Lähitulevaisuuden markkinasuunnitelma(si)

Huh, nyt on salkun myllertäminen aika lailla ohi. Aion vielä seurata Buffetin / Berkshire Hathawayn toimia - mikä on se positio, mitä he ilmeisesti nyt keräävät “salaa”. Jos se on jotain hyvin mielenkiintoista niin pitää sitten miettiä tekeekö jotain heidän perässään (peesaamisstrategia: poimii ideoita itseään paremmilta sijoittajilta ja tutkii, sopisiko jotkut niistä omaan strategiaan :smiley: )

Noin muutoin toivottavasti tämä oli nyt tässä ja loppuvuodesta ei enää tarvitsisi tehdä mitään.

2 tykkäystä

Ei nyt ihan viikoittaista mutta lähiajan suunnitelmaa taas puhtaaksi kirjoitettuna. Juttelin kaverin kans tossa sijoittamisesta ja puhuin, että on taas todella mahdoton sanoa missä mennään markkinoiden suhteen. Sentimentti laittaa varovaiseksi mutta ei oikein löydy syitä isommalle laskulle. Olin iloinen lukiessani Mikko Mäkisen kolumnia, sillä kaveri kirjoitti täsmälleen samaa mitä olen ajatellut.

On paljon merkkejä, jotka näyttävät, että olemme nousumarkkinan loppuvaiheessa. Hurjat tuotot viimeisen 12 kuukauden aikana, yleisen kiinnostuksen nousu sijoittamiseen, velkavivun käyttö ja kuumat listautumisannit. Optimismia riittää.

Sitten toisaalta, korot ovat vielä nollassa, keskuspankit tukena ja talouden noususykli vasta alkamassa. Ja monet ovat vielä vähän varuillaan osakkeiden ollessa absoluuttisesti tavanomaista kalliimpia.

Nämä kaksi edellistä kappaletta ovat ristiriidassa. Ikinä ennen ei ole ollut juuri tällaista tilannetta. Markkinan suunnan arvaaminen on tavallisestikin vaikeaa ja ajoittaminen yleensä tuurikauppaa. Nyt suunnan arvioiminen tuntuu lähes mahdottomalta tehtävältä.

Koronadipin synkimpään aikaan sanoin useammalle kaverille että nyt, NYT on se hetki jos olet harkinnut sijoittamisen aloittamista. (Vaikka aina toki on hyvä aika aloittaa). Tällä hetkellä en osaa sanoa yhtään mitä kannattaisi tehdä, korkeintaan suosittelisin holdaan hyvien yhtiöiden osakkeita ja pitää vähän käteistä varalla, jos olisi pakko jotain suositella. Tämäkään ei välttämättä ole optimaalisin ratkaisu. Hyvä muuten että tyhmyydestä ei sakoteta aina; ei ollut aiempaa kokemusta romahduksista (finanssikriisissä lasku kesti vuoden), joten ihmekös että uskalsin olla rohkea viime vuonna. Lisäksi en edes ajatellut, kuinka olisi mennyt jos keskuspankit ei olisi rynninyt hätiin. Kuinka hataralla pohjalla sitä kehitteleekään vahvoja näkemyksiä!

Minulla on absoluuttisesti enemmän rahaa osakkeissa kuin koskaan, mutta silti käteistä on myös jemmassa. Olen siis hyvässä asemassa. Tämän hetken suunnitelma: tarkoitus odotella, katsella aivan rauhassa, ei ole mitään hätää. Pari osaketta on kiikarissa, enää pitäisi hinnan kohdata. Yhteen osakkeeseen pitäisi tutustua kunnolla. Eli töitä riittää. Lisäksi tarkoitus on taas paeta pursuavaa onnistumisen ja hyvänolontunnetta ja mennä vähän itseensä. Viime aikoina hommat ovat menneet nimittäin pelottavan hyvin, mutta en todellakaan tiedä paljon on kiittäminen omia taitoja. Nöyryys kunniaan ja mietittävä pikemminkin, miten toimia jatkossa että saa tämän jalon harrastuksen pidettyä tuottoisana jatkossa. Paha olo siitä että on taas munannut ei muuten mikään vääryys ole sijoittamisessa. Se on nimenomaan merkki että haluat kehittyä. Itsekin koen pahaa oloa harva se päivä sijoittamisesta kun totean, että olisi pitänyt tehdä taas jokin asia toisin, mutta otan vain ja ainostaan hyvällä vastaan tämän tunteen, kunhan ei nyt liian vakavasti ota tätä hommaa.

