Sillä on väliä, että bustataan se myytti että vetyvoimalinjat ovat niin energiaa hukkaavia että niitä ei pystytä käyttämään. Tämähän on ollut se johtava teesi nettikeskusteluissa viimeisien vuosien aikana - eikä se ole koskaan pitänyt paikkaansa. Joka tapauksessa Volkkarin tekemä lappunen on ollut jo lähtökohtaisesti väärin mutta sitä on jaettu siitäkin huolimatta ympäri nettiä kuin huonoja sijoitusneuvoja.
Eiku vaan, ala purkamaan auki.
Katsellaan noita ajamisen aikaisia kulutuksia. Monessa tilanteessa näiden kahden voimalinjan kulutukset ovat hyvin lähellä toisiaan, vaikkei oteta huomioon edes latauksesta koituvia häviöitä.
Esimerkkinä:
Hyundai Nexo Sets Hydrogen Endurance Record - But Why? (electrek.co)
Keli -6, vauhti 109km/h ja ajettu matka 666km (50km rangea jäljellä) ja tankin koko on 6.3kg.
Laskin 700km rangella kulutukseksi 29,7kwh/100km.
Otan Audi e-tronin vastakappaleeksi koska molemmat ovat 5 hengen SUVeja jossa on hyvänkokoinen takakontti. Sen lisäksi Audi on testattu Tesla-Björnin toimesta joten se on suht luotettava. Tai miten luotettava nyt yt-vaikuttaja voi olla.
Audi e-tronin talvikulutus 90km/h:n vauhdissa on 25,3kwh/100km. Tuohon keskinopeuteen kun lisätään 19km/h niin ollaan aivan varmasti Nexon kulutuslukemissa tai jopa korkeammissa. Tähän lukemaan pitää vielä lisätä latauksesta johtuvat häviöt. Lähde:
Audi e-tron | Tesla Bjørn Test Procedure - EV Tests Advanced (tbtp-ev.github.io)
Kyllähän nämä lukemat tukee tuota laatikon alaosan lukemia.
Kesäkulutuksia hankalampi vertailla, koska vetyautoista ei löydy niin niin hyvin dataa kulutus/range-testien muodossa. Nuo ennätysvedot kyllä löytyy ja niissä lasketut kulutukset ovat pieniä mutta niin on oletettavasti nopeudetkin.
Australian Hyundai NEXO breaks world distance record | Hyundai News | Hyundai Australia
Tässä vedossa kulutus oli 23kwh/100km mutta vauhtia oli vain 67km/h. Oletan että Australian kuuma keli nostaa kulutusta hiukan. Kova veto on tuo Nexon talvisuoritus.
Mirain kulutukset on merkittävästi Nexoa pienempiä uudemman tekniikan ja sulavamman korin takia. Tässä vedossa kulutukseksi ilmoitettiin 0.55kg/100km eli 18,15kwh/100km. Ikävä kyllä ei ilmoitettu matka-aikaa ja vauhtia, mutta pienellähän tuo on mennyt. Oletan että vauhti oli hidas.
Toyota Mirai sets world record, covers over 1,000 km on a single fill of hydrogen (firstpost.com)
BEV sedanin kesäkulutus monesti on luokkaa 15kwh/100km (+lataushäviöt). Tai tuo ei ainakaan kauheasti heitä. Minun ei ole tarkoitus vängätä että FCEV on BEViä energiatehokkaampi, vaan osoittaa että karkeasti ottaen tuon kuvan alaosa voi hyvinkin pitää tietyissä olosuhteissa paikkaansa. Sekä kuuma että kylmä keli vaikuttaa autojen kulutuksiin.
Itsellä on vahva luotto vetyvoimalinjojen elinvoimaisuuteen liikenteessä juurikin vahvan kokonaisuuden takia.