Leonardo S.p.A. - Aerospace, Defence and Security

Leonardo SpA (tikkerit: LDOF ja LDO )

Leonardo on globaali teollisuuskonserni, joka kehittää teknologisia ratkaisuja ilmailu-, puolustus- ja turvallisuusalalla. Leo on mukana merkittävissä kansainvälisissä strategisissa hankkeissa ja toimii luotettavana teknologiakumppanina eri hallituksille, puolustusviranomaisille, instituutioille ja yrityksille.

Leo on muuten Italiasta. :slight_smile: :it:

Leonardon liiketoiminta-alueet

Helikopterit:
Leonardo suunnittelee ja valmistaa helikoptereita siviili- ja puolustuskäyttöön. Ne palvelevat mm. pelastus-, lainvalvonta- ja sotilastehtävissä. Yhtiö kehittää myös uusia teknologioita, kuten mm. sähköhybridikoneita.

Puolustuselektroniikka:
Yhtiö tekee monialaiset ratkaisut valvontaan, turvallisuuteen ja kriittisen infrastruktuurin suojeluun. Sensorit, tiedustelujärjestelmät ja erilaiset Leon ratkaisut takaavat järjestelmien tehokkuuden, lisäksi se tarjoaa teknologioita drone-liikenteen hallintaan ja torjuntaan.

Lentokoneet:
Leonardo kehittää ja valmistaa nykyaikaisia ilma-aluksia koulutuksesta rauhanturvaamiseen. Yhtiön koneet ovat suorituskykyisiä, sensoriteknologiaa hyödyntäviä ja vähän huoltoa vaativia. Mukana menossa ovat myös simulaattorit, jotka parantavat jatkuvasti lentäjäkoulutusta.

Ilmailualan härveleiden osat
Leonardo tekee erilaisia rakenteita kaupallisiin ja sotilaskoneisiin. Se on mukana suurhankkeissa, kuten Boeing 787 ja Airbus A220. Yhtiö valmistaa komposiitti- ja metallikomponentteja johtaville lentokonevalmistajille.

Avaruus:
Leonardo kattaa koko avaruusteollisuuden arvoketjun: satelliitit, kiertoratarakenteet, sensorit, laukaisujärjestelmät ja ohjauspalvelut. Yhtiöllä on alalta yli 60 vuoden kokemus ja sillä on myös vahvaa yhteistyötä Thalesin & Avion kanssa.

Kyber & turvallisuus:
Leonardo kehittää innovatiivisia kyber- ja tekoälyratkaisuja puolustus-, avaruus- ja turvallisuussektoreille. Sen eurooppalainen osaaminen perustuu omiin tuotteisiin ja Trusted Cybersecurity -kokemukseen.

Yhtiöllä on ollut tässä aika oikealainen suunta:

(Vapaa kassavirta (FOCF - Free Operating Cash Flow) : Yrityksen käytettävissä oleva kassavirta sen jälkeen, kun investointeihin tarvittavat varat on vähennetty.)

Ja vähän lisää numerojumppaa:

Leo sijoituskohteena

No pääsyy, koska tämä tilanne. Tätä syytä ei tarvitse enempää avata.

Leonardo on kiinnostava monipuolisen tuotevalikoimansa ja vankan markkina-asemansa ansiosta. Yhtiö toimii hypessä olevilla puolustus- ja ilmailualoilla, lisäksi sen tuotteilla on vahva kysyntä ennen näitä viimeisiä käänteitä. Verrattuna kilpailijoihin, kuten Rheinmetalliin tai Saabiin niin Leonardolla on laajempi tuotevalikoima ja vahva asema useilla eri markkinoilla, mikä tekee siitä vakaamman sijoituskohteen.

Myös se vakuuttaa, miten vakiintunut toimija se on ilmailu-, puolustus- ja turvallisuusalalla ja se tietysti hyötyy tästä jatkuvasta globaalista puolustusbudjettien kasvusta. Leolla on vahva asema Euroopan markkinoilla ja todella tärkeitä strategisia kumppanuuksia (mm. Thales, Airbus), mikä tukee pitkäaikaista kasvua.

Leonardo panostaa innovaatioihin, kuten hybridihelikoptereihin ja kyberturvallisuuteen, mikä luo uusia tulovirtoja. Vakaa tilauskanta, kannattavuuden parantaminen ja sitoutuminen teknologiajohtajuuteen innovoinnin avulla tekevät siitä ilmeisesti kilpailukykyisen alallaan

Riskeistä:

Leonardon keskeiset riskit liittyvät puolustussektorin sääntelyyn, geopoliittisiin jännitteisiin ja markkinavaihteluihin.

Yhtiö toimii korkean teknologian aloilla, joissa tuotekehityksen viivästykset ja budjettiylitykset voivat vaikuttaa kannattavuuteen. Myös erilaiset korruptioriskit ja tiukat sääntelyvaatimukset voivat aiheuttaa mainehaittoja ja oikeudellisia riskejä. Leo hallitsee riskejä kattavalla valvontajärjestelmällä, mutta riippuvuus julkisista tilauksista ja kansainvälisistä sopimuksista voi tuoda epävarmuutta pitkän aikavälin kasvuun.

