Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Minulla oli noin viikko aiemmin OP:ssa laitettu ostotoimeksianto Valmetillle, jonka piti olla voimassa 30.10.2023 asti. Tänään tila oli pankin puolesta päivitetty klo 9:00 niin, ettei se ole enää voimassa (tila: umpeutunut), vaikka kauppaa ei ollut syntynyt kun kurssi oli pysynyt yläpuolella. En muista aiemmin käyneen näin. Mistäköhän tämä johtuu? Pankin järjestelmävirhe vai liittyykö jotenkin osinkojen irtoamiseen?

Olikos se niin, että irtoamispäivänä voi myydä osakkeet ja saada silti osingon vaikka täsmäytyspäivä vasta seuraavana arkipäivänä?

Omistettu siis jo ennen yhtiökokousta.

Kyllä. Jos omistit irtoamispäivää edeltävän päivän lopussa, olet oikeutettu osinkoon. Irtoamispäivän alusta osake ei ole enää oikeutettu osinkoon.

5 tykkäystä

Kaikkein parasta on laskea luku itse juuri siksi että nettisivuilla olevat tiedot voivat helposti tulkita lukuja väärin. Esimerkiksi liikevoitto voi olla viime vuoden liikevoitto, viimeisen 12kk liikevoitto tai analyytikoiden ennustama liikevoitto. Korollisiin velkoihin on joku sivusto voinut laittaa kaikenlaisia leasingvelkoja ja siksi numerot eroavat niin paljon.

EV = osakkeiden lukumäärä * osakekurssi + korolliset velat - käteinen

Ota huomioon että liikevoitto ei kuvaa yhtiön koko tulosta ja korkomenot voi heikentää yhtiön taloudellista asemaa paljonkin. Välillä tuntuu että tunnuslukuja esitellään sen perusteella mikä saa yhtiön näyttämään halvalta ostokohteelta. Kannattaa käyttää vain sellaisia lukuja joiden merkityksen itse ymmärtää.

Onko jollakin kokemusta mitä tapahtuu kun ETF-rahasto lopetetaan tai delistataan. Oletan että rahat maksetaan arvo-osuustilille automaattisesti kun osuudet on myyty, mutta kuinka kauan tässä mahtaa kestää?

image

3 tykkäystä

Osaako joku Nordnetin käyttäjä helposti sanoa, että jos tippuu Superluotossa kulta-tasolta hopea-tasolle siksi että 20%:in lainoitusarvon raja ylittyy hieman, nouseeko koko nostetun luoton korko 3,49% → 4,39% vai onko se progressiivinen niin että korko nousee vain rajan ylittävän pääoman osalta?

1 tykkäys

Koko nostetun luoton korko nousee.

8 tykkäystä

Mitä verottaja tykkää, jos myyn saman yhtiön osakkeet arvo-osuustililtä ja ostan saman päivän aikana takaisin osakesäästötilille? Tarkoituksena ottaa OST käyttöön mahdollisimman nopeasti ja ‘siirtää’ osakkeita tililtä toiselle.

Tulisiko odottaa vähintään 1-2 päivää, kuten loppuvuoden veromyynneissä yleisohje on.

Itse olen tehnyt muutaman kerran tuolla tavalla eikä verottaja ole mitään kysellyt asiasta, joten ainakin oma kokemus on että on ihan ok tehä noin. Tosin yritin samalla tehdä “päivä treidiä” eli myin muutaman sentin kalliimmalla kuin millä ostin ne takaisin. En tiedä onko sillä vaikutusta.

Tästä on muistaakseni olemassa ihan verottajan ohje että takaisinosto OST:lle on ok. Löytynee verottajan sivuilta, tästä ketjusta tai sitten OST-ketjusta.

1 tykkäys

Edestakaisista osakekaupoista ja 2000-luvun KHO:n päätöksistä löytyy hyvä yhteenveton täältä.

Täydellä tarkkuudella asiaa on mahdoton arvioida, mutta sinun tapauksessa motiivina on tuo siirto AOT:lta OST:lle. Veronkiertopykälän soveltamisen olennainen lähtökohta on, että tavoitellaan sellaisia veroetuja, jotka ovat lain tarkoitukselle vieraita ja toteuttaa toimet pääasiallisesti siitä syystä, että epämieluisilta veroseuraamuksilta vältyttäisiin. Noissa tapauksissa kyse on ollut luovutustappioiden käyttämisestä.

Sikäli jos sinulla ei ole luovutustappioita (?) ja toimenpiteille on selkeä verotuksesta riippumaton syy, ja nuo on ihan tavallista pörssikauppaa, näkisin veronkiertoon päätyneiden ratkaisujen soveltuvan huonosti tapaukseen eikä tuo ohjeistus ole samalla tavalla relevantti. Mutta tämä nyt on tietty vain mututuntuma.

