Lohilo Foods - Globaalia kasvua superfoodeilla ja energiajuomilla

Samaa mieltä. Jotenkin USP, unique selling point puuttuu, toki eihän sitä aina tarvitse ollakaan,

oliskos niin, että jäätelöt on logistisesti vaikeampia kuin juomat, ja siksi kiinnostaa juomat

1 tykkäys

Itsestä tuntuu kanssa , että nyt yritetään haukata liian isoa palaa pieneksi yhtiöksi. Juomissa ja patukoissa on tietysti kate kohdallaan (sekä kaupalle, että valmistajalle). Se ei vaan paljon auta, jos on jo mainitut ja lisäksi leader (kotimainen) , fast, barebells, sportlife yms. ja vaihtoehtoja hyllyssä kymmenen metriä. :smiley: Jäätelöissä tietysti kylmäkuljetus luo omat haasteet ja näissä on myös kilpailua, mutta eiköhän näissäkin ole katteet kohdallaan, kun tuotteet tehdään oliko nyt liettua vai latvia.

Lisäksi, kun katsoo fiksuruoka tai matsmart verkkokauppaa nii näitä löytyy reilusti sieltä.

3 tykkäystä

Tänään ilmoitus että 24% työvoimasta (20 hlö) saa kenkää.
Lainauksia translatella:

Lohilo Foods teki ison investoinnin vuonna 2021 ja laajensi organisaatiotaan 15 uudella roolilla vuoden 2020 loppuun verrattuna (68 työntekijää), mikä ei tuottanut toivottua tulosta.

meistä on yksinkertaisesti tullut liian suuri, tehoton ja joustamaton organisaatio nykyiselle painopisteellemme”, Lohilo Foodsin toimitusjohtaja Richard Hertvig sanoo.

Osakeannista tuli joulukuussa rahaa 59,3 miljoonaa kr ennen annin kuluja

En ole ostanut lisää. Tämähän ei ole mittareilla mikään huippuedullinen. Mutta jos uskoo että käänne on tapahtumassa, miksipä ei sitten. Johto toisti tänään tavoitteen että kannattavuus palautuisi jo 2022 puolivälin kohdalla

6 tykkäystä

Joo kyllähän nuo ongelmat oli jo keväällä/kesällä nähtävillä. Tuotteita joutui etsimään kissojen ja koirien kanssa. Samalla, kun yhtiö käytti rahojaan someinfluersseihin.

Ei siitä ole hyötyä, vaikka joku somejulkkis heilutteleekin pylly pystyssä Lohilon tölkkiä, kun tavaraa ei saa ostettua.

11 tykkäystä

Harmi että jengi saa kenkää, mutta nämä ovat nähdäkseni oikeita askeleita kannattavuuden korjaamiseksi. Vaikea tässä vielä on ennustaa mitään käännettä isommin, pitänee odotella kuitenkin tuonne Q3 loppupuolelle että näkee vähän miten myynnin kehitys etenee (varsinkin sesongin huipulla) ja mille tasolle kannattavuus asettuu. Viime vuonna lähdettiin selkeästi hakemaan kasvua aggressiivisesti, mutta varmaan rönsyiltiin liikaa (plus tölkkipula ym. tavarantoimituksen ongelmat) ja tuo kannattavuus romahti.

Itselläkin tätä vielä on ja positio on isosti miinuksella (onneksi sijoitettu summa oli maltillinen), mutta pidän salkussa odottamassa jos käänne tapahtuisi ja toisaalta myös muistutuksena että pitää noudattaa sijoitussuunnitelmaa tarkemmin. Lisää en kyllä uskalla lähteä kauhomaan :smiley:

2 tykkäystä

Kävin porvoon s-marketin infotiskillä viime viikolla. Tiskin edessä oli oma jääkaappi lohilon juomille. Nyt oli ainakin näkyvällä paikalla. En ole ennen huomannut että olisi tuotu noin hyvin esille lohiloa.:thinking:

5 tykkäystä

Ilmoitus henkilöstön vähentämisestä oli varsin odotettu ja oikeastaan oletin, että tuo olisi tehty jo aiemmin. Olihan johto avoimesti ilmoittanut, että laajentumissuunnitelmat menivät vihkoon ja kustannuksia pitää karsia. Mielestäni uuden tj:n painotus perusasioiden tekemiseen, myyntiin keskittymiseen ja kulukuriin on positiivinen signaali. Back to basics.

