Ei nyt ihan viikoittaista mutta lähiajan suunnitelmaa taas puhtaaksi kirjoitettuna. Juttelin kaverin kans tossa sijoittamisesta ja puhuin, että on taas todella mahdoton sanoa missä mennään markkinoiden suhteen. Sentimentti laittaa varovaiseksi mutta ei oikein löydy syitä isommalle laskulle. Olin iloinen lukiessani Mikko Mäkisen kolumnia, sillä kaveri kirjoitti täsmälleen samaa mitä olen ajatellut.
”On paljon merkkejä, jotka näyttävät, että olemme nousumarkkinan loppuvaiheessa. Hurjat tuotot viimeisen 12 kuukauden aikana, yleisen kiinnostuksen nousu sijoittamiseen, velkavivun käyttö ja kuumat listautumisannit. Optimismia riittää.
Sitten toisaalta, korot ovat vielä nollassa, keskuspankit tukena ja talouden noususykli vasta alkamassa. Ja monet ovat vielä vähän varuillaan osakkeiden ollessa absoluuttisesti tavanomaista kalliimpia.
Nämä kaksi edellistä kappaletta ovat ristiriidassa. Ikinä ennen ei ole ollut juuri tällaista tilannetta. Markkinan suunnan arvaaminen on tavallisestikin vaikeaa ja ajoittaminen yleensä tuurikauppaa. Nyt suunnan arvioiminen tuntuu lähes mahdottomalta tehtävältä.”
Koronadipin synkimpään aikaan sanoin useammalle kaverille että nyt, NYT on se hetki jos olet harkinnut sijoittamisen aloittamista. (Vaikka aina toki on hyvä aika aloittaa). Tällä hetkellä en osaa sanoa yhtään mitä kannattaisi tehdä, korkeintaan suosittelisin holdaan hyvien yhtiöiden osakkeita ja pitää vähän käteistä varalla, jos olisi pakko jotain suositella. Tämäkään ei välttämättä ole optimaalisin ratkaisu. Hyvä muuten että tyhmyydestä ei sakoteta aina; ei ollut aiempaa kokemusta romahduksista (finanssikriisissä lasku kesti vuoden), joten ihmekös että uskalsin olla rohkea viime vuonna. Lisäksi en edes ajatellut, kuinka olisi mennyt jos keskuspankit ei olisi rynninyt hätiin. Kuinka hataralla pohjalla sitä kehitteleekään vahvoja näkemyksiä!
Minulla on absoluuttisesti enemmän rahaa osakkeissa kuin koskaan, mutta silti käteistä on myös jemmassa. Olen siis hyvässä asemassa. Tämän hetken suunnitelma: tarkoitus odotella, katsella aivan rauhassa, ei ole mitään hätää. Pari osaketta on kiikarissa, enää pitäisi hinnan kohdata. Yhteen osakkeeseen pitäisi tutustua kunnolla. Eli töitä riittää. Lisäksi tarkoitus on taas paeta pursuavaa onnistumisen ja hyvänolontunnetta ja mennä vähän itseensä. Viime aikoina hommat ovat menneet nimittäin pelottavan hyvin, mutta en todellakaan tiedä paljon on kiittäminen omia taitoja. Nöyryys kunniaan ja mietittävä pikemminkin, miten toimia jatkossa että saa tämän jalon harrastuksen pidettyä tuottoisana jatkossa. Paha olo siitä että on taas munannut ei muuten mikään vääryys ole sijoittamisessa. Se on nimenomaan merkki että haluat kehittyä. Itsekin koen pahaa oloa harva se päivä sijoittamisesta kun totean, että olisi pitänyt tehdä taas jokin asia toisin, mutta otan vain ja ainostaan hyvällä vastaan tämän tunteen, kunhan ei nyt liian vakavasti ota tätä hommaa.