Ajattelin tehdä oppimismatkan perehtymällä LeadDeskin Q1-rapsaan. Virheistä vastaan minä itse, tein tämän ihan vain oppiakseni paremmaksi sijoittajaksi, mutta laitan tämän tänne, jos siitä on jollekin iloa tai oppia.
Lähteenä oli lähinnä yhtiön ja Inden materiaalit, lisäksi käytin tekoälyä (+ Googlea), koska en ymmärtänyt kaikkea ja kaikkia sanoja, niin tekoälyä pyysin opettamaan minua, mitä kaikki tarkoittavat, mutta kirjoitin tietysti itse. En tunne erityisemmin alaa enkä tajua kauheasti sijoitusjutuista, joten tavallaan, vaikka kirjoitin omin sanoin, niin itsenäistä ajattelua tavallaan on liian vähän ja kaikki virheet johtuvat mun väärinymmärryksistäni ja -päättelyistäni yms.
LeadDesk Q1:Aika hyvältä vaikuttaa, mutta aika näyttää
Yhtiö osti aiemmin Zissonin, jonka myötä liikevaihto otti roiman harppauksen eteenpäin (22 prosenttia). LeadDeskin tulos oli mielestäni aika yllätyksetön; se oli ehkä positiivista ettei tullut erityisempiä pettymyksiä.
Liikevaihto ylitti kohtalaisesti Inderesin odotukset, mutta toisaalta vastaavasti käyttökate oli alle odotusten. Robon kommentti pohti, että syynä saattaa olla Zissonin yrityskaupan synergiaetujen vaikutukset eivät näkyneet vielä kunnolla, mutta kai muutenkin tällaiset tapahtuu hiljalleen vaiheittain ajan kanssa. Tuli haastattelun myötäkin ilmi, että kannattavuuteen vaikuttivat erät integraatiohommista johtuen ja ilmeisesti vielä seuraavallakin kvartaalilla nämä saattavat vaikuttaa, mutta sellaisiin pitää aina muutenkin varautua ainakin jossain määrin.
LeadDeskin kotimarkkinat ovat hyvin selkeästi Pohjoismaissa, mitä tämä tuore Zisson-ostos vahvisti entisestään. CEO Ollin puheista ymmärsin, että tämän ostoksen myötä LeadDesk pyrkii laajentamaan sekä hieman muuttamaan LD:n liiketoimintaa ja markkina-asemaa, jolloin se voi päästä uusille alueille + markkinoille. Lisää liikevaihtoa ja kannattavampaa toimintaa… toivon minä. Ollin mukaan integraatio etenee nopeasti ja onhan pääosin yhtiö ennenkin onnistunut aika hyvin näissä “projekteissa”.
Norjalaisen eDialog24:n ostolla LD pyrkii saamaan pysyvämpiä ja syvempiä asiakassuhteita, jolloin yhtiö päässee hyödyntämään laajemmin AI-tuoteportfoliota.
Pohjoismaiden asema on vahvistunut; Ruotsissa jälleenmyyntiverkosto on ilmeisesti toiminut aktiivisesti, Suomessa olosuhteista huolimatta pientä kasvua on saavutettu ja Norjan ostos omalta osaltaan vahvisti yhtiön asemaa näillä seuduilla.
Manner-Euroopassa puhdas orgaaninen kasvu oli tiedotteen mukaan nopeinta ja Espanjan myynnin kasvun nopeutumista hehkutettiin. Regulaatiohommat takia vaikuttavat kuulemma Manner-Euroopassa, yhtiö mainitsi myös, että odottavat telemarkkinointiin keskittyvän säädännön tiukentuvan. Olen ymmärtänyt, että esimerkiksi Saksassa ollaan vanhanaikaisia tälläkin saralla, eli jos LeadDesk pärjäisi ja saisi sijaa tällaisilla markkinoilla, joissa potentiaalia riittää, niin mahdollisuudet ovat isot, mutta toisaalta olen käsittänyt, että jotkut toimijat vähän eri aloilta ovat nähneet jämähtäneessä Saksassa potentiaalia, mutta ei sinne sitten ole vain päästy monestakaan eri syystä… (sääntelyt, konservatiivisuus, isommat jyrää…?)
Tekoäly on jokseenkin mielestäni luontevasti mainittu usein LeadDeskin materiaaleissa eikä väkisin sinne tunkien - toki varmaan tässäkin yhtiössä joudutaan ylikorostamaan ja markkinoimaan AI:ta/AI:lla kuten muutkin Toivonkin, että nimenomaan LeadDesk on eturintamassa AI:n järkevässä hyödyntämisessä, no onneksi Q1-tiedotteella mainitaan kiinnostavasti kiinnostavasta AI Insights -hankkeesta.
Näkymäpuheista nostin seuraavat kohdat:
Näkymämme vuodelle 2025 on säilynyt ennallaan ja olemme hyvissä asemissa etenemään suunnitelmallisesti kohti tavoitteitamme. Otimme vuoden ensimmäisellä kvartaalilla käyttöön uuden taloushallintojärjestelmän, joka parantaa edelleen näkyvyyttä tekemiseemme ja tehokkuuteemme.
ja
Näkymät vuodelle 2025 (ennallaan)
Yhtiö ohjeistaa vuoden 2025 liikevaihdon vuosikasvun olevan vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettuna 23-33 % sekä kannattavuuden olevan käyttökateprosentilla mitattuna 14-19 %.
Aina iloisen ja hymyilevän Luiron ilme oli epäilevän karhumainen
No oikeasti videon tunnelma oli enimmäkseen tämä
Varovaisen optimistisena odotan, että LeadDesk ihan omalla toiminnallaan + tuotteillaan pärjää ja saa tukea kun Euroopan talous alkaa entistä paremmin pyörimään. Lisäksi ehkä vanhanaikaisten Euroopan maiden markkinat alkavat avautua tällaisille LD:n kaltaisille moderneimmille ratkaisuille.