LeadDesk sijoituskohteena

Kiva

1 tykkäys

Oottelen täs itsekin vaan lupaa et saadaan julkaista :owl:

2 tykkäystä

No niin, olemme julkistaneet sijoitustutkimuksemme LeadDeskistä ja se löytyy LeadDesk - Vahva SaaS-kasvutarina | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

Otetaan mielellään vastaan kysymyksiä ja kommentteja aiheeseen liittyen.

/Petri Aho

3 tykkäystä

Itseäni vaivaa hieman tämä:

" Listautumisannin toteutuessa Yhtiön toimitusjohtaja Olli Nokso-Koivisto on erillisen sopimuksen perusteella oikeutettu 150 000 euron suuruiseen bonuspalkkioon" (Tämä oli listautumisesitteessä, ei Inderesin sijoitustutkimuksessa)

Toki hallitus ja omistajat siitä listallemenosta päättää, mutta onko tällainen bonus-menettely listautumisessa kovin yleinen. Eikö tuossa tuole helposti se eturistiriita, että TJ:n ja firman (sijoittajien) edut voivat olla ristiriidassa?

Lisäksi 270 päivän lock-up kuulostaa hieman lyhyeltä, eli käytännössä tällä aikataululla pääomistajat voivat irtaantua yhtiöstä (exit) helposti tämän vuoden puolella ennen kuin tämän vuoden tuloksesta on mitään tietoa talon ulkopuolella? (Tämä puuttui myös Inderesin tutkimuksesta kokonaan).

Edit: @Verneri_Pulkkinen pyynnöstä tännekin: Ja missä on tutkimuksesta arvio johdon kyvykkyydestä, austasta jne tavoitteiden saavuttamisessa. Vai onko johdon rooli yrityksen menestyksessä irrelevantti analyysinne mielestä sijoittajan näkökulmasta?

8 tykkäystä

Hei,

Kiitos hyvistä kysymyksistä!

On kyllä huomioitu tj:n palkkio tulosennusteissa, mutta itseasiassa vähän jopa yläkanttiin (0,3 MEUR).

Lock-upeihin ei ole tosiaan otettu kantaa arvonmäärityksessä ja sijoittajien kannattaa itse miettiä niiden mahdollisia vaikutuksia osakkeeseen.

Johdon kyvykkyyttä on paras arvioida tulosten perusteella, jotka ovat viime vuosilta mielestämme hyviä (onnistunut kansainvälistyminen, vahva kasvu ja kannattavuuden kääntäminen selvästi positiiviseksi).

6 tykkäystä

Moi! Miksi käytätte 3,7 milj osaketta arvonmääristyksessä, eikä 4,5 miljonaa (annin jälkeinen määrä)? Silloin MCAP 34 M€.

2 tykkäystä

Kiitos kysymyksestä.

Listautumisiin tehtävissä sijoitustutkimuksissa pyritään aina peilaamaan yhtiön arvoa ennen antia, sillä ei ole varmuutta siitä toteutuuko anti kokonaisuudessaan ja mihin antirahat tarkalleen ottaen käytetään.

Annin jälkeen sitten lisätään annista saadut varat yritysarvoon ja korjataan osakemäärää uusilla osakkeilla.

3 tykkäystä

Mielessäni on käynyt monta kertaa, että osallistuisin muun muassa tähän IPO:n, mutta mielessäni on edelleenkin vuoden 2018 useat epäonnistuneet IPO:t. Vaikka analyysiä lukiessa tulee kieltämättä mieleen, että tässä voisi olla paljonkin potentiaalia, niin jokin tässä casessa vain epäilyttää, muun muassa yhtiön pieni koko ja markkinatakauksen puuttuminen (tai tämä ei vain sattunut silmääni). On oletettavaa, että markkinatakaus nostaisi listautumiskustannuksia, mutta se antaa kummasti mielenrauhaa. Lisäksi minua vähän häiritsee se, etten tunne toimialaa juuri lainkaan puhumattakaan siitä, että osaisin arvioida ja asemoida LeadDeskiä analyysissä käytettyihin verrokkeihin muun muassa tuotteiden/palvelujen, asikaskunnan ja yhtiöiden kokoluokan perusteella. Mitä mieltä muut foorumilaiset ovat tästä casesta?

Kuka järjestää annin?

Nordnet.

https://www.nordnet.fi/kampanjat/ipo/leaddesk/anti.html

1 tykkäys

Numerot ok.

Narratiivi petti. Jos analyytikon tarina peittoaa toimarin ja hpj:n vastaavan, niin jotain on mielestäni pielessä.

