Lukeminen ja kirjallisuus (pl. sijoituskirjallisuus)

Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa

Viisikkoja. Niitä äiti luki meille usein iltasaduksi. Ei kirjojen lukeminen jokailtaista ollut, mutta jo ihan vauvasta alkaen yhteiset iltasadut sävyttivät useimpia lapsuuteni iltoja. Omia kirjojakin oli, mutta usein kirjoja haettiin hiljaisesta paikalliskirjastosta, jossa vietettiin jonkin verran aikaa myös päämäärättömästi hyllyjen välissä haahuillen. Olihan 90-luvulla kaikissa kodeissa myös kirjahyllyt, jotka kaikki notkuivat niitä samoja Valittujen Palojen luonto-, tieto- ja kotilääkäri-kirjoja. Joskus tylsyyspäissäni selasin niitäkin.

Lukeminen ja kirjojen tutkiminen oli minulle jo lapsena tapa tyydyttää loputonta uteliaisuutta. En kouluikäisenä juurikaan lukenut romaaneja, mutta jos halusin oppia jigi-kalastusta, niin pyöräilin oikopäätä kirjastoon hakemaan kaikki aiheeseen liittyvät tietoteokset.

Hieman vanhempana koululaisena illat eivät enää juuri koskaan päättyneet lukemiseen, vaan ennemminkin mopon kaasarin puhdistamiseen, uuden punttisaliohjelman suunniteluun tai keskinkertaisen amerikkalaisen rikossarjan katseluun.

Kirjoittaessani lukiosta meinasi kurssisuoritukset jäädä vajaaksi äidinkielen osalta. Olin kyllä käynyt kurssit, mutta kurssitöinä olisi pitänyt lukea umpitylsää kotimaista kansankirjallisuutta erilaisten kirjoitustöiden pohjaksi. Kaikki jäi rästiin.

Neuvottelin ymmärtäväisen äidinkielen opettajan kanssa diilin, jonka ansiosta sain valita kirjat täysin vapaasti ja kirjoittaa samasta kirjasta useita eri kurssien tekstejä. Luin Tony ”Viikinki” Halmetta ja Juoppohullun päiväkirjoja. Ei niitäkään illalla luettu, vaan lukion oppitunneilla takarivissä hihitellen. Sain kuitenkin tekstit kirjoitettua ja kurssit pakettiin, ja olin taas muutaman luetun kirjan verran ”sivistyneempi”.

Olin teininä ja vielä nuorena aikuisenakin kaikkea muuta kuin lukutoukka.

Lukion jälkeen jatkoin vähäisen lukemisen linjalla. Jossakin Aasian reppureissussa saatoin lukea Jarkko Sipilän rikosdekkarin tai pari, mutta muutoin lukeminen keskittyi ensisijaisesti pääsykokeisiin. Lapsuuden lukuinto palaili hetkittäin pääsykoe-projekteissa ja huomasin toisinaan lukevani vapaaehtoisesti ja täydentävässä mielessä joitakin pääsykoealueen aiheita syvemmin tutkivia kirjoja.

Lopullinen lukuinnon uusi tuleminen löytyi kuitenkin vasta opintojen loppuvaiheessa, jolloin huomasin, että hakeuduin useampana päivänä viikossa eri kirjastoihin lukemaan tenttikirjoja, kirjoittamaan gradua ja hakemaan inspiroivaa työskentely-ympäristöä. Kiertelin opiskelemassa eri kirjastoissa ja etsin niistä aina uusia paikkoja, joihin istahdin tekemään viimeisiä opintojani. Työskentelyn lomassa kiertelin hyllyjen välissä ja lueskelin kymmenien ja taas kymmenien kirjojen takakansia.

Viimeisen vajaan kymmenen vuoden aikana olen lukenut sen verran runsaasti, että lukeminen on varmasti yksi aikaa vievimpiä ja rakkaimpia harrastuksiani. Luen pääasiassa kirjastosta lainattuja printtikirjoja, joskin ulkomaisia kirjoja joudun tilaamaan omaksi. Katsoin, että olen lukenut alkuvuonna 2023 kymmenkunta kirjaa, minulla on tällä hetkellä 25 kirjaa lainassa, 8 varauksessa, 2 varausta odottaa noutoa ja tein tänään kirjastolle myös yhden uuden hankintaehdotuksen.

