Lohilo Foods - Globaalia kasvua superfoodeilla ja energiajuomilla

Nyt näyttää pahasti siltä että olemme valumassa puhumaan kilpailukyvystä, brändistä, tuotteiden maistuvuudesta, terveysvaikutuksista yms. epärelevanteista makuasioista. Jos siihen suohon vajoamme niin sieltä emme ylös pääse ja koko homma menee juupas-eipäs -väittelyksi :smiley:

Vilkaistaas hieman niitä lukuja:

@Badwithmoney hieman avasinkin että Q4 kasvu oli vielä varsin muhkeaa ja että nykyiset EV/S kertoimet ovat varsin houkuttelevat.

Tämän vuoden kasvu on selittynyt enimmäkseen yhtiön tekemillä jakelusopimuksilla toisten yhtiöiden brändituotteiden kanssa:

Kuluttajamyynnin perusteet: Tee rahaa riippumatta minkä tuotteen asiakas sieltä hyllystä valitsee :cowboy_hat_face: Uusimpana joukkoon on liittynyt Halo Top:

Bruttokatteet ovat tietysti omien tuotteiden osalta selvästi korkeampia, mutta kyllä noista muista tuotteista saadaan ihan siedettävää katetta. Katteet ovat nyt vähän paineen alla, kun uusia tuotteita on lisätty jatkuvalla syötöllä:

Liikevaihdosta suurin osa tulee tulee selvästi vielä Ruotsista, mutta ulkomaiden myynti kasvaa myös hyvää tahtia:

Lohilo on 2020 aikana avannut useita uusia maita ja markkinoita, sekä panostanut verkkokauppaan ja yhtiön tuotteita saa jopa bensa-asemilta:

LohiloExport2


LohiloGrowth2

Lohilo on myös viime vuonna värvännyt todella kovia tekijöitä mm. Red Bullilta:


Tyrone Anderssonista tulee muuten nyt yhtiön uusi CEO, kun Lohilo alkoi kasvaa vähän liian suureksi yhtiön perustajalle ja tarvittiin johtaja, jolla on kokemusta isomman skaalan toiminnasta.

Lohilon kassatilanne näytti hieman synkältä tuossa Q3 lopussa. Siellä oltiin jo 9 MSEK miinuksella ja overdraftit käytössä :grin:

IPOsta tuli kuitenkin vajaa 30 MSEK lisää kassaan, joten akuuttia kassakriisiä ei ole.

Mielestäni tämä on aika helppo ja tyypillinen kovaa vauhtia kasvava kuluttajayhtiö. Mikäli korkeaa kasvua saadaan ylläpidettyä ilman että katteista joudutaan liikaa tinkimään, niin tässä pääsee mukaan seuraavaan isoon ruotsalaiseen kuluttajabrändiin ja vielä erityisen halvalla. Pitää vain muistaa seurata kolmea kovaa koota joka kvartaali (kasvu, kate, kassa), niin hyvä tulee. Liikaa ei tietenkään pidä yhtiöön rakastua, vaan jos kasvu pettää niin tästä olisi mielestäni syytä irtautua varsin ripeästi.

66 tykkäystä

Saan tästä keissistä hieman samanlaiset fiilikset kuin Tattooed Chefistä. TTCF on kasvanut rajusti tekemällä isoille kauppaketjuille brändättyjä tuotteita ja rinnalla kehittänyt koko ajan omaa brändiä.

Celcius olisi varmaan lähimpänä tämän alan verrokkia? :thinking: Itselläni ei ole kiire tämän kanssa, etenkin kun fundapuoli näyttää hyvältä. Lukujen valossa myös katson tätä :100:

Mitä muita listattuja potentiaalisia verrokkeja alalta löytyy, jos Lohilon kertoimet osuisivat jonnekin alan keskiarvon tienoille?

