Lemonade - Vakuutusalan disruptio

Kansa on puhunut, Lemonade vei rinnanmitalla Inderesin foorumin järjestyksessään toisen pitchauskisan. Näin ollen Lemonade (NYSE: LMND) ansaitsee oman threadin. Pitchauskisan voiton kunniaksi LMND osaketta on saanut eilen ja tänään noin -10% alennuksella perjantain kurssiin verrattuna.

En toista koko pitchiä tässä, mutta koostetaan vielä muutama oleellinen pointti Lemonadesta.

Tarina Lemonaden perustamisesta, vakuutusbisneksen koosta ja potentiaalista Suoraan Daniel Schreiberin, toimitusjohtaja ja perustajan(co-founder) suusta.

Lemonaden tavoite on tulla globaaliksi vakuutusalan toimijaksi, joka disruptoi alaa datalla, teknologialla ja automaatiolla. Miljardin verran liikevaihtoa tai oikellla termillä In Force Premium (IFP) 2024 tuottava Lemonade ilmoitti Investor Day 2024:ssä tavoitteeksi 10 kertaistaa IFP:n 30%CAGR tahdilla. Historiallisesti Lemonade on asettanut julkiset tavoitteet sikäli maltillisesti, että tavoitteet ovat aina täyttyneet.

It’s what propels us to 10x our business and 10x it again

Investor Day materiaalilt:
Webcast / Esitys

LMND taloudelliset tavoitteet lyhyesti: Cash flow positive nyt, EBITDA profit 2026 loppuun mennessä ja net profitable vuoden 2027 loppuun mennessä.

Lemonaden riskeistä
-Joku valtavan katastrofin realisoituminen, johon Lemonade olisi tarjonnut kokoonsa nähden liian paljon vakuutuksia voisi ajaa yrityksen vararikkoon.
-Palantir tai joku muu toimija voisi mahdollisesti tehostaa perinteiset toimijat ylivoimaiseen voittokulkuun?
-Tulevien vuosien suorittaminen on tärkeää, jotta kassa ei pala.
-Henkilöriski, varsin paljon LMND tarinasta henkilöityy perustajiin Daniel Schreiberiin ja Shai Winingeriin

Lemonaden Short interest on luokkaa ~30%, tämä shorttien taso voi tarinan jatkuessa positiivisesti tarjota myös katalyyttiä rakettikyydille. Henkilökohtaisesti toivoisin, että saisin vielä hieman lisättyä LMND positiota maltilliseen hintaan. Sen mikä on maltillista määrittely vain on todella vaikeaa.

Lemonadesta ei voi tehdä ketjua, linkkaamalla laadukasta LMND sisältöä youtubeen tekevää PaperBagInvestoria.

Lopuksi vielä pari hyvää Danielin haastattelua, joissa hän avaa hienosti omaa persoonaa, motivaatiota ja draivia. Lisäksi näistä oppii paljon yrityksestä.
https://www.youtube.com/watch?v=BtptUuyPZXw
https://www.youtube.com/watch?v=_le8vp4AV1o

24 tykkäystä

Joskus hyvin pintapuolisesti vilkaisin firmaa ja tämä jäi mietityttämään. Miten tämä poikkeaa yhtään millään tapaa siitä mitä muut vakuutusyhtiöt harrastavat? Niillä on käytössään valtava määrä dataa, jonka perusteella riskejä hinnoitellaan. Käsittelykin on hyvin pitkälti automatisoitua monessa tapauksessa

Onko pyörä nyt keksitty uudelleen ja riski osataan hinnoitella paremmin kuin aikaisemmin tai sitten samaa hommaa tehdään huonommalla katteella?

14 tykkäystä

Tarkoittaako tämä siis sitä että toisin kuin viimeisimmässä 10-Q:ssa, seuraavassa kassavirta on positiivinen?

Kassaa on kyllä kasvatettu parissa viime kvartaalissa mutta se on tehty bondeja myymällä ja velkaa ottamalla, itse rahavirta negatiivinen.

Disclaimer: Aina kun kuulen sanan ’disruptio’, poistan aseestani varmistimen :kissing:

6 tykkäystä

Mahtavaa, että avasit tämän ketjun – itsellänikin oli suunnitelmissa avata ketju tästä firmasta.

Ajatuksia Lemonadesta, joista pidin:

  • Lemonade houkuttelee nuoria, hyviä asiakkaita isoilta vakuutusfirmoilta ja hinnoittelee holtittomat asiakkaat kalliimmin. Nuoret asiakkaat vanhenevat ja ottavat uusia vakuutuksia luonnollisesti Lemonadelta, koska ovat olleet sen asiakkaita alusta asti.

  • Alhaiset vakuutushinnat houkuttelevat hyviä asiakkaita Lemonadelle. Tästä tuli mieleen Costcon tyylinen strategia: ei korkeat katteet, vaan asiakasmäärän kasvu. Tätä ei kannata aliarvioida, sillä yritykset, jotka pitävät matalia katteita ja kasvattavat asiakasmääriään, luovat merkittävää kasvua uusien asiakkaiden kautta. Alhaiset hinnat toimivat myös markkinointina: ihmiset suosittelevat palvelua toisilleen puskaradion kautta. Tämä on eräänlainen “economy of scale” -strategia, vaikka Lemonade onkin pieni firma. (Korjatkaa, jos olen väärässä.)
    Yhdysvalloissa talous on tiukilla, ja ihmiset hakevat säästöjä arkeensa. Uskon, että moni löytää jatkossakin Lemonaden.