Oma amatööritulkintani näistä on että jos tavoitteena on vain ja ainoastaan verotuksen siirto myöhemmäksi, pitää tapahtumien olla eri päivinä tai voi tulla noottia.

AOT → OST varojen siirto ei ole tällainen tapaus, joten ihan niin nopeasti kun saat siireltyä - huomaa että välittäjästä riippuen voi vaatia että odottelee T+2 ajan että kaupat oikeasti on selvitetty ennenkuin rahaa voi siirtää tililtä toiselle. Salliiko välittäjäsi veivata rahat OSTin puolelle ennen selvityspäivää pitää kysyä välittäjältäsi. Teknisesti ottaen rahat myynneistä eivät ole tassussasi ennen tuota kahta pankkipäivää.

3 tykkäystä

Tässä tulla aina näihin miten asia menee teoriassa ja miten käytännössä. Se eri päivänä ostaminen ei teknisesti ottaen tarkoita mitään. Pelkästään luovutustappioiden kerääminen ei sinänsä yksinkertaisesti ole sallittua, koska oston ja myynnin tarkoitus on kiertää veroja tavalla, jota lainsäätäjä ei ole tarkoittanut. Mitä isompi väli ostoilla ja myynneillä, niin sitä vaikeampi on vain osoittaa, että syy on verotuksellinen. Olen aina miettinyt, että verottaja voisi joskus ihan hyvin käydä napsimassa foorumeilta veromyyntejä mainostavia ja läpsiä sanktioita. Itsepäs mainostavat harrastavansa veromyyntejä, joten aika vaikea sitä on sitten jälkeenpäin muuta väittää oli toimareiden välissä sitten päivä tai ei. Tästä saatava hyöty ei vaan maksa vaivaa, mutta itse en silti mainostelisi, jos noin tekisin. Esim. Shareville on kuitenkin linkitetty vahvasti henkilöön, mutta ehkä tuossa tulisi GDPR:t esteeksi. Verottajalla on kuitenkin suhteellisen laajat tiedonsaantioikeudet.

Olen itse siirtänyt saman päivän sisällä omistuksia OST:lle eli myynyt AOT:ltä ja ostanut OST:llä. Osa tappiolla, osa voitolla. Ei ole ikinä verottaja kysellyt, mutta jos kysyy en ole eritysen huolissani, koska syynä on se, että olen halunnut allokoida tiettyjä omistuksia OST:lle. Syy on silti pääasiassa verotekninen, mutta verosuunnittelu on sallittua ja esim. osinkojen erilaisen verokohtelun hyödyntäminen on täysin lainsäätäjän tarkoituksen mukaista. Tältä osin veronkiertopykälä ei mielestäni sovellu, koska kyseessä on ihan lainsäätäjän tarkoituksen mukaista verosuunnittelua ja osakkeita ei saa siirrettyä OST:lle niitä myymättä, joten myynti ja uudelleenosto on toistaiseksi ainoa keino tuo toteuttaa.

Ainakin Nordnet sallii, jos joku jäi tätä miettimään, mutta muistaakseni korko juossut itsellä.

Mandatumin irtoaminen Sammosta →
Danskessa näkyy nyt Voitto/tappio rivillä Sammon kohdalla tappiona tuo irtoaminen ja Mandatumin kohdalla N/A. Mandatumia ostin eilen lisää.
Tuleekohan nuo joskus näkymään oikein ja joutuuko verottajan kanssa säätämään?

Riippuu välittäjästäsi. Nordnetin uskon pistävän sinne datat kunhan verottajalta tulee päätös tuosta (varmaan menee pari kuukautta), muista en sitten tiedä. Ehkä. Välittäjän asiakaspalvelua kiusaaminen saattaa nostaa todennäköisyyttä että hoitavat asianmukaisesti :smiley:

1 tykkäys

Kertokaas nyt viisaammat ja kokeneemmat että mikä on kätevin/yleisin kaupankäyntialusta jossa nämä seikat yhdistyy:

  • Ilmoittaa tuotot/tappiot suoraan verottajalle tai vähintään tekee 9A lomakkeen valmiiksi
  • Pystyy tekemään päiväkauppaa Societe Generalen viputuotteilla (turbofutuurit). Ei CFD.
  • Pystyy asettamaan stoploss- ja TP-tasot. Trailing stopit yms plussaa.
  • Pystyy käymään kauppaa aamusta iltaan.
    Oletan että on alusta jota ns. “kaikki” käyttää, mutta vaihtoehtoja on liikaa ja en jaksa kaivaa.