4 tykkäystä

Pitihän se mennä testaamaan Lohilon musta elder flower lemon energiajuoma ja chocolate brownie jäätelö.

Energiajuoma mielestäni samaa tasoa NOCCON tuotteiden kanssa. NOCCOja testannut n. 3kpl ja ainut mikä oli omaan makuun Miami strawbery. Tuo musta juoma mielestäni samaa tasoa ja ostaisin luultavasti joskus uudestaankin 3.5/5. Melko makea juoma, joten ei välttämättä jokaisen makuun.

Chocolate brownie jäätelö 5/5. Maistuu suklaalle ja aivan kuin tavallinen jäätelö. Mielestäni hinta ja koko myös ok. Jos harvoin syön jäätelöä, valitsisin mielellään terveellisemmän tuotteen, jos maku ei kärsi pahasti, vaikka hinta on hieman tavallista jäätelöä enemmän.

16 tykkäystä

Jep nähdäkseni tässä tehdään oikeita asioita, joilla varmistetaan kasvua ja kassavirtaa oman brändin ohella jakelusopimuksilla. Itseltäni oli alunperin mennyt ohi nämä uudet rekryt mm. Redbullilta. Nyt on mukana vielä pienessä kasvuyrityksessä maailmanluokan osaamista. Valaa uskoa ja nostaa silmissäni onnistumisen mahdollisuuksia.

Google trendsistä löytyy ihan mielenkiintoista dataa, kun hakee Lohilon juomista löytyvillä termeillä. Esimerkiksi Collagen -termiä haetaan eniten Aasian maista. @Pohjolan_Eka oli löytänyt, että vientiä on alettu tehdä Singaporeen ja Malesiaan :slight_smile: Trendi ollut nouseva jo vuoden ajan (noin 75, mutta noussut vuoden alusta 100:een).

Itsehän lähdin tähän mukaan ennen kuin testasin edes tuotteita :smile: Energiajuomia en itse juuri juo, joten jätin ne kaupan hyllylle, mutta Chocolate Brownie jäätelölle iso peukku :+1: Täytyy kokeilla nämä yksi kerrallaan.

7 tykkäystä

Lohilolla on tosiaan paljon tilaa laajentua myös Aasiassa ja sinne on myös selvästi alettu panostamaan. Kiinaan palkattiin syksyllä oma Export Lead, joten kohta kai saa toivoa että miljardi Kiinalaista juo Lohilon juomia ja syö yhtiön jäätelöä :smiley: (löytyi Linkedinistä)

LohiloExportChina

Aasiassa kasvua kyllä tarvitaan, koska vuosikasvu pitää nyt saada vakiintumaan tuonne 30-40% tasolle, mieluiten jopa sen yli. 2020 oli kassa tyhjänä listautumisannin viivästymisen vuoksi, joten oli huippukova suoritus että yhtiö pääsi n. 75% vuosikasvuun, mutta vastaavanlaista temppua tuskin kannattaa odottaa tältä vuodelta.

Hauskana detaljina yhtiö lähtee valloittamaan maailmaa 40 M€ market capilla. Eräällä toisella pörssissä olevalla maukkaita tuotteita valmistavalla suomalaisella ruoka-alan kasvuyrityksellä on market cap 60 M€ ja tuotteita toimitetaan pelkästään kotimaahan. Sitten ihmetellään että miksi Suomessa ei synny globaaleja jättejä :cowboy_hat_face:

12 tykkäystä

TA mielessä ollaan lyhyellä aikajänteellä mielenkiintoisessa paikassa. Tekninen analyysi - #4289 by Badwithmoney

Muodostamassa potentiaalisesti golden crossia MA50 breikatessa MA100 yli.

