Nyt näyttää pahasti siltä että olemme valumassa puhumaan kilpailukyvystä, brändistä, tuotteiden maistuvuudesta, terveysvaikutuksista yms. epärelevanteista makuasioista. Jos siihen suohon vajoamme niin sieltä emme ylös pääse ja koko homma menee juupas-eipäs -väittelyksi
Vilkaistaas hieman niitä lukuja:
@Badwithmoney hieman avasinkin että Q4 kasvu oli vielä varsin muhkeaa ja että nykyiset EV/S kertoimet ovat varsin houkuttelevat.
Tämän vuoden kasvu on selittynyt enimmäkseen yhtiön tekemillä jakelusopimuksilla toisten yhtiöiden brändituotteiden kanssa:
Kuluttajamyynnin perusteet: Tee rahaa riippumatta minkä tuotteen asiakas sieltä hyllystä valitsee Uusimpana joukkoon on liittynyt Halo Top:
Bruttokatteet ovat tietysti omien tuotteiden osalta selvästi korkeampia, mutta kyllä noista muista tuotteista saadaan ihan siedettävää katetta. Katteet ovat nyt vähän paineen alla, kun uusia tuotteita on lisätty jatkuvalla syötöllä:
Liikevaihdosta suurin osa tulee tulee selvästi vielä Ruotsista, mutta ulkomaiden myynti kasvaa myös hyvää tahtia:
Lohilo on 2020 aikana avannut useita uusia maita ja markkinoita, sekä panostanut verkkokauppaan ja yhtiön tuotteita saa jopa bensa-asemilta:
Lohilo on myös viime vuonna värvännyt todella kovia tekijöitä mm. Red Bullilta:
Tyrone Anderssonista tulee muuten nyt yhtiön uusi CEO, kun Lohilo alkoi kasvaa vähän liian suureksi yhtiön perustajalle ja tarvittiin johtaja, jolla on kokemusta isomman skaalan toiminnasta.
Lohilon kassatilanne näytti hieman synkältä tuossa Q3 lopussa. Siellä oltiin jo 9 MSEK miinuksella ja overdraftit käytössä
IPOsta tuli kuitenkin vajaa 30 MSEK lisää kassaan, joten akuuttia kassakriisiä ei ole.
Mielestäni tämä on aika helppo ja tyypillinen kovaa vauhtia kasvava kuluttajayhtiö. Mikäli korkeaa kasvua saadaan ylläpidettyä ilman että katteista joudutaan liikaa tinkimään, niin tässä pääsee mukaan seuraavaan isoon ruotsalaiseen kuluttajabrändiin ja vielä erityisen halvalla. Pitää vain muistaa seurata kolmea kovaa koota joka kvartaali (kasvu, kate, kassa), niin hyvä tulee. Liikaa ei tietenkään pidä yhtiöön rakastua, vaan jos kasvu pettää niin tästä olisi mielestäni syytä irtautua varsin ripeästi.