Lapselle säästäminen

Lapsilla käytössä sekä AOT että OST, jolloin voi parhaiten toimia tilanteen mukaan esim. mainitsemissasi asioissa.

1 tykkäys

Meille on helmikuussa tulossa ensimmäinen, mutta olemme tehneet päätöksen siitä että vain AOT ainakin aluksi.

Perusteluihin se, että lopullista lapsilukua ei voi (vielä) tietää → pystyy pelaamaan helpommin tasa-arvoisen salkun kaikille lapsille, vaikka ikäeroa olisi enemmänkin. Eli hajautus ETF:iin Suomi / USA olisi se homma. Suunnitelma laittaa x euroa per kk joka kk. Jos poikkeaa tästä esim. ottamalla näkemystä isommalla summalla, niin taukoa ensin mainitusta enintään 2kk.

Toinen pointti mainitsemasi 1000€ verottomat myynnit. Jos tulee vähänkin kotiinpäin, niin se kannattaa tehdä IMO. Todennäköisesti kovat verot tulee realisoinnista maksettavaksi ennemmin tai myöhemmin.

Kolmantena, kulut. Kyllä se ETF:ien pyörittely etenkin kuukausisäästämisellä tulee halvemmaksi vaikka olisikin esim. Private banking -hinnoittelu.

Eli raamit tehdään nyt jokaiselle lapselle AOT osalta.

Sitten kun lapsiluku on täynnä (todennäköisesti 10v sisään), niin aikaisintaan tässä vaiheessa OST tulisi avattavaksi. Tasa-arvon nimissä kaikille samaan aikaan, samoilla lapuilla ja sillä sitten näkemystä enempi. Raamit kuitenkin tässäkin. Turha vielä miettiä omalta osaltani näin pitkälle.


Hienoa että täällä keskustellaan näistä asioista :+1:

Ps. Hyvä pitää mielessä, että nämä on vain suunnitelmia aina. Vaikka on kuinka hyvä pitämään suunnitelmista kiinni (check :white_check_mark:), niin lapsia ei kannata pitää itsestään selvyytenä. Tämä lähinnä itsellenikin, kun ensimmäisenkin aluille saamisessa meni aikansa - eikä hän ole vielä edes syntynyt. :muscle::grin:

7 tykkäystä

AOT ja OST olemassa. Päädyin suorien osakesijoitusten osalta OST, jotta ei tarvitse huolehtia osinkojen verotuksesta tai osakkeiden myyntien verotuksesta. Kasvatusmielessä tuo OST verotus on hyvä asia :smiley: Oppii korkoa korolle ja verotuksen merkityksen sijoittamisessa. Ja jos päättää 18-vuotiaana tyhjentää tilin, niin saa kokemuksen verojen maksusta :joy:

AOT tilin kautta menee rahastoon.

7 tykkäystä

Molemmat on käytössä. Suorat osakkeet OST:lle ja kuukausisäästö-ETF AOT:lle. Valitsin 7 laatuosaketta eri toimialoilta, joita ei ole tarkoitus veivata ollenkaan. Tämän lisäksi koko maailman indeksiin sijoittava ETF Nordnetin kuukausisäästöstä muutaman kerran vuodessa.

Suorat osakkeet on tarkoitus ostaa tässä alkuvaiheessa ja sen jälkeen panostaa lähinnä ETF:n. Tavoitteena voisi olla 18v iässä, että 2/3 salkusta olisi tuossa maailma-indeksissä ja 1/3 suorissa sijoituksissa. Lähinnä senkin takia, että lapsilla olisi mielenkiintoa asiaan enemmän, kun on myös suoria sijoituksia yhtiöihin.

5 tykkäystä

Kyseenalaista onko tasa-arvoista, että hyvinkin eri-ikäiset lapset saisivat samaan aikaan saman summan, vs että jokainen saa sen vertailukelpoisen summan samassa iässä.

