Onneksi olkoon, jos on onnistunut veivaamaan toistuvasti lapsen verotettavat tulot yli 8147€ vuodessa tai sullomaan salkkuun noin muhkeat osingonmaksajat, jolloin vasta laskutetaan. Taitaa olla promilleissa vuositilivelvotetuista, jotka tähän yltävät. Itse ollaan tehty yhteensä vähintään 10 ilmoitusta, omaisuusluettelo, vuositili, 18v lopputili eikä mitään ole maksanut, valitettavasti.
Luulempa että lasten rahojen kavallustodennäköisyys on suurempi jossain muualla kuin pappa betalar-väestössä. Päinvastoin esim. lasten pienempiä perintöjä katoilee kummallisen paljon, kun vanhemmat eivät erota lasten rahoja omistaan. Jatkuvasti saamme lukea uutisia, joissa vanhemmat ovat hassanneet lastensa perintö- yms rahat ja on äärimmäisen hyvä että lasten varoja valvotaan. Tuskin me lapsille itse säästäneet ollaankaan erityisen kyttäyksen alaisina.
Olen itse sujuvasti kymmenen vuotta näitä raportteja tähän mennessä tehnyt ja haitat tästä valvonnasta on aika pienet.
Kaikki sijoittaminen on toki riskialtista, mutta DVVn keinoja valvoa helpottaa rajoitukset ETA-alueeseen. Kyse ei suoranaisesti ole siitä, ettei vaikka Helsingistä riskisijoituksia löytyisi.
Sinänsä lasten sijoitukset voisi rajoittaa vaikka rahastoihin. Tällä olisi varmasti pidemmän päälle keskiverrosti paras lopputulos lapsen kannalta.
Kiitos tuosta linkistä. Olen ollut tosiaan siinä uskossa, että ilmoitukset maksavat “joitakin kymppejä”, näin minulle kommentoi perhejuristimme ja toisaalta DVV:n sivuilta löytyy myös hinnasto. Tosin mitään mainintaa tulorajoista tai muustakaan käytännössä tarvittavasta tiedosta en löytänyt, vaan lähinnä valtion viraston tyyppistä kapulakieltä. Tuo artikkeli selvitti asiaa kummasti.
Aivan oivallinen pointti ja seison korjattuna tämän osalta.
On totta, että jos lapsen saama perintö ja/tai kerrytetty muu omaisuus näyttäytyy vanhemmille houkuttelevana lisäresurssina vs. että se on vain taustakohinaa muutenkin vauraassa ja usein varsin vakaassakin elämänmenossa, on riski konnankoukkuihinkin suurempi.
Vanhaan “hyvään” aikaan perintörahat silloin tällöin juotiin ja siitä koitui sukupolvien yli kestäneitä kaunoja ja supinoita. Jokainen on varmasti kuullut jonkin tällaisen tapauksen. Mikä lie nykypäivän vastine?
Meillä on myös aloitettu lapselle säästäminen aika pian tämän syntymän jälkeen ja nyt joulukuussa tuleekin vuosi täyteen. Toistaiseksi laitettu kaikki lapsilisät Nordnetin kuukausisäästösopimuksella tästä ketjusta poimittuun Storebrand Global All Countries A EUR rahastoon, koska ihanan vaivatonta sekä maltilliset kulut ja hyvä hajautus.
Vielä on mietinnässä, miten sukulaisilta ym. saatuja lahjarahoja laitetaan tekemään töitä, jos niitä erikseen kertyy lapsen tilille.
Taavetti säästi vaimon kanssa lapselle myöskin eikä kokenut DVV:n kerran vuodessa tehtäviä raportteja ongelmaksi. Lapsi ei saanut yhtenäkään vuonna yli 8000 € tuloja, joten ei tullut erillisiä tarkastusmaksuja. Hieman harmitti ulkomaisten kohteiden rajaukset/ehdot (en muista, olisiko niistä pitänyt maksaa erikseen DVV:lle jokin tarkastusmaksu vai olivatko katekorisesti kiellettyjä), mutta kyllä ostettavaa löytyi Suomestakin.
