Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Joskus yrityksen historiallisia lukuja on hankala löytää ajalta kun yhtiö ei ollut pörssissä. Joskus edessä voi olla aika penkominen ennenkuin löytää etsimäänsä. Mistä näitä liiketoiminnan avainlukuja yleensäkään löytää alusta alkaen, jos yritys on ollut 20 vuotta olemassa mutta pörssissä vasta pari vuotta? Riippuuko se täysin yhtiöstä ja sen tavoista vai onko olemassa joku oikea paikka mistä ne näkee? Nasdaqin sivut?

Esimerkiksi Kamux. Kun yritin etsiä hiljan, millä määrillä yhtiö on myynyt autoja ja miten tehnyt liikevaihtoa/voittoa eri vuosina historiansa aikana. Kamuxin sivuilta löytyi tietoja johonkin muutaman vuoden taakse tilinpäätöksistä jne. Nasdaqin sivuilta löyty tietoa pidemmältä ajalta. Mistä @Petri_Kajaani olet esim laajaan raporttiin kerännyt tiedot käytettyjen autojen myynnistä vuodesta -07? Samaan syssyyn voisi myös kysyä mistä olet liikevaihdon ja liikevoiton niinpäin pois kerännyt -07 vuodesta lähtien? Tuon vanhempaa dataa ei taida enää löytyäkään. Ei tarvi jokaista lähdettä ja raporttia linkata mutta noin niinkuin suurinpiirtein :smiley:

Tämä voi olla hölmö kysymys mutta kysytään silti. :crossed_fingers:

1 tykkäys

Moi @Astrix. Ei ole lainkaan hölmö kysymys. Joskus pitkät historialliset lukusarjat auttavat tajuamaan yhtiön liiketoimintaa paremmin ja mm. eri syklin vaiheiden vaikutuksia kasvuun ja kannattavuuteen yms., mutta niitä voi olla vähän työlästä kaivaa varsinkin pörssin ulkopuolisilta yhtiöiltä. Yhtiöillä on myös tosi erilaisia käytäntöjä siitä, että miten paljon ne itsestään tietoa julkistaa. Tässä sun kysymässä Kamuxin tapauksessa pyysin yhtiöltä lukuja mahdollisimman pitkälle historiaan ja sain niiltä todella hyvin melkein kaiken mitä pyysin. Kamuxilla oli myös todella hyviä sijoittajapresiksiä ajalta ennen pörssiin tuloa (varmaankin pääomasijoittajataustan takia), joten niitä pystyi käyttämään myös hyväksi. Ei se sen kummempaa ollut :slight_smile: Välillä voi kokeilla tikulla jäätä ja ihan kysyä yhtiöiltä näitä lukuja, jos ei muualta löydä.

4 tykkäystä

Kannattaa välillä pommittaa IR-osastoa. Yleensä palvelu aika heikkoa varsinkin yksityissijoittajille, mutta positiivisia yllätyksiä tulee välillä vastaan

Suosikkiyhtiöni Ruotsista ja salkun yksi suurimmista sijoituksista Bufab yllätti todella myönteisesti. Pistin IR:n kehitysehdotuksen sijoittajapresentaatioista. Ei sivustolle mitään ekstraa ole tullut kvartaaliraporttien oheen, mutta sain ilmeisesti julkaisematonta materiaalia ja hyödyllistä sellaista.

2 tykkäystä

Kiitos vastauksesta!

En tosiaan löytänyt kauheen pitkältä ajanjaksolta liiketoiminnan lukuja Kamuxista esim niiden sivuilta, mutta koska laajassa raportissa oli nämä luvut pitkälle historiaan hyvin esitetty, en nähnyt tarpeelliseksi vaivata päätäni tämän enempää asialla. Luotan siis kyllä laajassa raportissa esitettyihin lukuihin xD :ok_hand:

Mutta jäin ajattelemaan asiaa yleisesti. Kun raporteissanne on todella kattavasti aina esitetty yhtiöiden historiallinen kehitys (jopa ajalta ennen listautumista), mutta näitä lukuja ei useinkaan tule vastaan kun itse selailee tilinpäätöksiä/toimintakertomuksia etc, mietin mistä ihmeestä saatte nämä tiedot pengottua, eli onko siis joku keino/tietyt raportit tms mikä on mennyt minulta ohi. Mutta vastaus oli varsin järkeenkäypä: tietoa haetaan sieltä mistä sitä luotettavasti saa kerättyä ja voihan sitä kysyä yhtiöltä myös suoraan. :slight_smile:
Jos joku yhtiö ollut pidemmän aikaa pörssissä sen lukuja on vähän helpompi penkoa jos on tilinpäätökset jne tallessa vuosien takaa.

Loogista myös, että maksaessaan analyysistä on yhtiöllä itsellään intressiä saada mahdollisimman laadukas ja objektiivinen analyysi markkinoille. Näin ollen on myös intressiä antaa ko. analyytikolle kattavammin tietoa, kuin että Matti Meikäläinen soittelee ja lähettelee postia numeroiden toivossa…

Voin olla tässä kyllä väärässäkin, koska en ole itse tätä harrastanut.

1 tykkäys

Minulla on ajoituksen kanssa niin paljon ongelmia, että kysynkin nyt kaikilta: mitä osto- ja myynti-signaaleja käytätte? Eli mikä saa teidät ostamaan ja mikä myymään? Myyttekö aina ennen osaria ja ostatte jälkeen? Minulla on ehkä pahimpana ongelmana se, että huomaan jonkun signaalin, mutta silti jätän reagoimatta enkä luota omaan vaistoon. Jos olisin luottanut, niin salkku voisi olla positiivinen eikä -5% ja olisi jäänyt Nokia fiasko kokematta.

1 tykkäys

Tarkentaisitko mistä signaalista puhut (esim tän case Nokian suhteen)? Kiinnostavaa, sillä markkinat ovat usein harvinaisen hereillä isoimmissa ja vaihdetuimmissa yhtiöissä kaikkein pienimpienkin signaalien suhteen.

1 tykkäys

Vähän tylsä vastaus, mutta ostot/myynnit perustuu minulla yhtiön fundamentteihin. En lähde useinkaan spekuloimaan mitenkään ennen osaria, pidän sitä lähes uhkapelinä. Osarin jälkeen on helpompi tehdä toimia, kun on uusinta tietoa julkaistu yhtiöstä. Jos lähtisi tähän leikkiin, täytyisi osata haistella mitä markkinat odottavat osarilta ja tuntea yhtiö suhteellisen hyvin. Jotkut voivat olla todella kovia tuntemaan mitä kurssiin on leivottu, minulla ei taas ole mitään saumaa voittaa vastapelureita pitkässä juoksussa.

2 tykkäystä

Lähinnä seurasin Inderesin foorumia. Huomasin muutaman kaverin myyvän ainakin osan omistuksistaan ja Inderesiltä tuli pieni varoittava postaus, ettei kannata odottaa liikoja. Mietin siinä, että olisiko paikka myydä omat napit pienellä voitolla ja ostaa takaisin halvemmalla, mutta en sitten myynyt.

Vähän samaan tapaan meni myös Remedyn kanssa. Myin omat ensin 30-35% voitolla ja halusin tulla mukaan hieman myöhemmin jos olisi kurssi laskenut tarpeeksi. No, eihän se laskenut ja lähti nousuun ja huomasin kyllä että oli FOMOa, odotin päivän ja ostin itse kurssi huipuilta. Siinä sitten kattellaan kun meni ne voitot ja vähän päälle vielä :money_mouth_face:

1 tykkäys

Niin joo. Ymmärrän kyllä tuntemuksesi. Tottakai jos mielessä käy Nokian myyminen perustuen pieneen aavistukseen ja näihin signaaleihin, niin harmittaahan se kun kurssi laskee seur päivänä -20%. Ei kannata kuitenkaan ehkä liikaa painoarvoa antaa näille tuntemuksille eikä niinikään liikaa nojautua signaaleihin, joskus vaan ne signaalit sattuu olemaan oikeassa, joskus taas ei. Lisäks tämmöiset tapaukset missä mutuilua olisi kannattanut uskoa, jää mieleen helpommin. Osto/myyntipäätökset kannattaa perustaa faktoihin ja omaan tuottovaatimukseen/riskinsietokykyyn/sijoitussuunnitelmaan jne.

