Lapselle säästäminen

Noo, tämä olikin se syy, miksi emme tehneet niin, vaan halusimme nuoremmankin tultua aikuisikään ottaa katsoa hetken, jolloin salkkujen arvoja verrattiin. Ja nyt on siis sovittu tasaus, joka jatkuu. Vaikka tämä tarkoittaakin sitä, että nuorempi pääsee samaan useita vuosia iältään nuorempana niin pidimme sitä kuitenkin parempana ja reilumpana vaihtoehtona. Myös lapset olivat tyytyväisiä tähän. Salkuissa siis eri sisällöt, jotka tulevaisuudessa kehittyvät eri suuntiin. Mutta ns. tilinpäätös on tehty ja siitä ei ollut kenelläkään valittamista.

2 tykkäystä

Hienoa Elina, opetat kansankapitalismii jo siemenestä asti! :smile: Varmasti inspiroi heitäkin omilla tienatuilla hiluilla sijoittelemaan tulevaisuudessa.

1 tykkäys

Pitää paikkansa :slightly_smiling_face: Ovat sijoittaneet omia kesätienestejään jo siitä asti, kun sellaisia ovat ansainneet. Ja osinkojen osalta ei ole ollut mitään kiistaa siitä, mitä niille tehdään, vaan ne on sijoitettu aina edelleen. Ei kannata aliarvioida lasten oppimiskykyä talous- ja sijoitusasioiden suhteen. Loppujen lopuksi on kyse aika yksinkertaisista asioista, ja vaikeusastetta voi lisätä vähitellen.

8 tykkäystä

minunkin 3v. tietää mitä salkusta löytyy.talenomilla onkin mennyt mukavasti!

3 tykkäystä

Onneksi olkoon hyvästä osakepoiminnasta jälkikasvulle. Olen kans btw yrittänyt selittää 2v pojalleni että hänkin omistaa Harvian kiukaita, minkä tuote sihisee meidänkin saunassa…

Jos pääsisi ajassa taaksepäin olisin pistänyt pojan kans Talenomin kyytiin Titaniumin sijasta. Ei Titaniumissa sinänsä mitään vikaa mutta pienehkö FOMO meinaa iskeä Talenomin suhteen. Noh, jälkiviisautta…

Teillä meneekin, Viljo ja Astrix, sitten vielä pikkasen aikaa siihen, että kesätienestit sijoitetaan :smile:

2 tykkäystä

jep. Tätä vauhtia lapsesta tulee miljonääri ennen täyttä ikää :wink: tuotot n. vuodessa n. 100% :slight_smile: no ehkä tuota Talenomin 150% (vai milloin lie ostettu 12 eurolla.) vuosituottotasoa ei jatkossa saavuteta.

Iskästä tulis kyllä muuten kanssa aikamoinen multimiljonääri samassa ajassa. verkkis on toisena edelleen. siinä ollaan miinuksella.

Edit: ostettu hintaan n. 19 eur Revenio Grouppi tuonne kolmanneksi. Tyttären rahatilanne ei ollut käteisessä kovinkaan messevä, eikä isiltä tullut lisäsijoitusta, niin paino jäin Talenomin jyrätessä reippaaseen 10% salkusta.

2 tykkäystä

Onko tietoa miten lapsilisät menee? Jos ne tulee suoraan lapsen tilille, niin voiko sen päälle laittaa tuon 138,8€ verottomana?

3 tykkäystä

Moi.
Tuosta minulla ei ikävä kyllä ole tarkempaa tietoa.

Itse kuitenkin toimisin näin:

  • Isä lahjoittaa tuon 138,80 EUR/kk per lapsi.
  • Lapsilisät ohjataan äidin tilille, josta lapsilisiä vastaavat summat sitten lahjoitetaan lasten tileille kuukausittain.

Tällöin homma on varmasti kosher, koska summat lahjoittaa kumpikin vanhempi erikseen.

4 tykkäystä

Tässä vielä verottajan speksit:
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/verollinen-vai-verovapaa-lahja/

Lapsilisä maksetaan huoltajalle, ei lapselle. Lapsi itse ei ole oikeutettu lapsilisään vaan ainoastaan hänestä vastuussa olevalle, lapsesta syntyvien kuluja kattamaan. En keksi syytä, miksi tuota ei sisällytettäisi tuohon 5000 eur/3v. Silläkään ei pitisi olla mitään merkitystä kenen tilille lapsilisät ohjataan, koska edunsaaja on huoltaja.

3 tykkäystä

Mutta voiko lapsi olla salkun omista vasta kun on täysi ikäinen? Eli jos alat kasvattamaan salkkua jo hyvissä ajoin niin pystyt alkamaan siirtämään sitä lapselle vasta 18v. Itsellä 3 ja 6 vuotiaat lapset ja heille olis tarkoitus avata osakesäästötili vuoden vaihteessa.

Itse en kyllä noista lapsilisistä välittäisi, nehän voi siirtää lapsen tilille josta sitten tulee lapsen oma käyttötili jota hän käyttää aikanaan

Vaihdoin pojan salkussa Titaniumit Talenomiin. Huh, olin pyöritellyt tätä päässä jo tovin, mutta ajattelin jotenkin että odotellaan Titaniumin osinkoja niin katellaan uudestaan. Titaniumissa ei edelleen mitään vikaa - itse olen tukevasti sen kyydissä - mutta ehkä pojan paljon suppeammassa salkkussa Talenom toimii paremmin syynä lähiajan kasvu ja kilpailuedut alalla. Ehkä vähän korkea hinta mutta ei mahda mitään. Nyt tän salkun voisi naulata umpeen vaikka vuosikymmeneks pariks sillä portfolio on meinaa todella hyvä nyt; eli Harvia, Efecte ja Talenom. (y) sekä vähän pikkurahoja indeksissä ja parit osingot käteisenä.