6 tykkäystä

@Yu_Gong Olisiko tälle mahdollista avata yhtiösivu, niin saisi keskitetysti Inderesin kautta tähänkin uutiset? :pray:

7 tykkäystä

Tehtävä suoritettu: Lohilo Foods AB | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

32 tykkäystä

Mitä tänään tapahtuu Lohilon kanssa? Joku uutinen ulkona? En yleensä kysele näitä kurssinousuja, on toki mahtava huomata että omat arviot potentiaalista alkaa realisoitua, mutta miksi juuri tänään :smile:

Inderes efekti? :wink:

10 päivän päästä osari, olisko syy siinä?

Välittäjätilastoa kun katsoo niin NON näkyy itseasiassa suurimmissa myyjissä. Ulkomaiset välittäjät kauhoo. MSE (Morgan Stanley) isoimmin ostolaidalla.

Olen itse tässä pidemmällä tähtäimellä mukana ja onhan tämä kurssinousujen taivastelu hieman turhaa. Lähinnä kiinnostuin että onko tullut jotain uutta tietoa ulos. Näistä First North yhtiöistä, jotka viestivät vielä pääosin toisella kotimaisella, on ajoittain vaikea kaivaa tietoa ja siksi kyselin, jos joku muu olisi sattunut näkemään uutisen :slight_smile:

5 tykkäystä

Näissä pienivaihtoisissa osakkeissa tuppaa joskus käymään sillein, että sisäpiiristä saattaa vuotaa jotain tietoa. Nyt osarikin kohta, joten jotain tämän kaltaista sitä voisi toivoa. Päiväkohtainen volyymi melkein jo yli päivittäisen keskiarvon.

2 tykkäystä

Testasin Fodelian tapaan hieman näiden tuotteita. Tosin vain jäätelöä, kun en energiajuomista välitä yhtään, mutta ilmeisesti kelpaavat ainakin nuorisolle ja brändäys puhutellee tyttöjä.

Oli yllättävän vaikea löytää jäätelöt Prismasta suurin syy kyllä saattoi olla siinä, että etsin isompaa pakettia. Silti jotenkin heikosti erottui kilpailijoiden puolen litran pikarien joukosta. Sinänsä koko on minusta hyvä, voi paremmalla omatunnolla syödä yksin kokonaan, mutta voi myös jakaa toisen kanssa. Ainakin minusta ja naisystävästä Salted Caramel oli niin makea, että yksin koko purkin syöminen ei olisi ollut kovin miellyttävää. Cookie Doughn söin yksin yhtä maistiaislusikallista lukuunottamatta, eli molemmat tavat testattu.

Pienempi koko on hyvä myös kohderyhmälle, joille vähäkaloriset jäätelöt on suunnattu. Lisäksi herkuttelu hetkelle tulee näin vähemmän hintaa, niin sekin on plussaa. Litrahintakin oli hieman alempi kuin monella kilpailijalla, vaikka olisi voinut kuvitella, että pienemmässä paketissa litrasta maksaa enemmän.

Aitoja tuttuja raaka-aineita arvostavalle ainesosa lista on kauhistus. Hyvä puoli on se, että ainesosat on kirjoitettu, niin pienellä, että edes kännykän suurennuslasi sovellukseksella niistä ei meinaa saada selvää. Moni ei siis jaksane niitä selvittää.

Koostumus oli selkeä plussa. Pehmistä muistuttava koostumus on minusta hyvä ja jos ei tietäisi syövänsä valejäätelöä, niin menisi varmaan ihan täydestä. Maultaan olivat minusta ja seuralaisesta vähän turhan makeita. Tarjonta oli myös kovin kapea niille, jotka eivät välitä suklaakastikkeesta tai suklaajäätelöstä, mutta onneksi taidamme olla vähemmistö. Silti joku raikkaampi marjoille maustettu maku sopisi valikoimaa täydentämään. Eivät päädy uudestaan ostoskoriini, mutta en olekaan kohderyhmää ja kilpailijoidenkin tuotteita tapaan kokeilla vain kerran kutakin. Niiden joukossa on ollut pahempiakin pettymyksiä. Näille voin hyvin kuvitella uskollisen asiakaskunnan.

