LeadDesk sijoituskohteena

Nopeasti vastailtuna: Tämä nojaa enemmän meidän kokonaisarvioon, absoluuttinen totuus tämä ei tietenkään ole eli kuulen mielelläni vastakkaisia argumentteja!

Orgaaninen kasvu on yksi lähestymiskulma kilpailukykyyn, mutta se vaatii samaan aikaan, että

  1. Yhtiö toimii markkinasegmenteissä, joissa on tilaa kasvaa markkinan mukana tai markkinaosuutta kasvattamalla
  2. Yhtiön myyntimalli on toimiva
  3. Tuote on kilpailukykyinen (suhteessa sen hetken kysyntä/tarjonta -tasapainoon - huonokin tuote myy markkinassa jossa tarjonnasta on pulaa)

LeadDeskin kohdalla arvioisin kohtien 2-3 täyttyvän, mutta kohdan 1 ei - siksi orgaaninen kasvu on kärsinyt. Yhtiön markkinaosuus on Pohjoismaissa jo sen verran merkittävä, että markkinan heikko yleisvire (asiakkaiden konkurssit, lisenssimäärien optimoinnit, asiakkaat eivät kasva ja viivästyttävät järjestelmäinvestointeja) vaikuttaa ylipäänsä sen kasvumahdollisuuksiin. Manner-Euroopassa orgaaninen kasvu oli >10 % läpi vuoden 2024, täällä yhtiön markkinaosuus on myös pieni.

Myyntimalli on ainakin pidemmän ajan yli osoitettu toimivaksi (liiketoiminnat on rakennettu orgaanisesti useisiin maihin). Kilpailukyvyn osalta osalta toimialassa on paljon kokoluokan tuomia etuja (vaatii jatkuvaa tuotekehitystä että tuote pysyy kilpailukykyisenä). Markkinassa on paljon pieniä yhtiöitä jotka ovat kuihtumassa pois, koska niiden investointikyky on rajallinen ja heidän tuotteet eivät pysy kehityksen mukana.

Tämä ei toki ole välttämättä pitkällä aikavälillä ainoa totuus, ja olen pyrkinyt etsimään uusia uusia AI-vetoisia pelureita jotka voisivat haastaa nykypelurien (sis. LeadDesk) asemaa. Toistaiseksi en ole tällaista tunnistanut :thinking:

8 tykkäystä