Listaamattomat yritykset

Mahtavat kysymykset, kiitos! Tästä tulee nyt vähän pitkähkö vastaus, pahoittelut, mutta koen sen olevan hyödyllisempi tässä kontekstissa. Vastaan myös kumpaankin kysymykseen omana postauksena niin pysyy jokin ryhti :slight_smile:

Tämä on teknologialan ikiaikainen “Why doesn’t Google just build this?” -kysymys ja vastaus toki aina välillä on, että no kyllähän Google rakensikin. Paljon yleisempää on kuitenkin skenaario, jossa iso yritys näkee mahdollisuuden, testailee sekä flirttailee sen kanssa ja lopulta luopuu siitä kokonaan tai epäonnistuu rakentamaan mitään merkittävää. Jos jaksaa niin aiheeseen liittyen kannattaa lukea Benedict Evansin mahtava “Are you a seal?” artikkeli, joka käsittelee tätä problematiikkaa: Are you a seal? — Benedict Evans

Myös Daniel Ekiltä itseltään kysytään lähes jokaisessa osavuosikatsauksen analyytikkopuhelussa onko hän huolissaan Apple Musicista, Amazon Musicista, Google Musicista, Tencent Musicista tai mistä ikinä nyt juuri viimeksi onkaan tullut jotain isoa ulos täysin pohjattomalla budjetilla. Vastaus (ja totuus) on tähän asti ollut, että niistä kaikista sekä kaikesta muustakin kannattaa olla terveellisesti huolissaan, mutta harva, jos yksikään, isompi yhtiö pystyisi uskottavasti kehittämään paremman musiikki- ja audiopalvelun kuin Spotify tavalla joka tappaisi Spotifyn. Syy tähän on se, että siinä missä Applen kaikesta liikevaihdosta musiikki ja tätä nykyä laajemmin audio on ehkä joitakin prosentteja niin Spotifyn liikevaihdosta se on sata prosenttia. Tämä lähes suoraan tarkoittaa myös sitä, että Applen panoksesta maksimissaan prosentteja menee musiikki- ja audiopalveluiden kehittämiseen, siinä missä Spotifyn osalta se on heidän koko elämä, joka päivä. Koko yhtiö, sen tuotteet ja henkilökunta ovat täysin linjassa tekemään vain yhtä asiaa.

Ironisesti tämä on myös minun kanta aina kun kysytään Spotifyn lyriikkaominaisuudesta - ihan jo lähtökohtaisesti Spotifyllä on heikot mahdollisuudet rakentaa hyvää karaokea, saatikka sellaista joka tuhoaisi Singan, koska meille tämä on 100% fokuksesta ja tällä hetkellä Spotifylle 0%. Laajempaa todistusaineista voi hakea siitä, että kaikilla streamauspalveluilla on ollut lyriikkaominaisuus jo 2010-luvun alusta lähtien (myös Spotifyllä, se oli vain tauolla pari vuotta lisenssiongelmien takia) ja Deezer on tainnut julkaista oman karaoketoiminnallisuuden jo kolmesti, mutta aina pikaisesti sulkenut sen. 2014 istuin Oslossa silloisen WiMPin (nykyinen TIDAL) toimitusjohtajan huoneessa ja kuuntelin kun hän esitteli tuotekarttaa, jossa karaoketoiminnallisuus julkaistaisiin 18 kuukauden päästä ja vasta aluillaan ollut Singa voisi olla siinä isossa roolissa - ei ole kuulunut TIDAL Karaokesta sen koommin. Samanlaisia keskusteluita olen käynyt jokaisen ison teknologiayhtiön kanssa joilla on mitään tekemistä musiikkistreamauksen kanssa. Amazon jopa päätti kokeilla isosti ja palkkasi ison tiimin rakentamaan Twitch Sings -ominaisuutta vuonna 2018. Se suljettiin 1.1.2021 ja koko tiimi siirrettiin muihin tehtäviin.

