Lapselle säästäminen

Täällä lapsilla Nordnetin indeksirahasto Suomi. 10-20 vuoden aikaikkunaan mahtuu usiampikin romahdus ja hyvä niin.

1 tykkäys

Todettakoon nyt vielä, että kaikilla lapsilla on siis suoria osakeomistuksia Suomi-yhtiöistä sekä kuukausisäästämistä rahasto-osuuksiin OMX Helsinki Benchmark Cap -indeksin mukaisesti sijoittavasta indeksirahastosta. Lähinnä tuo tuotto-osuuksien epävarma näkymä ja pitkä sijoitusaika saivat ajattelemaan asioita uudestaan. Lisäksi maantieteellinenkin hajauttaminen olisi paremmin hoidettu tuolla tavalla. Vaikka tässä markkinaturbulenssissa näyttää toistaiseksi siltä, että tuo tuotto-osuus on ainoa omaisuusluokka, jonka arvo ei ole tippunut yhtään. Kysymys onkin siitä, tuottaako se lähivuosina mitään.

Itse vaihtaisin tuohon world indexiin, niin jos suomi mörnii niin ehkä joku muu tuottaa ja kun sijoitusaika on pitkä, ei ne kuopatkaan matkan varrella haittaa.

2 tykkäystä

Osanottoni. Äidilleni noita yritettiin kaupitella. Niiden epälikvidiys ei ole enää tästä maailmasta. Jopa asunnostakin saat rahat nopeammin irti. Itse pidän edelleen pudotuksista huolimatta vakaita osinkoyrityksiä parhaina sijoituksina. Ainoastaan, jos indeksit menevät tosi-tosi alas, ja ei osaa päättää, mitä osakkeita ostaisi, kun on niin paljon valinnanvaraa, niin silloin voisi joku matalakustannuksinen indeksi olla ok. Mutta en anna sijoitusneuvoja. Näin vain itse tekisin.

2 tykkäystä

Osingot vaan saattavat vaikuttaa mahdollisiin opintotukiin yms. tulevaisuudessa, myös OST puolella muistaakseni. Mutta toki suorat osake ostot voi olla parempiakin.

Olin jo unohtanut tämän ketjun, vaikka vielä keväällä tänne kirjoittelinkin. Onko jollain kokemusta?

Tästä jutusta ei ainakaan tuo asia selviä.

1 tykkäys

Eikös tuossa ole heti alussa:

”Jos alaikäisen lapsen omaisuuden arvo nousee yli 20 000 euron, lapsen omaisuuden valvonta rekisteröidään maistraatin holhousasioiden rekisteriin, ja lapsen huoltajista eli edunvalvojista tulee tilivelvollisia maistraatille.

Tosin täällä vähän virallisemmalta kuulostavalla sivulla sanotaan juuri päinvastoin :smiley:

Jos siis lapsen omaisuuden arvo nousee ylittäen 20 000 euron rajan, omaisuudesta on tehtävä oma-alotteisesti holhousviranomaiselle ilmoitus holhousasioiden rekisteriin merkitsemistä varten. Lapsen huoltajan tulee antaa holhousviranomaiselle vuosittain selvitys omaisuuden hoitamisesta.

https://www.minilex.fi/a/lapsen-omaisuuden-edunvalvonta

Mitä tuo käytännössä sitten tarkoittaa, on vähän eri asia. Veikkaan, että joka vuoden osake-ostot vaativat sen jälkeen hakemuksen á 5 € + ppm maistraatista (“Onx Sampo jees?”), jonka jälkeen asia ok. Mutta mitäs jos ostanut Sampoa 10 vuotta putkeen, joka vuosi 8 % osinkotuotolla, ja sitten yksi vuosi tulee Corona 2.0 ja Sampo maksaakin vain 4 % osinkoa? Periikö valtion perikato kaiken rosvosektorin lailla?

Keltaisen lehden artikkelista löytyi tällainen:

”Edunvalvoja on velvollinen korvaamaan alaikäiselle vahingon, jonka hän on tehtäväänsä hoitaessaan tahallisesti tai huolimattomuudesta aiheuttanut. Jos edunvalvojan menettely täyttää rikoksen tunnusmerkit, esimerkiksi kavalluksen, voi seurata rikosprosessi ja rangaistus”, toteaa henkikirjoittaja Nuutti Pennanen.

