Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Alright, itellä pieni ajatuskatkos tosta Black Friday:n ajoituksesta :smile:

Nyt menee ihan eskaritasoiseksi… mutta tarttee googlata jostain ero sen välillä otanko reaaliaikaisen näkymän NYSEstä vai NASDAQista, ero ei ole ihan kirkkaana mielessä :wink:

Jenkkiosakkeiden seurantaa ajatellen siis.

Ja toinen kysymys: Jos jenkkien lisäksi silittelen ostohousuja vain kotimaisten osalta, ja Nordnet tarjoaa näistä striimaavat kurssit, tuolla OMX datalla TradingView:n kautta ei liene käyttöä?

Pitää vaan jatkaa tuota Xetran tilaamista (8 USD / kk) jos haluaa nähdä noiden ETFien hinnat livenä :confused:

1 tykkäys

Tohon samaan hintaan taitaa saada vieläkin kun vaan alottaa ensin kuukauden kokeilun. Ainakin tälläiset tarjoukset mulla on niin kauan kun kokeilu voimassa:

Minulla jenkkiosakkeet NASDAQ:ssa noteerattuja ja siksi otin tuon maksullisen NASDAQ kurssidatan. Ilman tuota pakettia tulee koko jenkkimarkkina selvästi heikkolaatuisemmalla Cboe BZX kurssidatalla. Jos ostan NYSE:stä jotain, niin ottaisin NYSE-paketin.

@MoneyWalker Kiitän…

Pitää oikeasti etsiä joku For Dummies kurssi nyt jostain, ettei tarvitse kysellä täältä miten kengännauhat sidotaan. Menee hermot kun avaa Nordnetin ja katsoo kumpaas osake X onkaan listattu, Nyseen vai Nasdaqiin, ja se antaakin vaihtoehdoiksi Nysen ja Xetran!

No mitäs eroa noilla… (menen kaivelemaan, en odota vastausta, kiitos tähänastisesta :smiley:)

1 tykkäys

Kysymyksesi on itse asiassa oikein hyvä. Jenkeissä on lukuisia osakepörssejä.

NASDAQ ja NYSE ovat ne suurimmat ja kaiketi kaikki suuret jenkkifirmat on listattu jommassa kummassa.

3 tykkäystä

Aloittelevana osakesijoittajana kiinnostaisi alkaa tutkimaan hieman tarkemmin yhtiön ja osakkeen historiallisia lukuja kuin nyt, ettei sijoittaminen tapahtuisi täysin mutuillen.

Miltä sivustolta itse kaivatte nämä luvut vai ovatko yhtiön omat sijoittajasivut paras paikka tähän? Osakevertailusta näkee ilmeisesti vain muutaman viime vuoden luvut ja mietin löytyykö sivua, jossa olisi lukuja 5-10 vuoden ajalta.

Firmojen sijoittajasivut on edottomasti varmin ja paras paikka ottaa dataa. Kannattaa katsoa tunnusluvut yleisesti useammasta lähteestä.

Edit: Poistettu linkki, siellä ei enää ole kuin käyriä.

1 tykkäys

Tarkoitus olisi ostaa Kanadaan listattua osaketta Nordean kautta, ilmeisesti (?) Nordea ei verotussopimuksia huomioi automaattisesti. Mitä tulisi siis verotuksellisesti tietää ennen ostamista?

Kysymys kokeneemmille kanssapelureille, sekä veivaajille että holdaajille!

Kysymys koskee osakkeiden (unohdetaan vivut, ETF:t ja muut tässä vaiheessa) shoppailua. Tarkoitus on pistää useampaa kymmentä firmaa salkkuun ja odotella että nousevat “pre korona” aikaisiin lukuihin, jos nousevat. Kun koko kriisi on unohdettu, eli firmat nousseet takaisin vanhoille tasoille, niin todnäd rahat pääosin ulos ja indekseihin. Valitut osakkeet ovat osin hieman riskialttiita, eivät ole nousseet vielä ylös indeksien mukana ja muutaman osalta voidaan puhua jopa konkurssiriskistä, joten seuraavat kysymys nousi mieleen:

Käytättekö säännönmukaisesti stop/lossia tai liukuvaa stop/lossia ostaessanne osakkeita?

