Livechat (LVC) - SAAS palvelu onlineviestintään ja -kauppaan

Avataanpa ketju puolalaiselle SAAS-yritykselle Livechat (Tickeri LVC), joka löytyy Varsovan pörssistä - https://www.livechat.com (Itse omistan yrityksen osakkeita, noin 5% osuus salkustani).

Livechatin tuotteita ovat erilaiset myynnin, markkinoinnin ja operaatioiden tehostaminen verkkopalveluissa tarjoamalla asiakkaille erilaisia livechat- tai bottipalveluita.

Vaikka yritys on Puolasta, on Yhdysvallat yritykselle selvästi suurin markkina. Asiakkaita ovat maailman suurimpiin kuuluvia yrityksiä PayPal, McDonalds, Adobe jne. Asiakkaita on Yhdysvaltojen lisäksi yli 150 maassa, kaiken kaikkiaan yli 30,000. Ja määrä on ollut jatkuvassa kasvussa.

Yritys on ERITTÄIN kannattava, nettovoitto% on yli 50! Tuotteet ovat hyvin skaalaavia, minkä lisäksi asiakashankinta on hyvin edullista, yrityksen oman arvion mukaan kustannus melkein olematon. Yritys on kasvanut erittäin voimakkaasti viimeisten vuosien aikana. Näköpiirissä ei ole kasvun hidastuminen, viimeisimmällä neljänneksellä kasvua edellisestä vuodesta 45%. Uudet tuotteet tukevat myöskin kasvua. Tämä on tehty orgaanisesti, yrityskauppoja ei ole harrastettu. Kasvavalle SAAS yritykselle ehkä vähän poikkeavaa on osingonjako mikä on hyvällä tasolla.

Erittäin suurena bonuksena Livechat on mielestäni maltillisesti hinnoiteltu, P/E luku noin 30 (Yahoo Financen mukaan). Kun ottaa huomioon 50% nettovoittoprosentin ja kasvutahdin niin pidän arvostusta erittäin hyvänä. Lieneekö syynä sille, että puolalaisena yrityksenä tunnettavuus ei ole kovinkaan suurta.

Omistus ja sisäpiiri - skin in the game hienolla tavalla, toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja omistavat yrityksestä n 25%, kumpikin on ollut tehtävissään jo yli 10 vuotta mikä kertoo jatkuvuudesta. Yritystä seuraa ainakin noin 10 analyytikkoa, kaikki Puolasta.

Oman arvion mukaan yrityksellä on noin 11% markkinaosuus chat-palveluiden joukossa, ollen täten yksi suurimmista alan yrityksistä. Yrityksen oman arvion mukaan tärkeimmät kilpailijat ovat Zendesk ja Intercom. Livechat keskittyy yrityksiin jotka haluavat parhaan mahdollisen palvelun ja toiminnallisuudet halvimman hinnan sijaan.

Yleistä yrityksestä - englanninkieliset otteet yrityksen omasta esityksestä: https://investor.livechatinc.com/uploads/lvc-2020-h1-management-report-.pdf

Our clients are companies of all sizes representing all industries. One of our significant competitive advantages is a very effective, automated sales process for small and medium- sized companies. We intend to maintain this advantage while focusing on medium-sized companies. Maintaining a strong position in the small business segment will help us generate new leads.

The Company has a proven business model with a marginal, close to zero customer acquisition cost . The relatively low level of recurring expenses and the marginal ultimate variable cost of new clients coupled with the absence of the need for additional CAPEX, gives LiveChat Software a high degree of scalability of its business while retaining strong profit margins.

Tuotteet - neljä eri tuotetta joista LiveChat on selvästi suurin:

LiveChat

LiveChat product is a tool for quick contact between clients and the Company using a chat application embedded on the company’s website. The solution is used mainly for customer service and online sales.

ChatBot

ChatBot is a product which allows the creation of conversational chatbots to handle various business scenarios. Their main goal is to automate corporate communications and to improve the effectiveness of customer service teams by addressing repeatable customer inquiries. The solution, introduced to the market, fits into the Company’s strategy to develop the offering of products for text-based customer communications.

KnowledgeBase.ai

The Company released this application in October 2017, initially as an open beta version and then, in March 2018 as a fully-fledged, paid product. KnowledgeBase platform allows companies to create their own knowledge bases, which can be accessed by both their employees and clients.

Helpdesk

HelpDesk is a solution that is supposed to support business communication with the client through various channels. In particular, HelpDesk helps to manage the so-called “Tickets”, i.e. matters reported by clients via various text communication channels (e.g. mail, live chat).

