Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

No kulut minulla on 1% kauppasummasta, eli ei hirveet kulut. Toki sit verot jos yli tonnilla myy kalenterivuodessa.

Eli tässä kohtaa kulut ei ole ongelma.

Ongelma taitaa olla siinä ettei ole suunnitelmaa vaan ostetaan sit ku hyvältä tuntuu.

Saahan noista osinkojakin, ne vaan tuppaa häviämään kun kerran käyttötilille menee. No eipä ne kummoisia ole, viime vuonna reilu satku. Osakesäästötilillä ne sit sais helposti kerrytetty ja laitettu ostoihin.

3 tykkäystä

Jos tähän voisin heittää kysymyksen, kun en mistään löytänyt “nappulaa” omaan viestiin. Olen miettinyt, jos tässä syksyn mittaa laittaisin (lahjoittaisin) osakkeisiin 20-30 kiloa yrityksen varoja. Mistä löytää edullisin välittäjä ja mitä huomioita mahdollisiin veivauksiin? Ajatuksena kotimaiset yhtiöt, mutta mahdollisesti myös muut pohjoismaalaiset ja kuka ties jenkkiläiset.

3 tykkäystä

Katsele eri välittäjien hinnastot, sijoitusten summat ja tehtävien kauppojen määrä vaikuttaa huomattavasti siihen mikä tulee edullisimmaksi. Muista hankkia yritykselle LEI-tunnus.

3 tykkäystä

Jotain satunnaisia ajatuksia. Pahoittelut jos on aliarviointia, en ihan hiffannut miten pitkälle olet jo miettinyt ja haetko vain välittäjää:

  • Ylipäätänsä tuollaiseen veivaukseen pitää miettiä, ostaako yhtiö/yritys sijoitukset vai jakaako se ensin varat, jolla ostat ne itse suoraan, jos kyse siis osakeyhtiöstä. Jos itse, ne voi ostaa joko arvo-osuustilin tai osakesäästötilin kautta ja etenkin kotimaisissa osakkeissa osakesäästötilillä on hyviä etuja. Kuviossa on paljon verotuksellisia kysymyksiä mitkä kannattaa edes lyhyesti miettiä läpi oman tilanteen valossa. Jos meinaat että nimenomaan yritys hankkii varmasti ne, niin sitten se on selvä ja voi keskittyä siihen miten voitot joskus tulevaisuudessa järkevästi kotiutetaan.
  • 20-30k on ihan hyvä summa jota kannattaa jo hajauttaa ajallisesti eli ei ehkä kerralla. Makuasia mutta jos ulkomaat kiinnostaa niin eiköhän tuosta sinnekin ainakin rahasto/ETF hajautukseen hyvin riittäisi.
  • On hyvä että mietit kuluja. Ne on hyvällä hajautukselle suurin tekijä, mikä vaikuttaa tulevaan tuottoon, eli minimointi ehdottomasti.
  • Hinnastot todella vaihtelee välittäjien ja eri sijoitusten välillä. Edullisimpaan vaikuttaa lopulta myös se minkä maalaisia osakkeita meinasit hankkia. Välillä voi olla minusta paikallaan käyttää kahta eri välittäjää esim. kotimaiset/ulkomaiset kun noita eroja on myös tarjonnassa. Ihan pieniä eriä per sijoitus ei kannata yleensä ostaa kun välittäjillä on usein minimipalkkio, joka voi olla hyvinkin 10-15e paikkeilla, eli kun lähdet rahoja tiputtelemaan pörsseihin järkevällä ajallisella hajautuksella niin suunnittelee ostot niin, että voi ostaa kerralla riittävän isoja eriä. Itse ajatellut jostain kirjallisuudesta peräisin olevan nyrkkisäännön avulla että alle 1%:issa on hyvä pysyä välityspalkkioissa mutta tämä nyt mikään ei absoluuttinen viisaus ole. Olen muutenkin soveltanut tuota jo pitkään ajasta jolloin kilpailu oli vähäisempää, ja tuntuu että nykyään pääsee usein jopa halvemmalla.
  • Välityspalkkiossa sijoitustyyli on relevantti. Jos teet paljon kauppaa (mikä ei yleensä kannata jos ei hyviä lähtötietoja ja/tai aikaa opiskella), on jotkut välittäjät parempia kuin toiset kun siellä on usein palkkiotasoja joihin vaikuttaa yleensä kauppamäärät. Jos sijoitat passiivisesti niin vertaa vaan sitä ensimmäistä tasoa. Välillä voi olla palkkiokattoja kuten esim. OP:lla taitaa olla kotimaisiin osakkeisiin (1%). En muista koskeeko se myös yrityksiä.
  • Et nyt tuossa maininnut, kattaako kysymys myös itse sijoitukset. Mutta heitetään nyt ilmoille ajatus että ETF on monesti helppo ja kustannustehokas tapa sijoittaa hajautetusti ulkomaille jos ei välttämätöntä valita osakkeita itse. Välityspalkkiot tuppaa olemaan vähän kalliimpia ulkomaisissa pörsseissä.
  • Pohdit myös mistä maista osakkeita hankit. Tällä hetkellä Suomen pörssi on pärjäillyt melko heikosti, joten ”edullisia” osakkeita löytyy helposti, kun taas Yhdysvalloissa hintataso on vähän korkeampi ja etenkin tietyillä teknoyrityksillä näkyy hinnassa melko kovat odotukset. Niitä pitäisi vähän seuloa ja katsoa mikä on hyvä sijoitus. Minun ihan mahdotonta sanoa miten noiden pohjalta on paras toimia ja hyvä lähteä laajasta hajautuksesta, mutta kannattaa vähän omaa suunnitelmassa katsella, millä painolla lähtee millekin markkinalle/toimialalle haluaa.
3 tykkäystä

