Lapselle säästäminen

Olen vaimoni kanssa lahjoittanut kuukausittain lapsilisää vastaavan määrän rahaa kummallekin lapsellemme syntymästä alkaen. Lisäksi lasten ikäero on tasattu kertalahjoituksella nuoremmalle, joten heillä on nyt suunnilleen saman verran omaisuutta - poikkeuksena muutama sukulaisilta ym. saatu pikku summa. Avasimme keväällä kummallekin lapsellemme OP:n arvo-osuustilin. Ajoitus onnistui hyvin. Kummankin salkun sisältö on täsmälleen sama, jottei myöhemmin tule kinaa tyyliin “miksi minulla on Nokiaa ja toisella Applea” (havainnollistava vertaus takavuosien kehityksestä ei ole oma; lämmin kiitos sille, joka sen alunperin muistaakseni täällä jossain esitti). Pari pientä korjausliikettä piti tehdä ja tarvittaessa niitä tehdään jatkossakin, mutta pääsääntöisesti tarkoituksena on pitää rahat kiinni valituissa osakkeissa pitkän aikaa. Salkun suurehko suhdanneherkkyys on mielestäni pitkässä juoksussa hyväksyttävä, varsinkin kun perushankinnat tehtiin varsin alhaisella kurssilla ja odotettavissa on kohtalainen osinkovirtakin. Runkona ovat nykyarvojen mukaisessa suuruusjärjesyksessä Metso Outotec (noin 52 %), Wärtsilä (noin 22 %) ja Konecranes (noin 15 %) sekä viimeisimpinä pieninä lisämausteina loppuvuonna hankitut Tokmanni ja Harvia. Kummankin salkku on nyt reilusti yli 50 % plussalla, joten minitavoite lyödä pitkässä juoksussa inflaatio ja tiliillä makuuttamista vastaava talletuskorko on toistaiseksi onnistunut. Salkun myönteinen kehitys mahdollistaa jatkossa myös sijoittamisen kehittyviin yhtiöihin.

Sitä varsin teoreettista vaihtoehtoa mietin, että jos kävisi niin, että salkun arvo jotenkin romahtaisi, silloin minulle kelpaisi vallan hyvin, että minut todettaisiin korvausvelvoilliseksi ja hyvittämään lapsilleni arvonlasku suhteessa alunperin lahjoitettuun omaisuuteen. Olisiko tällainen korvausvelvollisuuteen pohjautuva hyvitys sitten lahjaverovapaa, kuten omasta mielestäni pitäisi olla?

Edit: Paremmin nuo muuten ovat toistaiseksi menneet kuin oma salkku… :slight_smile:

5 tykkäystä