Näen hinnoittelun tällä hetkellä hyvin houkuttelevana ja tätä tulikin otettua omaksi hepaksi tammiralliin ja pidemmäksikin aikaa. Q3 oli kaikilta osin niin täydellinen katastrofi raaka-ainepulan ja kassakriisin kruunaamana, että osake on poljettu aivan pohjamutiin. Raaka-ainepula on kuitenkin lopulta väliaikainen murhe eivätkä yrityksen tuotteet ole sillä välin huonoiksi muuttuneet.

Nykykurssilla p/s lienee jossain 0,7-0,8x välissä. Viime kvarttereilla kiinteät kulut ovat olleet noin 30MSEK paikkeilla, joten voisiko näistä lähteä arviolta 20% säästöjen myötä? Tälle vuodelle 250-300MSEK myynnillä ja 35% marginaalilla voisi saada EBITDA lähelle nollaa tai lievästi positiivinen. Tuohon ensi vuonna vielä 10 - 20% kasvua, niin luokkaa 0,5SEK EPS ei pitäisi kai olla mahdottomuus. Vastaavat kasvunäkymät seuraaville vuosille pitäisi olla ihan realistiset jo pelkästään uusien myyntialueiden avaamisen myötä. Nämä tupakka-askin kanteen tehtyinä laskelmina.

Yllä oleviin lukemiin päästäkseen firman ei todellakaan tarvitse valloittaa maailmaa vaan kunhan nyt suurin piirtein saavat myynnin rullaamaan eivätkä ryssi tuotteiden saatavuutta. Lohilon osalta pitää lisäksi muistaa, että juomien vaikutus nykytulokseen on todella pieni. Suomi on myös pieni osa heidän myynnistään, joten liikaa johtopäätöksiä ei auta vetää siitä, onko tölkkejä alepan kylmälaarissa. Kaikesta huolimatta itsekin olen noteerannut, että lähi-Prismassa firman kamaa on nykyään tarjolla varsin hyvillä hyllypaikoilla.

5 tykkäystä

Koko toimintaa kuvaa lähinnä rönsyilly. Pahimpina tietysti toi padel-halli häsläys missä nyt ei ole mitään järkeä.

Ollakseni nyt hyvin epäreilu, niin viimeaikaisen strategia vaikuttaa 25-vuotiaan tuoreen KTM:n tuotokselta, jonka tuore maisteri oli laatinut somehumalassa. Ymmärrän sen, että halutaan nimenomaan luoda brändiä, mutta et sä mitään brändiä voi energiajuomilla ja jäätelöillä luoda, jos kuluttajalla ei ole pääsyä niihin tuotteisiin.

5 tykkäystä

Yhtiö ilmoittaa siirtävänsä jäätelöntuotannon Ruotsissa alihankkijalle ja sulkevansa oman tehtaansa 2/22 aikana. Odottaa tästä saavansa kustannussäästöjä jo vuoden 22 aikana. Lähde: FLYTTAR PRODUKTION, RESERVERAR 5 MLN KR | Placera

Mielestäni hienoa, että yritys on nyt aloittanut voimakkaasti tekemään työtä kannattavuuden parantamiseksi. Toivotaan, että tuotteet herättävät kasvavassa määrin kiinnostusta niin Ruotsissa kuin muuallakin :slight_smile:

6 tykkäystä

Sinänsä harmi kun jäätelö oli ainoa, missä yritys erottui niistä n+1 lisäravinnevalmistajasta. Mitä kilpailuvaltteja Lohilolla on lisäravinnemarkkinoilla?

@DarkRoast minä ymmärsin tuon uutisen rivien välistä niin, että jäätelöpuolelle ei haluta panostaa kunnolla vaan se focus viedään jonnekin muualle.

5 tykkäystä

Kyllähän Lohilo jatkaa jäätelöiden myyntiä, mutta valmistuksesta vastaa alihankkija, joka oletettavasti pystyy skaalaamaan tuotantoa paremmin kysyntään. Lohilo keskittyy toimittamaan (no fyysisen toimittamisen hoitaa varmaan logistiikkayhtiö) ja markkinoimaan tuotteita, jotka se ilmeisesti osaa (tai uskoo osaavansa) valmistusta paremmin.