Taidan olla lukutoukka ja rakastan lukemista. Jos aikaa olisi enemmän, niin lukisin mielelläni useamman tunnin joka päivä, mutta ruuhkavuosi-ihmiselle tuollaiset lukemat ovat usein rauhallisiin viikonloppuihin ajoittuvaa poikkeuksellista herkkua.

Sinä ja lukeminen?

Luulen, että minun tarinan alku on hyvin tavanomainen ikätovereideni keskuudessa. Perhetaustasta riippumatta useimmille lapsille taidetaan lukea ainakin joskus. Useimmat myös vierailevat kohtalaisen usein kirjastossa. Jos ei oman perheen kanssa, niin sitten päivähoidosta tai koulusta. Ja koulussa voi olla omakin kirjasto.

Luulen, että myös tarinani keskivaihe on hyvin tavanomainen ikätovereideni keskuudessa. Monilla tuntuma lukemiseen katoaa teini-ikäisenä ja nuorena aikuisena. Tilalle tulee kaikkea kiinnostavampaa, vauhdikkaampaa ja jännempää. Lukeminen ei ole muotia, vaan itse asiassa se taitaa olla nuorison keskuudessa kroonisesti jopa aika nolokin harrastus. Ja luulen, että minua nuoremmalla sukupolvella esimerkiksi fyysisten kirjojen lukeminen käy koko ajan entistä vaikeammaksi. Keskittymiskyky rapautuu ja pitkäjänteinen tekeminen käy mahdottomaksi. Ei vaan pysty.

Miten käy lukuharrastuksen, keskittymiskyvyn ja yleissivistyksen?

Sain ajatuksen tähän ketjuun, kun päätin julkaista kaikki tammi-maaliskuussa 2023 lukemani kirjat Twitterissä. Tuon Twiitti-ketjun tarkoituksena oli ehkä ensisijaisesti piilomarkkinoida lukuharrastusta ja tarjolla olevaa upeaa kirjallisuutta, mutta ehkä myös kirittää itseäni pitämään lukuharrastustani aktiivisena, joskaan ei minulla sen aktiivisuuden kanssa ole viime aikoina mitään ongelmaa edes ollut.

Henkilökohtaisesti olen huolissani ihmisten, ja sori nyt vaan nuoret miehet, erityisesti teidän lukutaidosta, keskittymiskyvystä ja yleissivistyksestä. Olen toki usein huolissani myös omasta lukutaidostani, keskittymiskyvystäni ja yleissivistyksestäni, vaikken ehkä enää nuoresta miehestä menekään. Lukeminen on yksi parhaista tuntemistani lääkkeistä kaikkien edellisten ominaisuuksien alennustilaan.

Kirjassa Kadonnut keskittymiskyky (Johann Hari) kuvattiin muistaakseni, että 54 prosenttia Yhdysvaltalaisista miehistä ei ollut lukenut yhden yhtä kirjaa edellisten 12 kuukauden aikana. Mielestäni luku on kauhistuttava.

Tästä sain ajatuksen kysyä, että mikä mahtaa olla tilanne Inderesin foorumilla. Ei sekään oikeuta mihinkään henkselien paukuttamiseen, mutta ei tilanne ihan yhtä katastrofaalinen ole kuin rapakon takana:

image

image

Mitä on lukeminen?

Olen itse ajautunut jo jonkinlaiseen henkilökohtaiseen kirjallisuuselitismiini ja mielestäni painettu kirja on lukemisen kaunein muoto. Jos olisin rikas, eikä kirjastoja olisi, tekisin itselleni oman kirjaston.

Olen toki antautunut myös muutamille äänikirjoille, eikä minulla sinänsä ole mitään niitä vastaan, mutta muistelisin, että tutkimuskin sanoo painetun kirjan muistijäljen olevan tehokkain ja vaikutuksen keskittymiskykyyn pysyvin. Vähän sama kuin se, että kynällä tehdyistä muistiinpanoista jää pysyvämpi muistijälki ja syvempi ymmärrys, kuin näppäimistön hakkaamisesta.

Äänikirja yhdistettynä yksinkertaiseen fyysiseen toimintaan on varmasti toimiva, mutta luulen, että aika monet kuuntelevat äänikirjaa siksi, että se mahdollistaa niin sulavasti kaikenlaisen yhtäaikaisen multipaskingin. Mielestäni tämä on äänikirjan mahdollisuuksien väärinkäyttöä ja johtanee keskittymiskyvyn kannalta lopulta mieluummin negatiiviin kuin positiivisiin vaikutuksiin. Voin olla jälleen kerran väärässä.

