Listaamattomat yritykset

Löytyykö täältä Solar water solutions:in omistajia? Yhtiö myy aurinkovoimalla toimivia, käänteisosmoosiin perustuvia (lähinnä meri)vettä juomakelpoiseksi puhdistavia laitteita. Liiketoiminta vahvasti tappiollista, mutta maalaisjärjellä ajateltuna luulisi, että ilmastonmuutos ja kuivuuden lisääntyminen tarvetta em. laitteille lisäisi. Kilpailutilanteesta en ole kovin vahvasti perillä, kyllähän ihan teollisen mittakaavan käänteisosmoosilaitteita alkaa ympäri maailmaa kaiketi olemaan. Jokin osa tuosta SWS:n käänteisosmoositekniikasta/laitteesta on patentoitu, tarkkaan en osaa sanoa, että kuinka kriittinen osa.

Edit: Niin, ja itse kysymys; millaisia ajatuksia yhtiöstä sen omistajilla tai toimintaan tutustuneilla?

MasterEnglish lähettelee kvartaaleittain sähköpostiin jyrkkiä kasvukäyriä, mutta tietämykseni yrityksen tuotteesta on vähäinen, lähes olematon. Netistä löydän vain hyvin yksinkertaisen espanjankielisen sivun joka ei ole erityisen myyvän näköinen. Olen siis käytännössä täysin heidän sijoittajaviestintänsä varassa.

WordDive aikana tähän oli parempi näkyvyys, kun olin itsekin vuoden verran palvelun käyttäjänä. Lisäksi lapseni tekivät WD-abikursseja ja kertoivat “kaikkien kavereidensakin” niitä tekevän.

1 tykkäys

Desentumin antiesitteen täydennys toisen kliinisen testin havainnoilla.
Mahdollistaa myös osallistumisen peruutuksen. Julkaisu vasta kierroksen täyttymisen jälkeen, koska hyväksyntä kesti hetken.

Tiivistelmä kasvuesitteen täydennyksestä:

Kanadassa käynnissä olevan koivuallergiarokotteen tutkimus on jaettu kolmeen kohorttiin, joissa jokaisessa on erilainen, nouseva annostus. Vaikutusta allergiaoireisiin selvitetään ns. altistuskammiossa, jossa tutkittavat altistetaan kontrolloidusti koivun siitepölylle annostelujakson jälkeen.

Allergiset reaktiot ovat kaikissa kohorteissa olleet pääosin lieviä ja paikallisia, vaikka tutkimus on edennyt jo niin pitkälle, että myös tutkimussuunnitelman mukaista suurinta 25,6 μg annosta on annosteltu useille tutkittaville henkilöille. Yhtiön mielestä alustavat tulokset tukevat sitä, että tutkimuslääkkeen turvallisuus on hyvä myös näillä annostasoilla.

Tähän mennessä vasta kohortti 1 on läpikäynyt hoitojakson lopussa tehtävän siitepölyaltistuksen. Kohortin 1 tutkittavien henkilöiden oireet ovat kirjausten mukaan vähentyneet n. 20–100 % verrattuna ennen hoitojaksoa tehtyyn altistukseen. Kohortissa 1 tutkittavien henkilöiden allergiaoireet vaikuttavat siis vähentyneen selvästi hoitojakson aikana, ja osalla henkilöistä jopa loppuneen lähes kokonaan.

Yhtiö pitää todennäköisenä, että suurempia annoksia saavissa kohorteissa 2 ja 3 on mahdollista saavuttaa vastaava tai suurempi vaikutus allergiaoireisiin kuin
kohortissa 1.

Huom. Kliininen tutkimus on kesken, joten täydennyksessä on alustavaa ja tarkistamatonta tietoa, joka voi vielä sisältää virheitä. Tutkimus on kaksoissokkoutettu, joten ennen sen päättymistä, tulosten tarkistamista ja sokkoutuksen purkamista ei ole mahdollista tietää, ketkä tutkittavista henkilöistä ovat saaneet lumevalmistetta ja ketkä aktiivista valmistetta. Ennen tätä ei myöskään ole mahdollista tehdä päätelmiä tutkimuslääkkeen todellisesta vaikutuksesta tai mahdollisista haitoista verrattuna lumevalmisteeseen.

1 tykkäys

Melkoista hepreaa nämä kliiniset kokeet ja niiden tulokset maallikolle ovat :grinning: Toivottavasti yhtiö kykenee eri allergioista kärsiviä lopulta auttamaan.

Tuolla osaketorissa Desentumia tarjolla alle anti hinnan.

4 tykkäystä
6 tykkäystä

Uniogen hakee rahoitusta Springvestin kautta.

Kiinnostaisi kuulla foorumilaisten ajatuksia aiheesta. Ainakin yhtiön oma näkemys yhtiön arvosta on yli puolittunut sitten viime kierroksen (kesä 2020).