13 tykkäystä

Hyvä kirjoitus!

Markkinatilanne on minunkin mielestä arvaamaton ja ainutlaatuinen. Olet oikeassa, romahdusta ei voi koskaan ennustaa. Nykyistä markkinatilannetta voisi sanoa ylikuumentuneeksi, mutta kuinka kauan voi tämä jatkua? Siinä vasta kysymys.

Minullakin on enemmän rahaa lapuissa kiinni, kuin koskaan ja esim 6kk kehitys on 63% tuntumassa. Hurjaa on meininki. Olen lähiaikoina asettanut salkkuni tilaan, jossa riskini on pienempi kun esim. helmikuussa, jolloin 33% salkustani oli Remedyä. Minulla on nykyään 9 omistusta + kryptot (n. 4% koko pääomasta). Olen heittänyt korkean arvostuskertoimen omaavan Qt:n pois salkustani, jotta riski pienenisi. Toki minulta löytyy korkeita arvostuskertoimia vielä salkusta kuten Remedy, mutta tämänkin painon olen pudottanut alle 14% tuntumaan. Tämän lisäksi minulla on 17% saldoa mahdollisia korjauksia varten.

Minulla ei ole juurikaan suunnitelmaa, mitä ostan ja myyn ja milloin. Nyt tuloskauden aikaan aijon toki seurata julkistuksia ja ehkä kevennellä, jos siltä tuntuu. Minulla on vakaa olo, kun katson omistuksiani ja tunnen riskien olevan paremmassa hallinnassa kuin pari kuukautta takaperin.

Näillä eväillä kohti Q1-kautta, joka on vasta alkamassa! :sunglasses:

1 tykkäys

Taas on palkkaviikko, joten tarkoituksena jatkaa ostoja. Tavoitteena:

  1. PennantPark (PNNT) position bauttia tuplaus, mutta ehkä odottelen vielä Q2-tuloksia 5.5. joka voi olla karvan alle markkinoiden odotusten, niin voisi olla vielä viimeinen mahdollisuus tankata “alehintaan” ennen lopullista paluuta normikurssiin koronan jälkeen (on jo ~95 % takaisin pre-koronassa).
  2. Kuukausitankkaus Nordeaa ja Cityconia
  3. Ja vielä Smart Eye -lisäykset, ehkäpä jopa tuplaus :sunglasses:
3 tykkäystä

Unohdin muuten mainita myös, että minunkin suunnitelmani ovat siirtyneet kuukauden sykleihin, koska pääsin hetki sitten töihin! :sweat_smile:

Ketjun nimen voisi kenties vaihtaa esim. “Lähitulevaisuuden markkinasuunnitelma(si)”

Edit: @Verneri_Pulkkinen Mites tätä ketjun nimeä muokattiinkaan? Ei tunnu löytyvän. Jos se on vain ylläpitäjien oikeus, niin voisitko ystävällisesti muuttaa tämän ketjun nimeksi “Lähitulevaisuuden markkinasuunnitelma(si)” ?

2 tykkäystä

Vaihdoin ketjun nimen! :slight_smile: Pitää olla muistaakseni Mestari että voi vaihtaa. :slight_smile:

1 tykkäys

Pitkästä aikaa tänne päivitystä!

Olen hetkisen nyt miettinyt tulevia liikkeitäni markkinoilla ja lopputulos on, että ne jäävät vähäiseksi ja harkituiksi. Syitä tähän lienee esim. kesäloman alku sekä palvelukseen astuminen.