Itse kuuntelen podcastit 1x -nopeudella ja äänikirjoissa saatan kaahailla 1,25 X-vauhdilla, koska ne lukijat on niin uneliaita. Usein tosin lenkkeilen ihan vain lintujen laulua kuunnellen. Tylsyys, hiljaisuus ja oleminen ovat aliarvostettuja asioita.

Jokin aika sitten julkaistiin tehokkuuskirja, jossa kerrottiin äänikirjan kuuntelusta tupla- vai jopa triplanopeudella. Samalla tehtiin askelkyykkyä ja pestiin hampaita. En keksi yhtäkään syytä miksi kukaan tekisi näin. Kuulostaa sekä fyysisen että psyykkisen terveyden pahoinpitelyltä.

Sitä paitsi on tutkittu, että jopa ammattimaiset “pikalukijat” antavat tasoitusta tekstin ymmärtämisessä. Nopea lukeminen, huono luetun ymmärtäminen. Rauhallinen lukeminen, syvä luetun ymmärtäminen. Eikö tämä ole ihan loogista?

Yhtään e-kirjaa en ole koskaan lukenut, koska en halua tuijotella näyttöruutuja yhtään nykyistä enempää. Mutta jos e-kirjat sopii sinulle, niin sehän on ainoastaan hieno asia.

Mitä me luemme?

Tein aiemmin talvella mielenkiintoisia havaintoja Suomessa myytävistä printti-, ääni- ja e-kirjoista. Ensinnäkin, printtikirjoja myydään nykyään todella vähän ja trendi on jyrkästi alas. Äänikirjoja tuntuu taas menevän enemmän, mutta kulutettavat sisällöt ovat ”kevyempiä”. Henkilökohtainen johtopäätökseni on, että raskaat kirjat ja itse lukeminen vähenee, mutta viihde ja kuuntelu lisääntyy.

Ihmiset eivät taida kerta kaikkiaan jaksaa lukea, tai vielä pelottavampaa, pysty lukemaan. Mielestäni trendi ei ole kovin hyvä, mutta tästä voi toki olla montaa mieltä.

Tässä poimintoja tilastoista:

Vaikka en mikään äänikirjojen suurfani olekaan, niin olen kyllä iloinen, että lapset ja nuoret näyttävä kuuntelevan näin paljon äänikirjoja. En tiedä onko se sitä, että nämä korvaavat printtikirjan, vai kuunnellaanko äänikirjoja printtikirjojen lisäksi. Pelkään pahinta, mutta toivon parasta.

Aikuisten ääniformaatin ”tietokirjat” ovat lähes pelkkää true crime -genreä ja “julkkis-fanitusta”. Tämä ei ollut yllätys, kun on perehtynyt kotimaisten äänikirjojen suppeaan tarjontaan, mutta kyllä se silti vähän laittaa mietityttämään.

Kaikki tilastot:

Lukemisen ja lukutaidon elvytysopas

Ennen kuin tämä menee ihan katkeraksi pessimismiksi, niin otetaan eväät lukuharrastuksen elvyttämiseksi tai vinkkejä lukemisen lisäämiseksi. Lukeminenhan on tapa tai harrastus siinä missä mikä tahansa muukin, ja sekin tottelee harjoittelua.

Saanko muuten antaa tässä välissä kirjavinkin? Tavoista on ihan ensiluokkaisia kirjoja: James Clearin Pura rutiinit atomeiksi ja Charles Duhigin Tapojen voima.

Voin paljastaa salaisuuden. Kurinalaisilta vaikuttavat ihmiset eivät ole oikeasti yhtään kurinalaisempia kuin muutkaan. Heillä vain sattuu olemaan paremmat tavat. Kurinalaisuudella saa liikevoimaa vain hetkeksi, mutta tavanalaisuudella saa muutettua koko elämän. Toisin sanoen, jos et halua syödä joka päivä herkkuja, niin olisiko aika luopua herkkukaapista.

Lukemisessa voisi toimia esim. seuraavat tavat:

1. Lue (pääasiassa) kirjoja, jotka kiinnostavat

Kukaan ei jaksa lukea kirjoja, jotka eivät kiinnosta. Lainaa ainakin aluksi vain ja ainoastaan kirjoja, jotka kiinnostavat ja jotka vetävät sinua puoleensa. Voit myöhemmin ripotella sekaan myös ”hyödyllisiä” kirjoja tai kirjoja, joilla haluat leveillä sosiaalisessa mediassa, mutta sen aika on myöhemmin.

