Lääketeollisuuden teknologisia huipputuotteita etsimässä: tasaista tylsää vai vuoristorataa?

Tuon ansioista sain itsekin Gileadia salkkuun juuri. Trumppi laittaa korvaukset kuntoon phase2:ssa.

1 tykkäys

Törmäsin internetin ihmeellisessä maailmassa kirjoitukseen bristol myersista, jossa povattiin valoisaa tulevaisuutta osakkeenomistajille. Itse vilkaisin nopeasti q4-rapsaa ja kovaa kasvua näytti olevan q4:lla sekä parin seuraavan vuoden ohjeistuksissa. Tosin suurin osa kasvusta taisi tulla yritysoston kautta(?) ja nettovelkakin kasvanut sen seurauksena yli 30 miljardiin.
Kysymys on seuraavanlainen: onko joku perehtynyt yhtiöön kunnolla, ja olisi halukas jakamaan näkemystään lyhyen tiivistelmän muodossa? Pahoittelut omasta laiskuudesta, aika ei vaan riitä kaikkeen näinä päivinä. Ja loppuun vielä etukäteiskiitokset vastauksista!:pray:

2 tykkäystä

Minustakin BBS:n selkeät spekulaatioheilunnat ovat turhauttavia ja osaketta liikkuu vain sykähdyksittäin eli likviditeetti huonohko. Silti uskon, että hyvä tulee.

Itse olen miettynyt eri yritysten osakkeita lähinnä missä vaiheessa uusien lääkkeiden tutkimukset ovat meneillään eli mikä on niiden pipeline. Suurimmalla osalla tutkimukset keskittyvät biosimilaareihin ja harvinaissairauksiin. Näillä pienemmät tutkimukset ja siten kustanuksia saadaan alas joten ennyt aivan intona ole näihin. Eniten olen kiinnostunut geneerisista valmistajista joissa näen suurimman potentiaalin. Teva ja Mylan suurimpien joukosta. Erityistä kiinnostusta olisi Sun Pharmaceutical Industriesin (intia) osakkeisiin mutta niiden osakkeiden suora osto vaikuttaa todella hankalalta. Syy kiinostukseen näissä osakkeissa on se että suurimmat biosimilaarit menettävät patenttinsa muutaman vuoden sisään ja myös suorat antikoagulantit menettävät patenttinsa 2-3 vuoden kuluessa esim Bristol-Myers apixapan , Bayer Rivaroksaban ja Böhringer Dapigatran pelkästään tuo apixapan on noin 7miljardin lääke. Niin tietenkin koko euroopan alueella ikääntyväväestö on pommi ei pelkästään Suomessa ja jokainen maa on pakotettu säästämään kuluissa varsinkin lääkekuluissa ja siirtyminen edullisiin geneerisiin valmisteisiin mielestäni vain kasvaa. Riittikö perusteluksi ?

4 tykkäystä

Keskittyminen geneeristen valmistajiin on mielenkiintoinen lähestymistapa. Ja kiitos kommentista.

Itse olen tähän mennessä enemmän miettinyt tätä siltä pipelinen kannalta ja yrittänyt löytää niitä, joilla paljon putkessa sekä hyvää jatkuvaa tutkimusta, jolloin patenttien umpeutuminen ei niin paljoa vaikuta. Jos firmalla on vain pari tai pahimmillaan yksi lääke on tilanne toki aikapommi. Syövät, diabetes, munuaissairaudet, hepatiitit, HIV/AIDS ja influenssatyyppiset virustaudit kuten corona eivät ole suoranaisesti harvinaissairauksia vaan niistä kärsivät miljoonat tai jopa sadat miljoonat ihmiset. Toki syövät jakautuvat eri lajeihin, joihin nykyään eri hoidot ja tämä tekee lääkkeiden kehittämisestä kallista. Olen varmaan jonkinasteen filantrooppi, ja se vaikuttaa sijoittamiseen.

Israelilainen Teva oli pitkään vaikeuksissa näiden USA:n opiaattiongelmien takia, jos en väärin muista. SA:ssa oli siitä paljon juttua. Teva oli sitten myös taloudellisesti alamaissa, mutta moni suositteli SA:ssa ostamaan. Ja näyttää edelleen olevan alhaalla. Kannattaa tutustua Tevan tilanteeseen ennenkuin ostaa. Jos nousemassa jaloilleen, niin mahdollisesti juuri hyvä hetki sijoittaa.

Mylaniin en ole tutustunut. Täytyy tutustua.

2 tykkäystä

Muistin oikein

Tästä olin kyllä tietoinen ja tämä lasku on tullut jo useammalle lääkeyhtiölle. Faasi kolme vaiheessa olevia tutkimuksia olen alkuperäisyhtiöiltä yrittänyt selata läpi ja näihin mainitsemiisi suurenmassan lääkkeisiin en ole löytänyt mitään “hip hur hei” lääkettä. Varsinkaan yhtiöissä joiden arvo olisi matalalla ja vain odottaisi ostoani :). Monen yhtiön odotusarvot jo näkyvät kurseissa tällä hetkellä.