  • Legacy-vakuutusfirmat ovat kömpelöitä ja byrokraattisia. Esimerkiksi Geicon 600 järjestelmää, jotka eivät keskustele keskenään, voitaisiin tiivistää 13–16 järjestelmään. Tämäkin olisi kuitenkin vaatimaton verrattuna Lemonadeen, jolla on alusta asti ollut vain yksi järjestelmä.
    Legacy-firmojen järjestelmät voivat pohjautua vanhaan ohjelmistoon, jonka päälle on lisätty uusia kerroksia. Niiden rakentajat saattavat olla jo eläkkeellä, joten tietoa näiden järjestelmien rakenteesta on vaikea saada. Tämä hidastaa merkittävästi järjestelmien muokkaamista tehokkaammaksi.

  • Lemonade hyödyntää tekoälyä kulujen pitämiseen matalina, ja sen toiminta skaalautuu hienosti. Dataa kertyy jatkuvasti asiakasmäärien kasvaessa, mikä parantaa ajan myötä myös underwriting-tuloksia. Lemonade tehostuu jatkuvasti ja saa lisää etulyöntiasemaa.

  • Lemonade on jo selvinnyt alkuvaiheen regulaatio-ongelmista, mikä antaa sille etumatkaa teknologisiin kilpailijoihin nähden.

12 tykkäystä

Juuri tätä mietin itsekin, kun katselin tuota sijoittajapresistä Lemonaden sivuilta. En täysin käsitä, miksi yhtiö antaa ymmärtää, etteivät miljardiluokan jättiläiset kykenisi kilpailemaan omilla teknologiainvestoinneillaan - etenkin, kun huomioi niiden valtavan asiakasdatan tuoman etulyöntiaseman.

Tässä on kieltämättä monta kohtaa, mistä voisi aloittaa. Mutta lähdetään nyt vaikka kysymällä seuraavaa: miten @Vichy näet yhtiön tavoitteen kasvaa 30 prosentin vuosivauhtia sijoittajan näkökulmasta, kun firman vakuutustoimi ei ole kannattavaa? Nyt ei tarvitse edes huomioida sitä kaikkea rahaa, joka menee asiakashankintaan ym. kasvupanostuksiin, vaan yksinkertaisesti vain korvauksiin ja työntekijöiden palkkojen maksuun. Miksi sijoittaja hyötyy kasvusta, jos siitä ei jää mitään viivan alle?

Sitten toinen kysymys: firman kalvoilla mainittiin, että firma olisi jo kassavirtapositiivinen. Miksi kassavirtalaskelma ei heijastele tätä? YTD 2024 firman operatiivinen kassavirta on pakkasella, ja sen lisäksi SBC kaunistelee lukuja vielä noin 50 MUSD:n verran. Olenko missannut jotakin oleellista?

Palataan arvostusasioihin joskus toiste. On ilmiselvää, että Lemonadea ei hinnoitella perustuen fundamentteihin, joten siinä ei ole tässä vaiheessa järkeä.

15 tykkäystä

Näen tässä paljon yhtymäkohtia pankkien disruptoijiin tai “neopankkeihin”. Paperillahan idea on hyvä - isot pankit ja vakuuttajat ovat kieltämättä jähmeitä behemotteja ja IT-puoli usein sirpaleinen → paikka iskeä ?

Toisaalta vakuuttamisen ja pankkibisneksen voisi sanoa olevan “tasebisnestä”. Koolla, skaalalla ja etenkin riskienhallinnalla on väliä. Olen skeptinen pankkien haastajiin, koska lopulta niillä ei ole skaalaa tai halpaa talletusrahoitusta samalla tavalla ja ne joutuvat toimimaan samassa regulaatioympäristössä kuitenkin. Enkä myöskään usko että isot pelurit jää täysin lähtötelineisiin kehityksen (AI-hyödyntäminen ym.) suhteen ja isolle toimijalle kaikki kiinteät kustannukset lopulta jakautuu isolle massalle → skaalaetua ei ole helppo kuroa kiinni ja se vaatii rahaa. Ja se usein unohtuu että legacy-toimijoilla on jo valtava määrä asiakasdataa ennestään, toivottavasti jossain siististi hyödynnettävissä :smiley: Tämä pätee varmasti vakuuttamiseenkin.

Rahoitusalalla on myös “helppoa” kasvaa kovaa, alihinnoittelee vain riskit niin asiakkaita virtaa. Mutta jossain kohtaa kosahtaa, siksi itse näkisin vähän maltilisemman kasvun kannattavuus edellä hyvänä. Vakuutusbisnes ei toisaalta ole samalla tavalla onneksi suhdanneherkkää kuin pankkitoiminta, mutta äärimmäisen kilpailtua se on. (Paitsi Suomessa jossa IF paukuttaa 80% combined ratiota :sweat_smile:.)

Mutta kiinnostava yhtiö ja tilaa kasvulle ainakin onnistuessaan on. Mutta toimiala on mielestäni vaikea.

10 tykkäystä

Lemonadesta kannattaa pitää sormet erossa…

Syyt:

  • Vakuutusbusineksessä (pitkäaikainen) historiallinen data on kaiken a ja o - jota Lemonadella ei ole. Kun halvalla myy, kasvua tulee, mutta tappioita saa maksella kauan.
  • Regulaatio vakuutuspuolella on todella kovaa, mikä toimii maassa X (tai osavaltiossa Y) ei toimi taas toisaalla, joka tekee skaalautumisesta todella hankalaa
  • Ainakin aiemmin yhtöllä oli varsin suosiolliset jälleenvakuutussopimukset, mikäli vakuutustoimintaa ei saada kannattavaksi, tämä musiikki loppuu
  • Loppupeleissä Lemonadekin on vakuutusyhtiö, jonka fundamenttiarvo määrityy hyvin pitkälle pääomantuoton mukaan (ei kasvun)
  • Vakuutusyhtiöiden digitalisoitumisen mollaaminen on sinänsä huvittavaa, koska isot vakuutusyritykset käyttävät huomattavasti isompia summia toiminnan virtaviivaistamiseen (esim. IF).

