Liikenteen voimalinjaratkaisut: sähkö, vety, polttokennot

Delta Air Lines and Airbus have signed a memorandum of understanding calling for collaboration on the research and development of hydrogen-powered aircraft and the related infrastructure “ecosystem,” the Atlanta-based airline said Thursday.

Part of the carrier’s Flight to Net Zero plan to scale and advance sustainable technologies, the agreement makes Delta the first U.S. airline to partner with Airbus on the OEM’s Zero E program to develop a hydrogen-powered, narrowbody-class airliner scheduled to enter service in 2035. Airbus has already signed agreements with three other airlines—European budget carrier EasyJet, SAS Scandinavian Airlines, and Air New Zealand—to study infrastructure needs for future hydrogen-powered aircraft.

Edit.

8 tykkäystä

En kyllä oikein ymmärrä mikä noiden tviittien pointti on. Tottakai spot hinnan nousu näkyy pidemmissä toimitussopimuksissa viiveellä, tottakai voidaan vaihtaa akkukemiaa, mutta se tarkoittaa nykyteknologialla akkukapasiteetin laskua. Sähköautojen suosion merkittävä kasvu vaatisi akkukapasiteetin kasvua ja hintojen laskua, en oikein löydä noista tviiteistä mitään mikä sitä puoltaisi.

2 tykkäystä

The December global total was 942 200 units BEV+PHEV and the 2021 total reached 6,75 million units, 108 % higher than in 2020. Fuel Cell Vehicles reached 15 434 units, an increase of 82 % over 2020 and a market share of 0,02 %

BEV+PHEV +108% ja FCEV +82% niin ei tuo Fuel Cell vempeleiden myynnin kasvukaan nyt ihan mitätöntä ole. Akkuautoissa tosiaan vielä pystytty nostamaan rangea ja laskemaan hintaa, mutta mineraalimarkkinan realiteetit uhkaa tätä kehitystä. Jossain kohtaa markkinaosuutta täytyy ruveta valtaamaan niistä käyttäjistä joille range, hinta ja/tai latausajat on iso ongelma ja siinä kohtaa nämä ongelmat pitäisi olla ratkaistu. Erityisesti raskaassa liikenteessä näyttää että tämä ei ole ihan lähitulevaisuudessa tapahtumassa.

AukeHoekstra sanoo itsekkin että

This can slow down or temporarily stop battery price reduction.

Ja tarjoaa lohdutukseksi pelkkiä omia arvauksia että jatkossa tuotantoa tulee enemmän kuin kysyntää ja toivomuksen että kaivosteollisuus palkkaisi porukkaa joka tietää mitä tekee koska nykyinen tilanne on kuulemma pelkkää osaamattomuutta…

4 tykkäystä

@Simo_Sijoittaja

Joo, onhan tuossa aika jäätävä ero auton valmistuksessa tarvittavan akkumateriaalien määrässä. Ja edelleen tahdon alleviivata että geopoliittista riskiä ei vetyteknologiassa ole.

Tässä katsaus Nikolan aiesopimusten voimalinjajakoon. Vetyvehkeistä aiesopimuksia 3x enemmän kuin beveistä, vaikka juurikin TRE BEV pääsi ekaksi markkinoille. Kun tiedetään myös Kiinan FCEV ajoneuvojen erittäin vahva kasvu, niin väitän että kysyntää vetyajoneuvoille on. Sama tilanne on ympäri maailmaa.

9 tykkäystä

Lentoliikenteen historiaa ja tulevaisuutta, pitkä juttu en lainaile:

5 tykkäystä

United Kingdom may become hydrogen fuel cell vehicles ‘world leader’

A growing number of H2 powered cars, trucks, buses, planes and trains are making their way into the UK.

The United Kingdom is becoming one of the top locations in which hydrogen fuel cell cars are being deployed, and some expect the UK to become a “market leader” in the use of the technology.

The company believes that the widespread adoption of hydrogen cars will begin this year.

According to First Hydrogen CEO of Automation Steve Gill, the H2 sector in the United Kingdom is already well underway, and vehicles such as those from his company will start being adopted in greater numbers this year.

