Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Markkinapaikasta riippuva. Kaksi pörssipäivää. Eli jos on kauppapaikka välissä päivän kiinni niin se on +1 päivä lisää.

2 tykkäystä

EI löydy sitten porsaanreikää sieltäkään. Pitää toivoa että järjestelmät saadaan joskus siihen T+1 jota ilmeisesti on jossakin jo testailtukin . :smiley:
Lainaa sitten ilmeisesti vain tai sitten siirtelee yksi osake kerrallaan jolloin joutuu vaan hyväksymään että joku hypelappu saattaa raketoida juuri sinä välipäivänä, onneksi siinä vois myös voittaa ja saa ostaa halvemmalla takaisin. :smiley:

1 tykkäys

On mahdollista avauttaa uusi AOT, koska FIFO on AOT-kohtainen. Itselläni on joitakin osakkeita hankittuna alhaisella hinnalla yli kymmenen vuotta sitten ja olen saattanut ostaa niitä nyt kalliimmalla toiselle AOT:lle. Jos osakkeen hinta on jäänyt junnaamaan tai jopa laskenut, olen voinut sitten myydä nuo kallimmalla hankitut.

1 tykkäys

Ihan mahdollista toimia noin. Järkevääkin.

1 tykkäys

Mulla on 7 tiliä… Aattelipa. Tosin esim nordnet muutaman osakkeen takia mitä en mandatumista saa ja OP legasyä ja osa firmalla, mutta kuitenkin. Fifo on tilikohtainen.

Vaan taitaa verokarhu puuttua peliin, jos myy yhdeltä AOT:ltä tappiolla ja ostaa samantien (samana päivänä) takaisin toiselle AOT:lle? :thinking:

Luulisi, että tällainen porsaanreikä päästä vähentämään tappioita altistumatta markkinariskille on tukittu. Tai ainakin haluttaisiin tukkia, mikäli siihen on työkalut.

Oli AOT sama tai ei, päivänsisäiset vero-optimointi-kaupat ovat helposti suurennuslasin alla. Joten en henk koht tekisi sitä koska verokarhun ”vuotuinen verotarkastus on ilo” listalle pääsy ei houkuta. Ottamatta kantaa edes siihen mikä veropäätös lopulta on.

No en osaa sanoa tuohon tarkemmin, mutta ainakin lisäyksiä voi tehdä toiselle tilille ja aloittaa kevennykset niistä kalliimmalla ostetuista.

Itse myöskin teen usein myös päivän sisäistä kauppaa, joten sinällään joskus tulee tappioita realisoituu ja samantien/pian ostettua takaisin, jos. Vaikkapa stopit laukeavat ja ottaa uuden yrityksen alempaa…

Tuli mieleen osakkeiden verotuksesta.
Ymmärtääkseni osingot sellaisista yrityksistä joiden pääkonttori on veroparatiisissa maksetaan suomessa työtulona. Jos siis oma veroprosentti on alle 30, niin kannattanee panostaa tällaisiin hyviin osingonmaksajiin.

Onko tässä minun logiikassani jokin asia pielessä?

Veroparatiisiasiaan kantaa ottamatta, verohelvetissä eli Suomessa listatuista saatavista osinkotulosta maksetaan 25,5 tai 28,9 % veroa, jälkimmäinen yli 30 k€ pääomatulojen jälkeen.

Tutumpana järjestelynä: Ansiotulona verotettava osinko tulisi kyseeseen, jos omasta sijoitusyhtiöstään nostaa yli 8 % nettovarallisuudesta osinkoa ja silloinkin verotetaan 75 %:sta osinkoa.

Joidenkin mielestä tämä järjestely vastaa jo veroparatiisia, mutta sitähän et tarkoittanut. Ajatusvirhe voisi olla siinä, että ajattelet veroprosenttisi säilyvän samana, vaikka siihen lisää ansiotulona verotettavaa osinkoa. Se valitettavasti lisää progressiota ja on selvästi enemmän verotettua. Kätevä tapa leikkiä vakavalla asialla on verottajan veroprosenttilaskuri. Lisäät ansiotuloon nuo mahdollisesti ansiotulona verotettavat osingot ja vertaat lopputulemaa, paljonko jäi jäljelle.