Esim kk-säästäminen samalla inflaatiokorjatulla summalla/kk jokaiselle lapselle syntymästä asti on tasa-arvoista, vaikka heillä ei tämän seurauksena millään samalla ajan hetkellä ole yhtä paljon rahaa (hehän ovat eri-ikäisiä) tai välttämättä ole ihan tasan saman verran myöskään ikäkorjattuna.

Tuo tasa-arvon tavoittelu liiallisuuksiin asti todennäköisesti vain aiheuttaa sen, että heillä kaikilla on vähemmän kuin heillä voisi optimaalisesti olla.

12 tykkäystä

Kyllä, olen samaa mieltä kanssasi. Asiat itseisarvona ei tuota optimaalista lopputulosta. Toisaalta en pidä itseä häävinä osakepoimijana/sijoittajana.

Osakepoiminnan kautta varianssi keskenäisistä tuotoista tulisi todennäköisesti lisääntymään merkittävästi. Todennäköistä on, että kaikille ei osuisi multibäggeri, mutta jollekin osuisi.

Oman ajattelun mukaan jokaiselle mahdollisimman samankaltainen suunnitelma. Mitä vähemmän kohteita, sitä paremmin se toteutunee. ETF:t tuo helppoutta tähän kulmaan.

2 tykkäystä

Tytölle pitäisi avata tili. Nordealla oli tarjous että jos lapselle avaa tilin niin sai 40€ minkä voi sijoittaa rahastoon.

OST ajattelin myös avata ja sitä iskä hallinnoi ja täyttelee.

Millaisia rahastoja kannattaisi miettiä? Onko vinkkejä? Omat säästökokemukset kun pohjautuu pelkkiin suoriin osake ostoihin.

Ei tainnut tilin avaus lapselle riittää tuohon 40€ saantiin Nordealla. Tilin avaus ja lapsilisien ohjaus lapsen tilille, niin sai 20€ ja jos teet vielä rahasto säästö sopimuksen lapselle saat toisen 20€, eli 40€ tulee vasta edellä mainituilla ehdoilla.

Jos Nordeassa haluat pysyä, niin ehkä se Global Enhanced -indeksihkö rahasto. Eihän se erityisen edullinen ole, mutta vaivaton, eikä tarvitse koskaan miettiä splittejä tai fuusioita tms, joka saattaisi vaatia omaa aktiivisuutta.
Itse olen splitannut lasten säästöt Seligsonin rahastojen (monien) välille ja Nordeasta taitaa olla indeksiä ja vanhastaan Nordic Small Capia. Olen sortunut tekemään salkuista samanlaisen sillisalaatin kuin itsellänikin, koska on vaan niin paljon kaikkea kiinnostavaa saatavilla :grinning:

Olen ajatellut niin, että hyvällä tuurilla Seligsonin rahastot lapsi unohtaa realisoida sitten 18v baari-iltana, kun ne eivät ole aina siinä omassa nettipankissa näkyvissä. :expressionless: Kasvatuksen onnistumisesta kun ei koskaan tiedä…

5 tykkäystä

Edellisestä kirjoituksesta tuli mieleen, että paljon käynyt juuri mielessä se miten lapsi alkaa käyttää rahaa, kun tulee 18v mittariin. Alkaako kaikki säästöt jne valua kaiken laiseen turhuuteen ja baariin. Kuitenkin jonkin verran ehtii tuossa ajassa laittaa lapselle säästöön/sijoittaa. Ei se mieltä lämmitä jos lapsi tuhlaa kaiken lyhyessä ajassa. Silloin sitä miettii, että oliko kaikki vaiva sen arvoista todellakaan.

1 tykkäys

Tuohon pieni porkkana, eli x €/kk lapsen salkkuun, mikäli ei myy mitään. Muuten täytyy vaan luottaa siihen, että sijoittamisen idea sisäistetään keskusteluin ja esimerkein.

10 tykkäystä

Riippuu paljon miten lapsen kasvattaa. Lähipiiristä löytyy esimerkki, jossa lapselle on juurikin säästetty huomattava summa rahaa, eikä hän ole niitä ainakaan liikoja tuhlaillut (esim. uuteen autoon).