Nämä ongelmat eivät johdu teknologisista haasteista enkä usko hetkeäkään, etteikö Spotify voisi koodata meidän yli tuhat kertaa jos vain niin haluaisi. Kyse on siitä, että karaoke on todella uniikki ominaisuus, ennen kaikkea käyttökokemukseltaan, mutta myös tekijänoikeuksiltaan. Spotifyn tämänhetkinen lyriikkojen synkkaus rivi-riviltä on auttava kokemus kun haluaa hyräillä mukana, mutta siihen tosiaan tarvitsisi vielä reilusti enemmän tarkkuutta ja laulajan äänikin pitäisi saada poistettua, aivan kuten sanoitkin. Nämä eivät itsessään ole täysin yksinkertaisia teknologisia haasteita, mutta eivät ylitsepääsemättömiä. Se mikä Spotifyn nykyisestä tarjoamasta, edes nykyisellä UX:llä, karaoken suuntaan kehittämisestä tekee haastavan on tekijänoikeudet; mitkään Spotifyn tällä hetkellä hallitsemat lisenssit eivät salli karaokea eikä niitä saa samoilta tahoilta joiden kanssa Spotify nyt toimii. Spotifyn lyriikkapartnerin Musixmatchin omissakin lisensseissä erittäin selkeästi lukee, että heidän lyriikkadataa ei saa missään nimessä käyttää karaokeen tai karaoken kaltaisiin kokemuksiin, jossa ei ole laulajaa mukana. Täten Spotify joutuisi siis vähintään rakentamaan täysin uuden lisensointiimin, lisensoimaan kaikki kappaleensa uusiksi ja maksamaan (Spotifyn koosta johtuen) vähintään kymmenien miljoonien dollareiden ennakot. Täytyy olla aika vakaa käsi, jos meinaa toimitusjohtajana antaa luvan tuollaiseen projektiin ilman täyttä varmuutta, että rahaa tulee ovista ja ikkunoista per heti. Singalle tämä kaikki on helpompaa ja halvempaa, koska me teemme vain tätä ja aloitimme lisensoinnit kun Singan käyttäjien sekä liikevaihdon lukumäärät olivat kumpikin 0.

Jos kuitenkin kävisi niin, että rahaa on loputtomasti ja streamauspalvelun toimitusjohtajan on vain yksinkertaisesti pakko saada karaokeominaisuus niin sitten pitää vielä miettiä miten sen kehittää osaksi nykyistä palvelua, rikkomatta sitä lypsävää lehmää, joka karaokeristiretken kustantaa. Spotifyllä on jonkin verran kokemusta tästä, sillä se on vuosien 2010-2017 välillä koettanut ainakin neljästi tuoda videota Spotifyyn ja alan huhujen mukaan käyttänyt satoja miljoonia näihin projekteihin - sisältöä vielä onnistuttiin hankkimaan, mutta musa appin ja video appin kehittäminen samaan aikaan, samalle yleisölle osoittautui vuosienkin työn ja iteroinnin jälkeen vaikeaksi. Karaoke ei ole videota samalla tavalla kuin tunnin mittainen Netflix-sarja, mutta käyttökokemus on huomattavasti lähempänä Netflixiä kuin Spotifyä. Täten siis täysiverisen ja oikeasti loppukäyttäjää ilahduttavan kotikaraokepaketin saaminen Spotifyn kautta on epätodennäköistä, mutta ei tietysti mahdotonta. Karaoken ammattilaispuolellehan Spotifyllä ei ole uskottavasti mitään asiaa (Spotify Business suljettiin kannattamattomana ja liian raskaana vuonna 2019), Singa pystyy palvelemaan sitäkin segmenttiä erikoistumisemme ansiosta.

Eli siis summauksena; emme pidä Spotifyn ja muiden streamausjättien saapumista ryminällä karaokemarkkinalle erityisen todennäköisenä uhkana ennen kuin me olemme todistaneet markkinan olevan erityisen iso ja/tai kannattava bisnes. Sitten varmasti useampikin kiinnostuu, mutta silloin ovat ongelmatkin ns. positiivisempia. Tästä huolimatta pysymme kuitenkin valppaana ja juttelen aina ilolla ison teknologiayhtiön Corporate Development dirikan tai toimitusjohtajan kanssa jos sellainen inboxiin ilmestyy. “Only the paranoid survive”, kuten Intelin perustaja Andy Grove tapasi sanoa.

40 tykkäystä