Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Break even stoppari = suojaa tappiolta.

Ihan vaan puhtaasti tappioilta suojasin tota positiota - asetin sen sillon kun kurssi oli yli prosentin yli mun break-even -rajan, eli käytännössä semmonen trailing-stop tyylinen tapa suojella positiota.

En löytänyt parempaakaan ketjua, enkä viitsinyt jokaisen yhtiön ketjua mennä sotkemaan, mutta onko muuten viime aikoina ollut puhetta mm. Qt:n, Remedyn, Revenion etc. osakespliteistä?

Tietääkseni ei ole ollut kuin Revenion splitistä puhe, mikä peruuntui kun korona tuli. Eiköhän se toteudu tässä jossakin välissä kunhan markkinaturbulenssi rauhoittuu

1 tykkäys

Mitä jos yritys ostetaan, miten käy ostetun firman osakkeiden omistajille? Hyvitetäänkö sen aikainen arvo osakkeen omistajalle vai miten tämä käytännössä käy. Nyt kun aihe tuli esille SE ketjussa

Voit hyväksyä tarjouksen tai jättää sen hyväksymättä.

Tämä on varmaan mitä hait takaa:
“Jos yli 90 % äänistä vastaa myönteisesti tänä aikana, pakkolunastetaan loput osakkeet.”

2 tykkäystä

Jos omistamasi yritys ostetaan pois pörssistä, saat siitä yleensä korkeamman hinnan kuin kurssi oli ostotarjouksen tullessa, preemio toki voi olla enemmän tai vähemmän. Eli jos kurssi oli 10e, saatat saada vaikka 12e tms.

1 tykkäys

Keltanokka kun olen, niin kyselen vähän typeriä, kun en etsinnöistä huolimatta löytänyt vastausta.
Tuossa kuvassa ympyröity kohta. Mitä se käytännössä tekee.
Jos sais vastauksen niin, kuin se lapselle kerrotaan.

The stop - limit order will be executed at a specified price , or better, after a given stop price has been reached. Once the stop price is reached, the stop - limit order becomes a limit order to buy or sell at the limit price or better. This type of order is an available option with nearly every online broker.

EDIT: ok ehkä tätä voisi vähän enemmän avata eli kyseessä on siis käsittääkseni yksi muoto stop-lossista ainakin myyntipuolella. Eli kun hinta X saavutetaan niin toimeksianto Y toteutetaan tietyllä hinnalla.

Siis joo se oli niinku selvä, että triggeri hinta kun saavutetaan lähtee toimeksianto ja myydessä rajahinta on alin hinta millä laput lähtee luiskaan.

Edelleen hieman epäselväksi jäi miten tuo Stop Limit Order täppä muuttaa tilannetta.

Edittiä…

Eli onko se niin, että ilman täppää laput lähtee rajahinnalla myyntiin, mutta Stop limit orderin kanssa niistä voi saada paremman hinnan?
Tyhmäähän se olis silloin olla sitä käyttämättä ja herääkin kysymys miksi moinen vaihtoehto edes olisi?!

1 tykkäys

Mulla on verotukseen tappioita hyödynnettäväksi tänä vuonna syntynyt n. 2000e. En kuitenkaan aio niitä hyödyntää, koska ainut paikka hyödyntää, olisi nostaa voittoja OSTilta enkä sitä tee.

Entäs jos nostan OSTilta esim. ensi vuonna tai kahden vuoden päästä ja haluaisin hyödyntää tämän vuoden tappiot noista 1-2v sisään nostetuista OSTin voitoista. Pitääkö minun ilmoittaa tuolloin 1-2v päästä tämän vuoden tappiot vai näkyykö tappiot automaattisesti sen aikaa, kun niitä voi vähentää tai kunnes on jo vähentänyt ne verotuksessa. Tämä sinänsä oleellista verosuunnittelua kohdallani…

2 tykkäystä

Automaattisesti menee eli tappiot säilyy 5v verottajan kirjoissa jona aikana voitot kuitataan ensiksi niillä ja vasta sitten lätkitään veroja.

