Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Hoivatiloihin palasin, koska Karjula jonkin aikaa sitten sanoi, että alkaa mannerlaatat liikkua tai jotain vastaavaa… Kuntien kanssa suoraan jutellessa ja nyt on kouluja ja isoja päiväkoti komplekseja julkistettu 4-5.joskus on kiva jos lupauksia toteutetaan…
Tai sitten vaan ostaa Talenomia ja tyytyväisenä vaan pysyy!
:kissing_heart:
Suosittelen lämpimästi hajautusta.

Hajautettu on, ei vain auta kun kymmenestä osakkeesta neljällä on jotain -15-25% välillä ja loput on plussalla muutaman yksikön… Tuntuu koko osakesijoittaminen ihan uhkapelaamiselta ja aivan irrationaaliselta touhulta.

mulla on tyttärellä 3 osaketta ja salkku +95%, käy se niinkin. hän on 3 v. Huomasin, että kannattaa ehkä itsekin sijoittaa, niin kuin sijoittaisi 1v. lapselleen… hänellä on siis ollut hyvät vuosi tuotot. Verkkokauppa on valitettavasti ostettu hintaan 5,5 eur ja Revenio viimeisin lisäys 19 eur hinnalla. Talenomia 12 eurolla pääosa.

viimeksi oli ostettu 7,98 hinnassa, jolloin se oli kaikista halvin aika (suhteessa rakennettuun ja rakenteilla olevaan kantaan), en tiedä onko nyt niin hyvä (en saata pitää ikuisesti :). välissä pari 5% tradea pikku summilla ja parin euron nousun missaus muutoin.

mitäs sulla on siellä salkussa, ootko laittanu tuonne salkku osioon?

Hyvähyvä Viljo. Saman huomasin, kun sijoitin pojilleni vähän ‘rauhallisemmin’ ja veivasin vähemmän.

Tähän liittyy hyvä opetus 1-2 osakkeen salkusta. Toisella heistä oli Sonerapotti noussut tosi kovalle tasolle, ja mietin silloin, että tällähän saisi Helsingin keskustasta yksiön, mutta en tehnyt silloin MITÄÄN. Yksiön kohdalla mietin, voikohan yksivuotias lapsi omistaa ja vuokrata asuntoa. Osakepotin puolittamista ja hajauttamista muihin osakkeisiin mietin myös. Mutta mutta. Ennenkuin ehdin tehdä mitään tuli teknokriisi ja potista suli noin 90%.

Eli tarinan opetus. Kannattaisiko Viljo myydä (edes pieni) osa näistä voitolla olevista osakkeista ja ostaa paria muuta? En ole mikään ‘hajauta salkku ja menetä voittosi’ kannattaja. Silti olisi hyvä vähentää riskiä, jos vaikka Talenom ei onnistukaan kansainvälistymisessä tms. ja markkinan odotukset eivät toteudukaan. Tämä nyt vain teoreettisena esimerkkinä.

4 tykkäystä

Noh salkku on toistaiseksi sen verran pieni, että siihen voisi lisätä vaikka 2 osaketta niin, että tuplattaisiin pääoma.
Ukin ajokortti rahat +minun injektio +parit synttärit eurot on nyt tuplattu.

2 tykkäystä

Tämä tietysti vielä parempi vaihtoehto :slightly_smiling_face::heart_eyes:

En ole kyllä talenomista huolissani seuraavan parin vuoden suhteen.

Aiai. Sijoittajien sentimentti voi kääntyä paljon ennenkuin mitään näkyy luvuissa.
Huomaa. En ole Talenomiin tutustunut tarpeeksi hyvin, että voisin sanoa siitä mitään. Eli älä ota tätä kritiikkinä Talenomia kohtaan. Oli vain esimerkki siitä, että hyvin performoinut osake voi kääntyä toiseen suuntaan. Itse otan tietoista riskiä Koneen ja eQ:n osalta, koska nämä isossa painossa omassa salkussa. Mutta olen jo aikanaan ottanut/saanut näistä sijoitukset moneen kertaan takaisin.

siis tällä hetkellä en ole huolissani. tilannehan voi muuttua. kaikki tuntuu kuitenkin siellä etenevän vakaasti ja hyvin.