Kyllä tämä on puhtaasti kasvatuskysymys minun mielestäni. Kyse on koko 18-vuotisesta opetusmatkasta rahan ihmeelliseen maailmaan. Sitä opetusta ei aleta 16-vuotiaana vasta käsittelemään. Se alkaa siitä kun taaperon kanssa käydään ruokaostoksilla ja miten puhutaan rahasta kotona ruokapöydästä. Jos alat vasta pari vuotta ennen täysi-ikäistymistä puhumaan rahasta, niin olet myöhässä.

Minä säästän säännöllisesti poikani omalla nimellä olevalle tilille (ja maaliskuussa syntyvälle tytölle avaan myös omalla nimellä) ja en ole asian suhteen yhtään huolissaan.

22 tykkäystä

Yleensä saa vain nyökytellä viestejäsi lukiessa, että ollaanpas samaa mieltä asioista. Mukavaa, että löytyy jotain josta voin olla eri mieltä :sweat_smile:

Työn puolesta oltava eri mieltä! On paljon perheitä, joissa vanhemmat tekee ‘kaikkensa’. Kasvatus ja puitteet kunnossa, on rakkautta ja rajat. Mutta silti liian moni tarina päättyy mm. huumeiden / alkoholin / nuorisorikollisuuden takia hyvin erilailla, kuin miten me vanhemmat näemme.

Kasvatuksella todellakin on jättimäinen vaikutus, mutta sattuman, ikätovereiden ja omien mieltymysten (ja impulssikontrollin) vaikutusta ei pidä aliarvioida.

Ymmärrän kyllä, että puhuit varmasti laajemmin, kun taas itse enemmän marginaalista. Vain sana ‘puhtaasti’ sai kommentoimaan :wink:

Ja nämäkin asiat huomioonottaen, säästän säännöllisesti tyttärelleni indeksirahastoihin!

23 tykkäystä

Ei sitä kukaan voi oikeasti tietää missä tilanteessa lapsi on 18 vuotiaana vaikka kuinka kasvattaa hyvin, mikä on hyvin?

On paljon lapsia ja nuoria, jotka ovat huume helvetissä tai muissa vaikeuksissa 18 vuotiaana, vaikka olisi miten hyvin kasvatettu. On helppo aina sivusta huudella kun ei ole siinä tilanteessa ollut ja lapset on pieniä, tämä ei ollut arvostelu vain ystävällinen pikku muistutus.

Itse ajattelen niin, että jos säästää itselle ja molemmat vanhemmat antavat jokaiselle lapselle esim. 18 vuotiaasta lähtien sen 4999€ kolmen vuoden välein ja lisäksi maksaa kaikki mahdolliset laskut niin ei ole huono vaihtoehto sekään. Ongelmaksi taitaa muodostua monelle, että ei ole siihen varaa.

Oletteko varmoja, että oman elämänne tilanne on hallinassa vaikka 15 vuoden kuluttua?yms.

Silti siinä rinnalla voi opetta lapsia säästämään ja sijoittamaan vaikka pienemmillä summilla, joka on tärkeätä elämän hallintaa tulevaisuudelle.

Itselläni on 4 lasta, jotka kaikki ovat jo ollet työelämässä jo pitkään ja olen heitä myös kannustanut sijoittamiseen.
Ei ole ollut noita huume- tai päihdeongelmia lapsiallani, kunhan halusin niistä vain mainita.

Ei ollut aikanaaa mahdollista sijoitella lasten puolesta, ikävä kyllä. Nyt autellaan niin paljon kun pystytään, no sitten vielä on 3 lasten lasta :grinning:

Niille on oma OST, joka on testamentilla heille ohjattu, ettei kaikki mene automaattisesti lapsille.