Vakuutusliiketoiminnassa ylipäätään kannattavimmat ovat markkinoiden suurimmat (kustannus skaala etu) tai tiettyihin niche vakuutuksiin keskittyvät (esim. cyber) yhtiöt.

Mitään kilpailuetua ei Lemonadella ole (eli, ei kustannusskaala, ei niche, ei hinnoittelu, ei myyntikanava, ei IT). Itse allalla työskentelevät hymähtelevät kuin kuulevat yrityksen nimen.

8 tykkäystä

Mahtavaa että uusi ketju saa keskustelua aikaan! Jos yhtään yhtiö kiinnostaa, niin paremmin ja elävämmin vastaukset näihin saa mielestäni suoraan tuosta webcastista, mutta koetan muotoilla myös omin sanoin.

@Gadus Oikeastaan @TurvaMarkka vastaa mielestäni tähän kysymykseen.

@Hapzu Juu lainasin saman presiksen slildeä 27, myöhemmin tuota tarkennetaan Adj. Free cash flow eli kassavirta on ymmärtääkseni saatu positiiviseksi nimenomaan synthetic agents -ohjelmalla. Ko. ohjelmassa rahoittaja ottaa myös riskiä, mikäli asiakkaat ei tuottaisi kuten odotetaan. Disruptio on kyllä vahva sana, mutta pitchauskisan voittajan ei passaa olla liian vaatimaton!

@Hades IT järjestelmien yhteensovittaminen on vaikeaa puuhaa, esim eurooppalainen järkäle Lidl päätyi tuhraamaan puoli jaardia SAP projektiin, jonka jälkeen se lopetettiin. Datan saaminen oikeille raporteille, saati myynnin käyttöön voi olla yllättävän vaikeaa.

Sijoittaja palkitaan koko homman kääntyessä voitolle, mikälil niin käy aiemmin tai myöhemmin. Lemonaden näkökulman mukaan eri segmenttien loss ratiot ovat jo siedettävällä tasolla, jonka jälkeen hommaa on mukavampi skaalata. Esim alla näkyy, että auto on ollut jokseenkin heikolla tasolla tähän saakka, joten tuotetta on hiottu kuntoon. Tuo viimeinen Q3 sisältää LMND mukaan n. 10% kertaluonteisia kuluja, jolloin auton loss ratio olisi luokkaa 82%.

@Con4n hyviä pointteja, mielestäni LMND on pyrkinyt kasvamaan maltillisesti ja tuotetta hioen eikä all-in tyyppisesti. Esim pörssin rommatessa kassasta on ns pidetty huolta.

@AP_1981 Testasin IF:n autolaskuria, sain rekkarin ja hetun syötettyä huonomman tarjouksen mitä minulla on tällä hetkelllä. Tämän lisäksi minulle on vuoden sisällä soiteltu IF:stä ja lähitapiolasta, autovakuutukseni on tällä hetkelllä fenniassa. Ainakin Suomessa asiakashankinta näkyy perustuvan ihmisten tekemänä ja manuaalisesti. LMND väite on, että he tekevät tämän toisin.

Lisäksi minulla on kokemuksia työnantajan Pohjola vakuutuksesta, tuossa vakuutuksessa saan käsittelijän paperipostia jokaisesta taksikuitista ja lääkärikäynnistä. Tuossakaan digitalisaation taso ei IT-mieheltä saa hurraahuutoja kun en edes pysty estämään noita fyysisiä kirjeitä, minulle kun riittäisi vallan hyvin pdf-versio.

Mikäli työskentelet alalla niin mikä on mielipiteesi LMND telemetriassa autovakuutuksille? Koska tälläisiä tulee tarjolle Suomessa?

Epäilemättä Teslalle hymähdeltiin aikanaan, nyt VW ja MB ovat ne jotka ovat ongelmissa.Toit kyllä esiin hyvin valideja riskejä ja niiden realisoituessa voi jäädä pekka käteen.

7 tykkäystä

Löydätkö jostakin raportoinnista (10-K?) Lemonaden combined ratiot, tuoteryhmittäin tai edes yleisesti? Loss ratio kertoo ison osan totuudesta, mutta Lemonaden tapauksessa kannattavuutta, tasetta ja tuloslaskelmaa rasittavat nuo megalomaaniset henkilöstö-, markkinointi- ja teknologiakulut, jotka ovat täysin aitoja kustannuksia (ja n. 2x yhtiön nettopreemioiden verran tämän vuoden osalta). Miksi yhtiö ei raportoi niitä kaikkia samassa tunnusluvussa, kuten alalla yleensä tehdään?