4 tykkäystä

The goal of Aviation H2 to become Australia’s first hydrogen-fueled aviation company is nearing completion, with work on the first modification prototype set to begin soon.

The company has completed the research phase and will soon begin testing and proving the concept by modifying turbofan engines. Following that, they will begin building Australia’s first hydrogen-powered aircraft, which they hope to have in the air by the middle of 2023.

6 tykkäystä

Maailman suurin rahtiyritys Maersk tilaa automaattisia ja etäajettavia sähkörekkoja kehittävältä Einridelta (ruotsalainen startup jossa mukana mm. Ex-googlelaisia) 300 rekkaa jenkkien logistiikkaoperaatioihinsa (joskin toimitus vasta tulevina vuosina)

Maersk on myös investoinut firmaan.

5 tykkäystä

Vetyajoneuvojen kysyntä kasvanut merkittävästi. Odotin sen tapahtuvan joskus ensi vuonna, mutta se on tapahtunut jo nyt. Kohta lienee kysyntää enemmän kuin tarjontaa, mikä ei ole hyvä juttu sekään. Ensi vuonna on autovalmistajilla enemmän kapasiteettia, koska monet polttokennoja valmistavat tehtaat valmistuvat. Asiakkaat alkavat tuoda painetta nyt myös tuon vedynjakeluverkoston kehittämiseen.

5 tykkäystä

Germany’s hydrogen refuelling infrastructure has received a substantial boost today (March 29) with Hy24 set to provide €70m ($77m) in funding to support H2 Mobility Deutschland.

The €70m ($77m) investment will also be supported by an additional €40m ($44m) from existing shareholders including the likes of Air Liquide, Daimler Truck, Linde, Shell, and many more.

Hy24’s funding for the project also comes from its Clean H2 Infra Fund arm which the company says is, to date, the “world’s largest” hydrogen fund.

The aim of H2 Mobility is to create a hydrogen refuelling backbone that can enable the accelerated rollout of hydrogen mobility solutions across heavy, light, and medium applications.

8 tykkäystä

Käsittämättömän nopeata kehitystä lentokoneiden vetysäiliöissä. Kuulemma vuosikymmenellä nopeutu jumbojetin kokoisen vetylentokoneen markkinoilletulo… Tiiä siitä, mutta melkoisen vakuuttavat speksit noilla tankeilla on ja nestemäinen vety on operointikustannuksiltaankin erittäin lupaava.

Vähän haisee oikeasti sille, että myös eVTOLleille vety olisi fiksuin voimalinja.

10 tykkäystä

Tuo on kieltämättä aika hyvä juttu, aikaisemmin paino ja tilavuus ja koko rajoittanut tuota tankin käyttöä.

Onkos muuten zeroavian testeistä kuulunut mitään? Niidenhän piti testata tuota Hypoint turbo air cooler systeemiä?

3 tykkäystä

Norwegian tekikin fiksusti, kun myi suuren osan koneistaan korona alkaessa ja alkoi liisata. Saa nähdä milloin vetylennot on todellisuutta.

4 tykkäystä

En seuraa niin tiiviisti lentokonealaa että osaisin vastata noista aikatauluista yhtään mitään. Ymmärrän toki yleisellä tasolla vetyvoimalinjan hyödyt myös lentokonekäytössä. Se on erityisen lupaavaa että puhutaan jopa kustannusten laskusta.

3 tykkäystä

Innovaation diffuusion s-käyrä alkaa jo saavuttaa lakipistettään Norjassa.

4 tykkäystä

Toyotan maine vihreänä ottanut hybridi-Priuksen jälkeen vähän osumaa.

Edit.

Hmm. Tämä on mielenkiintoinen kommentti. Minkähän hintaista olisi bensa pumpulla ilman valtioiden tukia? Kumulatiivisesti, mitä veikkaat, kumpaa on tuettu enemmän, fossiilisia polttoaineita vai sähköautoilua? Kumpaa olisi järkevämpää tukea nyt hintojen noustessa, jos mietitään puhtaasti päästöjä, ei menestystä seuraavissa vaaleissa?