Sijoittamiselle :+1:

6 tykkäystä

Kiitos erimielisyydestä :smiley: On loppuviimein aina totta, että täydellinen ehdottomuus vie aina harhaan, sillä poikkeuksia on aina. Kaikista kärjistetyin esimerkki on, että olet koko elämän ajan kasvattanut “oikein” (tässä kontekstissa) ja 17-vuotiaana lapsi joutuu onnettomuuteen, jossa hänen etuaivolohkonsa vaurioituu. Seurauksena persoonallisuus muuttuu ja impulssikontrolli katoaa. Hyvin todennäköisesti tässä skenaariossa salkku menee pöntöstä alas.

Olen samaa mieltä kodin ulkoisten ympäristötekijöiden vaikutuksesta, mutta koen että noihinkin pystyy ihan aidosti vaikuttamaan enemmän mitä monet ajattelevat. Se vaikuttaminen kuitenkin tulee sellaisilta osa-alueilta jo hyvin pienestä lähtien, mitä monet eivät ajattelekaan. Jo pelkkää tunnekasvatusta ei monissa kodeissa käydä ja tällaiset lapset ovat aina haavoittuvaisempia ankarassa koulumaailmassa “väärille teille” ja he ovat huonompia käsittelemään ja reagoimaan esimerkiksi kouluväkivaltaan. Tämä näin esimerkkinä.

Ulkoapäin usein näyttää, että kodissa on kaikki hyvin mutta lapset vain ajautuvat väärille raiteille. Vanhemmat saattavat olla menestyviä ja ulospäin fiksuja, miten ihmeesså tällaisten vanhempien lapsi sitten ajautuu eri teille? Todellisuudessa me ei tiedetä minkälaista se arki on ollut 18 vuotta, mitä asioita tehtiin / oltiin tekemättä kun lapsi oli 0-3v, saatiia miten raskausaika meni vai oliko äiti odotusaikana hyvin stressaantunut? Muuttujia on älyttömästi. Ei se lapsi sinne huumepiireihinkään uppoa pysyvällä tavalla yhdessä yössä.

Eli meidän ajattelun eroavaisuus on (ehkä?) siinä, että minä näen enemmän vaikutusmahdollisuuksia ja vähemmän sattuman osuutta, vaikka en missään nimessä kiellä etteikö silläkin ole osuutensa.

Kyse on aina todennäköisyyksistä. @Monte_Cristo on naiivia ja tietåmättömyyttä kuvitella että tietäisin 15v päähän mitä tapahtuu. Joskus shit happens, sitä se elämä on ja tiedän tämän kyllä oman elämäni kohdalla hyvin kun äiti menehtyi nuorena sporadiseen syöpään ja mitään ei ollut tehtävissä. Kuitenkin päivittäin pystyy tekemään valintoja, millä parantaa niitä todennäköisyyksiä omassa terveydessä ja esim. lapsen kasvatuksessa.

On kuitenkin hyvä huomata, että lause “on olemassa paljon lapsia, jotka ovat huumehelvetissä vaikka lapset on kuinka hyvin kasvatettu” on narratiivi jota on mahdoton tietenkään argumentoida todeksi. Ei me tiedetä oikeasti miten ne on kasvatettu, vaikka ulospäin tai vanhempien mielestä kaikki tehtiin tip top. Olen ollut nuorisopsykiatrialla töissä ja olen törmännyt kyllä lukuisiin tällaisiin tapauksiin joissa vanhemmat on menestyneitä ja lapset hirveissä ongelmissa. Vanhemmat eivät käsitä miten tämä on mahdollista. Tarkassa anamneesissa valitettavan usein käy ilmi, että vanhempien tarina ja lapsen tarina esim. kuulluksi tulemisesta, yhdessä vietetystä ajasta ja tunteista puhumisesta on täysin erilaiset. Puutteita varhaislapsuudesta ja kouluiän tapahtumista tulee aika valitettavalla tavalla ilmi näissä tapauksissa.

