Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Kauppalehdessä tänään iso juttu. Kryptovaluuttojen välittäjät tekevät satumoisia voittoja, Siis VÄLITTÄJÄT. He eivät itse sijoita niihin, kuin korkeintaan hetkellisesti. Mistähän syystä?

4 tykkäystä

Luulisin että ensisijaisesti heidän voittonsa syntyy toimeksiantokustannuksista?

2 tykkäystä

Aivan, Jostakin kumman syystä he siis eivät itse sijoita myymiinsä tuotteisiin.

2 tykkäystä

Ihan vertailun vuoksi, sijoittavatko osakevälittäjät ”myymiinsä tuotteisiin”? :thinking:

1 tykkäys

Tietääkseni kaikki. En ainakaan tiedä yhtään välittäjää, joka ei myös sijoittaisi osakkeisiin, Katsoppa joskus esim, minkä hyvänsä pienen tai keskisuuren 100 suurinta omistajaa. Sieltä ne löytyvät. Kaikki pankit ja Nordnet ym,

1 tykkäys

Hetkinen, sijoittaako Nordnet siis itse osakkeisiin?

3 tykkäystä

Siirsin vähän viestejä pois BTC:n ketjusta (ei floodata sitä) :slight_smile: @Seinakadun_Keisari, @SamiK et. al.

2 tykkäystä

Käsittääkseni välittäjät tekevät noin vain suojaustarkoituksissa (asiakas haluaa shortata) tai sitten rahastojen hallinnoinnin vuoksi tai optioiden delta-arvon yms ”kattamiseen”.

Tämä alkaa menemään offtopiciksi :grimacing:

Edit: Sievi Capitalin 100 suurinta:

Ei osakevälittäjiä listalla.

2 tykkäystä

Useilta pankeilta (välittäjiltä) löytyy toki rahastoja jotka omistavat eri osakkeita, koita näkyy suurimpina omostajina, mutta yleensä asiakkaat sijoittavat näihin rahojansa, eikä pankki itse, toisaalta pankilla taitaa olla näiden osakkeiden osalta äänestysoikeus yhtiökokouksissa.

Toki on kai yleistä että esim. varainhoitajat sijoittavat omiin (uusiin) tuotteisiinsa.

2 tykkäystä

Miten osinko taas menikään, maksetaanko osinko kun osakkeen omistaa irtoamispäivän sulkeutuessa? Eli osakkeen sopii myydä irtoamisen jälkeisenä päivänä jos näin haluaa?
EDIT: Joo tämä selvisi ihan itsekin googlaamalla.

Minulla ei ainakaan ole maksettu Elisan osinkoa! :angry:

EDIT Tämä ei kyllä selvinnyt…
EDIT2: Ilmeisesti olikin niin vähän omistuksessa, etteivät maksaneet. Minimi osingonmaksu on vissiin kiinni yrityksestä, ei mikään lain määrää asia? Pienempiäkin osinkoja on mulle maksettu.

2 tykkäystä

Jotta on oikeutettu osinkoon, osake on tullut omistaa täsmäytyspäivänä. Tyypillisesti osake on tullut ostaa tai omistaa yhtiökokospäivänä huomioiden täsmäytys tästä päivästä +2 (huomioitava myös viikonloppujen vaikutus).

1 tykkäys

Minifutuuri paukahti eilen stoppariin ja nyt näkyy harmaana salkussa. Mitä tuolle tapahtuu seuraavaksi?

1 tykkäys

Kuinka moni muu on onnistunut siinä, että tili on vuoden aikana +16 prosenttia plussalla, mutta euromääräisesti -85 euroa pakkasella :smiley:

Onneksi sentään OST tili on plussan puolella molemmissa sarakkeissa.

1 tykkäys

Oot ostanut jotain osaketta lisää vanhaan pinoon nykyistä korkeammalla kurssilla (ja kurssi on ostohetkestä valunut alaspäin). Siitä tulee nuo miinukset. + valuuttamuunnokset yksivaihtoehto.