3 tykkäystä

Täysin samaa mieltä. Kuten olen aiemminkin tässä ketjussa jo sanonut, niin jäätelöt ovat mielestäni juurikin se ainoa tuoteryhmä, jolla Lohilon olisi aidosti hyvät mahdollisuudet menestyä. Toivottavasti johto on osannut arvioida asiat paremmin kuin minä, mutta mielestäni tässä johdetaan yhtiötä strategisesti nyt täysin väärään suuntaan.

Tämä yhtiö on veikatakseni viiden vuoden päästä joko kuussa tai lappu luukulla. Saa ottaa talteen.

4 tykkäystä

Google kääntäjää hyödyntämällä itse ainakin ymmärsin niin, että ei jäätelöstä olla millään tasolla luopumassa, päinvastoin. Nykymallilla alkaa kapasiteetin rajat tulla vastaan, muutoksen jälkeen tuotantoa pystytään skaalaamaan isommaksi, joustavammaksi ja saamaan kustannushyötyjä. Kertaluonteista kulua syntyy jonkin verran, mutta vuosittaiset hyödyt ovat niin suuret, että itse näen tuon positiivisena uutisena, markkinat näköjään näkevät päinvastoin.

Firma on aika huonossa hapessa, mutta Hertvigin palattua toimariksi on ainakin sellainen fiilis ollut, että oikeansuuntaisia asioita on alkanut tapahtumaan. Toimintaa pyritään tehostamaan ja tilanteeseen nähden ehkä hieman ylisuurta organisaatiota ja sitä kautta kuluja on karsittu.

On tuossa mahdollisuudet käänteeseen. Jäätelöt ovat tuotteena erinomaisia mielestäni. Pyrkimys tuossa on ulkoapäin katsottuna luoda brändi jossa tuotteita vähän joka lähtöön. Vähän rönsyilyä havaittavissa muun muassa Padelin puolelle. Strategiaa terävöittämällä Lohilolla on hyvät mahdollisuudet lähteä vielä nousuun. Riskiä toki riittää

7 tykkäystä

Jaahas, laadukas tekeminen jatkuu:

Lohilo Foods AB (publ) (“the Company”) announces today that the Company has appointed an investigation into suspected financial irregularities in the Group’s operations. The investigation involves one of the Group’s employees. The person in question has reported to the police and is released from work until the investigation has continued and further information about what has happened has emerged. The company intends to provide an update on the status of the investigation and the case in connection with the presentation of its year-end report, ie 24 February 2022. Based on current conditions, it can not be ruled out that the results of the investigation may lead to an impact on earnings.
For further information contact:

Richard Hertvig, CEO, richard@lohilofoods.com, +46 70 886 94 44

Certified Adviser is FNCA, Nybrogatan 34 Tel: 08-528 00 399 E-mail: info@fnca.se

"Companies whose shares are admitted to trading on the Nasdaq First North Growth Market must have a Certified Adviser. For Lohilo Foods, FNCA Sweden AB, which can be reached at info@fnca.seresp 08-52800399, holds the assignment as Certified Adviser.

This information is such that LOHILO Foods AB (publ) is obliged to publish in accordance with the EU Market Abuse Regulation. The information was submitted for publication on February 16, 2022 at 08.30 CET

11 tykkäystä

Harmi kun en muista juurikaan mitkä tekijät konkreettisemmin sai itseni pysymään tästä keissistä erossa. Oliko se sitten nimenomaan se, että mitään erityistä potentiaalia en löytänyt, jolla se sen hetkinen innostus (hype?) olisi tarttunut tai perusteltua. Välillä kyllä muistan käyneen niin, että jos jokin yhtiö aiheuttaa järkyttävän suurta “pöhinää” täällä foorumilla, niin se on vaikuttanut itseeni jopa negatiivisesti…

Sen muistan, että se jokin järkevämpi osa kuiskasi runoa “jos panikoit, panikoi ensimmäisten joukossa… jos hypetät, hypetä ensimmäisten mukana”…

Näissä olisi mielenkiintoista jälkianalysoida, mikä tässä sijoituskeississä meni pieleen, jotta ollaan nykytilanteessa? Monta yksittäistä asiaa? yksi merkittävä asia? Kaikki? Ei vielä mikään, kohta sataa? En itse analysoi, koska en tätä koskaan alkanut seuraamaan, mutta samat kysymykset olen esittänyt itselleni vastaavissa keisseissä.