Tavoitteeni on siis vähentää salkkuni riskiä huomattavasti, jotta minun ei tarvitse kytätä sitä kesällä/armeijassa. Kasarmilla ei välttämättä pääse 10:00 avaamaan nordnettiä, joten kurssiliikkeiden täydellisiä ajoituksia on vaikea toteuttaa.

Olen yrittänyt vähentää riskiä seuraavin tavoin:

-Olen vähentänyt/myynyt suurempaa riskiä omaavia lappuja salkussani. Qtn myin kokonaan pois Q1-tuloksen jälkeen. Remedyn painoa olen vähentänyt aika paljon, mutta kyseinen osake valtaa kuitenkin ~18% salkustani.

-Olen ostanut/aion ostaa matalariskisimpiä osakkeita. Esimerkkinä ostin Sampoa tämän osingon irtoamispäivänä dipistä. Olen pitänyt Sieviä sekä Capmania myös silmällä tulevia ostoja varten.

-Pyrin pitämään suurempaa käteispainoa. Tällä hetkellä käteispainoni on 20%, mutta jos sen saisi pidettyä n.15% tuntumassa, toisi se turvasatamaa heilunnalle.

-Mietin ostoni/myyntini tarkasti. Toimeksiantojeni määrä on laskenut huomattavasti helmikuun jälkeen ja pyrin pitämään asian myös näin. Tämä ehkäisee hätäisiä liikkeitä ja tunarointia omalla kohdalla.

Rauhallinen kesä näyttäisi siis tulevan minun osalta. Syksyllä meno varmasti taas vilkastuu. Kertokaa omia suunnitelmianne kesälle! :sunglasses:

4 tykkäystä

Suunnitelman mukaisesti ostettu Sieviä pitempään holdiin.

2 tykkäystä

HOLD HOLD HOLD. Pari osaketta. Luen uutisia, ketjuja täällä sekä koitan päätellä pienellä tietotaidolla sisältävällä päälläni jotain muka nokkelaa markkinan lyömiseksi.

2 tykkäystä

Odottelua, odottelua. Jokainen seurantalistan yhtiö on tällä hetkellä itselle liian kallis.

OST:n spekulointiin käytössä oleva pelivara on kokonaisuudessaan kiinni Alibabassa, joten suunnitelman mukaisesti pitää odotella hyvien ja laadukkaiden osingonmaksajien halpenemista.

Cityconiin olisi tarkoitus tässä luppoaikana tutustua tarkemmin. Osinko houkuttelee ja samalla saisi hajautuksen myös kiinteistöihin.

1 tykkäys

Loppuvuoden suunnitelmana seuraavat, about aikajärjestyksessä:

  • Nordeaa vielä hiukan lisää kohti syksyn & kevään osinkoja, about 4 % painoon
  • PennyMac viimeinen ostoerä tavoitteeseen, 6 % painoon
  • New Mountain Finance uutena salkkuun kahdessa erässä, about 4,5 % painoon
  • Nordnetin Black Friday -kampanjasta (ostot ilman välityskuluja, jos tulee) Apollo Commercial, New Mountain Finance ja PennyMac kivoihin tasalukuihin :smiley:
  • Kevyehköjä AroCell -lisäyksiä jos hinta dippaa vielä jonkin verran lisää, about 1,5 kr pintaan
  • Harviaa lisää, about 3 % painoon
  • True North Commercial viimeinen ostoerä kohti tavoitetta, about 4,5 % painoon
4 tykkäystä

Nyt alkaa olla monta soppaa tule… eikun taktista kuviota linjoilla :smiley: Toivottavasti kaikki osuvat nappiin

