Lindex Group (Stockmann Group)

Raulikin väänsi pikakommenttia jo heti aamusta päivän uutisesta. :sunglasses:

24 tykkäystä

Nordic Retail Partners…Antaako tämä meille jotain vihjettä mitä ollaan rakentamassa? Magasin Du Nord Köpiksestä, Stadin keskustan kiinteistö ja sitten ehkä Ruotsista jotain? Luxus-painotteinen ketju, keskitetty hallinto ja hankinta.

Mielenkiintoinen kuvio ja jotain isompaa on nyt selvästi tulossa.

31 tykkäystä

Hieno uutinen tuo omistusten Konstsamfundetin (Mercator) ja P&C:n omistusten siirtäminen yhteisyritykseen.
Vaikka Rauli toteaakin että yhteisyritys ei tuo suurta muutosta, koska yhteisestä tavoitteesta ja äänivallan käytöstä on jo sovittu voikin pohtia sitten miksi moinen muutos on tehty.

Kuten reissulla yleensäkin niin eteneminen koostuu pienemmistä etapeista. Ken tarkastelee ulkopuolelta jonkun tekemisiä ei voi nähdä varmasti mitä joku on tekemässä. Esimerkiksi, juna-asemalla en voi tietää mihin kanssamatkustaja on menossa. Pasilaan, Tampereelle, Rovaniemelle vai jopa Nordkappiin.

Jälkiä voi kuin kuitenkin seurata tarkkailemalla

  • 12/2022 P&C liputti 5% rajan. Olipa jopa tiedotustoimiston (Tekir) valjastanut samana päivänä kertomaan asiasta. Tekirin omistaa osittain Konstsamfundet
  • 1/2023 P&C sopivat Konstsamfundetin (~10%) kanssa äänivallan yhteiskäytöstä ja pitkäjänteisestä kehittämisestä
  • 3/2023 P&C ja Konstsamfundet siirtävät omistuksensa samaan yhtiöön
  • ??

Voi tietenkin miettiä että ovatko satunnaiset reppumatkailijat kohdanneet.
Bromance syntynyt… kestää kunnes raiteet vievät eri suuntiin

No itse kuitenkin katselen ei tämä mikään yhden illan juttu tai kevyt suhde vaikuta olevan kun yhteistä kattoa pään päälle jo puuhataan…

Yhteisomistusyritys antaisi yksinkertaisen tavan toteuttaa omistuksen lisäystä. Tai vaikka muuta omistusjärjestelyä aikanaan Retail vs Lindex.

Ehkä semmoinen kommentti vielä, että muutama tapaus on tässä ollut jossa pitkäaikainen suuromistaja on halunnut jäädä seuraamaan ja nauttimaan kehityksestä yhdessä uuden tahon kanssa. Ahlstrom-Munksjö (Bain & Ahlström) ja Caverion (Bain & Enhrooth/Herlin). Sitäkin mahdollistaa

18 tykkäystä

Antaako tuo sen kummempaa “voimaa” alkaa kehittää Stokkaa mieleisekseen.
Sama ääniosuus kuin aiemmin.
Jos luvassa olisi “erinomainen” mahdollisuus, niin ihmettelen, miksi eivät ole ostaneet lisää Stokkan osakkeita.Osakkeita omistamalla ne mahdolliset tulevaisuuden voitot tehdään.Omistus huomioiden Stokaa ei voine “vallata” halvalla.
Ainakin toisella osapuolella on “varoja”
Pääomamarkkinapäivä on aikanaan mielenkiintoista kuultavaa.

4 tykkäystä

@Rauli_Juva osaatko sanoa miksi teidän Stockka-sivuilla suurimmissa omistajissa ole enään listattuna Denali European Opportunities Designated Activities Company joka on siis North Wall Capitalin omistama rahasto? Aikaisemmin tämä näkyi siellä, onko teillä data provider muuttunut tms?