En osaa nimetä äkkiseltään yhtäkään toista vakuuttajaa, joka ei raportoisi sitä lukemaa, joka parhaiten kertoo siitä, kannattaako vakuutustoimintaa pyörittää vai ei. Eikä tämä ole ainut erikoisuus: Lemonade näyttäisi tykkäävän tavastaan ilmoittaa opex ilman “kasvupanostuksia”, mikä saa luvut näyttämään huomattavasti tuloslaskelman vastaavia paremmilta. Sama ilmiö toistuu FCF:n kanssa: firma ei raportoi sitä perinteisellä kaavalla (eli OCF - capex), vaan lisää summaan lainattua rahaa (presis s. 164). Onko yhtiö kassavirtapositiivinen oikeasti, vai johtaako se lukijaa harhaan? Herättääkö tämä toistuva outojen tunnuslukujen viljely huolta, hälytyskelloja tai muita harmaita hiuksia? En mene tässä sen tarkemmin edes niihin lukuisiin kaaviokikkailuihin, joita Lemonaden presikset pitävät sisällään, mutta ne eivät herätä tippaakaan luottamusta.

Sitten tuo synthetic agents -kuvio, josta mainitsitkin. Kiintoisa malli, siitä ei pääse mihinkään. Siitä olisi kolme kysymystä:

  1. Tulkitsenko oikein, että jos Lemonadelle rahoitetaan ajanjaksolla XYZ 100 rahan edestä kasvua, niin Lemonade maksaa n. 3 vuoden ajan takaisin 16 % ajanjaksolla XYZ hankittujen uusien asiakkaiden preemioista, kunnes rahoitus ja 16 %:n vuosituotto on maksettu takaisin - tämän jälkeen Lemonade ei maksa mitään, oli sijoitus kannattanut tai ei?
  2. Osaatko sanoa, mihin kohtaan perinteistä combined ratio -laskelmaa Lemonade kirjaisi tuon agentin kuittaaman korvauksen kasvun rahoittamisesta? En keksi, miksi ne olisivat tappiota, joten menevätkö ne vain “yleisiin kuluihin”?

Kysyn siksi, että haluan hahmottaa tämän matematiikan kunnolla. Jokainen vakuutussektoria laajemmin seuraava ymmärtää, miten kova saavutus on pitää CR alle 90:n - se on niin kova lukema, että yhtiö kestää heikompaakin sijoitusperformanssia. Jos Lemonade joutuu nykyisellä mallillaan antamaan 16 prosenttia uusista preemioistaan rahoittajalle maksaakseen kasvustaan, niin niiden myyminen muuttuu kannattavaksi 84 prosentin CR:n kohdalla. Ja tämä vain, että yhtiö tekee edes nollatulosta. Nollatulos tuskin lienee tavoite, jos tavoitteena on pyörittää pörssiyhtiötä. On toki eri asia, että kuinka suuri osa Lemonaden vakuutuskannasta kuuluu pitkässä juoksussa tuohon rahoituksen piiriin (nykyisellä retentiolla oletettavasti n. 40 %, mutta tämä voi toki muuttua) - joka tapauksessa on ilmiselvää, että operatiivisen toiminnan täytyy tehostua aivan uskomattoman paljon, jotta Lemonadella on realistiset saumat pärjätä. Tästä päästäänkin kysymykseen numero kolme:

  1. Millainen aikapommi Lemonadelle on se, jos rahoittaja ei saa sijoitustaan takaisin ja ilmoittaa, että rahoitussopimus ei jatku? Nykyinen kulutaso on jo erittäin korkea - mitä, jos Lemonade joutuu vielä vastaamaan kaikista asiakashankinnan kuluista itse? Tätä kysymystä voi lähestyä kahdella tavalla: sekä operatiivisesti että sijoitustarinan kautta. Ei nimittäin ole itsessään huono asia, jos vakuutusalalla joutuu hidastamaan kasvuaan (vain kannattavassa kasvussa on järkeä), mutta sijoittajana siitä voi kärsiä, jos firma on mainostanut kymmenkertaistumista ja joutuu sitten selittelemään, että mitäs nyt.

(edit: yksi jatkokysymys vielä. Miten reagoisit, jos Lemonade julkaisisi pörssitiedotteen, jossa tuo rahoitusmalli olisi muutettu ikuiseksi nykyisillä ehdoilla?)

Yleisiä kysymyksiä herää näiden lisäksi esimerkiksi taseesta - Lemonade mainostaa olevansa pääomakevyt vakuuttaja, mutta niin vain AI-sukupolven vakuutuksetkin vaativat pääomaa ja reservejä taseeseen. Mutta mennään niihin myöhemmin.

16 tykkäystä

image

Tuossa nuo luvut. Jokainen vakuutusalaa ymmärtävä tajuaa, että ei tässä firmassa ole järjen hiventäkään.

Huomaa myös jälleevakuutus: "The Company maintains proportional reinsurance contracts which provide protection on covered risks. The Company agreed to the terms of a reinsurance program effective July 1, 2023 through June 30, 2024 which included Whole Account Quota Share Reinsurance Contracts by and among the Company, Lemonade Insurance Company (“LIC”), Metromile Insurance Company (“MIC”) and Lemonade Insurance N.V. (“LINV”), and each of Hannover Ruck SE, MAPFRE Re, and Swiss Reinsurance America Corporation (collectively referred to as “Reinsurers”) (“Reinsurance Program”). Under the Reinsurance Program, which covers all products and geographies, the Company transfers, or “cedes,” a share of premium to the Reinsurers. In exchange, these Reinsurers pay the Company a ceding commission on all premiums ceded to the Reinsurers, in addition to funding the corresponding claims, subject to certain limitations, including but not limited to, the exclusion of hurricane losses, and a limit of $5,000,000 per occurrence for non-hurricane catastrophe losses. The overall share of proportional reinsurance under the Reinsurance Program is approximately 55% of premium.The Per Risk Cap across the contracts is $750,000. Additionally, the contracts are subject to loss ratio caps and variable ceding commission levels, which align the Company’s interests with those of its Reinsurers, and is settled primarily on a funds-withheld basis. The Reinsurance Program was renewed effective July 1, 2024 and will expire on June 30, 2025, with similar terms to the contracts that expired on June 30, 2024, except for the limit per occurrence for non-hurricane catastrophe losses which increased to $10,000,000.