  • OmniCarin kevennyksen takaisinosto halvemmalla eli 1,76 kr myydyt takaisin siihen 1,4x pintaan
  • :white_check_mark: Resurs Holding kevennys :white_check_mark: ja Solid Försäkring pois, ja niillä salkkuun uudelle painolle Ready Capital toivottavasti alle 16 USD.
  • Fiskerin pelipositio 1 pois siihen 23,5+ USD pintaan, jolla Peptonic Medicalit takaisin n. 0,58 kr luokkaan
  • Fiskerin pelipositio 2 pois toivottavasti ennen 30.12. ainakin 24 USD ja niillä PennyMac-kevennykset takaisin sopuhinnalla (17-18,25 USD). Mutta jos ei pelipositio nouse riittävästi, niin sitten ensi vuoden puolelle.
5 tykkäystä

Kätespainoa lisätty. Ehkäpä jopa oman sijoitussuunnitelman vastaisesti salkun pohjalta myyty Citycon pois. Muuten en tule omistuksiin koskemaan. Nyt sitten vaan pidetään kiinni.

Ostostrategia pysyy: “laatua halvalla” ja mieluten osinkoa maksavia yrityksiä. Kotiläksyjä pitää vielä tehdä, mutta exceleissä näyttäisi ensimmäisenä Harvia ja Nordea olevan tulossa vastaan.

1 tykkäys

Itse luen lähitulevaisuuden minun ikäiselle seuraavaksi vuodeksi. Saada käteistä 2k aina salkkuun jotta toisen voi tuhlata (sijoittaa) ja toisen pitää “bensa-asemalla” auton katolla (pankkiholvissa nordnetissä)

1 tykkäys

No niin. Isoon pilliin on puhallettu ja kohta pulkkaillaan. Mikä on sentimentti foorumilla lähitulevaisuuden osalta?

Salkku tyhjäksi heti avauksessa? Pää pensaaseen ja kurkataan salkkuun joskus juhannuksen tienoilla? Vaiko rohkeasti nenästä kiinni ja oksennusta pidätellen viime vuosina toiminut “buy the dip”?

  • Ostan
  • En tee mitään
  • Myyn

0 voters

Luultavasti en tee mitään koska en tiedä mitä kannattaisi tehdä. :sweat_smile:
Eikös se ole yksi viisaus.

Tuntuu tällä hetkellä vähän sivuseikalta mitä salkun kanssa tekee.

3 tykkäystä

Vastaavat konfliktit eivät ole historiassa aiheuttaneet pitkää kurssilaskua. Tänään voi olla tilanne, että koko Ukrainan tilanne on jo osakkeiden hinnoissa, joten en ainakaan myy. Ehkä ostan. Eikös Goldman Sachs juuri arvioinut viikko sitten, että täysi hyökkäys Ukrainaan aiheuttaisi 6-10% lisälaskun ja se olisi siinä.

3 tykkäystä

Taas täytyy kirjoittaa tämä tuttu lause tänne muistiksi, varsinkin itselleni.

Ylimääräistä rahaa ei ole suorien osakkeiden ostoon juurikaan, joten jatkan kuukausittaista säästämistä rahastoihin tasaisesti, ja suorat osakkeet, jotka on tässä vuosien aikana siunaantunut salkkuun, saavat elää omaa elämää rauhassa. Myymään ei hyödytä alkaa, koska laskua on jo sen verran takana, että hirvittää. Tämä ei onneksi arkielämääni vaikuta, koska pidemmässä juoksussa rahat ovat tuolla laskujeni mukaan paremmassa turvassa, kuin omissa käsissäni.

Joten yritän tyynesti jatkaa tukipilarien (rahastojen) ostoa, “välittämättä” mitä markkinoilla tapahtuu.

4 tykkäystä

Tosiaan, mitäs jengi on mieltä olisko tässä hyvä lähiajan suunnitelma, salkkuihin lisää lappuja ja pörssi auki seuraavan kerran joskus syksyllä kun puolukat on kypsiä? Kannatan!

4 tykkäystä

Vanha kunnon Sell in May and Go Away plot twistillä eli Buy in June and Go Away?

4 tykkäystä