Toinen silmään sattunut kohta esiteessä oli → “Osakeannin yhteydessä Springvest Oyj:lle sekä sen sidonnaisasiamiehille luodaan optio-ohjelma, jonka perusteella heillä on oikeus yhteensä enintään 1.818.000 Yhtiön uuden osakkeen merkintään 0,001 euron osakekohtaisella merkintähinnalla.”. Osaisiko joku selittää, että mikä tämä on? Miksi Sprinvestille käytännössä annetaan 900.000€ edestä yhtiön osakkeita?

1 tykkäys

Osaisiko joku selittää, että mikä tämä on? Miksi Sprinvestille käytännössä annetaan 900.000€ edestä yhtiön osakkeita?

Springvestin palkkiomalli kierrosten järjestämisestä tulee osittain kohdeyhtiön osakkeina.

1 tykkäys

Kovat on Springvestin hinnat, jos näin todella on. :fearful: Täyteen merkityn rahoituskierroksen hinnaksi tulisi 1,4 miljoonaa (0,5 miljoonaa ilmoitettu kuluksi toisessa kohtaa esitettä + 0,9 miljoonaa osakkeina). Ja rahoitusta tuolla kierroksella saa 4,5 miljoonaa.

edit: plus tietenkin vielä sijoittajien maksamat 3-4% kerätystä pääomasta.

edit2: Aki Soudunsaari puhuu Springvestin saamista korvauksista täällä. Tyypillisesti he ovat saaneet optioita noin 20% saamastaan rahallisesta korvauksesta. Eli tässä tapauksessa optioita olisi pitänyt saada 100.000 € edestä. Ei 900.000 €. Haastattelu on 2 kuukautta vanha. Hinta muodostuu nyt kyllä melko korkeaksi saatuun rahoitukseen nähden ja ikävä kyllä valtaosa hinnasta revitään nykyisten omistajien selästä omistusosuuksia laimentamalla.

4 tykkäystä

Niin toki suhteellista. Jos keskellä “lamaa” saa biotech startupeille muutamassa päivässä miljoonia kerättyä, niin palvelulle perusteltua kova hinta.

Varmaan siinä saa tällä hetkellä firmojen johto pohtia, että lyödäänkö lappu luukulle ja omistajille luu käteen vai kerätäänkö Springvestin avulla lisärahoitusta, kun ei sitä mistään muualta tällä hetkellä saa.

4 tykkäystä

Juuri tämän mekanismin vuoksi Springvest itsessään on varsin kiinnostava sijoituskohde. Heillä on taseessa paljon entisten kohdeyhtiöidensä osakkeita tai optioita. Eli ovat tietyllä tavalla hyvä proxy listaamattomien yhdiöiden markkinaan Suomessa.
Taseen tarkempi kahlaus olisi kyllä melkoinen homma. Ja lieneekö kaikkea tarkempaa tietoa nykyisistä omistusosuuksista kohdeyhtöiden myöhemmän diluution jäljiltä edes saatavilla?

1 tykkäys

Sen verran mitä olen itse näitä springvest kierroksia katsonut niin kyllä tuo 900 000€ optioita on ihan linjassa. Kulut yleensä 30% luokkaa kerätystä rahasta.

Tässäkin Uniogen tapauksessa siis firma saa (jos anti onnistuu täysimääräisesti) 4 500 000€ pääomaa, ja kulut ovat 900 000 optiot, 450 000€ käteisellä, ja lisäksi 150 000€ merkintäpalkkio. Yhteensä siis 1,5meur/4,5meur=33% eli ihan normaalitaksa springvestillä. Tuo 20% optioita ei todellakaan ole 20% palkkioista vaan 20% firmalle menevästä rahasta. Eli kun annissa firma saa kassaan 4,5meur niin siitä 20% summa optioina Springvestille.

Toki muilla joukkorahoitus alustoilla kulut 10% luokkaa tai vähän alle eli springvest ottaa enemmän kuin alalla yleensä mutta toisaalta antien onnistumisprosentitkin parempia. Yritysten menestymisprosentit sen sijaan minun mielestä springvestillä huonommat kuin esim invesdorilla mutta tämä ihan vaan omalla mutulla kun en ole kattavasti merkinnyt muistiin näitä. Mutta noin yleensä ajattelen että jos firma joutuu turvautumaan rahoitukseen yli 30% kuluilla niin jonkin sortin paniikkinappula on siinä kohtaa painettu, eli ns break it or make it on meininki. Tai perinteinen kassakriisi tai muuten vain kiire.

2 tykkäystä

Aki sanoi tässä haastattelussa sanatarkkaan näin: “Jos yliyksinkertaistaa asiaa, että antaa kokoluokan, niin se (optioiden määrä) on noin 20% siitä feestä, mikä me otetaan siitä kerätystä rahasta.” Itse ymmärsin tämän niin, että fee on tässä tapauksessa se 0,5 miljoonaa (täyteen merkityssä tilanteessa) ja siitä 20% on tyypillinen optioiden määrä eli 100 k€.

Aika hurjalta kyllä kuulostaa, jos esimerkiksi merkinnät jää tuohon alarajoille. → Uniogen saa miljoona euroa rahoitusta ja joutuu maksamaan siitä miljoona euroa Springvestille.

