Liikenteen voimalinjaratkaisut: sähkö, vety, polttokennot

Ranskalaiskaupunki peruu tämän linkin mukaan vetybussitilauksensa. https://electrek.co/2022/01/11/city-cancels-order-50-hydrogen-buses-after-realizing-electric-buses-best

1 tykkäys

Miten mahtaa olla? Onko akkuteknologia kehittynyt nyt tähän pisteeseen “suhtvalmiiksi” ja perustuen ehtyviin luonnonvaroihin. Eli ollaan kehityskäyrän nopein vaihe ohitettu? Hinta voi toki väliaikaisesti laskea tuotantomäärien noustessa, mutta tämä taas käänteisesti vaikuttaa materiaalien saatuvuuteen ja akkumateriaalit “ehtyy” nopeammin, jonka jälkeen tämän teknologian hinta nousee?

Jäljelle jää vaihtoehtoiset akkumateriaalit ja -tekniikat. Kysymys kuuluu, onko vaihtoehtoisten akkuteknologioiden kehitys nopeampaa kuin vetypolttokennojen kehitys? Johtuuko omasta vetykuplasta, mutta itsellä on tunne, että tällähetkellä polttokennot kehittyy nopeammin kuin vaihtoehtoiset akut. Niinkuin sanottu, tämä on ihan mutu ja olisi mukava kuulla asiantuntijoiden näkemyksiä!

5 tykkäystä

Syksyltä tutkimus Italiasta. Ballardin kennot. Käytetty vedyn hintana 10€/kg ja sähkön hintana 0,15 €/kwh.

Scenarios and prospects of electrification of public road transport and Total Cost and Revenues of Ownership (TCRO): an innovative benchmark analysis

Idrogeno=vety

image
image

2 tykkäystä

Eli nämä oli toteutuneita kuluja?

Ihan mielenkiintoinen case, mutta melko kallista vetyä. Voi kuitenkin tuottaa silloin kun sähkö on edullista ja käsittääkseni 5e/kg on tällä hetkellä aika yleinen vihreän vedyn tuotantokustannus.

1 tykkäys

@everlaastia n vastauksessa hyzon ketjuun oli kalliimmalla sähköllä saatu huomattavasti halvempaa vetyä.

Noh dollareissa, mutta suhde lienee sama. Eli 0.19/kwh - > 7.8/kg

1 tykkäys

Näin on. Ja lisäksi jäin miettimään tuota bussin hintaa kun vetybussille on laitettu 50 % korkeampi hinta kuin BEVille. Onkohan näin todellisuudessa?

@everlaastia tämä taitaa olla laskennalinen analyysi jos nyt oikein ymmärsin.

E. Tähän lisättävä vielä tuo infran hinta mikä on tuossa tutkimuksessa kyllä nykypäivään nähden todella yläkanttiin. Esim. Nel on myynyt näitä 1500kg/d asemia 1-2M hintaan.

3 tykkäystä

No paperilla tehdyt tutkimukset on aina niin ja näin, koska numeroita voidaan pyöritellä miten vain. Ja vuoden vanha tutkimus on jo auttamatta liian vanha. Niin huimaa on vauhti. Tuo linkittämäni tutkimus on sellainen pitkäaikainen seuranta jota päivitellään puolen vuoden välein. Ehdottomasti seuraamisen arvoinen.

Honda lähti sitten salakavalasti myös raskaampaan liikenteeseen mukaan omalla polttokennovoimalinjalla.

Varmasti laadukas paketti koska Honda. Sieltä suattaapi tulla myös fcev-lava-auto. Siis oma veikkaukseni.

2 tykkäystä

Ei ihan uunituore uutinen enää, mutta mielenkiintoinen keissi, vaikka äkkiseltään tuntuisi että akut kävisi tuohon paremmin…

Hydrogen Scooters With Swappable Cans Power Forward in France

How do you reduce the carbon emissions of millions of scooters without access to home chargers? France thinks cans of hydrogen may be the answer.

Myös

In the meantime, France has plans to invest more than €7 billion by 2030 to develop more hydrogen solutions like this one, of which € 2 billion will be spent between now and the end of 2022. No word on how much of that will be going to French oil company, Total, but I’m guessing it’s not zero.

2 tykkäystä

Tässä on ihan mielenkiintoinen testi menossa tunturi rallissa.

5 tykkäystä

@BossoB Polttomoottorissa voi olla vielä vuosikymmeniä eloa jäljellä jos päästöjä saadaan leikattua. Niin hyvä se on voimanlähteenä.

Toyotalta GT3 konsepri, joka saattaa liikkua vetypolttomoottorilla:

Toyota says that the concept is part of its commitment to (deep breath) “further accelerating customer motorsports activities to make the world of motorsports sustainable.”

Aika näyttää. Mutta todella siistin näköinen auto!

3 tykkäystä

Pidän erittäin todennäköisenä, että vetyä polttoaineena käyttävät polttomoottorit yleistyvät, etenkin harrastus- ja moottoriurheilukäytössä. Tuo nimittäin mahdollistaa kevyiden ja teho-painosuhteeltaan optimoitujen laitteiden rakentamisen. BEV- tai FCEV-ratkaisuilla ei millään päästä samalle tasolle näissä piireissä. Veikkaan, että esim. tulevaisuudessa ralliautot kulkevat polttomoottoreilla ja vedyllä.

4 tykkäystä

Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) Market Size - Forecast Report 2021-2027 (gminsights.com)

image

Tekstissä on kyllä jotain erikoisuuksia…

The growing inclination of consumers toward zero-emission vehicles coupled with the rising spending power is supporting the market for short-distance vehicles such as fuel cell-powered e-bikes.

1 tykkäys

https://thecargossip.com/2022/01/15/bmw-zf-supplier-aims-to-convert-diesels-into-hydrogen-fueled-powerplants/?s=09

Lisää diesel->vety konversioita luvassa.

5 tykkäystä

https://www.hotcars.com/everything-we-know-about-the-ineos-grenadier-fcev/

One of the largest chemical companies globally, Ineos, is looking for an automaker to invest in their Blue Hydrogen.

Autosta nyt ei varmaan tule mitään myyntihittiä, mutta tuossa on hyvä esimerkki miten erilaisilla toimijoilla on intressejä edistää vetyliikennettä.

5 tykkäystä

Jos Ineokseen viittaat niin ihan mielenkiintoisia avauksia heilläkin on vihreän vedynkin suhteen.

3 tykkäystä

Joo, ineoksella on isot mielessä vetyskenessä. Satsaa oikeasti isoja summia. Eikä mitkään investoinnit osu sumujen saarille, että sillein meni tuo brexit kyllä brittien kannalta reisille…

Onhan tuo Grenadier herättänyt paljon kiinnostusta. Omakin huppu hikoilee kun sitä miettii! Se on tehty kestäväksi ja itse huollettavaksi. Eli anti-teesi nykyisille sähköautoille joita ei voi kunnolla huoltaa eikä korjata. Olen itse kiinnostunut autosta.

Mielenkiinnolla odotan millaisen voimalinjan saavat aikaiseksi. Jättääkö ne voimansiirron lukkoineen ja vaihteiston sähkömoottorin jatkeeksi vai mitenkä.

5 tykkäystä

11 tykkäystä

@sillinkutoja Kyllä. Huimaa menoa tulee olemaan. Vaihtoehtoisia voimalinjoja tarvitaan henkilöautoihin. Kustannusten nousu on tosiasia eikä markkinat niitä kestä.

6 tykkäystä

Tojotakin näköjään lähtenyt junahommiin:

6 tykkäystä