Kävin pistämässä nyt.

1 tykkäys

Kysymys:

Miten te ajattelette maantieteellisen riskin suomalaisissa osakkeissa? Olen jonkun aikaa miettinyt suorien osakeostojen aloittamista ja Suomisalkun perustamista, mutta hajauttamiseen liittyen mietityttää, pitäisikö katsetta avartaa ja etsiä seurattavat yhtiöt muista maista? Entä muut riskit erityisesti suomalaisissa osakkeissa? Tähän asti oma sijoittaminen on tapahtunut vain ETF:iin ja riski rajoittunut pääasiassa yleiseen markkinariskiin.

Hei Epsie,

Pari nopeaa:

  • kannattaa perustaa Suomisalkku :+1:
  • OMXH on reuna-alue, jolloin epävarmuus pudottaa varmemmin kursseja täällä kuin maailman isoissa metropoleissa. Tämä tuo volatiliteettia, mutta myös ostomahdollisuuksia. :chart_with_downwards_trend::chart_with_upwards_trend:
  • ostomahdollisuuksia tuo myös se, että firmoihin on paljon helpompi tutustua ja saada niistä tietoa
  • hajauttaminen - tässä tapauksessahan hajauttaisit, jos aiemmat sijoitukset ovat muualla? :thinking:
  • Suomessa on sekä pelkästään kotimarkkinassa toimivia yrityksiä että yrityksiä, joiden markkinat ovat pitkin maailmaa. Näissä suuria eroja.
  • ja onhan täällä Inderes, josta saat hyvää analyysiä, erityisesti jos yhdistät ne pankin/pankkien analyyseihin :bar_chart:
  • foorumi on Inden suola, eli täällä saat tukea ja kontraa, palloseinää omille ajatuksillesi :heart_eyes:
4 tykkäystä

Viitaten aikaisempaan: tänään esim. möin osan Glastoneista ennen osaria, kun oli vähän huono näkyvyys ja muut salkun osat, pois lukien Nokia oli mennyt oikein mainiosti, niin ajattelin että pienennän riskiä, ostin kalliimmalla takaisin osarin jälkeen… tein tappiota, mutta ihan ok mulle.

1 tykkäys

Mä en yritä varsinaisesti koskaan “ajoittaa” koska se on todella vaikeaa. Ostelen simppelisti hyviä firmoja silloin, kun ne on minun mielestä edullisia (ne voi silti olla suuren yleisön mielestä kalliita kasvuyhtiötä, mitä enemmä niin tappiolla ja obskyyrimpiä niin nam! :smiley: Saapahan hääriä niiden parissa rauhassa) ja meitsin vaatima tuotto-odotus (yleensä ~20 % per annum) täyttyy. Toki haistelen yleistä tunnelmaa. Esim. jos sentimentti on todella synkkä, pyrin hakemaan ostot sinne. Kuitenkin, pörssin yleinen sentimentti ei yksittäisissä yhtiöissä oikein toimi. Myyntejä tapahtuu etenkin, jos case menee reisille (en häpeä myydä tappiolla) tai jos osakkeesta tulee överikallis ja tuotto-odotus laskee heikoksi (esim. tapaus Admicom jota olen kevennellyt matkan varrella).

Voi hyvin olla että olen koko pörssin suhteen “bullish”- fiiliksillä mutta en osta mitään, koska mielenkiinnon kohteena olevat yhtiöt eivät noihin ylläkerrottuihin raameihin mahdu tai sitten olen koko pörssin suhteen “bearish”, mutta ostelen silti koska taas nuo ylläolevat raamit toteutuu. KISS = keep it simple stupid!