Edit. Tarkennettu listatuista saatavista osingoista

2 tykkäystä

Olen lukenut vero.fistä monta kertaa nämä verot, mutta tarvitsen silti tarkennusta. Jos minulla on 29,5 k€ osinkotuloja ja myyntivoittoja 0,8 k€, niin ylittyykö tuo 30 k€ määrä pääomatuloja ja joudun maksamaan 28,9% veroa? Siis onko osinkotulo+myyntivoitto = pääomatulo, jolla on tuo 30 k€ raja?

Listatuista saatavista osingoistahan on ”vain” 85 % verotettavaa pääomatuloa eli jäisi alle tuon 30 k€. Jos osingoilla + myyntivoitoilla tarkotit veronalaista pääomatuloa, eikö tuosta 300 € menisi tuolla korkeammalla veroprosentilla (ja siis 30 k€ saakka alemmalla)?

Tuo veroprosenttilaskuri on kyllä paras konsultti näiden pyöritykseen.

1 tykkäys

29500€ x 85% + 800€ = 25875€ verotettavia po-tuloja.

6 tykkäystä

Kiitos vastauksista.

miksiköhän jotkut jänkkiyhtiöt pitävät hankitut omat osakkeet treasury shares kirjanpidossa (esim Pepsico), kun taas jotkut canseloivat ne (esim Apple)? sama määrä lähtenyt rahaa taseessa ja treasury shares ovat negatiivisena taseessa. seeking alpha palstalla joku piti pepsicon tasetta vahvana, koska voisi maxaa omilla osakkeilla kaikki nettovelat pois, mutta eihän se näin mene. eihän ole eroa lasketko liikkeelle uusia osakkeita tai omia osakkeita sama dilutaatio tulee.ainut ero on mun mielestä, että johto voi ilman eri valtuuksia käyttää omia osakkeita harkinnan mukaan, kun taas uusien osakkeiden laskeminen vaatii halituksen hyväksynnän.

Aikanaan sain pankiltani ohjeen, että jos erisuuntaisten transaktioiden välillä on kaksi pörssipäivää, verottaja ei puutu asiaan.

Osto/myyntitapahtumien kulut ovat mukana 9A raportin setissä (luovutusvoitosta on ne jo vähennetty) eli niistä ei tarvitse enää välittää verokarhulle, menevät mukana.

Maksatko jotain muita maksuja jotka ovat sijoitustoiminnan kuluja? Niistä sitten pitää kaivaa kuitit talteen ja pistää vähennyksiin. Esim jos maksaa jostain tilauspalvelusta (kurssidataa, pääsyä johonkin ohjelmistoon tai uutispalveluun jne)

Koroista tms. velkajutuista en osaa sanoa, en ole käyttänyt. Joku viisaampi voi täydentää noista.

3 tykkäystä

Paljon on lähiaikoina ollut puhetta inflaation ja korkojen noston vaikutuksesta osakemarkkinoihin, ja se saadaan vaikuttamaan hyvinkin negatiiviselta. Kuitenkin historiallisesti indeksi on performoinut hyvin ja osakkeet ovat tuottaneet hyvin koronnostojen aikana. Miksi se nyt siis olisi negatiivinen juttu? Johtuuko se siitä että korkojen nousun myötä osakemarkkinoilta siirtyisi pääomaa velkakirjoihin sunmuihin korkotason ollessa korkeampi, ja täten sillä olisi negatiivinen vaikutus osakemarkkinaan kun pääomaa vedetään pois vai mistä se johtuu? Osakkeet kun kuitenkin ovat (ainakin oman näkemyksen mukaan) hyviä suojia pääomalle inflaatiolta.

Laiskana miehenä laitan vastaukseksi videon mikä havainnollistaa hyvin mm. mihin koronnostot vaikuttaa (vastasit tosin jo itse osittain omaan kysymykseesi), mutta jos sisäistät tämän lyhyen videon sisällön niin ymmärrät taloudesta jo todella paljon:

Itse tuijotellut tämän pari kertaa. Taidan laittaa nyt kolmannen kerran pyörimään kun eihän sitä voi muilta vaatia jotain mihin itsekään ei pysty…

2 tykkäystä

Miten nuo surullisen kuuluisat IFRS-16 vuokravastuut lasketaan? Diskontataan nykyinen sopimuskanta nykypäivään? Eli jos vaikka aiemmin on ollut 5 vuoden soppareita, niin näyttäytyykö nämä velat pienempinä jos sopimuksia uusittaessa otetankin 4 vuoden soppareita (vaikka hintalappu nousisikin vähän)?

2 tykkäystä