Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Samalla tapaa osinko voi kasvaa huomatavasti jos sen vaihtaa euroiksi. Itse tätä ilmiötä seurannut sivussa, kun salkku keskittyy usa-osinkoihin :grin:

Hyvältä kuullostaa Puuhoyla2 Oot ollut oikeaan aikaan ostoksilla, 2008?

EUR/USD:

1 tykkäys

Noi on itse asiassa tyttöystävän ostamia osakkeita muutaman kuukauden takaa😁 Vaikutti vaan omaan silmään liian isolta erolta.

1 tykkäys

Mistä löydätte raakaine hinnat teräkselle, ja puulle Euroopassa jotain kaavioita ?

2 tykkäystä

@Allfocuse siirsin sun kyssärin tänne - sopii paremmin tänne kuin yrityskohtaiseen ketjuun :slight_smile:

3 tykkäystä

LME.com löytyy metallit

2 tykkäystä

Sijoituspoliittinen kysymys: Joissain Euroopan maissa (NL,UK,ES) ovat yleisiä ns. Divident Reinvestment ohjelmat. Tällöin osakkeen omistaja voi päättää osingon jaon yhteydessä ottaako osingot rahana, vai jättääkö ne yritykseen ja vastaanottaa korvauksena uusia osakkeita.

Ajatuksena tuo on mielestäni aivan loistava, koska pääsee itse päättämään itselle sillä hetkellä optimaalisemman vaihtoehdon. Reinvestment optiollahan välttää siinä kohtaa verojen maksun. Toisaalta tykkään kyllä todella paljon mahdollisuudesta osinkoihin, eli mieluummin sijoittaisin tällä tavalla toimivaan yritykseen kuin yritykseen, joka ei jaa osinkoja koskaan.

Salliiko Suomen verolainsäädäntö / muu lainsäädäntö tuon ja voisiko sama käytänne olla käytössä myös kotimaisilla osakkeilla?

2 tykkäystä

Käyttääkö kukaan noita taittuvanäyttöisiä puhelimia TA:n tekemiseen? Siis liikkeellä ollessaan tai muuten vaan jos ei ole tietokonetta saatavilla. Toimiiko? Entäs muuten kokemukset kyseisistä puhelimista, toimiiko?

Tuntuu sille, että minun tapani sijoittaa vaatii paljon artikkeleiden yms lukemista ja TA:n kanssa turaamista. Nykyisen puhelimen 6.8" ei oikein riitä siihen. Eikä jaksaisi tablettia tai läppäriä alkaa koko ajan kantamaan mukana, koska jätän sen kuitenkin humalapäissäni johonkin baarin narikkaan tjsp.

2 tykkäystä

Ehkä kannattaa miettiä omaa tapaansa sijoittaa, jos humalapäissään vääntää baarissa TA:ta. Tulee aika varmasti halvemmaksi kuin puhelimen vaihtaminen.

13 tykkäystä

Ei ehkä, kyllä minä olen tänä vuonna plussalla :thinking:

Lähinnä se, että ylimääräisen laitteen mukana raahaaminen on aika iso elämänmuutos. Se saattaa jäädä vaikka mihin, ihan selvinpäinkin. Kännykkä ei jää, se lähtee aina matkaan. Olen siis aika paljon liikkeessä, joten joku toimiva mobiiliratkaisu olisi kiva löytää.

Mietityttää eniten noissa foldeissa se, että riittääkö kuitenkaan isomman näytön koko.

1 tykkäys

Eikös tämä edelleen mene niin, että Norja pitää siis tuon 25 % lähdeveroa 15 % sijaan. Norjan verottajaan pitää siis olla yhteydessä, että saa omansa pois.

2 tykkäystä

Osaatko tai osaako joku kertoa oikean ajankohdan, koska tuonne Norjan veroviranomaiseen pitää olla yhteydessä vuoden 2022 norjalaisten osinkojen osalta? Tänä vuonna? Ensi vuonnako?