12 tykkäystä

En välttämätä ollut eri mieltä, heitin vaan omia ajatuksia mukaan.
Kiitos kirjoituksestasi, ammattilaisen näkökulmaa on aina kiva kuulla ja avasi minunkin silmiä entistä enemmän!

Erittäin hyvä pointti tuo menestyvien vanhempien lasten ongelmat.

Ovatkohan keskittyneet vain enimmäkseeen itseensä ja maallisen mammonan keräämiseen… sijoittaminen ei ole siinä mukana :wink:, pinnallisuus on nykyään melko yleistä. En tarkoita pinnallisuudella hyvin menestyvää ihmistä tai perhettä, se on täysin eri asia ja salliitua sekä toivottavaa.
Lapset on hoidettu valtavalla tavara määrällä ja muilla esineillä, pitäisihän sen riittää…

Tästä samasta asiasta itse saan eniten vääntää oman vanhemman lapseni kanssa, vaikka eihän se minulle kuulu, eikä vanhat ihmiset mitään ymmärrä ja sehän voi minun kohdalla pitää myös paikkansa :smiley:

3 tykkäystä

Olen kanssasi aivan samoilla linjoilla, kuten tuossa muutama kuukausi takaperin kirjoitin. Vaikka oma kasvatus on ollut kunnossa ja kasvanut hienoksi tuotteliaaksi kansalaiseksi, niin on täyttä harhaa, että se lähes täysin johtui “oikein” kasvatuksesta. Elämässä on muuttujia aivan käsittämätön määrä.

Olen itsekin tavannut vanhempia, jotka ovat muuttaneet useita kertoja lapsen hyvinvoinnin takia jopa eri paikkakunnille. On syynä ollut sitten lapsen kiusaaminen tai lapsen joutuminen mukaan rikollisuutta harrastaviin porukoihin. Aina tästä vanhempien täydellisestä uhrautumisesta ei ole ollut toivottua apua ja lapsi on ajautunut nuorena aikuisena suuriin ongelmiin. Lapsi on myös saattanut joutua kriittisellä kasvuhetkellä vakavan rikoksen uhriksi, eikä päässyt enää koskaan jatkamaan normaalia elämää. Tiedostan itse vanhempana omien vaikutusmahdollisuuksieni olevan lopulta hyvinkin rajatut, tietysti lapsieni eteen kaikkeni teen jokapäivä. Lapselle säästäessä on kaikkien syytä hyväksyä se, että lapsen omaisuus on tämän omaisuutta ja hän tekee sillä täysikäisenä mitä tahtoo, eikä se välttämättä ole se mitä vanhempi on suunnitellut vuosikymmeniä.

6 tykkäystä

Tämä lienee jossain vaiheessa keskusteltu mutta kysynpä vaan, että millainen proseduuri olikaan avata lapsille omat OSTit? Saako huoltajista toinen avata tilin yksin? Entä jos OST-lakiin tulee muutoksia, esimerkiksi talletusrajan nosto? Sama vaiva tietysti kuin omalla ostilla.

Ajatuksena ostaa 8v ja 10v lapsille silloin tällöin (joulu, juhannus, synttäri, nimipäivä, todistuksen saamiset) osakkeita ja tulostella hienot pahvidiplomit muistoksi. Osinkolappuja jotka olisi vähintään nykyarvossaan sitten kun ovat itse säästämis-/sijoittamisinnokkaita ja -ikäisiä.
Tietysti tämäkin olisi tarvinnut aloittaa 8 ja 10 vuotta sitten mutta parempi kai näin kun ei ollenkaan. Eikä ole tarkoitus sinänsä kerryttää omaisuutta lapsille vaan tuoda heille esimerkin kautta esiin suomalaisia yrityksiä ja ajtusta, että niihin voi ottaa osaa omistamalla osakkeen.

2 tykkäystä

Tilin avaaminen vaatii molempien huoltajien allekirjoituksen. Avaamisessa ainakin Nordnettiin meni muutamia viikkoja, sivulta löytyy ohjeet tuohon :slight_smile:

2 tykkäystä