Kiitos kattavasta infosta. Luultavasti pääpaino tulee olemaan kotimaisissa, kun ovat jo tovin mörnineet. Oikeaa hetkeä tässä vielä odottelen ja samalla pyrin selvittelemään nämä käytänteet valmiiksi. Hajautuksella (toimialat myös) tarkoitus mennä ja max 10% positio/yritys. Tiedostan riskin, mutta toisaalta markkinat ovat nyt houkuttelevassa alakulossa ostajan näkökulmasta, joskin pohjille voi olla vielä matkaa.

1 tykkäys

Mielipiteitä sopivista ostokuluista? Olen nyt tähdännyt Ruotsin suhteen siihen 1%, mutta miettinyt myös, että olisiko 1,5% tai 2% juurikaan merkittävä ero sijoituksen kannalta?

Nyt käytännössä minimiosto on sen 800e ja jos sallis 1,5% tai 2% kulut, niin sitten 600e tai 400e.

Lisäksi OP:lla on: Kansainvälisten osakkeiden valuutanvaihtokulu on 0,30 % kauppasummasta (Ruotsi, Tanska, Norja, USA, Sveitsi ja Kanada).

En ole aikaisemmin noita laskenut mukaan, mutta nyt aloin miettimään, että mikä tuossa olisi se optimiosto, jos nyt alle 1000e kertaostoista puhutaan.

En ole kyllä niin mahdottomasti välittänyt ostokuluista, kun minun minimiosto on se 800€ ja sijoitusaika mahdollisemman monta vuotta.
Mutta toi 2% ja 800€ on hyvä mittasuhde. :+1:
Kokeneemmat kertoo viisaampia. :smirk:

Tämä on ikuisuuskeskustelu.

Jos tekee paljon ostoja vuodessa esim järjettömällä rivien hajauttamisella, niin kyllä 2% on melko paljon.
Suosittelen pysymään tuossa 1% suunnilla. Se pistää tarkemmin miettimään mitä ostaa, että ei mene ihan hakuammunnaksi (varsinkin pienemmillä summilla palkkatuloista).

