Taas on sattunut ja tapahtunut ilmailubisneksessä, mutta ei kyllä hirveästi keskustelua tahdo tämä ala herättää.
Airbus potkimassa 15k duunaria poies ensi kesään mennessä (prosentin verran työntekijöistä - tämä siis ehkä merkittävämpi asia reaalitalouden ja pörssin suunta -näkökulmasta, eli koronan vaikutukset tulevat olemaan pitkäkantoiset)
Itse ihmettelen isosti Boeingin kurssin kehitystä vs Airbus. Airbus melkein koronapohjilla, Boeing edelleen tuplat pohjista, vaikka uusia ongelmia tulee jatkuvalla syötteellä:
2004 WTO rankaisi Airbussia EU:n antamista tariffeista. Nyt Boeingia tutkitaan vastaavan asian tiimoilta.
Koneita perutaan jatkuvalla syötteellä: Aircraft lessor Avolon says it is canceling an additional 27 Boeing 737 MAX jets after canceling 75 of the planes in April. Rival lessor BOC Aviation said last week it canceled an order for 30 MAX jets while Norwegian Air canceled orders for 92.
Rolls-Royce’s Boeing 787 engine in new safety alert over cracks
Ja nyt vielä tämä kolme-seiska-kolmosten ongelma. MAXeistakin FAA sanoo:
" The FAA reportedly is unlikely to certify the 737 MAX for flight until late October or early November."
“America first”. Firman kotimaa ja sisäisten markkinoiden koko luultavasti vaikuttavat merkittävästi lopputulokseen. Siinä mielessä Boeingin symbolinen arvo ja defense-puoli voivat selittää osittain tätä ylisuoritusta vrt Airbusiin.
Eivät ole muutenkaan kyseisen sektorin eurooppalaiset toimijat kovin hintavia…
Luin koronakevän aikana Dassault Aviationin pitkän vuosikertomuksen ja jäi silloin mieleen relevantti seikka riskeistä:
“Our competitors are still very aggressive, both in terms of commercial and price policies, and in terms of technological innovation. The advantage they enjoy in terms of economic competitiveness and flexibility due to their location in the dollar zone remains a constraint on our sales.”
Tylsä pörssikehitys viime viikkoina eurooppalaisten lentokonevalmistajien osalta. Muutaman päivän kuluttua on tulossa Airbusin osari.
Operatiivisella tasolla tämän päivän uutinen oli, että ensimmäiset Rafalet lentävät Intiaan aikataulun mukaisesti. 36 konetta tuskin riittää, kun toisella puolella on sekä Pakistan ja Kiina, mut aika näyttää tuleeko toinenkin Rafalediili…
Lentokoneiden ja mm. aseteollisuuden (defence) yms. osatoimittaja usalainen Raytheon katsoo tulevaisuuteen melko positiivisesti. Yllättävä valonpilkahdus on toimitukset Lähi-Itään, kun Israel on saamassa arabimaiden hyväksymään asemansa vankemmin. Kirjoitus on SeekingAlfasta 17.9.2020:
Chinese airlines will need 8,600 new airplanes worth $1.4 tn over the next 20 years, Boeing said on Thu, 6.3% higher than its previous estimate of 8,090 planes last year.
China will also need $1.7 tn worth of commercial services for its aircraft fleet, Boeing said.
Tosin tällä kertaa näyttäisi Pratt & Whitneyn ongelmalta… mottiongelma ja Bojo ei niitä valmista vaan käyttää alihankkijaa. Tietty erityisesti 777:n tehty moottorimalli.
Onneksi ovat fiksuja ja pulttaavat ainakin kaksi moottoria joka koneeseen ja nämä kyllä lentävät ihan OK yhdelläkin moottorilla että siinä mielessä ei kovin suurta draamaa. Ei välttämättä kivaa kyydissä olevilla, mutta helposti suunnitellun redundanssin piirissä ollut ongelma. Moottoreita nyt vain joskus leviää.
Poikkeuksellista on että tässä tapauksessa palasia lenteli irti koneesta - näitä ei yleensä saisi tapahtua vaan normaalisti moottoririkossa kamojen pitäisi pysyä kuorien sisällä ja tässä tapauksessa ei näin ollut. Eniten melkeinpä huolestuttaa alapuolella oleilevat - näin jonkun kuvan jossa moottorin suojapeltiä oli tipahtanut jonkun puutarhaan. Tuuria ettei kukaan ottanut otsaan maassa ja sen vuoksi hieman isompi ongelma moottorivalmistajan näkökulmasta.