4 tykkäystä

Remedyn iso paino alkaa näkyä lapsen salkussa. Eipä tuo huonosti ole mennyt itselläkään tämä vuosi.

Täytyy laittaa vielä reilun kuukauden päästä 3v salkkupäivitys, mutta nyt näyttäisi että tuottoa on noin 20% p.a…/3v. Kiitos inderes-analyysien.

9 tykkäystä

Nyt kun pörssit on tulleet yleisesti 20-30% alas huipuistaan, suunnittelen lahjoituksia lapsilleni. Edellisestä lahjoituksesta on sopivasti kolme vuotta aikaa, joten voin lahjoittaa verovapaasti 4999,99 euroa jokaiselle lapselleni.

Lisäksi suunnittelen rahan lainaamista nollakorolla lapsilleni osakesijoittamiseen. Omat vanhempani tukivat minua aikoinaan talonrakentamisen rahoittamisessa samalla tavalla. Lainan takaisinmaksu kuitattiin maksamalla lyhennykset vanhemmilta saamillani lahjoituksilla. Voisin siten lainata lapselle vaikkapa 30 000 euroa ja sopia laina lyhentämisestä 5000 eurolla kolmen vuoden välein. Tekisin itse lapselle 4999,99 euron lahjoituksen lainan lyhennyspäivänä. Näin laina olisi kokonaan maksettu takaisin 18 vuoden kuluttua eikä lapsi olisi joutunut käyttämään omaa rahaa. Tätä ei käsittääkseni tulkita ennakkoperinnöksi. Onko näin?

5 tykkäystä

Parhaimman vastauksen saa varmaan suoraan verottajalta. Korottomastihan saa lapselle lainata, kun on selkeä takaisinmaksu suunnitelma, mutta voi olla että säästää pitemmän pennin kun suoraan kysyy verottajalta.

Jos meinaa sijoittaa kasvu osakkeisiin, voi olla järkevää pitää omistukset omissa nimissä ja lahjoittaa ne lapselle sitten kun niiden realisoiminen on lähempänä (lapsen pitää holdata vähintään 1v). Tällä tavoin maksetaan lahjavero, mutta lapsen osakkeen hankintahinnaksi katsotaan se arvo mikä sillä oli lahjoitus hetkellä, jolloin tulee huomattavasti vähemmän myyntivoittoveroja maksettavaksi.

1 tykkäys

Salkunrakentajan sivulla sanotaan näin: Kannattaa kuitenkin muistaa, että velkaa tulee lyhentää. Jos yksityishenkilöiden välistä korotonta lainaa ei lyhennetä, verottaja voi pitää tapauskohtaisesti tällaista lainaa lahjana. Jos velkaa lyhennetään pääasiassa antamalla takaisinmaksuerät anteeksi, saatetaan velkaa pitää lahjana, josta määrätään maksettavaksi lahjavero.

Kannattaa siis tehdä velkakirja ja laatia uskottava takaisinmaksujärjestely. Maksuaika voi olla pitkäkin.

1 tykkäys

Tuli vaan mieleen, että mitenkä miinuskorkoihin näissä tapauksissa suhtaudutaan?

3 tykkäystä

Ajattelin jakaa “huoleni” tänne lapselle säästäminen -palstalle. Meillä on tilanne, jossa olemme vaimoni kanssa merkinneet kolmelle lapselle kullekin OP:n tuotto-osuuksia. Tuotto-osuudet ovat mielestäni normaalioloissa oiva tapa allokoida pääomia vähemmän riskisiin kohteisiin, ja saada suhteellisen varmaa 3,25 prosentin korkoa sijoitukselle.

Nyt alkoi koronapyörteen kyydissä kuitenkin hieman kuumotella, sillä noiden tuotto-osuuksien ongelma on, että ne eivät kasva korkoa korolle, vaan korko maksetaan kerran vuodessa osingon tavoin käteisenä tilille, ja että ne ovat erittäin hankalasti muutettavissa käteiseksi. Nyt jos tuotto-osuudet irtisanoo, niin rahat saa pois aikaisintaan vuoden 2022 ensimmäinen pankkipäivä. Pelkona on, ettei kaksi seuraavaa vuotta tuotto-osuuksista makseta lainkaan korkoa, sillä nykyinen tilanne vaikuttaa varmasti myös paikallisten pankkien voittoihin. Onko sijoittajakollegoiden joukossa sielunveljiä tai -siskoja? Jos on, mitä olette tehneet tai suunnitelleet tekevänne näiden osalta? Itse ajattelimme, että irtisanotaan osuudet viimeistään ennen vuodenvaihdetta ja sijoitetaan pääoma tulevaisuudessa esimerkiksi johonkin MSCI World -indeksiä seuraavaan rahastoon. Mitä ajatuksia herättää?

Lapsilla luultavammin 10-50v sijoitusaika edessä, joten itse ainakin vaihtaisin esim. EUNL etf:ään tms.

Itse kk-säästän lapselle vain EUNL + superrahasto suomeen, niin ei tarvitse liikoja asiaa miettiä.

1 tykkäys