Eli 55% QS on olemassa - joka uusittiin 2025 saakka. Tuo kun vedetään pois, firma on nurin samatien. Mitä tulee kysymykseen telemetriasta: isoilla vakuutusyhtiöillä oli telemetria tariffeja, mutta vähäisen kysynnän takia nämät on vedetty pois markkinoilta: loppupeleissä hinnat telemetriassa usein olivat lähellä kiinteitä sopimuksia, harva kuluttaja haluaa seurantaa ajoonsa (esim. ylinopeuden valvonta onnettomuustilaneteessa - eli kysyntää ei ole).

Metromile jonka Lemonade hankki oli käytännössä konkurssikypsä lafka, eli tuskin näitä yhdistämällä mitään hyvää tulee.

Kannattaa myös miettiä jos Lemonadella olisi tosiaan jotain loisteliasta, olisi joku iso vakuutusalan toimija olisi firman ostanut pois kuljeksimasta.

7 tykkäystä

Hyviä pointteja @AP_1981lta ja @Hades. Tarkempiin detaileihin täytyy palata myöhemmin. Siitä olen varma, että teillä molemmilla on parempi ymmärrys vakuutusalasta kuin minulla. Mutta tämän sijoituscasen tutkimiseen nämä ovat hyviä pointtereita. Itsellä teknouskovaisena voi olla välillä lapsenomainnen usko tekkiin ja sen mahdollisuuksiin!

Yleisellä tasolla en myöskään oleta, että LMND olisi mitenkään valmis. On aivan selvää, että kasvun tulee jatkua ja juoksun parantua että homma on jatkossa kannattavaa.

Tuohon viimeiseen pointtiin ostamisesta, tietenkään suuret vakuutusyhtiöt ei pysty ostelemaan jokaista startuppia joka väittää mullistavansa markkinan. Mutta LMND osalta lienee hyvä kysymys, onko bisnes myynnissä ainakanaan pikkurahalla? Insiderit omistaa reilut 8% ja ainakin IPOssa Softbank otti lähes 30% siivun ja nykyisellään näyttää omistavan 17% siivun. Ensimmäisessä postauksissa Daniel kertoo motivaatiostaan, fyrkkaa on kuulemma tarpeeksi, jahdit ja jetit ei kiinnosta.

Daniel on myös muissa haastatteluissa kertonut, että vakuutusala on huonossa maineessa. Tästä saatiin valitettava ja traaginen esimerkki tänään kun United Healthcaren toimitusjohtaja ammuttiin, HS artikkeli aiheesta. Redditistä aiheesta löytyy paljon postauksia, jotka eivät maarittele vakuutusalaa sekä ko. yritystä.

Telemetria autoissa, Lemonade juuri haluaa niitä rauhallisesti ajavia nuoria henkilöitä jotka maksavat itsensä kipeäksi perinteisille vakuutusyhtiöille. Ei keski-ikäisiä kaahareita. Vastaavasti terveysvakuutuksissa voisin nähdä Lemonaden tulevaisuudessa screenaavan Nightingalen tekniikalla veriarvoja ennen terveysvakuutuksen hinnoittelua, tässä olisikin Suomi-lasit päässä maukas skenaario tulevaisuuteen. Health voi vapaasti käyttää ideaa ja lämmitellä yhteistyötä, provikat mulle. Terveelliset elämäntavat omaava yksilö voisi saada vakuutuksensa aivan eri hintaan, kuin epäterveellisesti elävä. Tietääkseni nykyisellä ainakin Suomessa hinta on sama, aivan sama mitä triglyt ja maksa-arvot näyttävät kunhan on ns.terve.

Uskoisin myös, että Danielin ja LMND etiikalla tästä bisneksestä voidaan tehdä reilu niillle hyville asiakkaille, joita LMND haluaa vakuuttaa. Tätä asiakkaiden seulontaa LMND tekee jo nykyisellään datan avulla, esimerkiksi riskiprofiilin määrittelyssä käytetään tietoa millä hakusanoilla olet heidän sivuilleen löytänyt.

Metromilen (Car) tilanne näkyykin esim tuosta aiemmin laitetusta kuvasta, joka on muuten Q3 kirjeestä. Tilanne on parantunut roimasti edellisen 5 kvartaalin aikana. Metromile tietääkseni hankittiin suunnillleen yrityksen nettovaroja vastaavalla summalla. Aika ja erityisesti vuosi 2025 tulee näyttämään kuinka autovakuutus kehittyy.

1 tykkäys

Näin vakuutusalalla töissä olevana - olen samaa mieltä. En laittaisi euroakaan kiinni tähän yhtiöön.

En usko että tämä liiketoiminta tulee koskaan olemaan kovinkaan tuottoista. Toki, tämä ei tarkoita etteikö osakkeella voisi tehdä rahaa tässä spekulatiivisessa ympäristössä. Tässä voi olla paljon tuottopotentiaalia, kaikki buzz wordit sanotaan sijoittaja presikses.

Suomen vakuutusala liiketoimena on aikalailla erilaista kuin muualla maailmassa, joten kovin suoria johtopäätöksiä ei voi vetää jos vertaa härmässä toimivia vakuutusfirmoja ja Lemonadea.