5 tykkäystä

Saattaa mennä yliholhoamiseksi, mutta onhan ne tappiot muulta kuin OSTilta?

OST:n verohyödyt menevät myös hukkaan jos nostat sieltä rahaa voitolla näin pian. OST:n verohyödyt suhteessa AOT tulevat esiin nimenomaan pitkässä juoksussa.

Juu, tappiot on AOT:lta. OSTin tappiota ei voi vähentää sulkematta tiliä eikä siellä toivottavasti tule olemaan tappioita :rofl: Enkä vielä varma ole hyödynnänkö mutta ajattelin, että koska en AOT:lta seur 5v kuluessa tule riittävästi voittoja saamaan (en ole todennäköisesti myymässä muita tai jos olen niin voitot eivät ole riittävän suuria kattamaan tappioita), niin hyödyntäisin verotuksessa tuon tappion ja nostaisin siksi OSTilta jonkinlaisen summan. Ihan vaan siksi, ettei jäisi tappiot hyödyntämättä.

Pohjana tässä on se, että olen pyrkinyt löytämään oikean suunnan sijoittamiselle ja pyrin keskittämään kaiken OSTille ja vähentämään hajautusta ja myymistä.

1 tykkäys

Hei,
Oon miettinyt, että mitenkä tämä premarket/aftermarket toimii ja miten pystyn seuraamaan sitä. Lisäksi oon huomannut, että S&P 500 heiluu lähestulkoon ympäri vuorokauden. Sen tiedän millon jenkit aukeaa ja koska menee kiinni, mutta olen kieltämättä hieman pihalla näistä. Osaisiko joku selventää? :smile:

1 tykkäys

Pörssien ollessa kiinni, siellä voidaan käydä “ennakkoon” kauppaa. Osoitteesta Indeksifutuurit voit seurata indeksejä reaaliajassa ja pörssin ollessa kiinni, näet sieltä futuurien sen hetken hinnan. Enempää itse futuurien kaupankäyntiin en ole perehtynyt.

1 tykkäys

Osaisiko joku selittää, mitä tarkoittaa yhtiön tulosraportissa stock-based compensation? Tämä kiinnostaa, kun tuli vastaan Bloom Energyn kohdalla. Kyseessä ilmeisesti kulu, jota ilman Bloomin tulos olisi ollut alempana ilmenevällä tavalla voitollinen? Lisäksi, kuinka kauan tällainen compensation rasittaa yhtiötä? Yhtiön q3-raportin perusteella kyseinen määrä oli viime vuonna q4 36 miljoonaa ja tänä vuonna tulee olemaan q4 14-18 miljoonaa. Kiitos valaistuksesta. Ohessa otteita Bloomin raportista:

Net loss for Q3 FY20 on a GAAP basis was $12.0 million, which includes $15.8 million of stock-based compensation.

However, we did want to provide some direction for our stock-based compensation for the rest of the year, given that the restricted stock units that we granted at the IPO were fully vested in July of 2020,
and our stock-based compensation will converge to a level in-line with our peers in Q4 FY20.

2 tykkäystä

Johdon kannustinpalkkiot eli osakkeet, ne pitää kirjata kuluina tuloslaskelmaan. Ei cashflow vaikutusta mutta dilutoi osakekantaa.

4 tykkäystä

Ok, kiitos täsmenyksestä :+1:

Kysymys koskien Nordnetin Indeksirahasto Suomea. Minkälaisella viiveellä tuo rahasto “päivittyy”? 1pv ajalta näyttää miinusta prosenteissa vaikkakin eilen oli OMXH25 hyvin plussan puolella. En nopeasti löytänyt tietoa ja olen tuossa rahastossa uudehko asiakas.