2. Pidä kirjoja aina käden ulottuvilla

Ihminen on laiska ja tekee sitä, mikä on helppoa. Jos kirja on kaupassa tai kirjastossa, ei sitä tule luettua. Jos kirja on kirjahyllyssä tai kaapissa, niin ei sitä tule silloinkaan luettua. Mutta kun yöpöydällä on pari, sohvapöydällä pari ja vaikka tyynyn alla vielä yksi, niin ihan varmasti sitä jossain vaiheessa jo ihan kiusallaankin lukee edes takakannen.

3. Pidä vaihtoehtoiset viihdykkeet käden ulottumattomissa (ts. elä eri huoneessa kuin internet)

Mitä teet, kun sinulla ei ole mitään tekemistä ja koet olosi tylsäksi? Useimmat räplännee puhelinta. Mitä jos opettelisit elämään eri huoneessa kuin puhelimesi. Voisit elää myös eri huoneessa kuin tietokone tai kaukosäädin. Jos asut yksiössä, niin revi johdot seinästä, sammuta puhelin ja laita sim-kortti vessan peilikaappiin. Mene sen jälkeen puistoon lukemaan. Kovat keskittymisvaikeudet, kovat keinot. Alla olevassa kuvakaappauksessa yksi ajansäästökohde.

image

4. Lue samanaikaisesti useita kirjoja

Mieliala ja fiilis vaihtelee päivän aikana lukemattomia kertoja. Pidä erilaisia kirjoja käden ulottuvilla ja nappaa niistä auki se, joka kulloinkin tuntuu kiinnostavimmalta. Vaikeisiin hetkiin jotain kevyttä ja inspiroivaa, virkeisiin hetkiin jotain vaativaa ja monimutkaista, tylsiin hetkiin jotain virkistävää ja virittävää.

5. Hae inspiraatiota kirjastoista, kirjatilastoista tai kirjaesitteistä

Eikö mikään kiinnosta? Etkö keksi mitään luettavaa? Selaa kustantajien verkkosivuja ja uutuus-katalogeja, vieraile eri kirjastoissa, lue kirjatilastoja ja -esitteitä, hukkaa itsesi kirjaston hakukoneeseen tai selaa läpi Amazon ja divarit.

6. Ensisijaisesti nautinto, toissijaisesti hyöty

Lukemisen on useimmiten tarkoitus olla mukavaa. Voi lukemalla optimoida toki hyötyjäkin, mutta usein optimointi ja hyödyn tavoittelu tappaa kiinnostuksen ihan mistä tahansa tekemisestä. Voi olla, ettei haitarin korjaamisesta lukeminen ole elämässäsi hyödyllistä, mutta jos nautit lukemisesta, niin se on jo enemmän kuin tarpeeksi. Välillä voi toki lukea myös nimenomaan siksi, että haluaa oppia jotain, joka on hyödyllistä, mutta joka ei ehkä niin kamalasti kiinnosta, mutta silloin kannattaa huomioida, että se on ehkä enemmän opiskelua kuin lukemista.

7. Harjoitus tekee mestarin

Ihmisestä tulee hyvä siinä, mitä hän tekee. Oli kyse sitten iltakaljan lipittelystä, sijoitusmeemien tekemisestä, päässälaskusta tai kirjan lukemisesta. Harjoittele niitä asioita, joissa haluat olla hyvä.

Bonusvinkki:

Jos lukeminen ei itseä kiinnosta, niin voit silti kannustaa muita.

Törmäsin jokin aika sitten tutkimukseen, jonka mukaan erityisesti isien lukemisella on merkittävä vaikutus poikien lukutaidon kehittymiseen. Sen lisäksi, että luet lapsille (omille tai muiden), niin teeskentele myös itse lukevasi heidän nähden.

Kyllä, olen tosissani.

Jos et itse jaksa lukea, niin mene ihan pokkana olohuoneen sohvalle lasten eteen makaamaan ja esitä lukevasi. Sellainen 3*60 minuuttia per viikko vaikkapa kahdeksan vuoden ajan, niin kuka tietää, ehkä jälkikasvusi lukuinto ja -taito nousevat aikanaan korkeammalle kuin olisi noussut ilman esimerkkiäsi. Harjoitusta voi tehostaa antamalla kirjoja lahjaksi ja viemällä päiväretkelle kirjastoon.

Jatkan seuraavissa viesteissäni vaikkapa faktasta ja fiktiosta tai mistä tahansa, mutta sitä ennen: puhukaa lukemisesta.

