Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Hei! Onko kokemuksia mistä kannattaa ostaa bitcoinit? Etoro ja coinmotion itsellä pienen tutkimuksen jälkeen mielessä…

1 tykkäys

Coinbase toiminut hyvin minulla ja olen tyytyväinen.

1 tykkäys

Iltaa.

Varmasti tyhmä kysymys, mutta ei kysyvä tieltä eksy. Vai miten se meni?:grinning:

Eli äidilläni on pankissa, Elisan (ei siis mitään erillistä arvo-osuus tiliä) osakkeita. Onko niitä mahdollista siirtää, minun OST:lle? Ajatuksena siis olisi siirtää osakkeet minulle ja minä puolestani maksaisin pikkuhiljaa, äidilleni ikäänkuin osamaksulla kaupat. Osakkeita on 100kpl.

Kiitos ja anteeksi :flushed:

1 tykkäys

Ei ole, pitää siirtää ensiksi osakkeet sinun AOTlle lahjana, pidät niitä vuoden, myyt ja siirrät rahat Ostille.

5 tykkäystä

Kiitos nopeasta vastauksesta.

2 tykkäystä

Hei! Olen opiskelijana ajatellut aloitta sijoittamista seuraavanlaisella strategialla. Käyttäisin OP:n osakesäästötiliä, jossa osto- ja myyntikulut 1% / toimeksianto. Ostaisin kuukausittain noin 100 eurolla osakkeita. Osa ostoista olisi pitkän aikavälin (+10v) sijoituksia ja osa riskisijoituksia (1 kk – 6 kk), joilla yrittäisin vain ostaa ja myydä pientä voittoa tavoitellen ja osakekauppaa harjoitellen.
Osakkeet joita olen katsellut, (suluissa ne jotka ajattelin varmasti ostaa):
-Efecte
-Harvia (pitkä sijoitus)
-Kamux
-Nanoform
-Nexstim (pitkä sijoitus)
-Rapala (pitkä sijoitus)
-Revenio
-Siili
-Tecnotree
-Tulikivi (pitkä sijoitus)
-Verkkokauppa.com
-Qt

Olen kuullut puhetta, että pienillä summilla ei kannattaisi ostaa ja myydä kulujen takia, mutta eikö 1% osto- ja myyntikuluja ole ihan siedettävä jos tekee vain nappikauppaa?

Onko sinulla tarkempaa tietoa milloin OP:n osakesäästötili avataan? Olen jo menettänyt uskoni koko noloon farssiin asiaa koskien, että tämä joskus avattaisiin…
Ja tutustupa myös Exel compositesiin. Näen erinomaisena kohteena

@HerrDax Odotan tarkempia tietoja itsekin. Täytyypä tutustua alaan ja yritykseen tarkemmin!

Juu, onhan 1 % aika poikkeuksellisia. Taitaa olla sekä OP:lla että Nordealla käytössä nuo. Muilla välittäjjillä hinnat ovat siinä 8 - 12 € pinnassa eli jos ostaa 100 €, niin välityskulut olisivat luonnollisesti 8 - 12 %.

1 tykkäys

(Tämän olisi ehkä voinut jatkaa jompaan kumpaan “aloitteleva sijoittaja”-ketjuun, siirtääkö joku mode…?)

Mutta alkuperäiseen viestiin, Nordealla taitaa olla tuo max 1% kulu sekä arvo-osuus- että osakesäästötilillä mutta OP:lla on tosiaan vain AOT jossa tuo max 1% kulu. Samasta syystä aloitin sillä itsekin, ostot olivat vain 100-200€ summia alussa.

OST hinnoittelusta ei ole vielä tietoa, mutta odottelen itsekin vielä kevääseen. Jos tuovat sen samalla hinnoittelumallilla niin siirtelen osakkeeni sinne. Tykkään edelleen lisäillä pääomia “pikkuhiljaa”, niin tuo hinnoittelumalli passaisi itselleni.

Suljin ketjun ja siirsin viestit tänne @Wondadog :slight_smile:

1 tykkäys

Voi olla, en muista mikä on raja mutta itsellä taitaa olla 5 tällä hetkellä, voi perustaa itse eikä maksa mitään.

1 tykkäys

OP kyseli, onko OST avattuna jo ja samalla lupailivat tilin tulevan 2021 samoilla 1% kaupankäyntikuluilla. Odotettavissa siis, että pystyisivät tämän lupauksen pitämään ja ost saadaan op:n puolellakin käyttöön piakkoin.

1 tykkäys

Hoidatko kaiken kaupankäynnin Nordnetin kautta?

Onko useasta arvo-osuustilistä muita hyötyjä kun kirjanpidollisia? Vivuttajana olen päätynyt yhteen tiliin mahdollisimamman suuren lainoitusarvon ja hajautuksen tuoman vähentyneen volatiliteetin vuoksi.

Mahdollistaa ainakin fifon kanssa pelaamisen, voi myydä halvemmalla tai kalliimmalla ostettuja, riippuen kumpi on verotuksellisesti järkevämpää.

Myös rahasto/etf-kuukausisäästössä oli joitain rajoitteita per salkku, joita voi kiertää sitten avaamalla useamman salkun. Esim. max 4 etf/salkku/kk.

Jos kk-säästää pikkusummia ja haluaa ostaa vaikka 15e/kk suomi rahastoa ja 7,5e/kk ruotsirahastoa, eikä halua käydä jatkuvasti säätämässä näitä, voi olla helpompi tehdä näille omat salkut, niin silloin ruotsia ostaa automaattisesti kerran 2kk. Minimi säästösumman ollessa 15e.

2 tykkäystä

Tämä on erittäin hyvä oninaisuus, hyvä nosto. Minulta jäi lokakuun lopulta ostamatta Nesteen swing positio kun laski 43euroon koska AOT:lla oli jo Nestettä alhaisella keskihinnalla. Ost:llä ei ollut käteistä. Ostin sitten 4x BULL Neste:ttä. Jouduin tämän sitten sulkemaan kun jatkoi tippumista. Jäi muuten isot rahat tuosta pöydälle kun kuukauden päästä oli melkei 60e.

1 tykkäys

Tosiaan FIFO hyödyntäminen ja yleinen “hallinta” on ainoat syyt, tuo vivutus on itseasiassa ihan hyvä pointti, pitää harkita siirtoa takaisin samaan AOT:n.

Valitettavasti joudun Nordean kautta hoitamaan osan kaupankäynnistä, se on tuskaa joka kerta.

Ostin eilen Lockheed Martinia hintaan 350,38$. Osakkeen alin noteeraus eilen oli 350,40$. Toteutuiko kauppa vaihtoehtoisella kauppapaikalla vai onko tähän joku muu syy?