Uniogenin kohdalla myös mietityttää, että miten tämmöiseen rahoitustarpeeseen on ajauduttu. Korona aikana yhtiö teki merkittävää myyntiä. Miksi osakkeen hinta on yhtiön näkemyksen mukaan yli puolittunut vaikka myynti kymmenkertaistui korona-aikana? Toki sitä myyntiä ei enää ole, mutta mihin ne korona-eurot katosi?

Oli myös lähes järkyttävää nähdä, että Uniogenin omissa materiaaleissa kuvataan Uniogenin oma lippulaivatuote vertailun huonoimmaksi laitteeksi.
image

2 tykkäystä

Finda !!! Suomessakin tällainen veijarisakki saa toimia pienosakkaiden selän takana.

1 tykkäys

Hei foorumi! Olen tuore jäsen sekä ETKO Brewing Oy:n toimitusjohtaja ja hallituksemme jäsenten Lasse Mäkelän (hpj sekä Invesdorin perustaja) sekä Atte Hujasen (jäsen sekä Singa perustaja & toimitusjohtaja) kannustamana haluan jakaa teille keskusteltavaksi osakeantimme: https://etko.beer/sijoita/

Yhtiö omistaa sekä operoi ETKO ja Factory Brewing brandeja. Jälkimmäinen, huhtikuussa vuonna 2023 perustettu, Factory on meidän kruununjalokivemme. Vaikka itse sanommekin, niin Factory Brewing on alan harrastajien ja B2B-asiakkaiden keskuudessa nousevassa hypessä, ja se on Suomen historian ensimmäinen olutalan Untappd-sovelluksessa kansainvälisesti breikannut panimobrandi.

ETKO Brewing Oy tavoittelee kannattavaa kasvua vuodesta 2024 eteenpäin. Tämän mahdollistaa uuden nykyaikaisen ja uuden panimon lisäksi molempien panimobrändien patoutunut kysyntä kotimaassa, tuotteiden hyvä maine, laatu sekä laaja kysyntä ulkomailla. Juuri avatun isomman panimon mahdollistama uudistettu ostamisen prosessi tehostaa ostoja sekä karsii turhia kustannuksia, mikä parantaa katerakennetta merkittävästi vanhaan Herttoniemessä sijainneeseen panimoon verrattuna. Osaava tiimi on avain menestykseen: olemme viimeisen kahden vuoden aikana keränneet panimolle kotimaisen kentän kovinta nuorta kärkeä.

En myy sen enempää tällä erää, mutta vastailen mielelläni kysymyksiin jos kenenkään mielenkiinto herää!

14 tykkäystä

Yes, tässä annissa ollaan mukana ja toivottavasti saadaan hyvä keskustelu käyntiin ETKOn osalta!

2 tykkäystä

Olisin tosi innoissani, jos liiketoiminnan status avattaisi vähän enemmän. Tämä kuullostaa aivan samalta kuin P-Case täällä aikoinaan! Siis, voisiko yritys (hallitus) avata taseen ja tuloslaskelman. Henkilöstökulut tuntuu kummallisilta ja kun kaikki taseen erät jää pimentöön, niin tosi vaikea on lähteä mukaan. Olutmiehenä toki pelkkä kannatus ajaa, mutta kun vastaavia oluita saan 3000€ sijoituksella kuudeksi vuodeksi, niin “show me the beef”. (En myös pidä siitä, että yhtiökokous on chillailua, on avattava koko liiketoiminta, (eikä niin, mitä teki meidän “oma panimo”, että raportoitavaa oli vain tulevaisuus!). Cam-oon, avatkaa kaikki, niin voin harkita! (Tilintarkistuslausunnon mukaan oma pääoma on valunut negatiiviseksi, ei ihan varmaan halua paikata tätä, mutta kasvuun mielin sijoittamaan"!)

6 tykkäystä

Kiitos @Markussen, että avasit keskustelun! Ollaan firmassa ehdottomasti sitä mieltä, että jos meinaa ihmisiltä rahaa pyytää, niin on vähintään varauduttava vastailemaan kysymyksiin

Vastaan sinulle tuolla viestini ihan lopussa, että miksi tuloslaskelma on ollut negatiivinen vuosina 2022-2023, vaikka lähes kaikki muut liiketoiminnan mittarit ovat olleet positiivisia. Aloitan ensiksi esittelyillä ja taustoilla.

Taustoja:
Avaan tässä samalla hieman omia ja firmamme taustoja, jotta on jokaisen olisi helpompaa jatkaa keskusteluita täällä foorumilla. Keskustelu ja mahdollinen sijoittaminen on helpompaa, kun osallistujat ymmärtävät, että mistä me tulemme, mihin olemme menossa ja miksi.

Saattaa olla minulta hieman pitkä avausteksti, pahoittelut jo etukäteen siitä.
Koemme hallituksessa tärkeäksi, että mahdolliset uudet sijoittajat ymmärtävät paremmin liiketoimintaamme, kun avaamme taustoja, historiaa ja syitä miksi uskomme vahvasti meidän uuteen strategiaan, osaamiseen ja sitä kautta menestykseen.