Kaikenlainen keskustelu lukemisesta ja kirjallisuudesta on tervetullutta. Kirjavinkit, keskustelu lukemisesta, kirja-arvostelut, lukutottumukset, suosikkikirjailijat, foorumistien omat kirjoitusharrastukset, tutkimukset lukemisesta ja niin edelleen. Muistakaa kuitenkin, että sijoituskirjoille on olemassa oma ketju.

83 tykkäystä

Todella tärkeä aihe, kiitos Mauri ketjun avaamisesta!

Toivottavasti moni foorumilainen havahtuisi tämän alustuksen myötä miettimään, että voisiko sen unohtuneen lukuharrastuksen pariin palata taas, tai jos sitä harrastusta ei koskaan ollutkaan, voisikohan sitä kokeilla lukea jotain?

En ihan heti keksi harrastusta, josta saisi yhtä paljon hyötyjä myös sijoittamiseen kuin lukeminen. Ihan jo se, että jos on pakaroita ja keskittymiskykyä istua paksu romaani, auttaa se vuosikertomuksia ja osareita kahlatessa. Se täytyy sanoa, että mielestäni sijoittaminen on myös niin monialaista hommaa, että lähes kaikenlaisesta kirjallisuudesta voi saada ajattelemisen aihetta myös siihen harrastukseen. Tietokirjallisuudesta nyt ennen kaikkea, alakategoriana mainittava elämäkerat. Tämä oli niin hyvin sanottu, että piti ottaa kuvakaappaus kun tuli vastaan:

Olen itse siinä onnellisessa asemassa, että olen lukenut käytännössä koko pienen elämäni. Kiitos siitä kuuluu juurikin lapsuudenkodin esimerkeille. Lukekaa lapsillenne kirjoja, viekää tuttujen lapsille kirjoja lahjaksi!

Divarit, kirpparit ja kierrätyskeskukset ovat hyviä paikkoja tehdä edullisia kirjalöytöjä. Itse en kaunokirjallisuutta juuri uutena osta, mutta onneksi on tosiaan kirjastot! Sijoittamista tai sitä liippaavaa kirjallisuutta on tullut viime vuodet ostettua kyllä hyllyyn sitten senkin edestä, ja tätä voin lämpimästi suositella. On se kätevä nostaa joku kirja ja selailla hieman, kerrata pääasioita, etsiä sitä marginaaliin tehtyä merkintää, sitä hyvää alleviivattua kappaletta jne. Ei onnistu kirjaston kirjoilla. Hyvät kirjat voivat olla hyviä sijoituksia, ei ole köyhällä varaa jättää välistä. :slight_smile:

13 tykkäystä

Kiitos hienosta ketjun avauksesta. Ajattelin alkuun ikäänkuin vastineeksi käsitellä omalta osalta nostamiasi teemoja. Kenties hivenen toisenlaista kulmaa näihin hienoihin pohdintoihin.

Minä ja lukeminen
Lopultakin kaikilla taitaa olla hivenen omanlaisensa tie lukemiseen. Kasvoin itse perheessä, jossa kyllä luettiin paljon ja itse myös olen aina nauttinut hiljaisissa kirjastoissa haahuiluista. Mutta jostain syystä itse lukemaan opittuani en oikein innostunut kirjoista. Eli minulle nuorena lukeminen rajoittui lähes yksinomaan sarjakuviin. Niitä kyllä luin melko paljon, mutta siinä tuli kyllä myös luettua samat Lucky Luket, Tintit, Aku Ankat jne. uudelleen ja uudelleen. Eli uuden luettavan löytämisen ilon kehittyminen jäi, sanotaanko vaikka, hivenen kesken.
Lukion ohella aloin tosin lukea oma ehtoisesti harrastukseen liittyvää fysiikaalisia ilmiöitä käsittelevää kirjoja ja joitakin filosofisempia kirjojakin tuli lueskeltua. Noihin aikoihin tuli myös luettua joitakin talouteen ja finanssimaailmaan liittyviä elämänkertoja. Sarjakuvia meni tuolloin edelleen, joskin osittain silläkin puolella tapahtui jonkinlaista aikuistumista (Sokal, Pratt, Manara jne.). Tämä suunnilleen sama linja jatkui DI opintojen ohella ja toki ammatillista kirjallisuutta tuli luettua melkoisesti (artikkeleita sekä joitakin kirjoja) dekkareita alkoi myös kulua ja myös muuta kevyempää kirjallisuutta (Juoppohullut on luettu). Eli itsellä siis lukeminen lisääntyi siinä kohtaa kun monilla se väheni!
Varsinaisten kirjallisuuden klassikoiden pariin pääsin vasta selkeästi aikuisena, joskin saattoi opiskelun ohessa jo mennä Pirsigin Zen ja moottorinpyörän kunnossapito (ehdottomasti filosofiasta kiinnostuneille lukemisen arvoinen teos) - tämä tosin taisi olla sitä omaehtoista filosofiaan tutustumista. Eli tuossa kohtaa lukeminen oli melko lailla faktaa, dekkareita tai sarjakuvia.
Varsinainen klassinen kaunokirjallisuus alkoi löytämään vasta neljänkympin lähestyessä. Ehkä yksittäisistä teoksista nostaisin todellisen lukutoukka vaiheen käynnistämisessä Orhan Pamukin Viattomuuden museo. Vasta tämän jälkeen olen lukenut Waltaria ja muita oikeita klassikoita.
Nykyään luen ja haen lukemisideoita hyvin laajalla skaalalla, mutta erityisesti olen viimeisten vuosien aikana kahlannut sijoituskirjallisuutta kohtuu paljon.

