Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Kiitos tiedosta. Tuo oli hieman erikoisesti selitettynä niin tuo ei käynyt heti mielessä.

Käytän silloin tällöin. Triggeri vaihtelee lapusta riippuen, hype-lapuissa voi olla 5-10%, jossain normilapuissa esim. 2-5%.

2 tykkäystä

Keväällä kokeilin -15% lappukohtaista stopparia, mutta siinä maailmantilanteessa se oli pitkään salkkuun aivan liian pieni, tuli lähes turhia myyntejö ja ostoja :joy:

Tällä hetkellä ei ole stoppeja käytössä, mutta mietin sitä noiden hyvin nousseiden vetylappujen taakse jollain -10 % rajalla. Todennäköisesti vaan paukkuisivat kaikki, ja sitten pitäisi tehdä pikaisia päätöksiä jatkosta… ja kun tsäänssi on, etten olisi lähelläkään tietokonetta kun stopit paukkuisivat, niin ehkä jätän laittamatta.

Koko salkkua suojaava stoppari on aktiivisena, koska sijoitettua pääomaa ei voi hävitä, mutta niin alas ei ihan hetkessä tai huomaamatta päästä valumaan.

3 tykkäystä

“Minun täytyy myydä osakkeeni, koska en kuitenkaan ostaisi sitä osaketta tällä hetkellä”

Voisin paljastaa että minä olin kysymyksen takana. Olen saanut voimakasta kritiikkiä sanoessani ystävällisesti väitteen olevan tarua, huuhaata, humpuukia. Ilmeisesti olen ollut siis väärässä. Mitä mieltä te olette, hyvät foorumilaiset?

@Verneri_Pulkkinen antoi kysymykseen loistavan vastauksen. Haluaisin lähestyä silti vielä kerran asiaa toista kautta. Kerran vielä pojat, sanoi Kariluoto. Esimerkki: minulla on Talenomia. Koen, että jos nyt ostaisin Talenomia, riski on liian suuri että maksan osakkeesta liikaa. Eli mun pitäisi nyt myydä Talenom salkusta väitteen mukaisesti, niinkö?? Onko asia näin? Onko? - No, minä en kuitenkaan tee sitä. Miksi? Koska ankarien veroseuraamusten lisäksi, mun mielestä voin hyvin roikkua Talenomin kyydissä, koska tulen saamaan siitä hyvät kokonaistuotot vaikka osake mörnisi pari vuotta ja osake olisi tällä hetkellä hieman liian arvokas. Minua ei todellakaan haittaisi jos Talenomin osake ei nousisi pariin vuoteen yhtään mihinkään, sen sijaan olen edelleen mukana, jos osake olisikin hyvä sijoitus myös jatkossa! Joku joka sen sijaan nyt ostaisi osaketta, hänelle saattaisikin olla merkityksellistä, kuinka tuottava Talenomin osake on lähitulevaisuudessa.

Tottakai, osaketta voi myydä, jos tuotto-odotus on heikko. Mutta ohje “myy, jos et ostaisi osaketta nyt” on vähintään surkea neuvona ja todella väärinymmärrettävä; se neuvoo myymään voittajat salkusta, sekä yllyttää veroseuraamuksiin ja kaupankäyntikuluihin. Mitä mieltä on arvon yleisö? Onko tuo neuvo maailman surkein sijoitusneuvo ikinä, vai kaikkien neuvojen äiti, vai ”se vähän riippuu”? Ja vielä; olenko minä käsittänyt jotain aivan väärin ajattelullani, vai olenko edes jotenkin oikealla jäljillä?

10 tykkäystä

Voidaanko vielä vääntää rautalankaa :sweat_smile:… Ensimmäinen kerta siis tällaisessa tilanteessa.

Elikkä nyt on aot:llä vaikka tämä 2800 kpl Lehto Oyj Subs ilmestynyt. Merkintäoikeus siis 1400 kpl osakkeeseen hinnalla 0,70 eur / kpl ?

Jos nyt haluan merkitä nuo osakkeet, niin mitä pitää tehdä, tai mistä saan ostettua nämä 0,70 eur osakkeet?

Jos en tee näiden 2800 kpl subs mitään, niin ne ilmeisesti häviävät jossakin välissä?

Kiitos etukäteen.

1 tykkäys

Kaipa tuo on ihan ok ja järkeenkäypä neuvo, jos asiaa tarkistelee täysin teoreettisesti, ja jonkun swingailijan lasien läpi. Käytännössä varmasti todella huono lähestymistapa/strategia eikä hyödytä kuin välittäjää.

Muistaakseni analyytikotkin ovat saaneet satikutia foorumilla kun ovat todenneet tyyliin “pitkäaikaisen omistajan on hyvä istua kyydissä, mutta ei tätä tällähetkellä ostaa kannata”

3 tykkäystä

Kyllä.

Jos välittäjänä on Nordnet, menet Sivuni → Yhtiötapahtumat ja ylhäällä on Omat yhtiötapahtumat. Siinä pitäisi olla Lehdon osakeanti ja oikeassa reunassa Lue ehdot / vastaa, josta pääset vastaamaan eli merkitsemään. Muilla välittäjillä en tiedä tarkkaan, mutta jotenkin tuohon tapaan.

