Avataas ketju uudelle sijoitusidealle. Ajankohta on mielenkiintoinen, sillä Lucid on aloittanut vihdoinkin tuotannon. Lucid listautui Nasdaqiin 07/2021 käänteisellä sulautumisella.
Lucid sijoituksena. Muutamia nopeita huomioita alkuun:
-Pisin kantomatka, mitä EV:t tarjoavat tällä hetkellä (500 mailia). Voittaa siis Tesla Model S Long Rangen yli 100 maililla.
-Nopeiten latautuva akusto.
-Yhtiön toimitusjohtaja ja teknologiajohtaja on Peter Rawlinson, joka on entinen Teslan Model S:n pääinsinööri. Muilla johtajilla vankkaa työkokemusta mm. Applelta ja Fordilta.
-Kilpailee Teslan kalleimpien mallien kanssa ja muiden luksusmerkkien kanssa.
-Tuotantotavoite vuodelle 2022 on noin 20K autoa. Tämän loppuvuoden aikana muutamia satoja (ramp up).
-Nettiä pöyhimällä löytyy lukuisia arvioita, joissa Lucidin ensimmäisiä malleja pidetään teknologisesti ylivertaisina.
-Listautumisessa saadut varat ovat noin 4 miljardia dollaria, joten kapasiteetin laajennukseen ja tuotekehitykseen on hyvin kassaa.
-Valuaatio Nasdaqissa on tällä hetkellä 39 mrd. dollaria.
Lisätään tähän vielä tietona, että Lucid tosiaan päätyi pörssiin CCIV (Churchill Capital Corp IV) SPAC:in kautta.
Nykysijoittajan kannattaa perehtyä senaikaiseen markkinointimateriaaliin sekä historialliseen kurssikehitykseen (esim. mahdollisten bagholderien vaikutus) ennen sijoitusta.
CCIV aikoina itsekin yhtiöön tutustuin ja pitkälti (spac)hypen johdattelemana hyppäsin 14 dollarissa kelkkaan - exit onnenkantamoisella 62 dollarista juuri ennen syöksylaskun alkua.
Tuotteesta puhutaan jenkeissä sähköautojen Applena, ja teknologia autoissa onkin ainakin nykyisten tietojen valossa oikein erinomaista. Ollaan kuitenkin vielä hyvin kaukana siitä pisteestä että yhtiöstä ja sen autoista saadaan todenmukainen kuva. Myyntejä vasta aloitellaan, ja autoja ei tietääkseni liikaa ole vielä valmistettu, joten toimitusketjuakaan ei vielä voi liikaa katsastella. Hintaluokka tosiaan premium-luokassa, joten mielenkiinto kuluttajilta vs. Teslan kalliimmat mallit jää nähtäväksi. Myöskään mahdollisista autoissa ilmenevistä vioista ei näillä volyymeillä voida vielä sanoa mitään.
Nykyinen huokea valuaatio ei ainakaan itseäni saa tällä hetkellä hyppäämään kelkkaan uudestaan pidemmällä horisontilla, mutta seurailen mielenkiinnolla yritystä ja toivon sille toki menestystä.
Mainittakoon vielä, että Saudi Arabian valtion sijoitusyhtiö omistaa yli puolet yrityksestä, tämän voi nähdä niin positiivisena kuin negatiivisenakin asiana.
Yhtiö tiedotti pari viikkoa sitten, että The Lucid Dream Edition -mallien valmistus on aloitettu ja lokakuun loppuun mennessä ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa. Näiltä pitäisi tulla aitoja käyttäjäkokekemuksia/arvosteluja lähikuukausien aikana. H-hetki lähestyy siis sen suhteen, tuleeko lisähypeä vai latistuuko homma vähitellen.
Lucidin markkinointi ja myynti menee direct sales strategy -periaatteella. Omia showroomeja on pystetty Pohjois-Amerikassa noin 15 kpl. Ennakkotilauksia on tehty jo 13K kappaletta, joten tuotannon käynnistysvaiheessa ei muuta mainontaa tarvita eikä ulkopuolista jakelukanavaa. Samankaltainen tilanne taisi olla Teslan aloittaessa myynnit aikoinaan. Jo nämä suoratilaukset riittävät tehtaan ylösajossa koko H1/2022. Kaileimmalle Dream -mallille olisi ollut enemmänkin ennakkokysyntää, mutta yhtiö laittoi markkinointisyistä rajan.