3 tykkäystä

Oikein arvattu, hallintarekisteröidyt omistukset ei enää näy Inderesin palvelussa “palvelun parantamisen” takia. :wink:

Kts lisää täältä: Inderes.fi-sisällön kehitysideat - #2681 käyttäjältä Yu_Gong

8 tykkäystä

TILAAJILLE

Sijoitusvihjeet: Osta Sampoa – Nokian Renkaat herättää erilaisia näkemyksiä

1.4.202306:00

Otsikkotaso KL tänään.

Mukana myös Stockmann.

Arviot

Ravald. Pidä/lisää
Mickelsson .Osta.
Tuusa.Pidä.

Kommenttini.Ainoastaan yksi katsoi Stokkan Osta arvoiseksi.Perusteluna uusi “yhteenliittymä” ja “mielenkiintoisia mahdollisuuksia” Eli Stokkan omalle menolle ei analyyseissä anneta kovin suurta arvoa.Itse en usko tähän “messiastarinaan” Stokkalla on osaava ja toimiva johto.Samoin Lindexillä. Tuleeko uusien “omistajatahojen” myötä myös uutta yrityksen toimintaan.? Sen aika näyttää.

Vai tuleeko lopulta “mister Tokmanni” mainosten hahmo, joka ottaa halvalla ja myy omissa kaupoissaan vielä halvemmalla. Näinhän Tokmannin mainokset on rakenettu.

4 tykkäystä

Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi helmikuussa 7,1 prosenttia edellisvuodesta

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen* liikevaihto kasvoi vuoden 2023 helmikuussa 7,1 % edellisvuodesta. Liikevaihdon arvoksi kirjattiin 608,3 miljoonaa euroa.

Liikevaihto kasvoi helmikuussa pukeutumisen tuoteryhmässä 17,4 %. Kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmän osalta liikevaihto kasvoi 1,4 %. Kaikkiaan käyttötavaroiden tuoteryhmän liikevaihto kasvoi yhteensä 4,8 % vuoden 2022 helmikuuhun verrattuna. Elintarvikkeiden tuoteryhmässä liikevaihto kasvoi 8,0 %

Lainaus PTY viestintä.Oletetaan Stockmannin saaneen osansa.

21 tykkäystä

H&M teki kovan tuloksen ja kurssi vahvistui 15%+

H & M Hennes & Mauritz AB Three-month report

2023-03-30 09.00 • Cision •

First quarter (1 December 2022 - 28 February 2023)

  • The H&M group’s net sales in SEK increased by 12 percent in the first quarter to SEK 54,872 m (49,166). In local currencies the increase was 3 percent. Excluding Russia, Belarus and Ukraine the increase was 16 percent in SEK and 7 percent in local currencies.

  • The gross margin was 47.2 percent (49.3). The external factors for purchases made for the first quarter were very negative compared with the corresponding period last year.

  • Sellpy, which is one of Europe’s largest second-hand platforms and was previously an associated company is being consolidated into the H&M group from the first quarter.

  • Operating profit amounted to SEK 725 m (458), corresponding to an operating margin of 1.3 percent (0.9). A positive effect from remeasurement of associates, primarily a one time effect relating to Sellpy, is included at SEK 999 m (0).

  • The result after tax was SEK 540 m (217), corresponding to SEK 0.33 (0.13) per share.

  • Cash flow from operating activities increased to SEK 4,986 m (3,624).

  • Financial net cash amounted to SEK 10,424 m (17,446). Cash and cash equivalents plus undrawn credit facilities was SEK 38,923 m (42,848).

  • Sales for Portfolio Brands in the first quarter increased by 19 percent in SEK and by 11 percent in local currencies.

  • Stock-in-trade decreased by 16 percent currency-adjusted compared with the previous year.