Eikä ole tarkoitus olla se korppi haaskalla joka ilmaantuu kun asiat menee perseelleen, mutta kun tämä nousi esille täällä toisessa ketjussa, niin tuli vain niin selkeästi muistikuva tämän olleen jossakin kohtaa hyvin iso asia täällä foorumilla, siinä missä Hyzonit, Harviat, QT, PowerCell, Plug…

9 tykkäystä

Turskalo, anteeksi Lohilo, julkaisi Q4-tuloksensa.

Kassassa rahaa SEK 24M 31.1.2022. Rahaa paloi kuitenkin yli 30M Q4:llä.
Marginaaleissa oli painetta Q4:llä, vaikka koko vuoden osalta parani vs 2020.

Tästä kirjattu maukas SEK -17M vaikutus Q4 tulokseen. ”Rahoja ei tulla saamaan takaisin.”

Pieni lipsaus muuten sattunut ”VD har ordet”-osioon, ingen-sanan tilalla pitäisi kai lukea ”igen” :blush:

Vi vidhåller vår prognos att efter det besparingsprogram och den fabriksflytt som tidigare kommunicerats, kommer bolaget vara lönsamt ingen. Detta förväntas ske under sommarmånaderna 2022.

Lohilon 1v kurssikehitys on muuten -91,5%

13 tykkäystä

Tämä kriisiyhtiön on nyt kuukauden verran noussut hissuksiin. Olisiko pohjat nyt nähty? Mitään uutisia ei tilinpäätöksen jälkeen ole tainnut tulla. Ennakoidaanko nyt tulevaa jäätelösesonkia vai viritelläänkö uutta pump&dumpia?

4 tykkäystä

Keskustelu tästä turskapajasta on aika lailla loppunut kun seinään kurssisyöksyn siivittämänä. Lieneekö suurin osa myynyt pois ja hyväksynyt tappiot vai jatketaanko täällä vielä bag holdereina mihin itse kuulun?

Huomasin ettei Q1 tulosta olla oikeastaan käsitelty täällä ollenkaan ja Q2 julkaistaan kuun lopussa.

Tässä Q1 tiivistys:
January - March 2022

  • Net sales increased by 1.6 percent to SEK 58,612 thousand (57,689). The growth in the first quarter cleared for the effect of the terminated Nick’s agreement is 15.7 percent.

  • The gross margin deteriorated slightly compared to the first quarter of 2021 and amounted to 35.8 percent (36.1). Compared to the full year 2021, however, it was an improvement of 5.7 percentage points from 30.1 percent.

  • Growth for Lohilo’s own ice cream brands amounted to 31.6 percent

  • Operating profit before depreciation (EBITDA) amounted to SEK 2,703 thousand (-7,304)

  • Operating profit amounted to SEK 483 thousand (-8,985)

  • Profit for the period after tax amounted to SEK -513 thousand (-9,164)

  • Earnings per share amounted to SEK -0.03 (-0.62)

  • Items affecting comparability during the quarter amounted to SEK 6,250 thousand. The item relates to settlement with Nick’s and is booked under other income. The compensation was paid at the end of March.

  • Profit before tax cleared for items affecting comparability during the quarter amounted to SEK -6,557 thousand (-9,164)

  • Cash flow for the period amounts to SEK 3,928 thousand (-1,978)

  • Cash and cash equivalents including granted overdrafts amounted to SEK 26,585 thousand (16,802) on the balance sheet date

Significant events during the first quarter of 2022

  • The previously communicated reorganization for streamlining the sales and marketing organization has been completed, the number of employees is today 21 fewer than at the end of Q3 2021.

  • The first deliveries to the company’s new Chinese partner have been completed and the launch is expected to take place during Q2. Due to the development of Covid-19 in China, there is a risk of a slower start to sales than previously planned.
    The first order from the company’s partner in the UK has been received.