Joo, silloin nämä katoaa merkintäajan, joka päättyy 10.12., jälkeen. Näiden arvo on siis ~560€. :slight_smile:

2 tykkäystä

Miten on verotuksen kanssa, jos vuoden aikana on kaikista Osto/myynti tapahtumista saatu 7500 euroa myynti voittoa ja 7000 euroa myyntitappiota, eli saldo on vuoden aikana siis 500 euroa plussalla?

1 tykkäys

Yksi tapa miettiä tätä olisi myös, että sijoittajan vastuulla on ostaa osaketta mahdollisimman korkealla tuotto-odotuksella (halvalla): sitten vastuu on yhtiön johdolla performoida ja yllättää positiivisesti. :sweat_smile:

Sijoittajan vastuu toki myös muuttuu: omistajana on vastuussa, että yhtiö ja sen johto pysyy suunnitellulla reitillä.

Käytännössä, vähän karrikoiden, sijoittajat ostaa ja myy miten sattuu, johdot suhailee ja hallitukset syö pullaa mutta ihannetilanne olisi tuo. :sweat_smile:

8 tykkäystä

Meidän yksityissijoittajien on aika vaikeaa vaikuttaa tähän asiaan millään tavalla :slight_smile: Kyllä ne perheyhtiöt/instituutiot vie meitä mennen - tullen & palatessa. Ainoa, mitä me voidaan tehdä on istua tiukasti kiinni… Toki jos omistaa oikeasti jonkin merkittävän potin ( 5%+? ) niin kyseistä henkilöä voidaan kuunnellakkin.

4 tykkäystä

Mä kommentoin nyt @Kimi.Heikkila lyhyesti tätä tenttilukemisen ohessa: Mä ehkä oon harvinaisen lyhytjänteinen ja liian teoreettinen ihminen kun oon sitä mieltä, että toi neuvo on myös hyvä - vähän muokattuna vaan! Mulle ton neuvon tulisi toisella tavalla muotoiltuna olla karkeasti tämän näköinen: “Myy, jos osakkeen tuotto-odotus on nykyarvostuksen ja näkymien valossa selvästi tuottovaatimustasi alempi. Jos myyt, pitää myös olla näköpiirissä ainakin jonkinlainen suunnitelma uuden kohteen löytämiselle, jolla tuottovaatimus täytetään. Jos tuottovaatimuksen täyttäviä kohteita ei löydy, merkitsee tämä muutosta markkinanäkemyksessäsi karhumaisempaan suuuntaan.”

Toi toinen kohta tosta on mun mielestä aika tärkeä. Jos oikeasti et halua samalla ottaa karhumaisempaa näkemystä markkinaan, kun myyt mahdollisesti heikohkon tuotto-odotuksen lähitulevaisuudesssa omaavaa osaketta, niin pitäisi olla jo mielessä kohde, jonne uudelleeninvestoit rahat. Hyvän ROE:n saavuttaminen vaatii kuitenkin hyviä investointikohteita :wink:

Mun mielestä myös verojen ottaminen tarkasteluun on tarpeellista, mutta isossa kuvassa ei niin merkityksellistä. Itse kun mallinnan Medifilmin tuloskuntoa pitkälle tulevaisuuteen, niin heittämällä tärkein rivi on liikevoiton rivi. Ja tämä rivi isossa kuvassa määrää kassavirran vuonna X. Jos liikevoittoon tulee esim. selkeästi kertaluonteinen lisäys (lue: suuri yksittäinen myyntivoitto), niin silloin tarkastelen asiaa sitä kautta, että tulosta, ja siten kassavirtaa, ja veroja siirtyy tulevista ennustevuosista nykyhetkeen. Tärkeintä on se, että pitkällä tulevaisuudessa kassavirtojen loppusumma säilyy samana! Toisin sanoen tylsä totuus on se, että nykyhetken tuotot eivät miellytä, jos ei ole tiekarttaa samoille ja jopa paremmille tuotoille tulevaisuudessa. Jos nyt välttämättä haluaa, niin tämän voi kääntää myös niin, että ylimääräinen verorasite vuonna X ei saa häiritä kykyä tehdä tuottoa tulevaisuudessa. Sillähän ei loppupeleissä ole väliä minkä kautta verorasite tulee, koska joku karkea ennuste liikevoitolle on olemassa joka vuodelle, josta tiedetään kuinka paljon veroja tulee maksuun :slight_smile:

Loppukaneetti: Kokonaisuus ja konsistentit voitot ovat tärkeimpiä! Se ei ole olennaista ovatko voitot kertaluonteisia ja aiheuttavat verorasitetta, jos kokonaiskuvassa voittojen (EBIT) taso säilyy yliajan tasaisena ja omien ennusteiden raameissa tai niiden yläpuolella.

10 tykkäystä

Veroseuraamukset on niin merkkttävä tekijä ettei myynnit juuri koskaan ole kannattavia jos istuu kasvavan yhtiön kelkassa.

