Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Muuttuu, veroja ei perita jos kaytossa osakesaastotili.

1 tykkäys

Mistä kanavista pääsee seuraamaan ajankohtaista maksukorttidataa?

1 tykkäys

Hölmö kysymys osingoista mutta jos ensin myy ja ostaa takaisin osakkeen osingon irtoamispäivänä voiko niistä saada ns tupla osingon?

Ei, koska sinun pitää omistaa osakkeet irtoamispäivää välittömästi edeltävän pörssipäivän päätteeksi “yön yli” (tai useamman, jos välissä esim viikonloppu).

Voit ajatella asiaa myös niinpäin, että mitä jos teoriasi toimisi sittenkin? Eikö se kannattaisi toistaa useammin kuin kahdesti siinä tapauksessa.

1 tykkäys

Osaisko joku kertoo, kun veropaperit tuli ja niissä osakkeiden myynnit ja osingot pitää kuulemma “tarkistaa”, koska ne on voinut mennä väärin. Mitä pitäisi siis tehdä?

Vertailet esitäytetyssä veroilmoituksessa olevia tietoja tilisi tapahtumiin, eli varmistat että ne luvut jotka verottaja on ilmoitukselle kirjannut ovat todenmukaiset ja virheettömät, ja ettei sieltä puutu mitään

Tiedon siirrossa ja käsittelyssä voi aina tapahtua virheitä, vaikka kuinka epätodennäköiseksi sitä kuvittelisikin

1 tykkäys

Koska ilmoitusvelvollisuus on jokaisella itsellään, vastuuta tietojen oikeellisuudesta ei voi sälyttää välittäjälle. Eli kannattaa tehdä omat muistiinpanot osakekaupoista - FIFO- periaatteen mukaan - ja saaduista osinkotuloista esim. exceliin, jotta voi niitä verrrata välittäjän raportoimiin tietoihin. Muutama vuosi sitten Danske Bank oli sotkenut veroraportin tiedot. Etabloituneillekin toimijoille voi käydä kömmähdyksiä. Danske Bank tosin ilmoitti silloin asiakkailleen , että verottajalle toimitetuissa tiedoissa on mahdollisiesti virheitä. Meni hiukan aikaa löytää virheet, mutta sitäkin nopeammin suijui välittäjäpankin vaihto.

4 tykkäystä

Mahdollisesti hyvinkin yksinkertainen kysymys, mutta olen oppinut että jos mietin jotain niin varmasti joku muukin miettii samaa!

Omistamien yhtiöiden yhtiökokouskutsuihin liittyen - ovatko nämä ainoastaan pörssitiedotteita/yhtiön verkkosivuilla/tms yleisessä jakelussa olevia kutsuja, vai onko minulla osakkeenomistajana tarkoitus saada jonkun kanavan kautta myös “henkilökohtainen kutsu”? Havahduin tässä Sampo-ketjun aiempaa postausta fyysisestä yhtiökokouskutsusta, ja tajusin etten koskaan ole saanut minkäänlaista yhtiökokouskutsua itse.

Pääosin vain yleisen jakelun kautta. Jokunen poikkeus pääsääntöön on, ja kutsu tulee esim. henkilökohtaisesti etanapostilla.

1 tykkäys

Danske Bank lähettää ainakin kaikkien Helsinkiin listattujen firmojen kutsut paperipostina. Tämä on siitä ”hauska”, ettei saa mitenkään sähköiseen pankkipostiin mukaan.

Lisäksi huomiona itse kysymykseen, että ilmeisesti isojen yritysjärjestelyjen alla yhtiön itsensä pitää lähettää paperinen kutsu. Tämän ainakin Sampo joutunut tekemään.

Kokemuksia ja mielipiteitä IBKR vs etoro kulujen puolesta? (etorolla toki välttäen CFD-kaupat)

Molemmat käytössä. EToro on kuin Applen vehkeet, eli helppo ja kallis. IBKR on ammattilaistason työkalu, josta ei tule rajat vastaan ja hinnasto on erittäin maltillinen. Valuutan vaihdossa 2 € kiinteä kulu, joten pikkusummia ei kannata lähteä vaihtamaan. Tarjoama saattaa olla näissä vähän eri. Itse olen löytänyt IBKR:stä kaiken tarvitsemani. Sijoitan siellä jenkkeihin.

Molemmissa näissä pitää tehdä veroraportointi itse, mutta verrattuna Nordnetin jenkkihintoihin (15 € / ostos viimeksi kun tarkistin) teen verorapsan hymyssä suin.

4 tykkäystä

Jees! Katsoinkin että etoro muuttaa eurot automaattisesti dollareiksi ja ottaa valuutanvaihtomaksun. Toimiiko IBKR samalla tavalla eli muuttaa eurot dollareiksi kun lisää rahaa tilille? Entäs Sisältyykö IBKR kauppankäyntiin muita kuluja komission lisäksi vaikka perus jenkkiosakkeissa?

Hei. Muistaaakseni IB llä eurot jää Euroiksi ja sitten se vaihto dollareiksi pikku palkkio ei paha. Lynx llä on (multicurrency) account monivaluutta tili. IB llä USA osakkeet n 0,30$ välityspalkkio cme esim MES micro 0,60$ .
osakkeita voi swingata (short/long) eikä tule CFD tuote jolloin tappiot voit vähentää.

Nordnet on kyllä törkeä rahastaja USA pörssiin haluaville.
IB antaa ok infoo MUTTA heidän TWS platform tosi jäykkä käyttää.
Onneksi voi synkronoida esim TV platform .

1 tykkäys

Millaisia ajatuksia herää sijoittamisesta vain ja ainoastaan yhteen matalakuluiseen World ETF:ään? Esimerkkinä vaikka tämä. Tarkoitus olisi sijoittaa yrityksen voittoa eteenpäin “osta ja unohda”-tyylillä.

Moikka!

Poistin viestin tuolta “ylempää”, jossa kyseltiin aika suoraan, mihin yhtiöihin kannattaa sijoittaa ja poistin myös kysymykseen liittyvät vastaukset, koska sijoitussuosituksia me tavikset emme saa antaa. :slight_smile:

Kiitos ymmärryksestä ja mukavaa päivän jatkoa!

4 tykkäystä

Tuossa näyttäisi olevan tärkeimmät asiat kohdillaan eli matalat kulut ja osingot sijoitetaan automaattisesti takaisin. Usa paino on aika suuri, mutta niin taitaa olla melkein kaikissa World ETF-tuotteissa.

ok näinhän se on pahoittelut mun MOKA

1 tykkäys

Nuo world ETF:t eivät vastaa nimeään sillä ne kattavat vain kehittyneet taloudet. Itselläni on käytössä eräs All-World-rahasto osakesalkun runkona, toki täydennän sitä omilla mausteilla.