6 tykkäystä

Google tekee tämän helpommaksi. Jos käytät google sheetsiä niin saat GOOGLEFINANCE-funktiolla haettua kunkin osakkeen kurssidatan määrittelemällesi ajanjaksolle. Itse seuraamilleni osakkeille tuolta löytyy data, mutta en esimerkiksi tiedä löytyy first northin listalla olevia tuolta. Tuo jättää pois jo paljon manuaalista datan syöttämistä, jos esim tuota volatiliteettia haluaa seurata.Tägätään tähän nyt alkuperäinen kysyjäkin @Haapaniemi

1 tykkäys

Vernerin juttuun voisin vielä lisätä muutaman omakohtaisen näkemyksen. Siis pitkäjänteisen sijoittajan/holdarin muistilista!

Ensimmäinen sääntö: keskity laatuun
Toinen sääntö: myönnä virheesi (tappiot nopeasti, voitot hitaasti)

Laatufirma on oikeasti sellainen, joka kykenee kohtuullisella pääomantuotolla sijoittamaan merkittävän osan kertyneistä voittovaroista takaisin bisneksen kasvattamiseen. Tätä termiä viljellään ihan liikaa kaiken maailman rupufirmojen osalta, mutta mikäli on aikomus tehdä oikeasti rahaa niin edellä mainitulla tavalla se vain menee. Muutamia erinomaisia esimerkkejä pitkältä ajalta

Revenio
Kone
Facebook
Amazon
Alphabet
Brookfield Asset Management
Bufab
jne.

Vältä “halpojen” firmojen seireenien kutsuja kätkettynä korkeiden osinkotuottojen ja alhaisten P/E-lukujen muotoon. Voit tehdä pikkaisen rahaa, mutta et oikeasti vaurastu näillä nollakasvun/negatiivisen kasvun firmoilla pitkällä tähtäimellä

Tarkastele laadukkaita firmoja miten niiden tunnusluvut ovat kehittyneet vuosien varrella ja kun niitä on tarkasteltu riittävästi niin tarkastele sitten niitä heikompia bisneksiä tämän jälkeen. Kannattaa tehdä toimialavertailua suorien verrokkien kanssa. Laadukkaammilla firmoilla on korkeammat pääomantuottolukemat, kovempi kasvu, kyky tuottaa vuolaammin vapaata kassaavirtaa ym. Markkinajohtajista aloittaminen ei ole paha vaihtoehto, koska jotainhan pitää tehdä kilpailijoita paremmin mikäli on markkinajohtaja!

Yleensä nämä tuntuvat olevan isoille massoille aina liian kalliita, mutta harvoinpa laatua halvalla saa. Ihanuushan on siinä, että vaikka maksaisikin liikaa niin yleensä tuloskasvu kuroo pahimman yliarvostuksen jossain vaiheessa ja kokonaistuotto pysyy hyvänä. Siis laatu ennen hintaa

Oma hommansa on myös tajuta myydä mikäli yhtiön näkymät heikkenevät oleellisesti. Älä rakastu lappuihin, myönnä virheet. Maailma muuttuu tätä nykyä vauhdilla ja yleensä jossain vaiheessa joku disruptoi bisnestä uusilla innovaatioilla

Kyllähän näistä voisi jauhaa vaikka kuinka. Viikonloppu ja puolen tusinaa laatikkoa Olvia ei mahtaisi vain riittää :smile:

6 tykkäystä

Vastaan itselleni: hajautan näihin molempiin vaihtoehtoihin ja lisäksi kehittyvien ETF:ään. :slight_smile:

Moi!
Mikä on sopiva määrä yhtiöitä salkussa, ja montako teillä muilla on? Tuntuu olevan vain niin monta yhtiötä joiden tarinassa haluaa olla mukana.
Onko yli 10 yhtiön salkku jo liian hajautettu? Itsellä nyt 13 yhtiötä.

1 tykkäys