Itse tein nyt sen, että laitoin kaikkiin ostamiini ulkomaisiin firmoihin -15 % liukuvan S/L:n. Ajatuksena että ulos ja toista matoa koukkuun, jos laskevat noin paljon. Listassa on vain yksi firma, jota himoitsen lisää mahdollisen romahduksen sattuessa. Tähän laitoin -10% S/L:n. Jos putoaa sen niin veikkaan putoavan enemmänkin. Vanhat ulos -10 % kohdalla ja alempaa tuplana lisää.

Pöhköä?

2 tykkäystä

Mielestäni stop-loss sopii huonosti pitkäaikaisessa sijoittamisessa. Toki seuraan yksittäisten osakkeiden liikettä. Mutta en tee myyntipäätöstä sen vuoksi, että osake olisi pudonnut huipuistaan jonkin tietyn prosentuaalisen osuuden. Myyn kolmesta eri syystä:

  • Osakkeen ja/tai markkinan fundamentti heikkenee selkeästi.
  • Tekninen analyysi antaa myyntisignaalin tai osoittaa laskutrendin jatkuvan.
  • Tarvitsen rahaa mielestäni parempaa sijoituskohteeseen.
6 tykkäystä

Itsellä samoja ajatuksia @MoneyWalker in kanssa :slight_smile:

Kiitän inputista. @Bansku myös.

Minulla osakkeisiin sijoittaminen jakaantuu, ainakin tällä hetkellä, kahteen osaan:

  1. Etsiskelen firmoja, jotka olisivat toistaiseksi vähän maassa, eli ovat nousseet koronan iskusta huonommin kuin indeksit. Tarkoitus on sijoittaa näihin, ja kun ne ovat toipuneet (ja nousseet siis enemmän kuin indeksi) myydä pois ja siirtää rahat kiltisti indeksin puolelle. Horisontti vuodesta ehkä max kolmeen. Käytännössä nämä ovat kaikki ulkomaisia yrityksiä.

  2. Sijoitan kouralliseen kotimaisia (sampo, fortum, wärtsilä, Konecranes, revenio, Finnair, kamux), jotka on pääsääntöisesti tarkoitus pitää pitkään, ei vain pumpata nousurahoja ulos. Näihin en ole laittanut stop/lossia.

(3) Indeksit… salkku on tyhjä ja mietiskelen vieläkin notta tuleekohan se enää yhtään alas :slight_smile: )

2 tykkäystä

Moikka kaikille!

Nyt olisi sellainen tilanne käsillä, että mulla olis mahdollista sijoittaa n. 50k euroa minulle itselleni “testamentattua” rahaa vanhempieni nimissä, sillä koko summan siirtyessä pitäisi maksaa aimo summa lahjaveroa (verottomasti tuota rahaa voi lahjoittaa siis 5000€ kolmen vuoden välein).

Nyt suunnitelmana olisi tehdä vanhempieni nimissä arvo-osuustili OP:hen, johon meikäläiselle sitten käyttöoikeudet. OP siksi, että he ovat tuon pankin asiakkaita jo valmiiksi ja tuntuu nyt aika monimutkaiselta sekoittaa mitään muuta välittäjää tähän mukaan.

Arvo-osuutta kasvattavat ETF -rahastot kiinnostavat sijoituskohteena niiden helppouden sekä tuottavuuden takia. Tällöin rahat saisivat ihan rauhassa lepäillä samassa paikassa pidemmänkin aikaa. Suunnitelmana tietysti hajauttaa nämä ETF:t ympäri maailmaa. Lisäksi tuon summan sijoittamiseen olen alustavasti suunnitellut 12kk periodia. Tällöin joka kuukausi olisi mahdollista laittaa noin 4000€ rahaa markkinoille.

