Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Myös tekemääni sijoitusvirheet ketjuun on hyvä purkaa ‘vihkoon’ menneitä keissejä ja turpaan tulemisia :wink:

2 tykkäystä

Varmasti pysyy! Ellei nyt sitten sedän aloitusjytkyilmoitus tuolla toisessa ketjussa laita koko pelikenttää uusiksi… Toki oli tehty 1.4. samoin kuin sen peruutusilmoitus::slight_smile:

Masse, FA, sijoittamisen viihdepuolen takaaja ja patentinhaltija

2 tykkäystä

Tästä olen kyllä eri mieltä. Ymmärrän, että TA-tyyppisessä treidaamisessa (mitä sinä Johannes harrastat) kannattaa vain seurata tilannetta ihan kylmällä logiikalla, mutta pitkäaikaisissa sijoituksissa on ihan hyvä olla mutua mukana - logiikan kaverina. Ja mitä mutu muuta on kuin intuitiota ja emootiota.

3 tykkäystä

Suorien osakeomistusten lisäksi osakkeita voi omistaa hallintarekisterin kautta. Nämä ymmärrän mutta mitä on suorarekisteröityneet omistajat? Esim. seuraamassani Remedyssä hallintarekisteröityjä on 24.38 % ja suorarekisteröityjä 0.05 %

Juu, tästä olen @Elina_A kanssasi samaa mieltä tuosta, viittasin tällä ennemminkin siihen ettei mitään vihan tai rakkauden tunteita saa pitää mukana. Intuition laittaisin ehkä jopa vähän eri kategoriaan kuin nuo edellä mainitut :slight_smile: Ja pääosin kommenttini koski nimenomaan TA-tyyppistä treidaamista, intuitiota tarvitaan todellakin, jos hakee pitkäjänteisiä sijoituksia :slight_smile:

1 tykkäys

Ei kai tunteettomuus sijoittamisessa tarkoita sitä ettei tekisi sijoituskohteestaan ollenkaan kvalitatiivista “analyysiä”. Sijoitus kirjallisuutta lukiessa aina tunnutaan palaavan siihen miten pelko ja ahneus ohjaa sijoituspäätöksiä, joten tätä silmällä pitäen ehkä useamman sijoittajan pitäisi olla kylmän analyyttinen.

1 tykkäys

Ei tietenkään. Siinä olet ihan oikeassa.
Mutta ei myöskään tunteiden mukana olo tarkoita sitä, että järki on kadoksissa.
Järki ja tunteet, sijoittamisessa tässä järjestyksessä, niin hyvää tulee.

Ja pahoissa paikoissa, silloin kun alkaa pelottaa, ja ehkä muutenkin, järjestys on kai järki-tunteet-järki. Mutta muutama hyvä paikka olisi mennyt minulta kokonaan ohitse, jos olisin pelkästään perustellut asian itselleni numeroanalyysin ja kylmän logiikan kautta. Numerot kun katsovat taaksepäin ja sinne eteenpäin olisi kuitenkin hyvä nähdä.

2 tykkäystä

Yritin laittaa ostotoimeksiantoa First North listalta mutta saan ilmoituksen “rajahinta väärin”. Vaikuttaa siltä että osto/myyntitoimeksiantoa ei voi laittaa sentin päähän olemassaolevasta tarjouksesta tai tulee virheilmoitus. Miksi tällainen esto on olemassa ja onko tämä todellinen eli muillakin tulee sama ilmoitus?

Jossain osakkeissa mennään isommilla pykälillä. Koita pyöristää ylös tai alas, niin eiköhän pelitä.

Masse, lähes kaikkitietävä

3 tykkäystä

Näin se varmaan vaan on ja on aina ollut mutta oudolta tuntuu silti ettei saa tarjota sitä mitä haluaa.

1 tykkäys

Kontrolliyhteiskunnassa ei useinkaan saa sitä mitä haluaa::slight_smile:

Masse, FA, edelleen kaikkitietävien sukua

2 tykkäystä

Kysymys…

Onko teillä bull/bear -sertifikaateista kokemuksia? Täytyykö jättää toimeksianto pörssin ollessa auki? Ajattelin kysyä suoraan ja osoitan näin tietämättömyyteni. Ajattelin kokeilla ja harkitsen ottaa näkemystä Metsosta osaripäivänä…Muutenkin tehnyt mieli toisinaan ottaa päiväksi pariksi kantaa johonkin kurssiliikkeeseen.
Näistä tietää enemmän mahdollisesti @DayTraderXL, @Pika-Sissi ja @Johannes_Sippola mutta kuka tahansa saa selventää minua jolla on kokemuksia!

2 tykkäystä

Pörssin pitää olla auki tavalliseen tapaan riippuen tietenkin siitä missä pörssissä sertifikaatit on listattuna. Bull- ja Bear-sertifikaateissa kannattaa muistaa, että jos on usean päivän sahaava liike niin sertifikaatti on tappiolla vaikka kohde-etuus olisi alkuarvossaan, eli usean päivän pitoajalla päätyy helposti häviölle.

2 tykkäystä

Harkitsen tänään toimeksiannon tekoa ja huomenna irrottaa. Metsosta irtoaa näköjään osinko sattumoisin huomenna, mutta tällä ei ole ilmeisesti merkitystä…?

1 tykkäys

Kannattaa tarkasti katsoa mitä sertifikaatti “ottaa huomioon” juuri osingonmaksun yhteydessä, itseäni vähän mietityttää tuo, että pystyisit vain ostamaan esim. bear-sertifikaattia vivulla ja ottaa “helpot voitot ulos” osinkodipistä ilman sitä, että pitää miettiä osinkojen olemassaoloa itsessään :thinking: Jotenkin kuvittelisin, että se on pakko huomioida sertifikaatin hinnassa, siitä en ole varma miten tämä konkreettisesti toimii, toivottavasti ymmärrät mitä ajan takaa :blush:

2 tykkäystä

Juu, se osinko on jo huomioitu siinä sertifikaatin hinnassa. Ootko itse tutustunut tarkemmin näihin viputuotteisiin?

1 tykkäys

Itse tunnen vain aivan perusjutut, kun itse en tällaisia sertifikaatteja/vipuja ylipäätään käytä. Nordnetin kautta tiedän esim. että jotkut isommat treiderit mm. voi käyttää jotain 15X vipua yms. yms. Toivottavasti kuitenkin vastauksestani oli edes jotain apua :slight_smile:

2 tykkäystä

Itse aion tehdä nokialle saman, ja katsoin tämän kertauksena. Jotain puhetta siinä osingosta oli, mutta en muista että mitä tarkalleen

Tosiaan nordnetilla nuo niiden omat tuotteet ilman kaupankäyntikuluja kun spekuloi yli satasella.

3 tykkäystä

Iltaa! Tuli itsellä mieleen yksi kysymys: Löytyykö Inderesin analyyseissä käytettyä DCF-templatea (anteeksi jos termi on nyt väärä, tarkoitan siis yksinkertaisesti sitä DCF-pohjaa Excelissä, jota käytetään) jostakin? Haluaisin mielelläni, jos vain mahdollista niin vähän veivailla DCF-mallin kanssa, mutta järkeä käyttäen. @Verneri_Pulkkinen @Yu_Gong

2 tykkäystä

Hei, ei valitettavasti: se on analyytikoiden oma työkalu. :ghost:

1 tykkäys