Ohjeistus:

No nyt tapahtuu paljon ja ihan just viime aikoina. No yhtiö aiemmin ennen näitä viimeisiä käänteitä on sanonut ennustavansa kasvua, kannattavuuden paranemista ja vahvaa kassavirtaa puolustus- ja turvallisuussektorin kysynnän tukemana. Aerostructures elpyy, mutta satelliittivalmistuksessa on yhä haasteita tai jotain sellaista.

Osake on noussut rymynousuun ja syystä, siksi arvostuskertoimet ovat sairastuneet, mutta syystä. :smiley:

image


Alasta yleisesti

https://x.com/UkrReview/status/1896307554982277569

https://x.com/Speculator_io/status/1896580497267966310


https://x.com/PenttiJokinen/status/1897552247933767873


En omista ainakaan vielä tätä ketjua tehdessä 8.3.2025.

17 tykkäystä

Itseasiassa tämän juuri tänään nostin esiin mielenkiintoisena yhtiönä koskien EU:n tekemää päätöstä 800 miljardin suunnitelmasta vahvistaa EU-alueen puolustusta.

Poislukien Unkari.

Leonard työllistää maailmanlaajuisesti 58 000 henkilöä, joista suurinosa työskentelee Italiassa.

Aika monet puolustusalan yritykset on ylireagoineet voimakkaasti. Leonardon arvostus on muihin nähden aika maltillinen. Toki koko luokkakin on suuri.

Leonard ylitti itselleen asettaman ohjeistuksen vuonna 2024 ja tilaukset kasvoivat 12,2% saavuttaen 20,9mrd euroa, erityisesti elektroniikka ja helikopterisektorilla. Tilauskantaa riittää 2,5 vuodeksi.

Vapaakassavirta mahdollisti merkittävän velan vähenemisen 1,8miljardiin euroon. Yhtiö suunnittelee myös kaksinkertaistavansa osinkonsa edellisvuoteen verrattuna.

Leonardon toimitusjohtaja Cingolani on myös kertonut pyrkivänsä vahvistamaan asemaansa globaalissa kilpailussa ja aikovansa kilpailla Yhdysvaltoja ja Kiinaa vastaan. Tätä haetaan yhdistämällä voimia muiden alan toimijoiden kanssa.

Leonardolla on jo yhteisyrityksiä ja omistusosuuksia seuraavista yhtiöistä:

  • MBDA
    Ohjusjärjestelmiä
    Leonardo 25%, AirBus group ja BAE systems molemmat 37,5%
  • Telespazio, 67%
    Satelliittipalveluita, Thales omistaa 33%
  • Thales Alenia Space, 33%
    satelliittipalvelut, Thales omistaa 67%
  • ATR 50%
    Potkuriturbiinikoneet, Airbus group 50%
  • NHIndustries, 31%
    Helikopterien valmistus
  • Orizzonte Sistemi Navali 49%
    laivanrakennus, Fincantieri omistaa 51%
  • Elletronica S.p.A. 31,33%
    Elektroninen sodankäynti
  • Avio, 29,63%
    Kantoraketit ja avaruusmoottorit
  • Hensoldt AG, 21%
  • Eurofighter GmbH
    21% konsortio eurohävittäjiä
  • Leonardo Rheinmetal Military Vehicles
    Erityisesti sotilasajoneuvoja italian tarpeisiin. Omistusosuus 50:50 Rheinmetalin kanssa
  • Leonardo-Baykar

Vähän mietityttää, että vaikka tilaukset, kassavirta ja liikevaihto ylitettiin tulos jäi ohjeistuksen mukaisesti. Jokin siis söi tuloksen tekokykyä. Toivottavasti investoinnit.

Italian puolustusmenot vuonna 2024 oli 33,5 miljardia, joka vastaa 1,68% BKT:sta. Tämä on alle Naton suosituksen.

Italian pääministeri Meloni oli yksi niistä, jotka tuki puolustusmenojen vapauttamista EU:n budjettisäännöistä ja ehdotti yhteisvelan nostoa hyvin italialaisittain. Aikaisemmin Italian spekuloitiin nostavan puolustusinvestointeja jopa 2,5%, mikäli EU hyväksyy puolustusmenojen vapauttamisen budjetista.

Mutta Italia on Italia ja Italia on jo valmiiksi ylivelkaantunut. Vaikka se on suunnitellut investoivansa 8,2mrd panssarivaunuihin, ei ne välttämättä Leonardolta juuri tule.

Mielenkiintoista Leonardossa on selkeä Eurooppalaisten puolustusyritysten yhteen hitsautuminen. Miksi suomalaiset eivät ole noissa konsortioissa mukana? Niillä silti taisi olla omia balttian maat ja pohjoismaat yhdistäviä hankkeita.

Mietinnässä itsellä on myös, miten kauan tämä puolustusintoilu oikein lopulta kestää. Esimerkiksi KNDS on harkinnut listautumisantia. Listautumiset on tyypillisesti merkki kyseisen ylikuumenemisesta.