Kasvusuunnitelmia:

Loppuun linkki investor presikseen. Sieltä lukemaan lisää ja tekemään omat johtopäätökset :slight_smile:

18 tykkäystä

Ihan mielenkiintoinen firma. Sen verran kuitenkin voi kannattavuudesta sanoa, että mukana on joitain verohelpotuksia. Yhtiö ei juuri ole veroja maksanut tuohon 50 pinnan nettovoittoprosenttiin. Hyvä kannattavuus silti

3 tykkäystä

Hyvä havainto! En yhtään tunne Puolan yritysverotusta. Mahtaako jotenkin liittyä yhtiörakenteeseen jossa USAn tytäryhtiö tekee suurimman osaa tuloksesta?

2 tykkäystä

Consolidated net profit in the first half of the financial year,
taking into account the impact of the IP Box tax relief, was
PLN 46.4 million.
The value of tax savings due to the use of the tax relief
amounted to PLN 6.2 million.

Tuollaista oli presentaatiossa kirjoitettu. Softien lisensointikäytäntöjen myötä verotus on usein vähintään sekavaa, mutta osakkeenomistajien kannalta yleensä suotuisampi verrattuna perinteisiin vanhan liiton bisneksiin

4 tykkäystä

Otin jo position, pitää lueskella. Miten tuo kannattavuus skaalautuu liikevaihdon kasvun mukana? Kiitos hyvästä avauksesta!

1 tykkäys

Ei vissiin nordnetista saa ostettua? En oo varma haluaisinko edes ostaa mutta taitaa tutustuminenkin jäädä tähän jos ei pysty edes ostamaan :smile:

1 tykkäys

Mandaattumilta varmaan saisi ostaa?

OTC ei taida olla enää aktiivinen. Tradingview ei näytä sille mitään dataa.

1 tykkäys

Nordnetistä en löytänyt myöskään niin ostin itse Dansken tililleni josta löytyi.

Tulossa piakkoin muutama sijoittajatapahtuma jossa Livechat mukana. Täytyy koettaa selvittää pidetäänkö englanniksi.

1 tykkäys

Kannattavuus on jo erittäin korkella tasolla, taitaa Evolution Gaminginkin jäädä taakse :grin: Mutta hinnoittelun muutos on ilmeisesti sitä edelleen parantanut. Skaalauksen suhteen olen ymmärtänyt että asiakashankinta on hyvin edullista ja churn hyvin pientä. Lisäksi laajempi tuoteportfolio mahdollistaa entistä suurempaa laskutusta per asiakas.

3 tykkäystä

On kyllä herkullisesti hinnoiteltu vaikka olisi tax relieffiä mukana. Marketscreenerin luvuilla EV/EBIT 2021e 24,7x. Pitkän aikavälin kasvu taitaa olla 20% luokkaa tai siinä ainakin oltu viime vuodet.

Joitain saas-verrokkeja Inderesin viimeisimpien raporttien luvuilla

  • Admicom tuloskasvuennuste n. 20% ja 2021e EV/EBIT 46,1
  • Talenom tuloskasvuennuste n. 17% 2021e EV/EBIT 37,4
  • Redeyellä Carasent base skenaario oli jossain kohtaa liikevaihdon kasvu 21% ja 2021e EV/EBIT 60. Ei oo enää pääsyä tuohon valitettavasti niin en voi tarkastaa.

Sitten tulee Livechat joka kasvaa myös sen 20% pa. liikevaihtoa ja tulosta, mutta ensi vuoden EV/EBIT noin reilu puolet siitä mitä näillä verrokeilla. Vaikka tuloksesta jouduttaisiin maksamaan tulevaisuudessa 20% veroja ja EV/EBIT hinnoittelisi sitä jo sisään niin tuo on silti edelleen halpa.

Pitää lyödä Mandaattumille paperit sisään tämän pohjalta vaikka varsinainen yritystutkimus vielä täysin tekemättä. [Mandatum] Ollut työn alla vuoden päivät :smiley:

E: löysin market screeneristä EBIT 2021-e niin vauhdoin ebitdan siihen

5 tykkäystä

Lueskelin ketjun läpi, katsoin H1-presentaation, tein pientä googlailua ja excel-harjoituksia. Lopputuloksena pakko sanoa, että Livechat on hyvin mielenkiintoinen keissi ja muihin saas-firmoihin verrattuna kohtuuhintainen. Varmasti johtuu osittain markkinapaikasta. Nasdaqissa hinta olisi epäilemättä kaksinkertainen.