Tulin itse mukaan yrityksen toimintaan vuonna 2021, kun ryhdyin ETKO Brewing Oy:n yrittäjäksi ja pääomistajaksi. Yksi hyvä kaverini ja merkittävä tekijä omalla alallaan kysyi, että miksi sinä olet lähdössä mukaan pieneen vajaan puolen miljoonan euron liiketoimintaan, kun olit jo menestynyt isosti tapahtuma-alalla ja myynyt edellisen harjoituksesi onnistuneesti pörssiyhtiö Sanoma Oyj:lle.
Totesin hänelle, että en minä tähän Herttoniemen toimintaan ole panostamassa, ja sen takia lähde yrittäjäksi. Hän kysyi, että noh miksi sitten?
Taisin muistaakseni todeta, että jokaiselle maailman panimolla pitäisi olla mahdollisuus olla resurssien puolesta halutessaan hyvä, erinomainen tai paras. Kaikilla kun on samanlainen mahdollisuus ostaa mitä tahansa raaka-aineita ja laitteita erinomaisen oluen valmistukseen.

Minua askarrutti paljon se, että miksi me suomalaiset emme voisi menestyä ja olla parhaimpien panimoiden joukoissa, kun muiden maiden panimot menestyvät globaalisti, mutta suomalaiset eivät? Tämän ihmeellisen mysteerin takia lähdin mukaan tähän tarinaan yrittäjäksi.

Vuosi 2020:
ETKO Brewing Oy:n tuloslaskelman mukaan kaikki näytti hyvältä vuonna 2020. Kasvua tuli roimasti ja tulos oli jopa plussalla. Firma oli kuitenkin tilanteessa, missä sillä ei ollut siinä muodossa mitään tulevaisuutta. Panimo oli alkujaan vuonna 2017 perustettu Herttoniemeen toimistorakennuksen kolmanteen kerrokseen. Se oli jo itsessään täysin absurdi tilanne tuotannollisesti. Kenties vielä hullumpaa oli se, että olutta on tehty nämä firman kaikki yli 6 vuotta todella tehottomalla ja käsityövaltaisella Braumeister 500 -laitteistolla, mikä on kehitetty lähinnä harrastustoimintaa varten.
Summa summarum: vaikka kasvu ja vuoden 2020 tuloslaskelma näytti hyvältä, niin sekä tuotantotiloissa että -laitteissa oli jo maksimit/seinät tulleet vastaan.

Vuosi 2021:
Uuden yrittäjän ja uuden hallituksen ensiaskeleet menivät kesällä 2021 siihen, että luotiin näkemystä, että miten firmasta tehdään voittava konsepti ja luodaan kannattavaa kasvua tuleville vuosille.
Otettiin seuraavat asiat fokukseen:

  1. Missä voisimme olla parhaita?
  2. Mitä se meiltä vaatii, mikä strategia?
  3. Miten se ”parhaus voidaan mitata”, mikä on oikea ja relevantti mittari?
  4. Mitä ja mihin pitää investoida?

Missä voisimme olla parhaita?
Ensimmäinen ajatukseni yrittäjyyteni taustalla oli välittömästi se, että meidän pitää haastaa alan toimintamalleja. Pitää uskaltaa ajatella ja toimia eri tavalla, miten alalla on totuttu toimimaan. Eli tärkein haaste oli se, että meidän tuleva voittava konsepti ja sen näkemys pitäisi olla erittäin kirkas ja samalla myös alan normeja haastava. Voisimmeko olla kenties jossain parhaita? Palataan tähän vähän myöhempänä.

Mitä se meiltä vaatii, mikä strategia?
Yleensä kotimaisten panimoiden/koko panimoalan ajattelu on ollut hyvin erilaista, vaikka muihin eurooppalaisiin toimijoihin verrattuna, jotka kokevat markkinoiden aina olevan globaalit.

Suomessa ajattelu on mennyt hyvin usein kahden eri ajattelumallin kautta.
• Skenario A, eli Volyymi edellä strategia tai
• Skenario B, eli erikoistuminen ja fiilis edellä strategia:

Skenario A, eli Volyymi edellä strategia

  1. ensiksi mietitään asiakkaat ja sitten
  2. mietitään mitä heille voitaisiin myydä ja miten lisävolyymia voisi tehdä.

Kenties pahimpana esimerkkinä tästä turmiollisesta ajattelusta toimi edesmenneen Pyynikin strategia.

  1. Asiakkaat nimettiin, ja ne olivat pääosin SOK, Kesko ja Lidl.
  2. Myydään mahdollisimman edullisia (= matalakatteisia) markettituotteita, tehdään volyymia ja toivottavasti jonain päivänä myös katetta. Lisää volyymia sai vain myymällä lisää ja halvemmalla. Laitilan Virvoitusjuomatehdas teki samalla strategialla kaiken tehokkaammin, paremmin, laadukkaammin ja samalla erittäin kannattavasti.