Joskus kans porukka kovasti osti qt:tä ja mietin, pitäisikö pikavoitto napata osarista. En kuitenkaan ostanut ja osaripäivänä kurssi +10%. Mieli muistaa tämmöiset aina. Kuitenkin kyse oli luultavasti vain sattumasta, tuskin kellään kuitenkaan mitään sisäpiiritietoa oli yhtiöstä. Kuten sanoin, varsinkin isoissa firmoissa osakkeeseen on aika hyvin hinnoiteltu kaikki saatavilla oleva tieto. Ja juu, qt ei ole siis iso firma :smiley: mutta silti.

Lisäys: tottakai voi koittaa miten tuotot kehittyy kun perustaa päätökset eri signaaleihin. Aika sen lopulta näyttää, menikö enemmän oikein vai väärin valinnat.

Olisi tarkoitus vähän keventää salkun riskipainoa ja siirtää osa kotimaan osakesijoituksista yrityslainoihin tai EUNL -ETF:ään. Kumpi olisi parempi vaihtoehto? Joka kuukausi laitan 200e lisää tilille ja sijoitushorisontti on noin 15v.

Itse menen todella harvoin osareihin osakkeet salkussa. En voi sanoa perustuuko tämä mihinkään faktaan mutta sanoisin, että pettymyksissä reaktiot ovat usein paljon voimakkaampia kuin positiivisissa uutisissa. Toisin sanoen, pettymykset rankaisevat kerralla enemmän, mutta positiiviseen voi ehtiä vielä mukaan.

1 tykkäys

Joo ja nyt kun myin Nokiat niin mielessä painaa vaan että tuliko tehtyä virhe ja myytyä pohjilta :dizzy_face:

Pitäisiköhän kehittää joku riski-indeksi perustuen Inderesin foorumin kommentteihin ja Inderesin päivityksiin ja pitää kirjaa Excelissä…

Itse taas menen aina aina osareihin. Pitkä salkku ei osareista hötky :slightly_smiling_face:
Komppaan @Astrix ia siinä, että aikamoisia arpalippuja ostat, kun yrität arvioida markkinan mielenliikkeitä osarien yhteydessä. Jos haluat jännitystä elämään, niin mikäs siinä.

1 tykkäys

Joo, meillä on vähän eri strategia. Omassa salkussa ei taida olla yhtään samaa yhtiötä kuin vuoden alussa :joy:

2 tykkäystä

Olet @Otto_N selvästi treidaajaluonnetta, ja ainakin minun analyysini mukana olet myös todella hyvällä tietomäärällä ja trackilla liikkeellä :wink: :3 May the force of TA be with you, always :slight_smile:

3 tykkäystä

No jooo. Olen kokeillut kaikkia sijoitustyylejä ja nyt alkaa tatsi löytyä. Minulta puuttuu ehkä tärkein sijoittajan ominaisuus eli kärsivällisyys. Siinäkin mielessä nykyinen tyyli sopii myös hyvin :grin:

2 tykkäystä

Minulla ainakin Nokian kanssa on perustunut"tällä kertaa oikeat", arvaukset Nokian omaan ohjeistukseen, indem raportteihin ja kurssin tasoon suhteessa odotuksiin. Mutta olin minäkin esim. Puolella kuormalla “heikohkolla” neljänneksellä sisässä. Mutta oon ihan tyytyväinen, vaikka en osannut odottaa moista pudotusta.
Itsehän se nokia/suri on ne ohjeistanut.

Idea oli ostaa osakkeita takaisin q3 jälkeen ennen q4, joka saattaa edelleen tapahtua.

En kyllä vielä tarkastanut muutettiinko q4 erittäin poikkeuksellisen vahvasta joksikin muuksi. Oletan, että olisi ehkä muutettu.