  • During February 2022, an internal investigation regarding suspected financial irregularities involving an employee of Lohilo Foods AB was added. The results of the investigation confirm the suspicions that arose and therefore the incident was reported to the police in mid-February for further investigation by the police. The financial irregularities are estimated to have been going on since 2016 and until the fall of 2021. In Lohilo Foods AB, SEK 17.3 million has been reserved as a cost for what happened. At group level, this means a negative impact on earnings of -17.3 MSEK. The liquidity impact has thus occurred over several years and ended in the fall of 2021. The total extent of the irregularities is estimated at -21.5 MSEK, while the impact on earnings in 2021 has been determined at -17.3 MSEK. The difference has affected the result in previous periods. No impact on earnings has occurred or is estimated to occur during 2022.

  • On March 23, 2022, Lohilo Foods settled with Nick’s in connection with negotiations in the Stockholm District Court. The district court determined that Nick’s would pay SEK 6.25 million to Lohilo Foods before April 9, 2022. The amount has been booked as other income during Q1. Total profit impact in Q1 after legal fees is +6.25 MSEK.

  • During March, the majority of ice cream production in Växjö was moved to a subcontractor in southern Sweden. During April, the remaining Växjö production is moved to the same subcontractor. The move has gone well and the closing and restoration of the old production premises has begun in April.

Events after the end of the balance sheet date

  • During the month of April, deliveries to our partner in the Gulf region were increased. Introduction will first take place by LOHILO ICE and then more product categories will be introduced.

  • The listings in the Netherlands for 2022 are extended to LOHILO ICE in 200 stores within the Albert Heijn grocery chain. Deliveries will begin in May and if the products are received well, we will have the opportunity to have expanded distribution in the fall of 2022.

En laita julkaisua kokonaan, mutta muutamia poimintoja:

Our largest export market, Finland, has had very good growth during the beginning of 2022. This is because during the quarter we had a good supply of goods for the Finnish market and our distributor has received better listings. Exports to Finland have increased by 96.8 percent during the first quarter.

The development in the Baltics is also good with new listings in three different grocery chains with sales starting in the second quarter of 2022. In Estonia and Latvia, we will also be launched in the Service trade at Cirkle-K during the beginning of June.

In the Netherlands, our cooperation partner recently signed a distribution agreement within LOHILO ICE against the daily goods chain Albert Heijn. Our products will initially be introduced in approx. 200 stores and it is already ready to expand the distribution to a further 700 stores during the third quarter of 2022. Albert Heijn today has a market share of more than 30 percent of the Dutch daily goods market and their market¬ share of premium ice cream is about 38 percent.

Funding and liquidity

Lohilo Foods AB carried out a rights issue at the end of 2021. The issue will enable continued growth of our brands both in and outside of Sweden, through increased marketing and product development. SEK 55.5 million was added to the company after issue costs.

Vaikka firma ei tällä hetkellä kummoisessa kunnossa olekaan, niin selkeästi tuo jäätelöbusiness kasvaa kyllä kovaa edelleen. Kun sijoitus on reilut 90% pakkasella, niin eipä tässä enää hirveästi hätäillä tarvitse :grinning:

13 tykkäystä

Itse onneksi selvisin Lohilo-seikkailusta jopa pienellä voitolla aikanaan (muut ovatkin sitten pakkasella :smiley: ) mutta jotenkin tämän näkyvyys on pienentynyt huomattavasti tuosta ajasta. Kaupoissa varmaan etsimällä löytyy altaista tuotteita. Lohiloa aikanaan hypettivät nämä “Vaikuttajat” eri sosiaalisissa medioissa mutta nykyään hekin siirtyneet Noccoa iso osa juomaan.

2 tykkäystä

Eipä ees tajunnu että Lohilokin on ollu pörssissä. Tunnin pikaselauksella sen verran intouduin että lähdin pienellä mukaan.

Jos tuurilla sais vähän takaisinpäinkin Lohilolta niitten helkkarin kalliitten jäätelöitten lisäksi, toisaalta 500-600€ menetys ei hirveesti tunnu niitten rinnalla. :face_with_peeking_eye:

Kyllä Lohiloita edelleen ja yllättävänkin laajasti Suomen hyllyistä löytyy että pienemmistäkin kaupoista monesti löytyy joku yksittäinen maku. Proteiinijäätelöitten suhteen kilpailu ja valikoima lisääntyny parissa vuodessa huomattavasti, mutta on sitä Lohiloa silti mukaan tarttunu herkkunu muutaman kerran kuukauden syklissä.

6 tykkäystä