Pari huomiota keskusteluun:
rikollisuus tai “moraalinen joustavuus” ei taida katsoa yhteiskuntaluokkaa, asemaa tai varallisuutta, vaan kyllä niitä veijareita taitaa löytyy sieltä täältä
Taavetti kokeili yrittäjyyttä: olin todella tyytyväinen, että lapsen omaisuus oli aidosti hänen eikä millään tavoin minun. Huonossa skenaariossa tuolla olisi ollut merkitystä.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lapselle saa ostaa Euroopan talousalueen (ETA) pörssissä myynnissä olevia tuotteita. Mikäli mielii vaikkapa ostaa lapsen salkkuun Disneyn osaketta, koska lapsi rakastaa Autot-elokuvia, tästä joutuu pyytämään erillisen luvan DVV:ltä. Lupa maksaa 184 euroa ja se pitää kysyä joka kerta, kun tekee lapsen nimissä luvanvaraisia sijoituksia. Toisin sanoen suoria amerikkalaisosakkeita ei lapsen salkkuun voi ostaa kovinkaan yksinkertaisesti.
Sen sijaan lapselle voi ostaa vaikkapa rahastoa, joka omistaa Disney-yhtiötä. Hyvä nyrkkisääntö sellaiselle rahastoille, jota voi merkitä lapselle ilman lupaa on se, että niillä on UCITS-merkintä. Joskus kirjainyhdistelmä saattaa olla ihan jo rahaston nimessäkin. Tällä tarkoitetaan sijoitusrahastoa, jonka sijoitustoiminnan riskien hajauttamisessa noudatetaan Euroopan unionin UCITS-sijoitusrahastodirektiiviä.
Myös kotimaisia tai ETA-alueen pörssiosakkeita voi hyvillä mielin ostaa lapsen salkkuun.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että jos ostaisi ensin itselle vaikkapa tuota esimerkissä ollutta Disneyn osaketta niin voisiko sen jälkeen siirtää osakkeita lahjana lapsen salkkuun ilman ihme kyselyitä ja maksuja.
Sattumalta huomasin tässäkin keskustelussa ollun tiedon siitä, että lapsen varoja ei saisi sijoittaa ETA alueen ulkopuolisiin arvopapereihin. Sääntö tuntuu niin hölmöltä, että ei tullut tällaisen mahdollisuutta mietittyä kun aloin sijoittamaan tuoreelle lapselle. Kohtalainen positiot on ehtinyt kertyä suuriin jenkkifirmoihin, ei ainakaan NN ostoja rajoittanut mitenkään. Kannattaakohan tässä vain antaa olla ja pyytää anteeksi kun jossain vaiheessa tulee raportointivelvollisuus DVV:lle vai alkaa erikseen pyytämään takautuvasti lupaa?
Tervehdys ketjuun! Fundeerasin tänään kirjoituksessani aihetta, joka sopii tännekin, eli varallisuuden kerääntymistä ja niiden käyttöä. Huomio kiinnittyyä tässä kahteen asiaan: 1) varallisuus on kertynyt yli 60-vuotiaille, eli lähivuosikymmeninä suuret omaisuudet vaihtavat omistajaa → tarvetta talouskasvatukselle riittää. 2) Sijoitustaivaltaan aloittavien nuorten omaisuuden keräämistä vaikeuttaa paitsi haastavampi talousnäkymä (esim. sirpaleiset työmarkkinat), myös sijoituskohteiden tuottojen vaihtelu. FT:n artikkelissa lukee, että nuoret valitsevat yhä useammin sijoituskohteikseen muita kuin osakkeita tai rahastoja, kuten kryptovaluuttoja tai start up -yrityksiä ja muita vaihtoehtoisia sijoituksia.
Oman kokemuksen perusteella en tekisi mitään tällä hetkellä. 10+ vuotta olen näiden kanssa ollut väleissä ja ihan ymmärtäväisiä ovat olleet moneen myöhemmin.
Helpoinhan tätä on kiertää sillä, että lahjoittaa lapselle rahan sijaan suoraan noita osakkeita.
ETA-alueen ulkopuolisten osakkeiden sääntö ei lie suoraan liitännäinen riskisyyteen vaan valvonnan vaikeutumiseen.
Nyt olen tainnut tehdä hieman hölmösti tai en niin kuin oli tarkoitus
Kahdelle lapselle avattu tili Nordnettiin ja sinne nyt pari tonnia per lapsi laitettu ja kuukausisäästämisen kautta SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF
Ongelma on siis siinä, että en saanut suoraan lapsien tililtä siirrettyä rahaa heidän Nordnet tileilleen, niin ajattelin, että minäpä maksan ne sinne omalta tililtäni ja siirrän sitten lasten tileiltä takaisin omalleni, mutta eihän se tietysti onnistu… eipä ollut tuollaistakaan hommaa tiedossa.