En nyt itse ehkä tulkitsisi, että osingon tippuminen täyttäisi tuon. Enemmän se on sitä, että tyyliin nostaa lapsen osingot vanhemman tilille tai myy osakkeet ja laittaa voitot vanhemman tilille. Se on yksiselitteisesti laitonta, sillä lapsen omaisuus kuuluu lapselle lain mukaan. Myös ne, mitä olet itse aiemmin lapsen tilille siirtänyt.

Ja vielä tilastoja:

”Viime vuonna Uudenmaan maistraatissa tuli tällainen vireille noin 1700 alaikäistä koskien. Noin 40 prosentissa tapauksista todetaan varallisuuden ylittävän 20 000 euroa”, kertoo Nuutti Pennanen.

Loput oli kuolinpesiä jne.

E:
Sen vuosiraportin hinta määräytyy va(a)rallisuuden mukaan:

Hinnasto (vähennykset huomioidaan näistä määristä)
0 -34 000 €, tarkastusmaksu 52 €
34 001–67 000 €, tarkastusmaksu 97 €
67 001–135 000 €, tarkastusmaksu 146 €
135 001–336 000 €, tarkastusmaksu 240 €
336 001–840 000 €, tarkastusmaksu 354 €
840 001–, tarkastusmaksu 454 €

2 tykkäystä

Olennainen kysymys mielestäni on, että kenen toimesta? Holhoojan vai esimerkiksi pankin tekemän ilmoituksen perusteella? Monien asioiden suhteen viranomaisvalvonta kun perustuu kuitenkin ainoastaan asianosaisten omiin ilmoituksiin.

Jos ajatellaan vielä, että sijoitat lapsellesi usean eri toimijan, kuten vaikka pankin ja Nordnetin, kautta.

Tuon toisen linkin perusteella (paina refreshiä jos ei näy muokkaus tuossa) se on holhoojan oma-alotteisesti tehtävä. Netistä löytyy joitain kommentteja, etteivät ole koskaan tehneet ilmoitusta (20k+) eikä ole tullut mitään seuraamuksia, myös 18v jälkeenkään.

Täällä myös keskustelua parin vuoden takaa:

Tosin eipä tuo 52 euroa kerran vuodessa (se raporttikin on kuulemma aika simppeli) niin iso tikki ole, jos saa verottajan tyytyväiseksi. Ja sen tosiaan tarvii tehdä vain siltä ajalta kun ylittää 20k eli ei tarvi takautuvasti ekoja vuosia.

1 tykkäys

Meillä on päädytty < 1 v lapselle säästämisen suhteen seuraavaan kompromissiin: Lapsen nimissä olevan tilin kautta ostetaan kuukausittain rahasto-osuutta (Maailma) 25 eurolla. Lisäksi säästämme hänelle ETF-indeksiosuuksien avulla hieman suuremmalla summalla kuukausittain. Rahasto-osuudet lapsi saa hallintaansa täytettyään 18 v ja ETF-osuudet lahjoitetaan hänelle vanhempien sopimaksi katsomana ajankohtana.

Näin pitäisi välttyä maistraatin kanssa asioimiselta.

Laki on tuosta eri mieltä, mutta kuinkahan sitä sitten käytännössä valvotaan. Lain mukaanhan 18 vuotta täytettyään vanhemmilla ei ole mitään oikeuksia lapsen omaisuuteen (paitsi erityisholhoukset) eli periaatteessa pitäisi heti siirtää (ellei se ole automaattinen esim. pankin toimesta) lapselle tuokin.

Niin siis jos tarkoitit, että 18v jälkeen :slight_smile:

Näin olen myös itse ymmärtänyt. En oikein käsitä kaikilta osin tuota viranomaisen “edunvalvontaa”, sillä itse ainakin luonnollisesti pyrin lasten kohdalla välttämään turhia riskejä ja vähintään puolet omaisuudesta on “vähemmän riskisissä” indeksirahastoissa. Osakepoiminnat ovat luokkaa Helsingin suurimpien yhtiöiden osakkeita, eikä juuri muuta. Itselleni ei aikanaan ole säästetty mitään eläkerahastoa ja tämän “vääryyden” olen omien lasten kohdalla päättänyt korjata. Toki ymmärrän eroperheiden, kuolinpesien tms. ja muiden lapsilisillä elävien vanhempien houkutuksen syödä lastensa säästöistä, että voi elää vähän leveämmin. Näitä tapauksia lienee kuitenkin aina jokunen. Valitettavasti.