1 tykkäys

Hieno ketju! Sain paljon tutkittavaa tämän myötä ja ensimmäinen ulkomainen osake tuli ostettua - Genovis. Uskon sen toimivan sopivasti lääketeollisuuden tukitoiminnoissa ilman varsinaista riskiä lääkekehityksen epäonnistumisesta. Vaikuttaisi markkinoitakin riittävän ja isoja lääkeyhtiöitä asiakkaina. Mielenkiinnolla seuraan keskustelua.

Vasta osakesijoittamista aloittelevana olen vähän hämmentyneenäkin pohtinut Orionin tämänhetkistä arvostusta. Toisaalta tiedän, että varsinkin iäkkäämmät suomalaiset oikeasti haluavat ostaa suomalaisia lääkkeitä (vaikka olisivatkin geneerisiä Intiassa tms. valmistettuja), mutta Suomen markkinat taitavat kattaa vain kolmanneksen liikevaihdosta. Miten käy, kun tuo ikäpolvi siirtyy vähemmistöön ja enemmistölle on aivan sama minkä tehtaan tuotetta ostaa? Silloin tällöin toki jokin uusi alkuperäislääke tulee, niillä aina jonkin aikaa pärjää. Paljon pitää kurssin notkahtaa ennen kuin kyytiin hyppään, mutta jos sopiva paikka tulee, niin sen teen (jostain järjelle käymättömästä syystä).

3 tykkäystä

Hyvä valinta! Genovista pitäisi lisäillä, kurssi laskenut kohtuuttoman paljon. Yhtiö investoi kasvuun ja sillä on kovan luokan yhteistyökumppani Thermo Fisher.

4 tykkäystä

Kertokaapa minulle, ja ehkä muillekin… Mitä juuri nyt pörssissä tapahtuu tämän BBS-Bioactive-Bone substitutes… Liki 112%:n nousu…meinasin jo et 30%:ssa alkaa oleen huiput, mut ei… Aika hurjaa menoa…

http://www.bbs-artebone.fi/news-item/?id=2249697

Liittyisikö tähän?

1 tykkäys

Okei… voisi kyl näin uskoa. Toi onkin sit melkoisen merkittävä juttu… Täs alkaa miettiin, et onko enää järkeä lähteä tolle kyydille, et mihinkäs asti tuo tulee täs vuoden sisään nousemaan. Ehkä kyssäreitä viel ilmassa, et onko nyt vaan hype päällä, vai mitenkähän tämän nyt ottais… Tarttuako kiinni sit missä vaiheessa… odottaakko, et se esim huomenna rytisee 50% alas ja mikä se on se osakkeen todellinen arvo.

Jäädäkkö nyt viel seuraileen, et laskee vai tarttua kiinni… :thinking:

Siinä sitä pohtimista. Itse en seuraa yritystä millään lailla, niin en osaa edes oma mielipidettä antaa. Ensimmäisenä vaan tulee mieleen, että on kyllä vaikea hinnoitella tuon kliinisen tutkimuksen tuloksia. Tulee olemaan merkittävä apu hoidossa, ja tulee laskemaan hoidon kokonaiskustannuksia. Ce merkintäähän ei taida vielä olla, joten sitä pitää odotella.
Mutta onnea osakkeen omistajille! Joku varmasti osaa avata asiaa jollain tavalla, itsehän en tosissaan tiedä kuin nimen :slight_smile:

3 tykkäystä

Tuolla voidaan hakea kohta lisää rahaa annin muodossa. Ei kannattane nyt metsästää harvoja osakkeita, sillä pian taas enemmän tarjolla.

3 tykkäystä

Juu. Toi kuulostaa kyllä järkevältä toi yhteenvetosi tästä. Jäädään nyt odotteleen ja seuraillaan rauhassa tilannetta. Tuote vaikuttaisi kyllä olevan huikea ja lupaava, jos se nyt tuosta piakkoin tuotteeksi saadaan, eli CE:t ym. järjestelyt saadaan kuntoon. :+1:

1 tykkäys

Uskomatonyli 140%… Varmaan kaikki osakkeet myyty/ostettu markkinoilta ku NORDNET ainaki Alko tyhjää tarjoustasoriviä näyttään… :sweat_smile:

Noh, omistajat vaan katsoo, mihin saakka hurmos jatkuu. 50Me jo firman arvo.

1 tykkäys

Kyllä. :sweat_smile: Mut pakko tähän viel tää laittaa: “Kun hype loppuu, niin vain tuhunu jää…”, mut toivottavasti tästä silti tulee hieno ja menestyksekäs tarina, ja kuitenkin mahdollisimman vähän hypeen osallistuneet menettäisivät rahaa, jos alkaa rytiseen alas samalla mitalla. Toivotetaan ehdottomasti onnea kaikille, ja tsempit, jos pettymyksiä eteen tulee… :+1:

1 tykkäys

FOMO on vahva, nuita kliinisiä tutkimustuloksiahan on julkaistu jo aiemmin, joten sinällään mitään erikoista uutista ei ole tullut.

2 tykkäystä

Riipaisi yli 14€ pintaa. Olisi hauska kuulla ostajan perustelut maksaa yli 14 eemeliä lapusta, ihan vain mielenkiinnosta :grin: olisiko ollut bullero perustelu “no kun tämä on miusta 20€ lappu”, vai onko jotain laskelmia taustalla :thinking:

2 tykkäystä