Ps. Jos haluat muuttaa jotain - älä koskaan kysy asiantuntijoilta :wink:

4 tykkäystä

IT-alalla työskentelevänä hieman karsastan AI-sanan löyhää viljelyä, jota on nyt jatkunut pari vuotta.

LMND kunniaksi voidaan sanoa, että he viljelivät tuota jo sijoittajapresiksissä yli 2v ennen chatGPT julkaisua, lähde. Sekä väitetysti tämä ollisi ollut yrityksen perustamisesta lähtien strategia:

2 tykkäystä

En aivan hahmota tätä logiikkaa. Eihän vakuutusyhtiön kannalta varsinaisesti ole olemassa käsitettä nimeltä hyvä tai huono asiakas. Sen sijaan on hyvin ja huonosti hinnoiteltuja riskejä. Joskus voi toki olla, ettei tietyn riskin otto kannata millään realistisella hintalapulla, mutta mun korvaan kuulostaa hyvin ongelmalliselta “tavoitella” tietynlaisia asiakkaita perustuen matalaan korvausriskiin - eivätkö he ole muutenkin sitä hintatietoisempaa porukkaa? Ja toisekseen, mitä Lemonade tietää matalista riskeistä, kun yhdistetty kulusuhde (jota firma ei ilmoita) on lähempänä kahtasataa kuin satasta?!

Lemonade on toki valinnut linjansa ja tarinansa - teknologian - eikä aio siltä poiketa, mutta vakuutusbisnes ei toimi tarinoiden varassa. Vakuutus ei ole kiinnostava sektori, jossa innovaatio muuttaa pelikenttää ja asetelmia miten vain. Kyse on riskien oikeasta hinnoittelusta, ja jos sitä ei osaa tehdä oikein, niin häviää pelin. Tase voi kestää raskaat systeemit ja huonon ja hitaan asiakaspalvelun, mutta se ei kestä tappiollista liiketoimintaa.

Ymmärrän myös tavallaan @TurvaMarkka:n mainitseman pointin siitä, että Lemonade seuraisi Costcon tapaista “kasva, saavuta skaalaetuja, jaa ne asiakkaiden kanssa, kasva lisää, toista” -strategiaa. Siinä on vain pieni ongelma: Lemonadella ei ole mitään skaalaetuja, joita jakaa. Asiakkaiden houkuttelu hyvällä asiakaspalvelulla ja firman kannalta liian matalalla hinnoittelulla on varmasti tehokasta ylärivin kasvattamista, mutta tämä on aivan väärä ala sille strategialle.

2 tykkäystä

Synthetic agents -tiedote sekä Danielin blogi. Lisäksi tiedote ohjelman jatkosta 12/2025 saakka.

  1. 16% IRR on epäilemättä hieman epäselvä, sillä esim Paperipussi sanoo tämän olevan 16% yhteensä, ei vuotuinen.

Tätä mielestäni tukee myös Danielin blogista löytyvä muotoilu

After approximately 2–3 years, the stream of synthetic ‘commissions’ from any one cohort will tally to the Synthetic Agents’ Spend on that cohort plus a fixed return (16% IRR). Once that capped return is reached, ‘commissions’ from that cohort terminate, and 100% of their premiums, thereon out, accrue exclusively to the benefit of Lemonade.

  1. Rebellionairen Synthetic agents -videolla tarkennetaan, että koko CAC tulee sen kvartaalin tulokseen jolloin raha käytetään.

  2. Olisi epäilelmättä erittäin karhumainen signaali, jos General Catalyst päättäisi vetäytyä tästä järjestelystä. Toistaiseksi tämän ohjelman käynnistämisen jälkeen ohjelmaa on jatkettu kerran, joten uskoisin että he näkevät tässä hyödyn sekä Lemonadeen suoraan sijoittaneena n. 1% osuudella sekä kasvun rahoittajana SA -ohjelman kautta. Rebellionaisen videolla myös mainitaan, että GC näkee ohjelman tuottamaa dataa reaaliajassa.

Yksi olennainen vielä, että tuo on ns. cohort specific eli jos sattuu sekaan pussillinen huonoja asiakkaita, voi olla ettei GC pääse tuosta yksittäisestä joukosta koskaan voitolle. Oletettavasti he ovat olleet ainakin vuoden 2023 osalta tyytyväisiä ohjelmaan, kun sitä on laajennettu hyvissä ajoin kattamaan myös vuoden 2025.

2 tykkäystä

Voi olla että käyttämäni termit ovat hieman karkeita, mutta mielestäni tässä linkki kohtaan, jossa 3½ minuutissa Daniel kertoo Home policy cancellation -aiheesta eli esimerkiksi jos käy ilmi, että rakennus on aikapommi ei sitä välttämättää haluta vakuuttaa. Vastaava epäilemättä tulee mieleen autovakuutuksessa, jos yksilöllä on erittäin aggressiivinen ja riskejä ottava ajotyyli.

Onko mahdolllista aloittaa vakuutusbisnestä nollista ja olla heti voitollinen? Varsinkin jos tavoitteena on kasvaa isoksi.

Kiitos, pari tarkennusta sain tuosta irti. IRR:n pitäisi kyllä viitata vuotuiseen korkoon, ja se, että numero on kiinteä, ei tarkoita ettei se voisi olla myös vuotuinen korko.