10 tykkäystä

Kiitoksia paljon!

Hyvä, että ketju lähti heti käyntiin. :slight_smile:

Paljon tuli viestistäsi hyvää asiaa ja uuttakin. :pray:


Mä tein torstaina Pentin tviitin perusteella köyhän miehen skannausta:

Eli tein kevyen pilipalipulivertailun ja Leonardo pääsi siitä jatkoon. Keskustelin muutamien kanssa tästä edeltävinä päivinä ja oli kyllä vieras yhtiö keskustelukumppaneilleni. Reihnmetallit ja saabit kaikki tietävät, vaikka eivät sijoittaisi, mutta oli tämä Leo itsellekin todella vieras. Eli tästä ja ylipäätään tämän alastakin riittää paljon tutkittavaa.

Seuraan aktiivisesti tätäkin ketjua: Puolustustarviketeollisuus – vapaan maailman turva vai kuoleman kauppiaat

Mutta Leo-höpinät keskitän tänne. :slight_smile:

4 tykkäystä

Aika moni on viime päivinä ollut kiinnostunut puolustusteollisuudesta vähän vakavammin. Itsellä ChatGPT nosti tämän, mutta sen jälkeen kun on itsekin kompannut puolustuskoria olen törmännyt monessa paikassa tähän.

En varmaan vain ole niin kiinnittänyt huomiota.

Oliko markkina-arvo nelinkertaistunut? Se tietty mietityttää pakosti.

Ei tuo PE 24 nyt ole mikään kamala, kun muistellaan noita hulluja korona vuosia, jolloin rahahanat aukesi. Toki jotenkin luulisi puolustussektorin hieman korjaavan kun ensimmäiset kotiuttelee voittojaan.

3 tykkäystä

Sijoituspäätökset pitäisi tehdä puhtaasti faktatietoihin pohjautuen. Valitettavasti omalta osalta näin ei tapahtunut vaan taannoin tehty Italian matka vaikutti siihen, että tuli pieni siivu juuri tähän defense alan yritykseen laitettua. Mutta eikös tunne olekin joskus se paras visiönääri :slight_smile: .

3 tykkäystä

Laitan tämän tähän, ei ole siis mitään erityisesti pointtia puolesta tai vastaan. :smiley:

Koetin hakea yhtiön ROE-luvuista ja sen historiasta eikä tämä yksittäinen luku toki yksinään käytettynä kauheasti kerro. Enkä osaa tehdä hyviä tulkintoja näistä.

image

Keskeiset tunnusluvut (eivät ole mun laskemia valitettavasti):

  • Keskimääräinen ROE: 9.05 %
  • Mediaani ROE: 10.21 %

Alla on erilaisia tuoreita uutisia liittyen Leoon. Tutkimusmatkani alaan ja varsinkin yhtiöön on vasta alussa, joten vähän vieraita juttuja on edelleenkin. Enkä vielä täysin sisäistä kaikkea lukemaani. :slight_smile: Alla olevien juttujen myötä tulee väkisinkin vähän aavistuksen toistoa.

Tässä on vielä juttua siitä, miten Leonardon osittain omistama yritys Thales Alenia Space (TAS) valmisti CSO-3 vakoilusatelliitin korkean resoluution optisen instrumentin.

TAS on Thalesin ja Leonardon yhteisyritys ja se keskittyy avaruusteknologiaan, kuten satelliitteihin ja niiden järjestelmiin. Leonardo oli siis mukana satelliitin valmistuksessa, vaikka päävastuu oli Airbusilla.

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/europes-ariane-6-stages-first-commercial-launch-2025-03-06/


Leonardo ja Turkin Baykar perustavat yhteisyrityksen UAV-lennokkien tuotantoon täyttäen Euroopan aukkoa miehittämättömissä systeemeissä. Baykar saa jalansijan EU-markkinoilla ja ensimmäinen tuote perustuu Akinci-lennokkiin.

Hanke ei kilpaile Eurodrone-ohjelman kanssa, mutta voi tulevaisuudessa linkittyä tällaiseen GCAP-hävittäjäohjelmaan. Yhteistyö hyödyntää molempien yhtiöiden nykyisiä tuotantolaitoksia.

https://www.reuters.com/markets/deals/italys-leonardo-signs-mou-with-turkeys-baykar-drone-joint-venture-2025-03-06/


Leonardon CEO Cingolani kiistää neuvottelut autovalmistajien, kuten esimerkiksi Stellantiksen kanssa sotilastuotannosta. Hänen mukaansa autoteollisuus voisi tukea puolustustuotantoa tietyillä komponenteilla, mutta autojen muuntaminen tankeiksi olisi vaikeaa. :smiley:

Euroopassa etsitään tietysti keinoja lisätä puolustustuotantoa, mutta toimari korostaa, että ratkaisu löytyy ennemmin kumppanuuksista kuin uusien tehtaiden rakentamisesta.

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/leonardo-ceo-denies-talks-with-automakers-military-production-2025-03-06/


4 tykkäystä