Skenario B, eli erikoistuminen ja fiilis edellä strategia:
Tästä voisi ETKO:n alkuvuodet 2017–2020 toimia hyvänä esimerkkinä. Fiilistellään, ostetaan harrastetason panimolaitteet, perustetaan panimo logistiseen painajaiseen ja mennään tuote ja fiilis edellä. Hyvää strategiassa oli toki se, että kasvua ja mainetta tuli, ja liiketoiminta oli edes jotenkin kannattavaa. Kolikon toinen puoli oli se, että kun kysyntä oikeasti lähti liikkeelle, niin kasvun fyysinen seinä tuli käytännössä heti vastaan.
Samalla todettiin, että ei oltu parhaita oikein missään ja todella heikkoja tehokkaassa ja kannattavassa skaalaamisessa kiitos valittujen panimotilojen ja -laitteiden.

Voisiko sittenkin olla vielä strateginen Skenario C, missä oltaisiin samalla sekä todella korkealuokkainen ja erikoistunut Boutique- että volyymitoimija?

Miten se ”parhaus voidaan mitata”, mikä on oikea ja relevantti mittari?
Perinteinen tapa mitata parhautta on ollut vertailu toisiin kotimaisiin toimijoihin. Kuka voittaa palkinnon mistäkin kategoriasta, kenen oluet ovat missäkin hanahuoneessa Suomessa, kenen oluet ovat päässeet mihinkin jakeluun kaupoissa. Kenellä on paras pöhinä ja kellä on parhaat Untappd -ratingit Suomessa. Sinänsä kaikki ovat hyviä ja relevantteja mittareita. Isompi kysymys kuuluu, että miksi yksikään kotimainen panimo ei ole lyönyt itseään kunnolla läpi maailmalla?

Mitä ja mihin pitää investoida?
Ilman uutta ajattelua ei voi tehdä radikaalia muutosta.
Ilman uutta talenttia ja omistautunutta tiimiä ei voi menestyä.
Ilman uusia laitteita ja toimivaa infrastruktuuria ei voi tehdä kannattavaa kasvua.

Hallituksemme uusi ajattelu perustui siihen, että pitää investoida yllä oleviin.

Vuoden 2021 ensimmäiset päätökset ja hankinnat:
Ensimmäinen päätös kesällä 2021 piti tehdä käytännössä heti, koska panimon seinät natisivat jo liitoksistaan. Päätettiin hankkia uusi ja nykyaikainen panimolaitteisto ja hankkia uudet panimotilat. Muutto Vallilan Konepajalle piti tapahtua loppukesästä 2022.

Summa summarum 2021: Päätös vaihtaa maisemaa, hankittiin uudet panimolaitteet, ja muutto Vallilaan oli tulossa Q3/2022 aikana.

Vuosi 2022:
Hallituksen ajattelun ja lopullisen strategian tärkein lopputulos oli se, että koitimme muuttaa hyvin monet joko tai valinnat sekä että muotoon.
• Pitääkö valita joko erikoistumisen tie tai pelkkä volyymin tie?
• Voiko ulkomailla menestyä, jos pitää ensin panostaa kotimaan markkinoihin.
• Panimon brändi on perinteisesti ollut kuluttajien mielikuvissa joko erikoisbrändi tai volyymibrändi. Voiko sitä ajattelua muuttaa?
• Rima asetettiin ajattelussa niin korkealle, että haluttiin olla tulevaisuudessa sekä Boutique että volyymiltaan kasvava yritys. Olisiko se edes mahdollista?

Otettiin jälleen seuraavat asiat fokukseen:

  1. Missä voimme olla parhaita?
  2. Mitä se meiltä vaatii, mikä strategia?
  3. Miten se ”parhaus voidaan mitata”, mikä on oikea ja relevantti mittari?
  4. Mitä ja mihin pitää investoida?
  5. Voiko uudella strategialla kasvaa ja tehdä se kannattavasti Suomessa?
  6. Voiko uudella strategialla kasvaa ja tehdä se kannattavasti Ulkomailla?

Vuosi alkoi hyvissä merkeissä. Panostettiin uusiin oluisiin ja odotukset olivat kovat vuodelle 2022, mutta emme olleet vielä saaneet vastauksia kaikkiin yllä oleviin kuuteen pointtiin.

Päätimme, että meidän pitää panimon ja laitteiden lisäksi investoida ehdottomasti talenttiin ja tiimiin. Vaikka olimme monessa asiassa hyviä, niin emme olleet oikein missään asiassa lähellä parhaita.

Kesällä 2022 minulla alkoi sparraussessiot Jirka Ordenin kanssa, joka oli entisen hypessä olleen Pien Brewingin panimomestari. Tajusimme Jirkan kanssa hyvin nopeasti, että ajatuksemme ja kemiamme kohtasivat erittäin hyvin. Monet yhden tunnin palaverit muuttuivat puolen päivän mittaisiksi. Ajattelimme samalla tavalla monesta asiasta. Hyvin nopeasti pääsimme tilanteeseen, missä täysin valkoiselle kanvakselle maalattiin tulevia visioita. Jirka oli samaa mieltä siitä, että meidän pitäisi ajatella ja yrittää tehdä jotain sellaista mitä Suomessa ei olla vielä toistaiseksi tehty.