Petriltä hyvä setti eilen, muut esiintymiset kädenlämpöisiä.

Nordnet on merkintäpaikka, Merasco järjestäjä (ja meiltä analyysi). Sama kokoonpano kuin vuosi sitten Admicomissa (joskaan historia ei ole tae tulevasta).

1 tykkäys

Minusta tarina oli uskottava ja innostava. Numeroiden lisäksi.
SaaS-firmoja ei tule joka päivä pörssiin.

Olin eilen tunnin verran kuuntelemassa esitystä paikan päällä, sitten piti lähteä. En ole vakuuttunut, muutama kysymys minua jäi askarruttamaan (En myöskään seurannut Q&A:ta, jos näitä käytiin läpi, kertokaa ihmeessä).

  • Mikä on se realistinen markkina, jota Leaddesk voisi tavoitella? Puhutaan, että global call center SaaS markkina on jo monen miljardin kokoinen. Miten n. 11 meurin liikevaihtoa tekevä yritys voi nousta merkittäväksi tekijäksi noin isolla markkinalla? Mikä on se realistinen liikevaihtotavoite?

  • Yritys käytti edellisessä kasvuvaiheessaan 5,5 meur pääomia päästäkseen siihen missä se nyt on. Nyt annilla saadaan yritykseen n. 5 meur (kulujen jälkeen). Mihin nämä 5 meur nyt tarkalleen ottaen aiotaan käyttää, jotta kasvu onnistuisi? Oma tulkintani on, että ainakin pari miljoonaa menisi velkojen maksuun (pääomalaina ja osa muista veloista). Tämä ei jätä ihan kauheasti varoja muuhun kasvuun. Mikä on kustannus yhdelle uudelle markkinalle menoon?

  • Mikä on tällä hetkellä yrityksessä arvokkainta ja lisäarvoa tuottavinta? Itse softa? Joku työntekijöiden osaaminen? Brändi?

  • Mikä on ollut tähänastisessa toiminnassa suurin kasvun este?

7 tykkäystä

Ai niin, vielä tämä: jos markkina kerran miljardiluokkaa, miten tämä yritys voi olla jo Pohjoismaissa “johtava” alansa tekijä? Missä se on se iso markkina ja onko sinne pääsyä?

6 tykkäystä

Sori vielä kolmas postaus tähän perään, mutta tärkeä pointti vielä itselleni: Nämä oli mun ekat postaukset foorumille, vaikka olenkin jonkun aikaa jo lukenut juttuja täällä. Toivon, että kysymykseni virittäisivät hyvää keskustelua. Vaikka kysymykseni ehkä kriittisiä ovatkin, olen varmasti tietämätön markkinasta ja ehkä väärässä (monestakin asiasta). Aikomukseni siis ovat hyvät… :slight_smile:

Leaddeskissä on, ja voi olla, paljon positiivistakin. Softapuolen skaalautuvuus esimerkiksi voi olla lähtökohtaisesti hyvä asia.

Yksi asia vielä “uhka vai mahdollisuus” hengessä: olen kuullut että robotiikka tulee call center -teknologiassa olemaan iso tekijä. Muistan kuulleeni, että USA:ssa jo enemmistö myyntipuheluista on robottien soittamia. Tällainen toki tarkoittaa, että softa (CRM?) nousee aivan kriittiseksi bisneksen hallinnassa. Mitähän ajatuksia tämä Leaddeskissä herättää? Onko tämä mahdollisuus? Onko mahdollista päästä tuonne “väliin” vai onko Leaddeskin ominaisuudet jo sisällytetty noihin softiin? Ja pitääkö tämä robo-puoli edes paikkansa?

4 tykkäystä

Pohjoismaat on aika pieni osa maailmasta. Saksakin on jo 10 kertaa isompi.

No tämä on vähän niin kuin se mun pointti: mikä on se järkevä tavoiteltava liikevaihto? Onko se 100 miljoonaa? Millä resursseilla sinne päästään? Se markkina on kuitenkin jo olemassa ja jollain tavoin asiakkaiden tarpeet tulevat ratkaistua joka päivä jo nyt. Onko Leaddeskillä mahdollisuus lohkaista siitä itselleen hyvä osuus?

Vastaan itselleni: Inderes analyysissään odotti vuodelle 2022 n. 21.7 meurin liikevaihtoa. 100 miljoonaa ei liene siis järkevä tavoite. Vaikka vuotuinen kasvu onkin ihan miehekäs prosenteissa, on se markkinan kokoon nähden aika pientä (mielestäni). Mikä siis voisi olla yhtiön tulevaisuus?