Kiitos!

Hei miten menee valuuttakurssien vaikutus rahastoihin.
Esim. Ruotsin indeksirahasto jos olettaa että kruunu vahvistuu pitemmällä tähtäimellä.
Niin miten se vaikuttaa tuottoon ei nyt aivot taivu tähän?

Yksinkertaistetusti: Jos kruunu vahvistuu, saat yhdestä kruunusta aiempaa enemmän euroja.

Taustalla tämä ei kuitenkaan ole aivan niin yksioikoinen, koska esimerkiksi EU-maihin kauppaa tekevien yhtiöiden ulkomaan tulot pienenevät vaikka volyymi säilyisi. Toisaalta jos kruunu vahvistuisi pitkään ja voimakkaasti alkaisi tämä jo vaikuttaa merkittävästi ulkomaan kysyntään, koska yrityksen olisi nostettava hintoja jne.

4 tykkäystä

Noinkohan täältä löytyy henkilö, joka tekee juuri samoja juttuja kanssasi ja on vielä kokeillut ja vertaillut kaikki tarjolla olevat palvelut. Hienoa jos löytyy ja toki toivon niin!

Heitän nyt ilmoille ajatuksen, että mitä jos keräisit eri palveluista rusinat pullasta? Pari kolme palvelua, joilla saat kaiken haluamasi ideaalilla tavalla. Toisena ajatuksena heitän ilmoille ihan ehdan oman kokemuksen, että kun luovuin vaateesta että kaikki ilmoitetaan suoraan verottajalle, niin aukesi ihan uusi ihmeellinen ja ennen kaikkea edullinen välittäjien kirjo. Koska itselläni on useita välittäjiä, niin näen kivasti niiltä jotka ilmoittelevat suoraan verottajalle, että miten ja mitä ilmoittelevat. Sitä voin sitten matkia niiden kanssa, joilla asiat pitää kirjata itse. Olen myös harrastanut ilmoituksissani suurta minimalismia, jossa vaikkapa omistukset ovat pdf-liitteenä ilmoituksessa. Ei ole siis tarvinnut esimerkiksi syötellä niitä yksin kappalein tai sen sellaista. Olen päässyt todella koville tuntipalkoille itse ilmoituksia tehdessäni, kun säästöt kuluissa sen kautta ovat olleet todella isoja.

Nämä välittäjänryökäleet muuten sitten vielä muuttuvat ajan myötä. Se joka on täydellisen ihanan jepujee nyt, ei pakosti ole sitä enää edes ensi keväänä. Jos toivon mukaan olet sijoitusmaailmassa jäädäksesi, niin ei niistä mikään taida edes voida olla lopullinen valinta. Ties vaikkapa se sinun ideaalivälittäjä olisi vasta parin vuoden päästä aloittamassa. Älä edes ajatuksen tasolla jätä sitä hyödyntämättä, vaikka nyt käyttäisit sitä ennen eri välittäjää.

Itse pidän osaa välittäjistäni erittäin pienenä tai suorastaan olemattomana kaupankäyntialustana uutta kauppaa tehdessäni. Ilmaisella säilöllä ne saavat siellä elellä elämäänsä ja osinkoa ja tuottoa pukkaa tasaiseen tahtiin. Toki strategiana on osta ja pyri unohtelemaan pitämällä positio hädin tuskin ääreisnäön ulottuvilla. En siis ole edes harkinnut, että koska tämänhetkinen ykkösvälittäjäni taitaa olla jo kuudes urallani, niin siirtäisin kaiken omistuksen sinne. Kuulostaa turhanpäiväisiltä maksuilta, jotta kaikki omistukset olisivat yhden kirjautumisen takana.

Ei siis ideaali vastaus kysyttyyn, mutta hajatelmia ideoiden virikkeeksi. :slight_smile:

1 tykkäys

Hei ja kiitos vastauksesta! Vastauksen luettuani toistan kysymykseni lähes alkuperäisessä muodossaan. Eli jos satut käymään sellaista kauppaa jota alkuperäisessä kysymyksessä kuvailin, nimeä toki käyttämäsi alusta. Käytän itse myös useampia alustoja, mutta tämäntyyppiseen kauppaan, päiväkauppaan, tarvitsisin tietynlaisen alustan.

Vaihtoehtoja on ilmeisesti Degiro, Interactive brokers, Mandatum trader, ja Lynx - nämä ovat ne jotka ovat yleisesti itselleni sattuneet silmään. Tämän voisi tietysti heittää myös “kysymyksiä välittäjistä” -osioon, mutta toivottavasti täältäkin löytyy.

Kiitos!