  • For the period 1-31 March 2023 sales in local currencies are expected to increase by 4 percent compared with the same period last year. The start of the spring season has been delayed in many important markets as a result of cold weather. The spring collections have been well received where the weather has warmed up.

  • In a recent report by environmental and climate organisation Stand.earth the H&M group was the brand ranked highest for its climate actions out of a total of 43 fashion brands.

  • The H&M group is making progress towards reaching its long-term climate goals, as shown in the

annual and sustainability report for 2022 that is published today.

  • The annual general meeting will be held on 4 May 2023 to resolve, among other things, on the board’s proposed ordinary dividend of SEK 6.50 per share, to be paid in two instalments, and the authorisation allowing it to buy back the group’s own B shares in the period up to the 2024 annual general meeting for a maximum of SEK 3 billion. The board of directors will wait to see how the company develops during the year and the authorisation will only be used if certain conditions are met.

“The H&M group continues to stand strong with a robust financial position, stable cash flow and a well-balanced inventory. The start of the year shows that we have taken further steps towards the goal of achieving an operating margin of 10 percent already next year,” says Helena Helmersson, CEO.

Comments by Helena Helmersson, CEO

Although the world around us remains challenging, we are seeing several areas where developments are going in the right direction. The external factors that influence purchasing costs continue to improve, work on the cost and efficiency programme is proceeding at full speed, and many of the changes that we have made in recent years are starting to have an effect. At the same time, the spring collections have been well received in the markets where spring has arrived. We see progress in all growth areas:

H&M. We are continuing with a number of initiatives aimed at offering our customers even more value. Thanks to our investments in areas such as tech, AI and the supply chain, we have improved precision and faster response times - giving our customers access to an even wider and more relevant assortment that is adjusted to regions, stores and online. This can be seen most clearly within H&M womenswear, which is attracting more and more customers. We are also continuing with our initiatives to improve the customer experience, with more inspiration and flexibility in our physical stores and digital channels.

Portfolio brands - COS, Monki, Weekday, & Other Stories and Arket - have developed strongly and are making an increasingly important contribution to the group’s growth. COS has carried out an extensive upgrade of its assortment and strengthened its positioning in the premium segment. Arket continues to grow at a fast pace and has tripled its sales since 2019.

New growth and ventures include new business models, partnerships and investments in startups. Ten years ago we began investing in Sellpy, which in a short time has become one of Europe’s largest second-hand platforms. Now we are consolidating the company into the group, which visualises its value and generates a remeasurement effect of around SEK 1 billion in the quarter. We have more than 25 other promising companies in our portfolio such as Renewcell, TreeToTextile and Smartex, to name just a few.

To sum up, the H&M group continues to stand strong with a robust financial position, stable cash flow and a well-balanced inventory. Our increased level of investment within all three growth areas makes us well placed for continued sustainable and profitable growth. The start of the year shows that we have taken further steps towards the goal of achieving an operating margin of 10 percent already next year.

Communication in conjunction with the three-month report

The three-month report, i.e., 1 December 2022 - 28 February 2023, will be published at 08:00 CEST on 30 March 2023, followed by a telephone conference at 09:00 CEST for the financial market and media. The telephone conference will be held in English, hosted by CEO Helena Helmersson, CFO Adam Karlsson and Head of IR Nils Vinge.

15 tykkäystä

Milloinka Stokkan CMD piti olla? En pikaisella vilkaisulla löydä edes nettisivuilta tietoa.

3 tykkäystä

Piti olla 14.3, mutta sitä “siirrettiin”, koska strategia ei ollut selvillä.

7 minuutin kohdilla alkaa Latvasen kommentit siitä.

5 tykkäystä

Eli 6.4. Louis Vuitton Stockan alakertaan, Espan remppa kestää noin loppuvuoden.
Ei varmaan huono juttu Stockan 2023 kannalta, osa Luikkarin asiakaskunnasta varmasti piipahtaa tavaratalon puolella.

