossa ainakin 3 vuoden päähän, jolloin kasvuoletus on tasoa +1000 %. Sitten taas tulee kokeiltua muutamia jenkkiosakkeita silloin tällöin, esim. Workhorse tai Plug, joista kaavin sen +20 % +/- jotain riippuen tilanteesta, ja sijoitan taas eteenpäin seuraavaan +20 % osakkeeseen. Tää taas on lähinnä kiva peli “ajankuluksi” :slight_smile: Sitten riittää tutkittavaa miksi yksi varma nousu päätyy -40 % ja toinen +72 %.

2 tykkäystä

Itse en myy, jos haluan ko. osaketta omistaa. En ala pikkuvoittoja kotiuttamaan, jos koen, että lisää on tulossa. Mietin aina ennen ostoa, että miksi haluan ostaa. Silti tulee huteja, ja saatan myydä pikku plussalla. Miinuksella myyn nykyään harvemmin, koska pyrin siihen, että olen halunnut ko. osakkeen ja siksi pidän sitä ainakin tovin. Itselle tuli turpaan huonoista valinnoista parin vuoden ajan aloituksesta ja olen nyt päättänyt, että sellaisia en enää tee. Siis yhtä huonoja kuin aiemmin, huteja tulee varmasti jatkossakin.

Koska kurssit nousevat ja laskevat, niin teen ostoja 200-300e:n erissä pikkuhiljaa. Käytännössä 500e on itsellä minimi per osake ennen kuin teen myyntipäätöksiä ja tämänkin summan olen jo käytännössä ennakkoon allokoinut johonkin toiseen osakkeeseen. Yleensä olen päättänyt tietyillä osakkeilla tehdä myynnin osakkeen saavutettua tavoitteen. Voin toki perua päätökseni, jos koen, ettei sitä kannata myydä. Eli liiketoiminta näyttää siltä, että tuotto vain nousee. Tavoitteeksi olen asettanut 10% vuosikasvu, ja tottakai pyrkimys on suurempaan (riippuu myös sattumasta). Tämänhetkisillä summilla on vielä itsellä hyvä harjoitella (OST n. 4000€ ja AOT n. 3000€, lisäksi yksi 1000€ rahasto) eikä tule isoja tappioita, koska mukana myös hieman riskisempää osastoa a la dynacert ja Nel mutta myös vakaita ja kohtuullisen ennustettavia suomalaista firmoja. Kaikkia osuuksia kasvatan vähitellen ja tosiaan Nordean 1% kuluilla tämä strategia on järkevää.

Edit. Jos en halua omistaa miinuksella olevaa osaketta niin harkitsisin sen myyntiä vakavasti, varsinkin jos miinuksella ollut pidempään ja muualta saa parempaa tuottoa.

1 tykkäys

Eikö näissä satasien kaupoissa kaupankäytikulut nouse kohtutuuttoman suuriksi?

Osa välittäjistä tarjoaa esim. 1% kulu kattoa alle x summan kaupoissa, muuten min esim. 7€.
Ostat satkulla, kulut 1€ :slight_smile:

1 tykkäys

Juuri pähkäilen samaa asiaa.

Aloitin vuoden vaihteessa rahastosäästämisen ja ehdin 1500e sinne siirtelemään. Malttamattomana ja kaikista neuvoista huolimatta tuli jo pelleiltyä eli myin 3kk sitten hieman pois, ostin vähän takaisin ja 2vk sitten myin rahaston pois kun se palautui lähtöarvoonsa. Näin pikkupenneillä leikkiminen oli vielä halpaa mutta tulipahan todennettua että älä kikkaile sillä ilman veivailua olisin tehnyt sillä puolessa vuodessa reilun 5% tuoton koronasta huolimatta, nyt se meni + - 0. Noh, halvat oppirahat :slight_smile:

Tavoitteeni on vuoden aikana laittaa osakkeisiin ja rahastoihin noin 5000-7000e alkupesämuna ja jatkossa tehdä pientä “huomaamatonta” säästämistä 150-250e kuukausisummilla 20v ajan ja toivon mukaan potti tuplaantuu siihen mennessä.

OP:lla AOT:n kuukausimaksu on 2,8e ja siellä on 700e ostoihin asti tuo max 1% palkkio. Lähtökohtainen ajatukseni on että ensimmäisen vuoden aikana ostan 10 osaketta noin 500e:lla ja säästän rahastoihin siinä sivussa noin 2000e. Jatkossa sitten tuo noin 150-250e kuukaudessa, todennäköisesti 50/50 painotuksella.

Näettekö tässä kohtaa olevan suurta merkitystä siinä päädynkö OST vai AOT? Ainakin Nordnetin OST ymmärtääkseni harvoin ostavalle minimipalkkio on tuon 7e ja jos kasailen salkkuun pikku hiljaa useita osakkeita 100-200e ostoilla niin tuo OP on kuukausmaksustaan huolimatta edullisempi. Vai onko tässä jotain mitä en nyt osaa huomioida, tuota verohyötyä lukuunottamatta, joka ei näillä summilla maalta merelle vie?

Ja jos tässä alussa käytän noin 500e kuukaudessa osakepoimintoihin, kannattaisiko siinäkin mennä hajauttaen vaikka 100-150e 3-5 osakkeeseen?

Riippuu täysin osakkeistasi. Itse ostaisin “varmaksi” miellettyjä osinkoa jakavia lappuja OST:lle, mutta sitten hieman epävarmemmat tapaukset AOT:lle. Täten mahdolliset tappiot saa helposti vähennettyä verotuksessa.

Rahastojen puolesta suosittelen tutustumaan eri välittäjien rahastoihin, pankkien omat rahastot ovat usein täyttä kusetusta hinnoiltaan. Merkintäpalkkion pitäisi olla 0% ja vuosittaisen hallinnointipalkkionkin alle 0,4% (yleisissä indekseissä, toki sitten tiettyyn alaan painotettu rahasto vaatii enemmän).

Välittäjän puolesta suosittelen selvittämään, mitä kaupat tulevat maksamaan sinun omalla aktiivisuudellasi. Esim. OP:lla bonuksia taitaa kertyä vain niiden omista rahastoista, ei suorista osakeostoista? Hintavertailuja on monia, esim. Välittäjävertailu 2023: Osakevälittäjät vertailussa – Katso halvin! tai Osakevälittäjät - Osakevälittäjien hintavertailu 2023. Tai sitten vaan lukee sitä hinnastoa suoraan.

Pieniä kauppoja suorittavan kannattaa valita sellainen välittäjä, jolla on esim. nuo 1% toimeksiantokulut alle 700e kaupoissa. Itsellä kaupat ovat aina vähintään nelinumeroisia, joten sillä ei ole minulle väliä (ostan enemmän kerralla, enkä pienempiä kauppoja vähitellen. Hajauttamisen toteutan indeksiin kuukausisäästöllä).