Sitä vartenhan tuo on tehty, ainakin kommenttien perusteella. Toki näissä Suomen kuvioissa ei koskaan voi olla varma :smiley: Monet jutut ovat enemmän tai vähemmän läpinäkyvästi tehty varallisuuden kertymisen estämiseen, esim. perintövero räikeimpänä.

2 tykkäystä

Taisin kirjoittaa hieman epäselvästi. ETF-osuudet säilytetään minun arvo-osuustililläni ja ne lahjoitetaan jälkikasvulle aikaisintaan 18 v iässä. Luultavasti vasta 2x vanhana, riippuen siitä miten talouskasvatus on onnistunut :grinning:

Lahjavero tulee tietenkin maksaa, mutta se on sitten lahjan vastaanottajan huoli :grinning:

1 tykkäys

Voit puolisosi kanssa lahjoittaa yhteensä sen (2
x 4999 €) 9998 € kolmen vuoden välein, joten se voisi olla järkevämpää, kuin maksaa lahjaveroa. Kai noita ETF:iäkin pystyy lahjoittamaan, kuten tavallisia osakkeita?! Muutamassa vuodessa olet lahjoittanut nuo pois ilman veroseuraamuksia.

1 tykkäys

Lahjoituksen jälkeen ei lisäksi ole verotaakkaa. Olen monesti ihmetellyt miksi ei lapselle säästämistä tehdä enemmän tätä kautta, että säästetään omalle tilille ja lahjoitetaan sitten lapselle esim 18v tai muulloin.

1 tykkäys

Meidän perheessä lapsille on säästetty jo 13 vuotta siten että salkut on lasten nimissä ja lahjoitamme joka kuukausi lapsilisät suoraan sijoituksiin. Tämän käsittääkseni pitäisi jäädä alle lahjaveron rajan.

Alkuun kohteena oli perinteisiä indeksirahastoja, viime vuonna siirryimme uusien osalta ETF:iin mutta palasimme kesäkuussa takaisin rahastoihin Nordnetin alettua perimään ETF-kuukausisäästöstä maksuja.

Itse en lähtisi veivaamaan yksittäisia lappuja lasten salkuissa, ihan hemmetisti työtä ja transaktiokustannuksia kun noita muksuja on useampi. Ja tuossa iässä kun aloittaa niin indeksien ostaminen tasaisesti hajauttaen buyandhold periaatteella pitäisi muutenkin olla aika voittava taktiikka

Tiedoksi että verottajaa ei kiinnosta alle 30K€ lahjoitukset juurikaan koska resursseja valvontaan ei ole. Eli jos ei huutele asiasta kellekkään (ei tule kateellisten ilmiantoja) niin tuskin jää fakkiin tästä.

Linkki on vanha mutta tuskin on muuttunut. Ja kyllähän näitä voi kiertää miten haluaa, antaa vaikka lainana lapselle 0-korollla ja sitten antaa lainan anteeksi osissa sääntöjen mukaan jne.

3 tykkäystä

Teen kolmesta lapsesta vuositilit maistraatille ja olen hakenut jokaiselle luvan myös asunto-osakkeen ostoon ja velan ottoon. Vuositilejä olen tehnyt vuodesta 2014.

Osakkeita on ollut muutaman vuoden aikana laidasta laitaan, eli jos jotain kysyttävää tulee, voin vinkkiä antaa.

Ps. Ainakaan tähän asti suppeasta vuositilistä ei maksua ole mennyt. Toki lupa asunto-osakkeen ostoon ja velan ottoon ovat maksullisia.

Asunnon ostajien iät ovat olleet 18kk, 9kk ja 8kk.

6 tykkäystä

Eikö tässä tapauksessa lapsilta poistu ensiasunnon osto-oikeus?

1 tykkäys