Täytyy myös muistaa, että omat jäätelöt muodostavat muutenkin kasvusta suht pienen osan, joten ei missään tapauksessa johda siihen, että aiemmin ostetut laput lähtisivät heti laitaan. Minulle luvut ratkaisevat, jos kasvu säilyy, enkä löydä mielenkiintoisempia kohteita, niin pysyn mielelläni omistajana. Onhan se viime vuosikymmenien ykkössijoituskin* osin samalta alalta.

*Joissain sijoituskirjoissa ja Vernerin suht tuoreella videolla mainittu Monster Beverage.

12 tykkäystä

Liputuksenkin uhalla täytyy tähän heti mainita että Monster on huikea esimerkki siitä miten kusenkin makuisella tuotteella tehdään miljoonia, kunhan on oikeat kumppanit, oikeanlainen markkinointistradegia sekä raflaava ulkonäkö :slight_smile:

13 tykkäystä

Ilmeisesti ensi viikolla julkaistaan taas uusi juomamaku! Tuotekehityksellä hyvä tahti päällä ja uusia tuotteita pukkaa markkinoille säännölliseen tahtiin:

4 tykkäystä

En kuulu ko. tuotteiden käyttäjiin, ja vasta yksi Lohilo juoma testattu, mallia Unicorn Dreams. Ei vielä tuon perusteella paljo voi tuotteista sanoa, mutta ihan juotavaa tuo oli ja ei huono jos verrokkeina vastaavat energiajuomat yleensä. Eli siis ei pahaa mutta omaan makuun hieman makea.

Ymmärtääkseni Lohilon juomissa tuo kollageeni on se juttu, mitä ei kaikilla kilpailijoilta löydy? Energia ja vitamiinijuomia löytyy kyllä pilvin pimein. Täytyy kyllä sanoa,että kun noudin tuon pinkin laatikon missä 16kpl juomia niin hieman tuntui olo tyttömäiseltä :smiley:

3 tykkäystä

Tässä vielä kuva omasta testilaatikosta. Kun kävin hakemassa lähikaupasta, niin aika monen päät siinä kääntyi ihan laatikon ulkomuodon takia. Kohta testattu kaikki maut, ja kyllä siellä muutama ihan hyväkin on tullut vastaan. Netistä tilattuna kappalehintahan on jopa edullinen, joten eiköhän näitä paria suosikkimakua (elderflower, unicorn ja kiwi) tule tilailtua jatkossakin, firman piikkiin. Jäätelöt on todettu hyviksi jo muutama vuosi sitten, kun ne kauppoihin tulivat.

En vielä kuitenkaan päätynyt omistajaksi, vaan odottelen numeroiden suotuisaa kehitystä ensin.

10 tykkäystä

LOHILO starts up sales in China via the e-commerce platform Taobao

Taobao is one of the world’s largest e-commerce platforms owned by Alibaba Group Holding Limited. Alibaba is one of the world’s largest e-commerce companies along with others such as Amazon. The Taobao.com platform offers online sales for companies directly to consumers in China. - Reaching consumers on one of the world’s largest e-commerce platforms with our functional products is something we have worked intensively with for a long time, says CEO Tyrone Andersson. For LOHILO as a brand, it will open up a new giant market that we will develop together with our local partners. - We want to use the Chinese market to launch a number of new and innovative functional products during the year that we know are in demand, Tyrone continues.

17 tykkäystä

Eilen kun tätä sai -5% alennuksella niin oli kiva tankata pikku siivu lisää :relaxed: Nyt tehdään kyllä oikeita asioita. Näissä plattiksissa jos onnistuu influencer markkinoinnin kanssa erottumaan niin saa pullottaa juomaa kyllä kovaan tahtiin. Ei turhaan ole haettu johtoa mm. Red Bullilta.

10 tykkäystä