2 tykkäystä

@Ripetirip Tuskin on isompaa vaikutusta ollut. Tutkitusti automaailman ykkösbrändi (edelleen) ja harvoja valmistajia jotka pääsevät päästörajoihin.

Tähän soppaan tuo brexit oman osansa. Ei vaan ole fiksua valmistaa Corollaa paikassa, josta joutuu tuomaan auton EU:n alueelle. Hinta nousee ja sitä myöten joutuu hankalaan asemaan EU:n alueella valmistettuihin kilpailijoihin nähden. Henk.koht olisin jättänyt sumuisen saaren heti brexitin jälkeen. Toki Toyota ei sellaista tee, koska firma pitää kiinni työntekijöistään.

Antaa katsoa mitkä ne aikataulut nyt sitten tulee olemaan. Se on kaiketi kaikille selvää että tilanne on haastava ja EV markkinat ovat ainoastaan valtion tukien varassa. Odotan että autovalmistajien joukossa on konkursseja edessä.

1 tykkäys

Niin, sano sää? Polttoaineista kuitenkin suurin osa on veroa ja ICE-autoista on kannettu aika isoa autoveroa jo hankintavaiheessa vuosikymmeniä. Silti ihmisillä on ollut Euroopassa varaa niitä ostaa ja omistaa.

Uusien voimalinjojen autot on kalliita, ja varsinkin akkuautojen hinnat nousevat tuhansia euroja lyhyessä ajassa. Nykyisessä maailmanpoliittisessa ja taloudellisessa tilanteessa en usko että tukijärjestelmät ovat kovinkaan pysyviä ratkaisuja. Miten itse näet automarkkinat sen jälkeen? Oma näkemykseni on se, että autovalmistajien on alettava taas valmistamaan autoja joihin kuluttajilla on varaa ilman tukia. Keinoja siihen on.

Ilman aasinsiltaa menen jo vähän seuraavaan asiaan. Törmäsin twiittiin jossa avattiin vetyautolla ajamisen kuluja. Tässä on yksi iso syy miksi näen vetyvoimalinjalla markkinoita myös henkilöautoissa:

Yhteenvetona 500km matka taittui 110km keskivauhdilla noin 10 euron kustannuksella per 100km. Vedyn hinta 9.5 euroa per kilo ja auton tankkaus kesti sen noin 5min. Varsin asialliset kustannukset, koska matkavauhti oli aika reipas ja autona toimi SUV. Itseasiassa on hankalaa löytää tuota halvempaa ajamista.

Vety oli tuossa tapauksessa todennäköisesti aika likaista, mutta vihreää on kyllä tulossa. Törmäsin toiseenkin todennäköisesti sijoittajia kiinnostavaan arvioon:

Arvioiden mukaan vihreän vedyn myynti on ensimmäisenä kannattavaa juurikin liikennesektorilla. Oletan, että sieltä siis saa parhaan hinnan ja silti operointikulut ovat kilpailukykyisiä muiden voimalinjojen kanssa.

Aistin tässä positiivisia viboja myös raskaanliikenteen FCEV-kalustolle.

9 tykkäystä

Saksassa jonkun verran noita vedyllä toimivia henkilöautoja, kilohinta on ollut pitkään 9,5e/kg

Esim:

Tai

Jos käyttäjien omiin tankkaukseen perustuviin määriin on luottaminen niin Nexo ja Mirai kuluttaa reilun kilon sadalla, eli n. 10e/100km.

Suomessa maakaasulla ajo on lähes saman hintaista tällä hetkellä. Kulutus uudessa Leonissa 4kg*2,3€/kilo = 9,2€/100km.

Bensalla sama 6l*2,1€/l = 12,2€/100km. :v:

9 tykkäystä

Enovalta tukea vetykäyttöiselle rahtilaivalle, tukea myös Statkraftille ja Skagerak Energille vedyn varastointiratkaisuja varten:

6 tykkäystä