Mutta…

Jos pystyt perustelemaan, että ostos on järkevä, niin miksipä ei. Senttien venytys monesti kostautuu, kun esim ostopilkki onkin liian alhaalla ahneuden takia. Näitä tarinoitakin on varmasti foorumi pullollaan. Ei ole mitään yhtä oikeata vaihtoehtoa.

Sijoitusstrategia on pop tähänkin.

9 tykkäystä

Tämä menee ehkä psykologian puolella mutta jos panos tuntuu itsestä pienltä niin tulee ehkä sijoitettua liian huolimattomasti. Jos panos taas on tavanomaista suurempi niin onko silloin tullut otettua liikaa riskiä. Siksi itse yritän sijoittaa kohtuu panoksella ja teen ehkä liian paljon kauppoja, koska kulut. Vähemmän kauppoja, isompi panos epäonnistumisen riski kasvaa. Ehkä kannatta miettiä millainen tapa itselle tuottaa parhaan tuloksen.

1 tykkäys

Et ehkä tee liikaa kauppoja, mutta ehkä liian kalliilla.
Itse tekisin kaks kertaa kuukaudesa noin 800euron kauppoja, mutta nyt täytyy säästää käteistä tulevaan talvihorrokseen.
Liian pieni panos harmittaa, jos riskiosake nouseekin 150% parissa kuukaudessa, niin kuin minulla pääsi syksyllä käymään. Tonnitolkulla-panos, hartaasti säästettyjä rahoja, kyllä kaupan käynnin jälkeen epäröintiä saattaa tapahtua.
Tämä osakeharrastus on tarkkaa tasapainoilua.

1 tykkäys

Kun ei kahvihuoneelta löytynyt tietäjiä, kyselläänpä täältä, kun palstan asiantuntemus lienee astetta tahi paria(kymmentä) kovempaa :slight_smile: Lainan korontarkistus olisi ajankohtainen, mutta hivenen ihmetyttää tuo 3kk vs 12 kk euriborin käytös. Eikös lyhyemmän koron pitäisi reagoida nopeammin muutoksiin, myös alaspäin? Miksikähän 3kk euribor on kuitenkin noussut viime viikot, kun taas 12kk euribor on laskenut? Siis, miksi lyhyt korko on jatkanut nousuaan ja pitkä korko kääntynyt laskuun jo heinäkuussa, eikä toisinpäin? Lähde: Euriborkorot päivittäin

Markkinat katsovat aina eteenpäin ja kyse tarjonnasta ja kysynnästä. Todennäköisesti lainan antajat uskovat korkokäänteen olevan lähellä jolloin pidempi laina kannattava ja haluavat pidempiä lainoja. Lainan ottajat puolestaan haluavat lyhyttä lainaa, koska uskovat kohta laskuun ja saavat lyhyellä lainalla korot nopeammin alas. Tämän johdosta pidemmille lainoille löytyy lainaajia, mutta ottajat haluavat lyhyempää jolloin lyhyt korko kohoaa.

1 tykkäys

Hei, kysymys sijoitusten ajallista hajauttamista koskien.

Päätin pari viikkoa sitten aloittaa indeksirahastosijoittamisen. Aloittelijan innosta (ja tyhmyydestä) johtuen päätin sijoittaa budjetoidun sijoituspääomani melkein kerralla OP usa ja OP maailma indekseihin sillä ajatusmaailmalla, että raha alkaa tekemään töitä nopeammin kun sijoituksissa on kiinni heti suurempi summa. Aika nopeasti kuitenkin alkoi kalvamaan mielessä se, että nyt ei ole yhtään ajallista hajautusta ja ainakin tähän päivään mennessä oma ostohetkeni oli lyhyellä aikajänteellä korkea. Kannattaako minun niellä oma tyhmyyteni ja antaa vain vähän pakkasella olevani sijoitusten olla vai keventää salkkua, ja sijoittaa varat uudestaan hajautetummin esim. seuraavan 6kk aikana?