2 tykkäystä

Jos ottaa näitä Inderesin suosikkiosakkeita:

  • Qt = valtaosa tulovirrasta on maailmalta
  • Revenio = myynti varmaan pääosin ulkomaille
  • Remedy = myynti maailmanlaajuisesti
  • Kamux = porukka sijoittaa koska laajenee Saksaan ja Ruotsiin
  • Sampo = valtaosa tuloista ulkomailta
  • Fortum = On Venäjää, Saksaa, jne.

jne. Varmaan aika harvalla pörssifirmalla myynti on lähes kokonaan Suomessa :slight_smile:

6 tykkäystä

Eihän täällä ole koko maassa porukkaa kuin pienehkön kaupungin verran, joten markkina on vähän rajoittunut varsinkin jos firman tuote ei ole ihan “maitoa maitokaappiin”-bulkkia jota aivan kaikki ostavat. Aika lailla selvää että kansainväliset markkinat on se mistä sitä rahaa tehdään, muuten loppuu ostajat kesken aivan liian nopeasti.

1 tykkäys

Parilta nettisivulta luin, että täsmäyksestä ei tarvitse välittää vaan omistaa osinkon irtoamista edeltävänä päivänä.

1 tykkäys

Osakkeen täsmäyttäminen tarkoittaa osakkeen omistusoikeuden siirtoa rekisterissä. Eli osake tulee omistaa täsmäytyspäivänä, jotta on oikeudettu osinkoon. Irtoamispäivä on puolestaan päivä, jolloin osakkeen ostaminen ei oikeuta osinkoon ja tyypillisesti yhtiön (edit) osakkeen arvo laskennallisesti vähenee maksettavalla osingon määrällä. Tyypillisesti irtoamispäivä on yhtiökokousta seuraava päivä, mutta toki voi myös olla poikkeavia maksuaikataulua (jos jaettu kahteen osaan tai osa osingon maksamisesta delegoitu hallitukselle yhtiökokouksen päätöksellä).

Inderesin sijoituskoulusta:

Kuka on oikeutettu osinkoon?
Osinkoon on oikeutettu yhtiön osakkeita omistava henkilö, joka on osakkeen omistajana osingon irtoamista edeltävänä päivänä, yleensä siis yhtiökokouspäivänä, sillä seuraavana päivänä osinko ns. irtoaa. Siitä kolme päivää eteenpäin on täsmäytyspäivä, sillä osakerekisterin päivittymiseen menee kolme päivää. Tärkeintä on siis ostaa irtoamispäivää edellisenä päivänä osaketta, mikäli haluaa osingon arvo-osuustilille.
Itse osingonmaksupäivä seuraa yleensä reilu viikkoa kokouksen jälkeen, jolloin rahat näkyvät tilillä. Käytännössä pitkäjänteisen omistajan ei tarvitse päätä vaivata liikaa irtoamispäivällä, sillä osingot tulevat automaattisesti valmiiksi verotettuina tilille.

1 tykkäys

Nyt kun joka tuutista varoitellaan inflaatiosta: mitä tämä merkitsee aloittelevalle sijoittajalle, jolla on noin 50/50 painotus kotimaisiin osakkeisiin ja rahastoihin? Esimerkiksi jos jenkkilässä inflaatio pääsee voimiensa vaikuttaako se kuinka paljon Suomen markkinoihin? 5/5 osunu tämän harrastuksen ajoitus jos nyt ollaan huipulla ja kohta mennään ryminällä alas :smiley:

2 tykkäystä

Minkä kotimaisen talon palvelut valitsisitte, jos ja kun olisitte irroittamassa käteispositiosta pesämunaa kirjaimellisesti oman eläkkeen kerryttämistä varten?

Itte oon saanut tarjouksen Madatumin tuulipuvuille suunnatuista palveluista, joka ei vaikuta mahdottoman huonolta. Pitäisi vielä ettiä kaks tai kolme kilpailevaa vaihtoehtoa, mutta tällä hetkellä eläkkeensä puolesta pelkäävä milleniaali ei oikein kohtaa itselleen sopivaa markkinointia / mielenkiintoista tuoteta. Ratkaisun kun pitäisi olla sellainen, että jos sitä ei jaksa joku vuosi olla ruopsuttamassa ja kuopsuttamassa, niin se ei ainakaan tuota tappiota vaikka se olisi tovin vahtimatta.

1 tykkäys