Ostin ekan satsin Livechattiä salkkuun. Helmikuussa tulee seuraava kvartaaliraportti ja sen jälkeen lisäillään tarvittaessa. Kiitos @LakeBoodom ketjun avauksesta :+1:

6 tykkäystä

Kysyin IR tiimiltä noista tammikuun eventeistä, tässä vastaus. Mutta jos täällä on porukalla kysymyksiä mielessä niin voitaisiin koota ne kasaan ja laittaa IR tiimille, vastasivat nopeasti kysymykseeni joten uskoisin että ovat avuliaita.

Thank you for your email. The upcoming conferences in January are organised as 1:1 meetings with investors, hence they will not be broadcast. However, should you need any information we are happy to have a chat or take a call with you.

Łucja Kaseja / Investor Relations
LiveChat Software S.A.

1 tykkäys

Tällainen löytyi eli julkaisivat 16.1. ensitietoja edellisen kvartaalin tilanteesta. Sekä tulos että asiakasmäärät kasvaneet edelleen:

In the third quarter of the financial year 2020/21, LiveChat Software recorded an increase in the ARPU and the number of customers of its main products. As a result, the Group’s consolidated revenues increased by nearly 45% year-on-year, according to preliminary estimates.

The Company estimates that in the period October - December 2020 it had revenues of USD 12.177.447 compared to USD 11.393.795 in the previous three months and USD 8.405.731 in the previous year.

The recorded increase is the result of both a larger number of customers and an increase in ARPU (average revenue per customer). At the end of December 2020, the number of paying LiveChat customers was 32,076 and ChatBot had 1,719 customers. The increase in ARPU of the LiveChat product amounted to approx. 21% per annum, the increase in ARPU of ChatBot was 70% per annum.

2 tykkäystä

Kyllä, kasvuvauhti vaikuttaisi kiihtyvän entisestään. ARPUhan on myös kasvanut johtuen uudistetusta hinnoittelusta, taisi tulla uusi hinnoittelumalli voimaan vasta 2H 2020 eli alkaa nyt näkymään. Lisäksi tosiaan Chatbot kasvaa erittäin nopeasti, toki vielä paljon pienempää liikevaihtoa sieltä kuin Livechatista mutta suunta on oikea, nythän sen osuus on 5% luokkaa asiakkaissa mitattuna.

Itselläni on ainakin sellainen kysymys IR tiimille että miten Chatbotin myyntiä tehdään. Kuinka paljon siitä on cross-sellingia Livechat asiakkaille versus ihan uusia asiakkaita. Uskoisin että suurin osa saadaan tarjoamalla nykyisille asiakkaille.

1 tykkäys

Kiinnostavan näköinen firma. Otin seurantaan ostamalla pienen seurantaposition.

Puolassa on paljon Service Centereitä, jotka hoitavat kansainvälisten yritysten asiakaspalvelua, rutiiniraportointia etc. (myös omalle työnantajalleni). Tätä taustaa vasten tällaisen yrityksen syntyminen ja kasvaminen juuri Puolassa on luontevaa. Kun volyymia ja asiakkaita on paljon, pitäisi myös olla hyvät eväät kehittää palveluiden automatisointia.

2 tykkäystä

Katoin kanssa, että chat bot kasvaa todella vauhdikkaasti, olisikohan se helppo myydä myös olemassa oleville asiakkaille lisänä. Jos arpu on kasvanut

1 tykkäys

Itse lähinnä mietin, miten Livechat pärjää toimijoille, jotka hallitsevat kaikki kontaktikanavat ja asiakasyhteydenotot? Kasvulukemista päätellen on varmasti pätevä chat-työkalu mutta kun rinnalle laitetaan esim. puhelut, muut kirjallisen viestinnän kanavat, SoMe jne. löytynee markkinoilta kokonaisvaltaisempia ratkaisuja. Toki niiden hintalappukin on eri luokkaa

Harmi, kun lappua ei voi ostaa Nordnetistä. Vähentää omaa intoani tutustua yritykseen.

En näe syytä miksei Nordnet tätä voisi lisätä valikoimaansa jos vaan laittaa pyyntöä aspaan?

Tuohon toiseen kommenttiin liittyen, niin yritys tarjoaa itse asiassa aika huomattavan laajan tuoteportfolion, näissä ketjuissa tulee vaan aika lailla tiivistettyä. Esimerkiksi erilaisia integraatiota muihin palveluihin on satoja, sisältää isot some-kanavat Facebookista lähtien, työkaluja kuten Slack jne. Aika hyvin saa näistä käsitystä täältä:

2 tykkäystä

Eipä taida Nordnet yksittäisiä lappuja lisätä.

Onko tätä saatavilla muilta kotimaisilta kuin Danske ja Mandatum?