Lukeminen, keskittymiskyky ja yleissivistys
Tämän huolen kyllä jaan täysin ja huomaan nettiselailun vaikuttaneen kykyyni keskittyä. Välillä tuli kulutettua yuotube videoita aivan liikaa ja etenkin kun kyseessä oli oleellisesti vain ajan kuluttaminen. Mutta kyllähän netistäkin löytyy paljon hyviä artikkeleita ja sieltä löytyy paljon apua itsensä kehittämiseen ja sivistämiseen. Mutta, joo on siinä omat haasteensakin keskittymiselle.

Lukeminen ja digitaaliset apuvälineet
Itse en ole äänikirjoja lapsuutta lukuunottamatta käyttänyt (silloin oli LP-levynä muutama kuunnelma, eli ei formaatti aivan vieras ole). Tässä pakko nostaa sivuhuomiona moni kirja voi olla kuunnelmana hyvinkin mainio, muinaiselta 80-luvulta tulee mieleen Ylen radioteatterin kuunnelma Linnunradan käsikirja liftarille (luin kirjan vasta vuosikymmeniä myöhemmin). Nykyistä äänikirja villitystä en tosiaan täysin siis ymmärrä, joskin pystyn kuvittelemaan sen olevan ihan toimiva muoto joissakin tilanteissa (auto, lentokone tms.).
E-kirjoja olen lukenut jonkin verran ja hyvällä lukulaitteella ihan kelvollinen muoto. Etenkin pidemmillä matkoilla riittävän kirjakokelman mukaan ottaminen voi olla painon takia haaste.
Kieltämättä äänkirjan yhdistäminen muihin aktiviteetteihin on riskialtista monella tapaa.

Ajatuksia lukemisen kehittämisestä
Ei noihin @Mauri listaamiin vinkkeihin juurikaan ole lisättävää. Ehkä ainoa mitä lisäisin on että löydä itsellesi sopiva tapa lukea. Minulla on joitakin putkiaivoisen insinöörin ominaisuuksia ja yksi on kenties se että kun kirja avataan se kyllä melko pääsääntöisesti myös luetaan loppuun pidin siitä tai en (saattaa olla hivenen väritetty kuvaus). Ja yleensä minulla on vain selkeästi yksi kirja kesken (toki välillä tosiaan hyvä lukea muutakin). Eli löydä oma tyylisi.

Palatakseni tämän foorumin varsinaiseen aiheeseen, eli sijoittamiseen, ja kenties pieneksi kannustimeksi muun kuin sijoituskirjallisuuden lukemiseen muutamia ajatuksia. Mielestäni taloudessa ja sijoittamisessa yleisesti on kyse ihmisten tarpeiden ymmärtämisestä ja tätä pystyy kehittämään lukemalla laaja-alaisesti tietokirjallisuutta sekä myös fiktiota lukemalla. Thomas Piketty Pääoma teoksessaan viittaa paljon sekä Honore de Balsazin sekä Jane Austenin teoksiin selittäessään 1800-luvun talouden kehitystä ja miksi sillä on merkitystä tänään. Toinen ajatus liittyy oman toiminnan ymmärtämiseen sekä oman sijoituspsykologian kehittämiseen, eli kirjoja lukemalla voi oppia ymmärtämään myös omaa toimintaa paremmin ja kehittymään siten paremmaksi sijoittajaksi. Hah @Crazy_Train olikin nostanut jo tämän saman aspektin hienolla tavalla. Allekirjoitan tuon täysin, ainoa mikä harmittaa että monen asian oivaltamiseen on mennyt silti luvattoman paljon vuosia.