Eli unelmissa oli sellainen uniikki brändi ja niin intensiiviset ja laadukkaat oluet, mitkä olisivat verrattavissa minkä tahansa lajinsa huipun kanssa.
Unelmana oli vaatimattomasti olla yksi Euroopan parhaista IPA ja Stout -panimoista.
Mittarina menestykselle haluttiin käyttää vaativien olutharrasteljoiden lisäksi Untappd -sovellusta. Se kun on koko alan oikeastaan ainoa mittari/sovellus millä kuluttajat, ravintolat ja B2B-asiakkaat (maahantuojat, verkkokaupat, jakelijat) vertailevat sekä oluita että panimoita globaalisti.

Kesällä 2022 piirrettiin Factory Brewingin ensimmäiset ääriviivat ja värit The Folks Hotelilla Helsingissä.

Tämän prosessin aikana myös firman visio ja strategia loksahti kuin itsestään paikalleen.
Nyt ei tarvinnut olla joko tai valintojen kansa painimassa. Saatiin siirrettyä ajatukset ja valinnat sekä että muotoon.
• Factoryn visiona oli olla Euroopan top-panimo, eli se meidän yrityksemme todella erikoistunut Boutique-panimo, jonka markkinat olisivat isossa kuvassa pääosin globaalit ja ulkomailla. Erittäin laadukkaat IPAt ja Imperial Stoutit kun ovat kansainvälistä valuuttaa.
• ETKO taas keskittyisi enemmän kotimaan markkinoille, missä se voisi olla samanlainen laadukas ja kasvava all around panimo kuten Olarin Panimo, Tuju tai Mallassepät.

Mittaaminen olisi jatkossa myös helppoa. Tiedettiin jo entuudestaan se fakta, että Factoryn pitäisi pystyä menestyä myös Untappedissa, koska se sovellus antaa lopulta suuntaviivat panimon kaupalliseen menestykseen maailmalla.
Yli 4,0 keskiarvosana Untappd-sovelluksessa avaa käytännössä ovet ympäri maailman. Tämä maaginen yli neljän arvosana on monien maahantuojien valintakriteeri, kun he ottavat uusia edustuksia salkkuunsa.

Factory Brewing näki päivän valon huhtikuussa 2023, ja lähes kaikki unelmat ja visiot ovat jo täyttyneet alle vuodessa.

Voittava strategia:
Tehtiin siis jotain sellaista mitä Suomessa ei ollut vielä tehty pienpanimoiden toimesta.
Eli meillä on nyt kaksi omaa ja itsenäistä panimoa/brändiä – ETKO ja Factory Brewing – fyysisesti yhden panimon sisällä. Molemmilla panimoilla on omat vahvuudet, omat markkinat, omat asiakkaat, omat talentit, mutta ne jakavat saman fyysisen panimon tilat, laitteet ja tuotannon prosessit.
Vuonna 2024 alkaen meillä on kahden panimobrändin volyymi, kotimaiset ja globaalit markkinat, mutta yhden panimon infra, tiimi, hallinto, myynti ja ostaminen. Skaalaamisen edut ovat mahtavat ja samalla tehostetaan liiketoimintaa aivan merkittävästi.

Factory on jo nyt yksi Euroopan johtavista IPA-panimoista ja Stouttien kehitys on ollut erittäin lupaavaa.

Miksi tuli takapakkia, ja miksi tuloslaskelmat ovat pakkasella 2022–2023?
Vaikka uudessa strategiassa ja yrityksen tilauskannassa kaikki ovat paremmin kuin koskaan, niin meillä tuli meistä riippumattomista syistä lähes 20 kuukauden viivästys ja takaisku.

Tämä siis tarkoittaa sitä, että…
Yhtiön kehityksen voi jakaa seuraaviin vaiheisiin.
Yhtiön taloushistoriassa on nyt 3 merkittävää vaihetta:

  1. Kasvun vaihe 2017–2021 ja seinät vastaan
  2. Taloudellisesti haastava välivaihe 1 ja välivaihe 2 vuosina 2022–2023
  3. Uusi kasvuvaihe ja -strategia 2024 .

Välivaihe 1:
Tarkoitus oli siis avata uusi panimo loppukesästä 2022 Vallilan Konepajalla Museoviraston suojelemaan Trainfactoryn rakennukseen.
ETKO Brewing Oy suunnitteli kaiken rakennuslupaa ja tyyliin viimeistä valokatkaisijaa varten valmiiksi Museoviraston edellyttämällä tavalla. Tähän projektiin oli palkattu useaksi kuukaudeksi – museoviraston vaatimalla tavalla – arkkitehtitoimisto, LVIS-toimisto, tilasuunnittelija ja erilaisia projektikonsultteja sekä muun muassa ulkopuolinen projektinjohtaja.
Tämän lisäksi oli jo etukäteen keväällä 2022 lähdetty rekrytoimaan omaa henkilökuntaa tulevaa tuotantotoimintaa ja panimoravintolatoimintaa varten. Elokuussa 2022, eli siis muutama viikkoa ennen kuin piti aloittaa panimon fyysinen rakennus syyskuussa 2022, niin meille ilmoitettiin, että Trainfactoryn huterat lattiat eivät kestäneet panimomme painoa.