Ost:llä ja pienillä välityskuluilla asiaa voi lähestyä jo teoreettisemman tuotto-odotuksen kannalta. Koronakuopasta OST:lle ostetut 23 euron Nesteet ja nyt 58 euron hinnalla ostetut Nesteet tarjovat tismalleen saman tuotto-odotuksen. Vaikka ensimmäiset laput vihertää jo +152%. Mutta koska sijoittaminen on ennen kaikkea psykologiaa olisin huomattavasti paremmalla mielellä sijoitukseni suhteen jos hankintahinta olisi tuo alhaisempi kun korkeampi vaikka tällä ei ole mitään merkitystä salkun kehitykseen tulevaisuudessa. Alhainen hankintahinta sitouttaa ja tuo pitkäjänteisyyttä. Tuo ”turvamarginaalia” vaikka sama riski pääomalle on silti olemassa.
Tunteettomalle kauppabotille näillä asioilla ei ole mitään väliä, niillä verot ja välityskulutkin lähestyvät nollaa. Mutta meille lihasäkeille joilla on velvollisuuksia pääkoppaamme, verottajaa ja välittäjää kohtaan on näillä väliä.

9 tykkäystä

Parhaan ymmärrykseni mukaan vastaten: Juuri noin, jos aiemmilta 5 vuodelta ei ole vähennettävää, maksat ensi vuonna 500e osuudesta veroa (jos kyseessä Arvo-osuustili, osakesäästötililtä veroja menee vasta nostettaessa).

Huomioi että myös mahdolliset osingot vaikuttaa tuohon. Jos niitä on vaikka 500e tältä vuodelta, menee veroa yht 1000e:stä.

Varmimmat vastaukset toki löytyy osoitteesta vero.fi

3 tykkäystä

Kiitokset sinulle näistä tiedoista! :slight_smile:

2 tykkäystä

Eikös esim. OP:lla mene osingoista suoraan (oliko 27%) verot…

1 tykkäys

Hmm, itselläni on OP:ssä AOT ja osingot on kyllä muistini mukaan tullut tilille kokonaisena. Näin ollen ymmärtäisin että ne menee vasta ensi vuoden verotuksessa. Nyt toki iskee epävarmuus omaan tietämykseeni.

1 tykkäys

Tarkistetaanpa faktoja (alla oleva siis henkilöverotukseen liittyen, jos sijoittaa yrityksen nimissä, niin tilanne on eri)

Suomalaiset osingot:

" Yhtiön on toimitettava ennakonpidätys jakamastaan osingosta, jos osingon saajana on luonnollinen henkilö tai kotimainen kuolinpesä.

Ennakonpidätyksen toimittamista on selostettu yleisesti muun muassa Verohallinnon ohjeessa Ennakonpidätyksen toimittaminen. Tässä ohjeessa selostetaan Suomessa yleisesti verovelvollisten henkilöasiakkaiden osinkoverotusta pääpiirteissään ja kerrotaan tarkemmin, miten ennakonpidätys toimitetaan osingoista ja ilmoitetaan veroilmoituksella ja vuosi-ilmoituksella.

Rajoitetusti verovelvolliselle maksettavasta osingosta peritään lähdevero sitä koskevien säännösten mukaan. Tätä asiaa on käsitelty tarkemmin Verohallinnon ohjeessa Rajoitetusti verovelvollisen osingot, korot ja rojaltit."

Osingot ulkomaisista yhtiöistä:

“Ulkomaisen yhtiön osingoista ei toimiteta ennakonpidätystä. Verosopimuksesta riippuen yhtiö voi periä lähdeveron.”

Yhteenveto ja esimerkkejä:

3 tykkäystä

Minulle kilahtanut tilille esim. Fortum osingot, joista lähtenyt näköjään 25,5% veroja

1 tykkäys

Minulle ainakin tuli Kamuxin ja Harvian osingot ihan sellaisenaan ilman vähennystä tilille?

Tosiaan, kuten yllä sanottu, pahoittelut jos jostain olin itse väärässä ymmärryksessä, aina kannattaa näihin nettivastauksiin suhtautua varauksella ja varmistaa asia viralliselta taholta kuten tässä tapauksessa verottajalta.

1 tykkäys

Isäni osallistui Nordnetin antiin, josta hän sai 100 osaketta ja jotka myi niin, että sai n. 80€ tuoton. OST:n pääoma oli 1150€ ja tilillä on nyt myyntien jälkeen rahaa n. 1230€.

Kysymys jonka hän heitti ilmoille oli seuraava:
Jos hän haluaisi nostaa esimerkiksi sijoittamansa pääoman pois jossain välissä (1150€), niin lähteekö tuosta summasta verot, vai ainoastaan mikäli nostaa koko summan pois tuottoineen (1230€)?

Itse en tiennyt vastausta, kun en ole ikinä nostellut varoja ost:ltä (vasta hiljan otin käyttöön ost:n itsekin), joten ajattelin että täälä on joku viisaampi, joka tietää näistä tarkemmin :see_no_evil:

1 tykkäys