Kiitos vielä kerran tästä ketjusta jo tässä vaiheessa! Odotan innolla uusia löytöjä kirjallisuuden parissa tämän ketjun avulla.

14 tykkäystä

Itse luen fyysisiä kirjoja noin +20 ja kuunneltua tulee varmaan +50 kirjaa vuodessa. Suurin osa kirjoista liittyy jollakin tavalla sijoittamiseen tai muut mitkä itseä kiinnostaa on ihmisen historia ja fysiologia. Luen aika vähän mitään fiktiota, Harry Potterit on tullut luettua mutta muuten jäänyt aika vähälle.

Kuvassa on osa kuunnelluista kirjoista ja poimin siihen itselle mielekkäitä joita voi lämpimästi suositella. Etenkin seuraavat kirjat oli hyvää kuunneltavaa.

Hyvän historia: ihmiskunta uudessa valossa. Näin kriisien ja kusetusmarkkinoiden keskellä oli kiva kuunnella jotain positiivista näkemystä miten ihminen on pohjimmiltaan hyvä.

Suomalainen metsäkylpy. Kertoo metsän terveysvaikutuksista. Viettäkää metsässä paljon aikaa, varsinkin jos teillä on pieniä lapsia.

Silkkitiet: uusi maailmanhistoria (ei kuvassa). Aika pitkä mutta erittäin mielenkiintoinen. Miten on käyty kauppaa ja kuka on ollut vallassa aina 0 vuodesta tähän päivään.

Edit. Ja jos lastenkirjat lasketaan mukaan niin kirjoja tulee luettua tuhansia vuoden aikana :sweat_smile:

10 tykkäystä

Paljon hyviä kirjoja mainittu! Olen aika hidas lukija ja aikaa on rajallisesti joten yritän valita luettavat kirjat huolellisesti. Tämä ei olekaan aivan helppoa. Kirjat luen suomeksi. Nuorempana kahlasin läpi kaunokirjallisuuden klassikoita. Nykyään pyrin lukemaan palkintojen perusteella. mm. Finlandia ja tietofinlandia, vuoden matkakirja, Nobel palkinto. Uudempia talouskirjoja myös.
Jokaisen kannattaa toki lukea sitä mikä kiinnostaa ja omalla tyylillä. Kirjoja on mielestäni hauskaa etsiä myös erilaisista luetteloista esim.
Maailman kaikkien aikojen 100 parasta kirjaa – Wikipedia

8 tykkäystä

Kirjojen lukeminen on ehdottomasti parhaita asioita mitä voin kuvitella. Alle vuoden ikäinen taapero meillä ja siksi nyt jäänyt lukeminen vähemmälle, mutta kyllä joka viikko silti yksi kirja tulee luettua. Fiktiota tulee luettua huomattavasti muuta enemmän, mistä lie johtuukin. Äänikirjoja toisinaan, lähinnä kun tarjotaan eurolla kuukausi kuuntelua tai vastaavia tarjouksia. Seuraavat kirjat puhutellut koviten viimeiseen vuoteen.

Ben Mcintyre, Vakooja ja petturi.

Uskomaton tositarina venäläisen Oleg Gordijevskin elämästä. Gordijevski oli KGB agentti joka petti maansa ja välitti tietoja länteen vuosikymmeniä. Suosittelen kuuntelemaan äänikirjana. Jukka Pitkänen lukijana, jonka ääni täydellinen tarinaan. Ei voi lopettaa kesken. Kuuntelin kahdesti kunnes luin fyysisen kirjan, silti nautin joka hetkestä.

Antti Heikkinen, Einari.

Ponssen perustajan elämänkerta. Viihdyttävä ja vie mukanaan. Äänikirjana elämys. Heikkinen itse lukijana ja viäntää savvoo komiasti.

Markku Henriksson, Tähtilipun maa.

Henriksson tutkinut Yhdysvaltoja koko ikänsä ja tiivistänyt jenkkilän historian alusta tähän päivään yhteen kirjaan. Sivuja lähes 900, mutta niin mukanaan vievä opus ettei pelkoa kyllästymisestä.