Välivaihe 2:
Koko suunnitelma meni uusiksi, kun jouduimme vetäytymään Trainfactoryn hankkeesta. Tämän lisäksi kaikki hyvin tehty rekrytointi-, viestintä- ja markkinointipanostus valuivat hukkaan. Ei muuta kuin koko panimolaitteisto merikonteissa takaisin sataterminaalin varastolle odottamaan uutta osoitetta.
Tämä välivaihe 2022–2023 oli erittäin kallis – mutta onneksi kertaluontoinen – harjoitus: saimme näiden kertaluontoisten kulujen lisäksi muut kahden panimon juoksevat kulut maksettavaksi.
Menetimme myös kaiken tulevan kasvun ja liikevaihdon seuraaviksi lähes 20 kuukaudeksi.

Summa summarum 2022–2023 kulut:
Kahden panimon kulut, yhden rajoitetun kapasiteetin panimon liikevaihto ja menetettyä liikevaihtoa lähes 50 % todellisesta kysynnästä/tilauskannasta vuonna 2023. Eli ETKOn ja Factoryn yhteinen kysyntä ilman mitään myyntiponnisteluita.

Eli kaikki uuden panimon investointikulut tulivat heti maksettavaksi ja muut päällekkäiset kulut juoksivat lähes 2 vuotta.
Perusliiketoimintaan kuulumattomia projekti- ja kertaluontoisia kuluja ovat olleet muun muassa Trainfactoryyn liittyvät turhat suunnittelu-, viestintä-, rekrytointi-, lupa-, henkilöstö-, logistiikka-, tullaus-, varastointi- ja rahoituskulut.

Summa summarum 2022–2023 myynti ja liikevaihto:
Ollaan myyty viimeiset reilu puolitoista vuotta ei oota tuotantokapasiteetin ollessa edelleen Herttoniemessä vuoden 2021 tasolla, eli 72.000 litrassa/vuosi. Myyntiä oli/olisi ollut vuonna 2023 jo noin 138.000 litraa, mutta noin 72.000 litraa muuttui liikevaihdoksi, koska ei ollut olutta mitä toimittaa asiakkaille.

Tämän absurdin tilanteen voi tarvittaessa todentaa lähes kuka tahansa meidän asiakkaamme, kauppa, ravintola ja/tai toimija Suomessa, koska lähes kaikkien asiakkaiden kanssa on ollut suuria toimitusvaikeuksia. Ja Factoryä emme ole vielä saanet vietyä ulkomaille täyttämään suurta kysyntää, vaikka eri maahantuojia on ollut meidän perässämme jo lähes kymmenkunta.

Vuosi 2024:
Vuosi 2024 on vihdoin kasvun vaihe, eli ei enää pullonkauloja: Klondyken uusi panimotila Keravalla mahdollistaa nyt viimein kaiken sen, mitä tarvitsemme yhtiön uuden strategian ja kasvun toteuttamiseen. Strategiana on ajaa kaksilla rattailla. ETKOn brändin ja vahvan kasvun vahvistamien kotimaan markkinoilla. Factory Brewing vetoaa erittäin korkealuokkaisena kansainväliset mitat täyttävänä ”Untappd-brändinä” vahvasti myös kansainvälisiin markkinoihin. Iso kiitos Factoryn vetovoimasta kuuluu sille, että tuotteet ja panimo menestyy poikkeuksellisen hyvin olutalan sovelluksessa nimeltä Untappd (Untappd 4,03).
Koska Some ja alustatalous on tullut pysyvästi olut-alalle, niin yrityksemme uusi strategia on siihen täydellisesti sopiva. ETKOn palkitulla brändillä tehdään kotimaassa laajalla skaalalla sekä erikoisoluita että kannattavasti kasvavaa volyymia. Factory on jo todella kovassa nosteessa, ja sen kysyntä on jo nyt painottunut Eurooppaan ja Aasiaan.

Vastaan erittäin mielelläni kaikkiin lisäkysymyksiin.

Jan

18 tykkäystä

Kiitos @Jan hyvästä taustoituksesta. Pari kysymystä minun suunnalta:

  1. Omistajaedut pois lukien, mikä tässä on pitkän tähtäimen arvoajuri sijoittajalle? Vuolas osinkovirta (euroina, ei oluena), myynti isommalle panimolle, listautuminen vai mikä?

  2. Rahojen käyttökohteeksi nimetään myös panimoravintola Keravalle. Miten tämä tukee kumpaakaan tavoitetta? Äkkiseltään ajateltuna ei se varmaan voluumia kasvata paljoakaan ja kansainvälistymiseenkään en näe suoraa linkkiä? Olisiko nämä rahat tuottavammin käytettävissä muualle kun ravintola-ala ei tunnetusti suurikatteinen ole.