Lisäys:


Norjan verotuksen osalta löytyi tietoa:

1 tykkäys

Sen jälkeen voinee olla yhteydessä kun rahat osingoista on tilille ilmestyneet.

1 tykkäys

Voi hakea päätöksen ennakkoon.
Alla oleva linkki oli täällä jossain ketjussa, mutta en vielä ole itse kerennyt tekemään hakemusta. Ensiviikolla pitää tehdä. Ilmeiseti yksityishenkilön ja firman kohdalla jotain eroja.

1 tykkäys

Anteeksi mahdollinen tyhmä kysymys, mutta ajattelin että tämä on oikea ketju.

Neles on tippunut tänään -16%. Eilen oli yhtiökokous ja tänään irtosi 0,27e suuruinen osinko.
Yhtiön lisävarojen jaossa (2e/osake) kuitenkin mainitaan irtoamispäiväksi (täsmäytyspäivä) kuitenkin vasta huominen 24.3.

Onko tänään mahdollista siis vielä saada tuo ylimääräinen osinko?

1 tykkäys

Oheisessa artikkelissa on avattu osingon irtoamista ja maksamista.

" Kuka on oikeutettu osinkoon?
Osinkoon on oikeutettu yhtiön osakkeita omistava henkilö, joka on osakkeen omistajana osingon irtoamista edeltävänä päivänä, yleensä siis yhtiökokouspäivänä, sillä seuraavana päivänä osinko ns. irtoaa. Siitä kolme päivää eteenpäin on täsmäytyspäivä, sillä osakerekisterin päivittymiseen menee kolme päivää. Tärkeintä on siis ostaa irtoamispäivää edellisenä päivänä osaketta, mikäli haluaa osingon arvo-osuustilille.
Itse osingonmaksupäivä seuraa yleensä reilu viikkoa kokouksen jälkeen, jolloin rahat näkyvät tilillä. Käytännössä pitkäjänteisen omistajan ei tarvitse päätä vaivata liikaa irtoamispäivällä, sillä osingot tulevat automaattisesti valmiiksi verotettuina tilille."

@Sijoittaja-alokas , onko enemmän “kysy ja vastaa”-ketjun asiaa?

3 tykkäystä

Irtoamispäivä ei ole sama kuin täsmäytyspäivä. Tässä vielä aiemmin Neles ketjussa jaettu twiitti eiliseltä, jossa asia summattu. Kurssista siis irtosi tänään normiosingon lisäksi 2€ edestä lisäosinkoa ja pääomanpalautusta.

https://twitter.com/zijoittaja/status/1506327911216918531

2 tykkäystä

Irtoamispäivä on eri asia kuin täsmäytyspäivä. Osingon kohdalla irtoamispäivä on oleellinen, silloin jos ostaa, ei ole enää oikeutettu osinkoon. Pitää siis ostaa jo edellisenä päivänä, joka on puolestaan yhtiökokouspäivä. Irtoamispäivä on aina yhtiökokousta seuraava päivä.

Tänään jos ostaa, et ole oikeutettu osinkoon.

Ja sitten ihan vaan vinkki: ei ole yleensä järkeä ostaa osaketta pari päivää ennen osingon irtoamista. Et tienaa siinä mitään muuta kuin varmat verotappiot. Ostaisin vasta irtoamisen jälkeen.

1 tykkäys

Kiitos. Näin olen ymmärtänytkin. Tässä minua hämäsi tuo täsmäytyspäivä.

Tämä foorumi on kyllä erittäin avulias :+1:

2 tykkäystä

Onkohan mistään mahdollista ostaa Venäjän pörssin bear-sertifikaatteja? :smiley:

Kysy Anonymousilta. Varmaan löytyy Venäjän sertifikaattia joka lähtöön:

Sen verran liittyy aiheeseen, että en usko pörssin aukevan Venäjällä tänäänkään.

4 tykkäystä