Onko mitään konstia, millä saisin rahat siirrettyä lapsilta itselleni?
Noihin olemassa oleviin ETF:n en halua koskea (eikä sekään varmasti mitään edes auttaisi) ja pitää nyt uudelleen ihmetellä miten saan lapsien tileiltä suoraan siirrettyä Nordnetiin, ennen seuraavaa kuukautta, mutta se on vasta seuraava ongelma.
Menee vähän yli hilseen mitä olit tekemässä ja mitä oli tarkoitus tehdä. Mutta yleisesti ei kannata siirtää rahaa lapsen tililtä huoltajan tilille ilman selvää käyttötarkoitusta. Siinä tulee äkkiä rikoslain pykälät vastaan.
Toki ymmärrän että siitä ei ole tässä kyse. Jos olet tehnyt virheellisen tilisiirron niin sen voi palauttaa maksamalla summan takaisin.
Kyllä lapsen Nordnet tilille pitäisi onnistua siirto ihan normaalilla tilisiirrolla, Nordnetista pitää katsoa vaan oikea tilinumero ja viite. Ja perus verkkomaksunkin pitäisi onnistua, niin minä itsekin teen että siirrän lapsen pankkitilitä rahaa hänen Nordnet osakesäästötililleen verkkomaksulla - siinä pitää vaan olla tarkkana että valitsee oikean tilin. Jos tilisiirto/maksu ei onnistu niin silloin vika on pankkitilin käyttöoikeuksissa.
Tarkoitus oli aloittaa rahastosäästäminen lapsille, kun ei niitä rahoja viitsi vain makuuttaa heidän pankkitileillään, vaan olisi hyvä saada niistä ainakin osa sijoitettua tulevaisuuteen. Mikä nyt tuli tehtyäkin, mutta minun rahoillani… Mikä ei ollut tarkoitus.
Kaikki muu meni hyvin paitsi tuo etten saa rahojani varmaan nyt sitten oikein mitenkään takaisin (heidän pankkitileiltään), ennen kuin täyttävät 18v ja olemme toivottavasti silloin vielä väleissä
Ei ole tähän mennessä ollut mitään tarvetta siirtää lapsien pankkitileiltä rahaa, niin en/emme olleet yhtään tietoisia, että homma menee näin ettei sieltä tileiltä saa rahoja ulos.
Mitään virheellistä tilisiirtoa ei ole tehty, kun ihan tarkoituksella, mutta väärin kun siirsin ne omalta (pankki) tililtäni heidän Nordnet tileilleen ja rahat on nyt kiinni noissa ETF:ssä.
Ihmetten tuota Nordnettiin siirtämistä, siihen nyt vielä on melkein kuukausi aikaa. Tämä ei ole ongelma.
En tiedä tarkemmin tilannettasi, mutta itse en voinut siirtää lapsen tililtä rahaa mihinkään ennen kuin tuli täytettyä pankille laput, jolla he tuntevat lapseni. Tuon jälkeen käyttö mahdollistui, vaikka tili oli avattu vuosia aiemmin ja vanhemmilla ollut täydet oikeudet ja pankki tuntee heidät.
Ns. “Asiakkaan tunteminen”
Itsellä ei ole Nordeaa, mutta heidän info löytyi nopeiten ja sama käytäntö pitäisi olla kaikilla pankeilla.
Lähestymme myös alaikäisiä asiakkaitamme, sillä pankeilla on lain mukaan velvollisuus tuntea asiakkaansa. Kysymme samoja kysymyksiä kaikilta asiakkailtamme, myös alaikäisiltä.
Jos ei tuota ole tehtynä/päivitetty, niin ei ainakaan omalla pankilla rahat liiku, vaikka olisi mitä oikeuksia tai olisi onnistunut aiemmin.
Taavetti taisi aikanaan vahingossa ostaa lapselle ETA alueen ulkopuolelta, lähinnä jenkkilästä, ennen kuin oppi tuon kieltämättä hölmön säännön. Kun tein ensimmäisen ilmoituksen lapsen omaisuudesta, ei noista omistuksista “rangaistu” mitenkään. Jonkin aikaa kesti säästää, että pääsimme ilmoitusrajan ylitse ja taisimme ylittää ihan kohtuullisesti reippaasti rajan ennen kuin tiesimme, että olisi pitänyt tehdä näitä ilmoituksia. Myöhästymisestäkään ei sakotettu tms silloin aikanaan.