  3. Pitch Deckissä 2023 luvut on vielä estimaatteja. Nyt kun ollaan jo melkeen Q1:n lopussa, niin tuo häiritsee. Onko nuo luvut kuinka tarkkoja vai vieläkö ne voivat merkittävästi muuttua?

  4. Pitch Deckissä myös kehutaan uuden panimon olevan jo pystyssä. Mutta pikaisella lukemisella jäi epäselväksi koska se tuotanto käy täydellä voluumilla? Voi olla, että vain missasin sen kohdan.

(edit: lisätty kohdat 3 &4)

7 tykkäystä

Kiitos hyvästä taustoituksesta. Tekstissä jäi avaamatta lauseesi, että “Factory on jo yksi johtavista IPA-panimoista”. Tarkoittaako tämä myyntimäärissä vai mihin väite perustuu?

2 tykkäystä

Kiitos Musti hyvistä kysymyksistä!

Pitkän tähtäimen arvoajuri sijoittajille on todella tärkeä ja hyvä kysymys.
Sijoitukselle pyritään saamaan tuottoa sekä lyhyellä että pidemmällä aikavälillä.
Seuraavat pari-kolme vuotta pääfokus kaikessa tekemisessä on uuden strategian mukainen kannattava ja voimakas liikevaihdon kasvu sekä kotimaassa että ulkomailla, ja sitä kautta perustelut arvon kasvulle ja osinkotuotolle.
Kun onnistumme tässä lyhyen ajan kasvu-urakassa, niin vasta sitten on realistiset perustelut olemassa mahdolliselle osa-exitille (strateginen sijoittaja) exitille tai listautumiselle.

Hallitus pitää kaikkia vaihtoehtoja mahdollisina. Samalla hallitus kuitenkin tiedostaa, että pitkän ajan tavoitteiden toteutumisen mahdollisuuksia parantaa meidän onnistumisemme Euroopassa ja etenkin Aasiassa. Tällä hetkellä Aasiassa meidän katseemme on Singaporen lisäksi tiukasti Japanissa ja Etelä-Koreassa. Uskomme, että Factoryn kaltainen laadukas ja korkeasti rankattu Untappd-brändi pohjoismaisella taustalla toimii hyvin yllä mainituissa markkinoissa.
Aasiassa koko Premium-segmentin olutmarkkina kasvaa ja elää vahvasti myös yrityskauppojen suhteen. Joukkorahoitus luo pohjan myös mahdolliselle listautumiselle.

Toinen erittäin hyvä kysymyksesi koskee meidän omaa panimoravintolaamme/Taproomia.
Äkkiseltään ajateltuna asia on juuri kuten sen kirjoitit. Se ei tuo suoraa linkkiä kansainvälistymiseen, siinä olet oikeassa.
Toisaalta oma jakelutie panimon yhteydessä – Taproom ja ulosmyynti – parantaa huomattavasti operaation kannattavuutta, mikä taas on edellisen kysymyksen tärkeä komponentti ja sitä kautta toimii arvoajurina sijoittajalle.

Arkitodellisuus oman jakelutien suhteen on todella mielenkiintoinen, koska oma Taproom ja ulosmyynti kuluttajille on yleensä trendaavien pienpanimoiden ylivoimaisesti ”suurin ja kannattavin asiakas”. Katteet ovat erinomaisia, kun myydään suoraan kuluttajille – ilman välikäsiä – kuluttajahinnoilla.

Oma Taproom ja ulosmyynti panimon yhteydessä tuo ylivoimaisesti parhaimmat asiakaskohtaiset euromääräiset ja suhteelliset katteet. Tämän lisäksi pieni purtava lisää sekä oluen myynnin määrää että koko operation liikevaihtoa todistetusti. Coolhead ja Tujun uusi Taproom ovat tästä todella hyviä esimerkkejä. Teemme Klondykeen vain pakolliset/tarpeelliset investoinnit uusiin tiloihin. Iso osa infrasta tulee annettuna jo Herttoniemen panimon infran/uuden panimoinfran puolesta.

Yrityksen Taproom ja ulosmyynti Herttoniemessä on ollut todella kannattavaa, ja uskomme sen olevan myös sitä Klondyke-talolla.

Kysymys 3
Ovatko vuoden 2024 estimaatit tarkkoja ja voivatko ne merkittävästi muuttua?
Meillä estimaatit ovat perustuneet siihen, että tämä vuosi olisi ripeän kasvun vuosi. Uskomme edelleen, että kasvu on myös estimaatin mukaisesti kannattavaa.

Kysymys 4
Panimolaitteet ovat olleet pystyssä jo pidemmän ajan. Huhtikuun aikana tuotanto saadaan skaalattua käymään tuotantotarpeiden määrittämällä täydellä volyymillä.

Kiitoksia Musti hyvistä kysymyksistä!

5 tykkäystä