GC:llehän ei pitäisi olla mitään väliä, että miten paljon tai vähän voittoa Lemonade tekee, sillä se saa komissionsa preemioista joka tapauksessa firman kasvaessa. Pahintahan heille olisi se, että Lemonaden kasvupanostukset jäisivät tehottomiksi, sillä silloin uusien asiakkaiden preemiot eivät välttämättä kattaisi heidän sijoitustaan. Jos taas Lemonaden pitäisi tehdä voittoa, jotta GC saisi komissionsa, niin eihän tuota mallia olisi ikinä otettu käyttöön.

En ole varma, oliko Rebellionairen videolla ymmärretty kuviota täysin oikein, sillä he eivät vähentäneet GC:n 16 prosentin siivua Lemonaden preemioista, joista se mielestäni pitäisi vähentää, vaan he olivat kirjanneet 80 prosenttia “nettotuloista” GC:lle takaisinmaksuun asti (eivätkä hekään tuoneet esille sitä, ettei kyse ollut nettotuloista, vaan tuloista ennen loppuja operatiivisia kuluja). Tuo ei omissa silmissäni vastaa lainkaan sitä, mitä Lemonade on raportoinut synthetic agentseista.

Jos tuo aiemmin puhuttu 16 %:n tuotto on tosiaan vuotuinen korko, eikä kyse ole taas numeroiden raportoimisesta omintakeiseen tyyliin, niin tämähän on lähestulkoon täydellinen malli GC:lle, jolla on Lemonaden osakkeissa kiinni n. 30 MUSD:n hintaisen pääsylipun verran. Jos he voivat rahoittaa Lemonaden kasvuambitioita ja saada 16 %:n IRR panostukselleen niin kauan, kun Lemonaden tase kestää omaa vakuutuskyvykkyyttään, niin he eivät tule tuota mallia lopettamaan. Alkuperäinen arvioni vaikuttaa olleen totaalisen pielessä, sillä en hahmottanut heti sitä, ettei GC:lle näyttäisi olevan mitään väliä sillä, hyötyvätkö Lemonaden muut osakkeenomistajat kasvusta vai eivät. GC voittaa, kävi miten kävi.

Tiedän Lemonaden tyylisen vakuutusyhtiön (kokoluokaltaan pari kertaa isompi), jonka hinnoittelu on perustunut myös tekoälyn ja algoritmien käyttöön, ja joka teki toisena toimintavuotenaan voittoa alle 100:n CR:lla.

Okei, myönnettäköön: firma ei aloittanut täysin nollasta, vaan se syntyi perinteikkään legacy-vakuutusyhtiön sisällä firman omana innovaationa. Sen algoritmien pohjana käytettiin emoyhtiön valtavaa asiakasdataa parinkymmenen vuoden ajalta, eli sillä oli Lemonadeen verrattuna valtava etulyöntiasema. Mutta kuka sanoi, että vakuutusala olisi helppo markkina disruptoida?

5 tykkäystä

LMND muuten jullkaisu tuon mallin osana investor day esitystä, linkki kohtaan jossa tuo käsitelään sekä twiitti mallista.

https://investor.lemonade.com/IRRModel

1 tykkäys

Onkohan Yhdysvalloissa sama systeemi vakuutusyhtiöil, kun täällä Suomes?

Muisti voi pätkii, mut käsitin joskus, että Suomes on vakuutusyhtiöillä sama historiadata käytös kaikil???
Esim. Tapaturmahistoria on myös uudella vakuutusyhtiöllä käytös, kuin vanhal.

-Tauno

Näitä kommentteja on kyllä mukava lukea. Palstan Lemonade-karhut ovat selvästi vakuutusalaa hyvin tuntevia.

Alkuun totean: Jos tulevaisuuden parhaiden yhtiöiden potentiaalia pystyy lukemaan 10K-raporteista tai tulosliuskoista, kuten nämä asiantuntijat lukevat, maailmassa ei olisi yhtäkään kirjanpitäjää ammatinharjoittajana. He olisivat kaikki sijoittajia, vieläpä multimiljonäärejä.

Kyllä, Combined Ratio on kuralla. Kyllä, yhtiö tekee tosi paljon tappiota. Kyllä, yhtiön kulut ovat aivan liian isot nykyisiin tuloihin nähden. Kyllä, yhtiön book value on laskenut koko ajan - tietysti, koska tekevät tappiota.

Mutta mitä tapahtuu kun kelataan muutama vuosi tätä tarinaa eteenpäin? Mitä tapahtuu kun kulut eivät kasvakaan juuri ollenkaan? Mitä tapahtuu kun autovakuutus ottaa tuulta alleen ja yhtiöön alkaa vihdoin saapumaan myös ns. isoa rahaa Renters ja Pet -vakuutusten rinnalle? Mitä tapahtuu kun book value alkaakin kasvamaan? Ensin hitaasti, sitten nopeasti? Mitä tapahtuu kun asiakashankintakulut on maksettu 2-3v kuluttua takaisin GC:lle ja GC poistuu yhtälöstä?

Eräs kommentoija, ilmeisesti vakuutusalan työntekijä, totesi täällä, että “Lemonadelle hymähdellään työpaikallamme kun yhtiö tulee puheeksi”.

Hymähtelettekö samaan tapaan kuin Amazonille hymähdeltiin vuonna 1997?

Tai miten Microsoftin Ballmer hymähteli iPhonelle vuonna 2007?

Tai ehkä kuten Blockbuster hymähteli Netflixille vuonna 2000?

Tai miten hotellipomot nauroivat AirBnB:lle 2017?

GM:n pomo naureskeli Teslalle.

Esimerkkejä on monta muutakin.