Pilkkua nussitaan. Pisin range EV maailmassa on polttokennoautoilla. Että sen vois muotoilla aloitusviestiin toisella tavalla. (Ne jotka tarvitsevat oikeasti pitkää rangea, niin todennäköisesti katselevat sitä toista voimalinjaa tulevaisuudessa.)
Itsekin ollut tässä spac-kuvioissa mukana, ja mielenkiinnolla seuraan. Itse näen Lucidin vaihtoehtona Teslalle (tyyliin, jokaisella pihalla on Tesla)… Haluan jotain muuta. Ja auto on kyllä todella hieno, vie kyllä tyylissä Model S:aa 6-0, ainakin minun mielestä.
Kiva nähdä pystyvätkö toteuttamaan isot lupaukset. Kanadaankin on nyt Showroomia tulossa. Ainakin Somessa ovat hyvin aktiivisia.
Käsittääkseni Saudeihin mietitään myös tehdasta jo. Ja joku “huhu” tiesi kertoa, että Lucidin valmistamia akkuja käytettäisiin formula e- kisoissa.
Mielenkiintoinen case kyllä ja kiitos @Raha-aasi :lle ketjun avaamisesta
Nyt saatiin 3pv takaiselle twitter-teaserille myös virallisempaa uutista: Lucidin sijoittajasivuille on nyt tullut (27.10.) lehdistötiedote, että ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa 30.10. Pöhinä Lucidin ympärillä alkaa viikonloppuna toden teolla.
"…today announced initial customer deliveries of the Dream Edition launch versions of Lucid Air, which sets new benchmarks in range and efficiency for electric vehicles. The first group of Dream Edition reservation holders are invited to take delivery of their vehicles on Saturday, October 30. Highlights will be shared on Lucid’s social media channels throughout the weekend. "
Päivän kurssispekulaatiot ovat turhia eikä ne minua sinällään kiinnostaisi. Mutta tänään on menty todella isolla vaihdolla ja kurssinousu ed. päivään on juuri nyt +25%. Äkkiseltään en löytänyt fundamentteihin liittyviä uusia päivän uutisia. Löytääkö kukaan? Ehkä nyt on se ns. momentum ja vastaavaa menossa?
Taitaa olla jo short squeeze? Juuri nyt +37% päivänousu. Ei siinä mitään. Tykkään vaurastumisesta, mutta haluaisin tietää, miksi minulle tulee dollareita kuin “tyhjästä”
Ite en tykkää tälläsistä raketoinneista ilman syytä. Jos olisin mukana ainoastaan siksi että voisin myydä nämä laput vaan seuraavalle joka maksaa enemmän niin mikäs siinä, mutta kun en ole. Jos voi nousta ilman syytä niin voi varmaan laskea ilman syytä. Mcap alkaa myös olla sellasissa luvuissa firmalle joka ei tosiaan oo vielä toimittanu yhtään autoa että toivoisin ennemmin hitaampaa mutta varmempaa kurssinousua pitkällä aikavälillä. Voi olla että pieni skeptisyys nyt huokuu tästä
Seeking Alphan mukaan tämä nousu johtuu Teslan halo-efektistä:
Tesla and Lucid lead big rally in EV stocks as investors buy into next-gen auto thesis
The electric vehicle sector is getting another jolt of energy on incremental progress with the infrastructure bill in Washington and a Tesla (TSLA +2.0%) halo effect as the trillion dollar market cap stock catches even higher price targets. Also of note, Lucid Motors (NASDAQ:LCID) is days away from making its first deliveries and is helping to boost sentiment on other EV startups.
Lucid Group (LCID +11.8%), Canoo (GOEV +5.0%), Arrival (ARVL +4.0%), Volta (VLTA +7.6%), Lightning eMotors (ZEV +4.8%), Ballard Power Systems (BLDP +5.9%), FuelCell Energy (FCEL +6.1%), Lion Electric (LEV +5.7%), EVgo (EVGO +3.8%), HyreCar (NASDAQ:HYRE), TuSimple (TSP +3.8%), Blink Charging (BLNK +3.2%), GreenPower Motor (GP +2.3%), Li-Cycle Holdings (LICY +3.1%), Fisker (FSR +4.1%), Workhorse Group (WKHS +4.7%), QuantumScape (QS +5.4%) and Lordstown Motors (RIDE +3.9%) are some of the notable gainers in early trading.
Kyllähän tämä vielä korjaa alaspäin, kun kuumin FOMO menee ohi.