Itse vastaavassa tilanteessa nielisin ylpeyteni (ei siis “tyhmyyteni”) ja antaisin olla. Lisäilyä sitten tasaisemmin esim. pieni summa kk-säästäen. Jos yhtään lohduttaa, niin kerryttää nuo rahastot jotain OP-bonuksia kuitenkin :smiley: Kukaan ei tietysti tiedä, ollaanko esim. viiden vuoden päästä edelleen ostohintojesi alapuolella, eli kannattaisiko varat nostaa mieluummin vaikka käyttötilille kasvamaan 0,25% korkoa :stuck_out_tongue_winking_eye:

P.S. Omalla kohdalla olisin reippaasti enemmän plussalla, jos olisin aloittaessani lyönyt kaiken irtoavan kiinni noihin indekseihin.

4 tykkäystä

Hei, mistä tiedän onko sisäpiiriläinen oikeasti käyttänyt omaa rahaansa yhtiön osakkeiden hankkimiseen? Välillä näkee johdon liiketoimissa sellaista, että moni sisäpiiriläinen on “hankkinut” yhtiön osakkeita täysin samana päivänä/kellonaikana. Tarkoittaako ilmoituksen tyyppi “hankinta” aina sitä että kyseessä on omat vaivalla säästetyt rahat vai sekoittuuko tähän mukaan myös palkitsemisohjelmia?

Indeksisijoittamista voisi ehkä kutsua indeksisäästämiseksi ja jos tarkoituksesi on kuukausittain ostella indeksiä, en näe mitään järkeä lähteä veivaamaan pääomaa uudestaan.

2 tykkäystä

Op Maailma Indeksi sisältää sitten n. 70% Usaa, eli siinä mielessä on vähän päällekkäiset nuo indeksit.

Yleisesti ottaen tuosta olisi varmasti ihan hyvä jatkaa esim kuukausisäästämällä. Voi siihen ottaa rinnalle kolmannenkin indeksin jos siltä tuntuu. Itselläni on Eurooppa ja Amerikka ja se on ollut mieluinen omasta mielestäni.

1 tykkäys

Tiedote täytyy avata, jos osakkeet on saatu palkkiona niiden hankintahinta on 0 ja tiedotteessa on yleensä vielä erikseen eritelty että osa palkitsemista.

Mikäli osakkeet on ostettu ihan pörssistä niin tiedotteessa on eritelty kappalemääräiset transaktiot ja osakekohtainen hinta.

Esimerkiksi tähän tyyliin.

Osakepalkkio näyttää puolestaan esimerkiksi tältä.

Ostojakaan ei kannata välttämättä ylitulkita ja joissakin tapauksissa ostoksen takana voi olla että esimerkiksi hallituksen jäsen on velvoitettu hankkimaan osakkeita ollakseen oikeutettu osakepalkkioon ja hän näin ollen hankkii osakkeet markkinoilta niin sanotusti hinnasta välittämättä.

6 tykkäystä

Tätä meinasin itsekin kommentoida. Helpoin (ja neutraalein) ratkaisu olisi pelkkä maailma-indeksi. Itsellä Amerikka-, Eurooppa- ja Aasia-indeksit erikseen, koska alunperin oli ajatus että voisi kikkailla kk-säästön painotuksilla. Todellisuudessa olen pitäytynyt ns. Paasin opeissa ja vetänyt samalla summalla joka kuukausi, vaikka kyllä kutkuttaisi esim. tiputtaa Jenkit nollaan tällä hetkellä.

2 tykkäystä

Eiköhän tässä ole kyse siitä, että ko. korot hinnoittelevat eri aikaväliä. Kolmen kuukauden korossa näkyy vahvistunut käsitys, että syskuussa tulee vielä 0,25 %-yksikön nosto ohjauskorkoon. 12 kk:n korko heijastelee taas sitä näkemystä, että se oli sitten siinä, seuraavan vuoden aikana ei enää noustaisi korkeammalle. (Tosin viime päivinä myös 12kk on noussut vähän)

1 tykkäys