Seuraavaksi toteatte varmasti, että “vakuutusala ei toimi kuten nuo esimerkkisi, mm. pääomarajoitusten vuoksi”. Kunnes se toimiikin, koska yhtiö keksii tähän luovia järjestelyjä kuten Synthetic Agents.

Mikä yhdistää kaikkia näitä esimerkkejäni? Mitään näistä tuotteista tai palveluista ei ole luotu alan konkarien toimesta. He kaikki kohtasivat vähättelyä ja todella turvonneita ja ylivoimaisia taseita. Heille kaikille sanottiin, että “kilpailijat voivat taseidensa avulla helposti tappaa disruptoijan liiketoiminnan ja jos niissä missään olisi mitään erikoista, ne olisi jo ostettu pois.”

Miksi Blockbuster ei ostanut Netflixiä? Miksi Yahoo ei ostanut Facebookia “pikkurahalla” kun mahdollisuus tarjottiin? Miten Kodak saattoi massiivisella taseellaan ajaa niin perusteellisesti seinään?

Syy on ilmeinen: Näiden yhtiöiden johdossa on henkilöitä, joilla ei ole samaa visiota ja ymmärrystä siitä, mihin maailma on menossa, kuin disruptoijien perustajilla. Vanhat dinosaurukset joutuvat joka kvartaali pyrkimään maksimoimaan osinkotuotot omistajilleen. Omistajille, joita ei kiinnosta uudistuminen, vaan se, että kaikki pysyy ennallaan. Nämä johtajat saavat kymmenien miljoonien vuositulonsa siitä, että eivät oteta riskejä, koska riskit pienentävät nopeasti EPSää. Ero on ilmeinen, kun katsoo esim. mitä Mark Zuckerberg teki Metan johdossa. Panosti v. 2022 massiivisesti tulevaisuuteen. Alan parhaat analyytikot julistivat yhtiön tarun olevan lähellä loppuaan. Ja mitä vielä.

Jenkeissä iso osa vakuutuksista myydään edelleen vakuutusmeklareiden toimesta ja yhtiöiden bisnesmalli rakentuu meklareiden käyttöön. Mitä luulette, onko näillä meklareilla intoa uudistaa alaansa automaation ja AI:n suuntaan? Kun yhtiötä kehitetään vastaamaan nykymaailman tarpeisiin, se ei onnistu, ellei yhtiön henkilöstö tarjoa dna-matchia kehitykselle. Uudistusta hyljeksitään ja sen eteneminen estetään.

Entä mitä luulette, haluaako Gen Z ja nuoret milleniaalit asioida vakuutusmeklareiden kanssa puhelimitse tai sähköpostitse? Hehän eivät halua soittaa edes ystävilleen tai perheenjäsenilleen? Mikäli nämä jätit eivät pysty tarjoamaan saumatonta digitaalista kokemusta, ovat ne tuhoon tuomittuja vakuutuksia tarjoavina yhtiöinä, massiivisten taseidensa ansiosta eivät nopeasti, mutta pikku hiljaa.

“No mutta ne voivat hintoja laskemalla ja vaikka tappiota tekemällä pelata Lemonaden pois pelilaudalta”, ovat jotkut joskus sanoneet. Ensinnäkin, vakuutusten myyminen tarkoituksellisesti tappiolla on käsittääkseni laitonta ainakin jenkeissä? Toisekseen, ja vielä tärkeämpänä, on ymmärtää, että nuori sukupolvi ei tule vaihtamaan isän tai isoisän vakuutusyhtiöön, vaikka se tarjoaisi halvempaa tuotetta mikäli brändi ei puhuttele tai käyttökokemus on kankea ja vanhanaikainen.

Geicon liiketoiminnasta vastaava Berkshire Hathawayn Ajit Jain totesi v. 2023 BH:n yhtiökokouksessa, että Geicolla on 600 eri järjestelmää, jotka eivät keskustele keskenään.

Ja jatkoi: "We’re trying to compress them to no more than 15, 16 systems that all talk to each other. That’s a monumental challenge, and because of that, even though we have made improvements in telematics, we still have a long way to go because of technology.”

“Because of that, and because of the whole issue more broadly in terms of matching rate to risk, GEICO is still a work in progress.”

Tuollaisia ongelmia ei ratkota “AI:lla”. Etu Lemonaden kaltaisella toimijalla, joka on rakentanut koko olemassaolonsa AI:n ja automaation päälle, on ilmeinen. Ja vieläpä OMAN systeemin. Eivät ole riippuvaisia kolmannesta osapuolesta. Luulen, että isot vakuutusjätit ostavat nämä palvelut ulkopuolelta.

On myös hyvä huomioida, että 2022-2024 meillä oli päällä sukupolvemme hurjin inflaatio. Se ei ole helpottanut Lemonaden matkaa ja he haukkasivatkin liian ison palan em. toimintaympäristössä kotivakuutusten saralla.
Suuret vakuutusjätit ovat tehneet vakuutusliiketoiminnallaan tappiota lähivuosina. Johtuen varmastikin juuri inflaatiotilanteesta. Tuotot on tehty sijoitustoiminnalla. Geicolla tämä tapahtui 2022. State Farmilla ainakin 2022-2023.

Onnistuuko Lemonade, se jää nähtäväksi, mutta sijoitusnäkökulmasta suosittelen herroja / rouvia katsomaan yhtiöissä paljon muutakin kuin tulosliuskaa ja tasearvoa. Voi jäädä muuten parhaat sijoitustarinat kokematta.

Toki jos sijoitusstrategia on turvallisempi ja pohjautuu esim. vakaisiin osingonmaksajiin, niin se on sitten toinen juttu.

21 tykkäystä