Tämä nyt siis vasta alustava suunnitelma. En koe olevani mikään sijoittamisen ekspertti, vaikka osakkeita olen parisen vuotta omistanutkin. Nyt ottaisinkin mieluusti teidän kokeneempien sijoittajien mielipiteitä ja näkemyksiä asiaan liittyen vastaan. Saisin omille lapsilleni pedattua hyvät lähtökohdat ensiasunnon ostoon sitten joskus tulevaisuudessa.

Kiitos jo etukäteen! =)

Jos oman sijoittamisesi tarkoitus on osin auttaa lapsiasi, niin pyydä vanhempiasi lahjoittamaan jokaiselle heistä oma 5000€ kolmen vuoden välein.

En lähde ottamaan kantaa yksittäisiin sijoituskohteisiin toisen puolesta. Oma paletti ihan riittävän sekaisin tällä hetkellä.

4 tykkäystä

Täähän on aivan totta^^ Tuolloin nuo 5000€ tosin seisoskelisivat heidän tileillään seuraavat +10 vuotta. Sen verran pieniä, etteivät osaa itse sijoitella vielä… :wink:

Kerrassaan erinomaista kuulla perintösuunnittelusta jo ennen perunkirjoitusta!

Ette ole keskustelleet vaihtoehdosta, että ottaisit vastaan säännöllisesti pieniä summia käteisenä ja niitä jakaa parhaaksi katsomallaan tavalla. Tai siis itseltä säästyneitä rahoja jakaisi sitten esim mukuloille

Tiedän jonkun siellä pahoittavan jo mielensä, mutta ei sitä käteisen käyttöä ole vielä kielletty

Kyllähän sinä voit sijoittaa heidän puolestaan vai mitä en ymmärtänyt?

1 tykkäys

OP:ssa on on omistaja-asikkaille vuoden loppun asti voimassa maksuttomat ETF kaupat. Mikäli ei ole omistaja-asiakas niin sellaiseksi mielestäni kannattaa liittyä.

Mielestäni kannattaa otta niin sanotusti koko maailman osakemarkkina haltuun eli sijoittaa maailman laajuisesti. Silloin ei kärsi yksittäisen alueen ongelmista ja ole kiinni niissä vaan on mukana hyvissä bisneksissä ympärimaailman.

Ratkaisussa on kaksi ETF:ää kehittyneet markkinat ja kehittyvät markkinat. Milestäni kannatta sijoittaa isompiin ETF:iin jolloin niiden jatkuvuus on hyvän bisneksen vuoksi turvatumpi. Aloittaisin ainakin näillä

iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUNL)

iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF (IS3N)

Laittaisin summana noin 90% kehittyneisiin markkinoihin iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUNL) ja 10% kehittyviin markkinoihin iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF (IS3N).

Eli aloittaisin tuolla. OP:n omistaja-asiakkaan ilmaiset kaupat on voimassa vuoden loppuun. Voit aloittaa vaikka laittamalla 450€ iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUNL) ja 50€/2 kpl iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF (IS3N).

Tärkeintä on mielestäni aloittaminen. Noilla saat osuuden komo maailman johtavista yrityksistä. Voit katsoa mihin sijoitat linkkaamastani tiedoista siellä alimmaisena näkyy sisältö.

Kuten muut kertoivat: Vanhemmat voivat perustaa lapsille omat arvo-osuus tilit tai sijoittaa lasten rahat rahastoihin pienokaisten puolesta. Monihan laittaa lapsilisät suoraan lasten omille tileille ja sieltä sijoituksiin.

Tuo onnistui jo 90-luvulla ja minun suurin vuotuinen verokertymä on edelleen IT-kuplan aikaisesta exitistä, vaikka olin tuolloin vielä koululainen.