HS Helsinki | Luksus­vaatteita kauppaava Louis Vuitton muuttaa Helsingissä: https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009427833.html?share=1ec3c5fef9faf16c3499e8319569ab0c

14 tykkäystä

Ja jos Stockan alivuokrasoppari Luikkarin kanssa olisi liikevaihtopohjainen (tai muuten hyvä) niin tuosta valuisi myös ihan kunnolla vuokratuottoa. Luittonin Suomen liike on tehnyt nimittäin vuodesta toiseen noin 20 miltsin liikevaihtoa.

10 tykkäystä

Tämä ei vaikuta Stockan liiketoimintaan mitenkään, mutta pistän nyt tänne kun osui silmään että Veijalainen on näköjään Sievin uusi TJ. Toivottavasti menee siellä paremmin kuin Stockalla:

https://tools.eurolandir.com/tools/Pressreleases/GetPressRelease/?ID=4270036&lang=fi-FI&companycode=sf-scf&v=2021

9 tykkäystä

Uudistuksen myötä Stockmann siirtyy kokonaan Itiksen kauppakeskuksessa nykyiseen ensimmäisen kerroksen tilaansa. Nykyinen toinen kerros poistuu käytöstä huhtikuun loppuun mennessä

23 tykkäystä

Stockmann vs Lindex Google Trends -pläjäys. Pläjäyksentekopaikka ja -aika: NATO-Suomi, hetki sitten.

Olennaiset: ei-nato-Ruotsissa Lindexiä googlataan enemmän kuin Stockmannia Suomessa. Nousussa olevat hakusanat tietysti Hullut Päivät Suomessa ja Ruotsissa Lindexiin liittyvät jotakin muuta. Otos on 12kk trendi.





5 tykkäystä

Yllättävän nihkeää kehitystä Ruotsin vaatekaupassa Q1:llä (+1%), vaikka vastaluvut olivat vielä etenkin tammikuulta heikot. Ruotsin kruunu on heikentynyt noin 6 % viime vuodesta joten euroissa tämä on noin 5 % lasku. Norjan kruunu on heikentynyt noin 10 % vertailukaudesta joten valuutat painavat Lindexiä. Vertailuluvut vaikeutuvat Q2:lla huomattavasti, sillä viime vuonna Ruotsin vaatemarkkina kasvoi noin 9 % vuoteen 2019 verrattuna, kun vaatekauppa piristyi selvästi korona-ajan päätyttyä. Alla aamun kommentti maaliskuun luvuista.

17 tykkäystä

Anteeks, hieman pahiksena tartun tuohon hintojen nousuun ja volyymien laskuun.

Perustasolla hinnat ovat nousseet, mutta paljonkohan hinnat ovat vaatteiden kohdalla todella nousseet.

Tässä oli ensimmäinen tilasto kuukkeloinnilla

Jenkeissähän vaatteiden hinnat on laskeneet pitkällä aikavälillä tarkasteltuna.

Tän pitäisi olla luotettavaa dataa.

Ja nopea kuukkelointi

10 tykkäystä

Joo, tyydyin tuossa Ruotsin markkinalukuja julkaisevan Svensk Handelin kommenttiin että hinnat on noussut. Varmasti tosiaan vähemmän kuin yleinen inflaatio. Pidemmällä aikavälillä Suomessakin inflaatio on ollut nollatasoa tai hieman negatiivinen kuten tästä laajassa raportissa olleesta kuvasta näkyy.

image

6 tykkäystä

En suoraan sanoen noita vaatemarkkinoita seuraa yhtään, eikä se kovin relevanttia mielestäni ole! Jos yritys tekee n.70M€ tulosta, niin mikä yrityksen markkina-arvo silloin mielestäsi on? Itse simppelisti kerron tuloksen x20, niin se antaa jotain suuntaa! Noin laskettuna Stockan arvo olisi n. 1,4Mrd €!

1 tykkäys