John Simon, Koneen ruhtinas - Pekka Herlinin elämä.

Myyttisen ja legendaarisen Pekka Herlinin elämänkerta. Kirja ajasta joka ei enää palaa, niin hyvässä kuin pahassa. Aikanaan kirja kohautti paljastuksillaan ja erityisesti Niklas Herlin antoi täyslaidallisen isästään.

13 tykkäystä

Itsellä on hyvin perisuomalainen tarina lukemisesta. Opin lukemaan Aku Ankan avulla. Koulupäivän jälkeen kokoonnuimme vanhempien makkariin ja äiti luki meillä sinä päivänä postilaatikkoon kolahtanutta Akkaria. Siihen aikaan oli harvinaista, että opittiin lukemaan ennen kouluun menoa. Siksi olin salaa kateellinen pikkusiskolleni, joka oppi ennen kouluun menoa lukemaan. Häntä pidettiin nerona.

Se on jännä, miten moni nykyään oppii lukemaan ennen kouluun menoa, mutta ei välttämättä silti innostu lukemisesta.

Olin ja olen vieläkin hidas lukija. Muistan, kuinka vaivalloista oli saattaa ensimmäiset Salaisuus-kirjat loppuun. Tykkäsin silloin jo kuitenkin arvoituksista ja neuvokkaista eläinhahmoista, joten pitihän ne kirjat saada luettua loppuun. Toisella luokalla tyttöjen keskuudessa yleistä oli kirjekavereiden hommaaminen jostain nuorten lehdestä tai tekstitv-kanavilta. Niitä minulla olikin paljon. Lisäksi kirjoitin päiväkirjaa koko lapsuuteni. Niitä juttuja on ollut hauska lukea jälkikäteen.

Kolmannelle luokalle siirtyessä jäi pieni viipalekoulu taakse ja isossa ala-asteessa oli kirjasto. Koulumatka oli yli 2km ja varsinkin kylminä päivinä jäimme kavereiden kanssa kirjastoon pelaamaan lautapelejä ennen kuin lähdimme kävelemään kotia kohti. Kirjastoon tuli myös tietokone ja koska internetin käyttäminen kotona oli aika tyyristä, varasimme usein kavereiden kanssa tunnin ja kikattelimme ihmisille Kissin chatissa.

Kirjastosta tarttui mukaan usein joku dekkarikirja. Noidan käsikirja, Bertin päiväkirjat tai Hullu Luokka-kirjat tuli luettua kaikki. Yläasteella oli hieman muotiakin lukea pitkiä fantasiasarjoja. Ainakin meidän nörttiluokalla. Iso merkitys oli myös sillä, että vanhempani lainasivat kotiin paljon sarjakuvia ja meille kirjoja. Niitä oli yksinkertaisesti tyrkyllä koko ajan. Luettiin myös lehtiä ja halusin oppia olemaan yhtä taitava ristikoissa kuin isäni. Itselle kirjoittaminen onkin mitä luonnollisin ja turvallisin tapa ilmaista itseäni.

Itsellä ei ainakaan ole kotona enää samanlaisia kirjavuoria kuin mitä meillä oli lapsena. Meillä on paljon kyllä kirjoja, mutta ei ole mitään sotkuista kirjahyllyä olkkarissa vaan siististi arkistointikaapissa ovien takana piilossa työpisteelläni. :sweat_smile:

Se, mikä ehdottomasti on lapsuudestani ja vanhempieni lapsuudesta muuttunut, ettei lapsilla ole samalla tavalla kirjoittamiseen ja lukemiseen perustuvia harrastuksia. Graafisen paperin vähentymisellä on pakostikin seurauksensa.

Itsellä lukeminen on mennyt aina aalloittain.

Lukeminen on täysin erilainen kokemus kuin äänikirjat. En itse ajattele, että kirjat ja äänikirjat sulkevat toisiaan pois. Kirjat ovat aina tarkemmin mietittyjä kokonaisuuksia kuin esimerkiksi podcastit. Toiset kirjat on paljon mukavampi kuunnella äänikirjana, toiset pitää lukea. Juttelin kerran erään kirjailijan kanssa ja hän sanoi, että jos tähtäimessä on kirjoittaa äänikirja, kirjoitustapa on erilainen. Äänikirjaksi tähdätyn tietokirjan kirjoitustavasta halutaan kerronnallisempaa.

Äänikirjoissa joku lukee sinulle, mutta lukiessasi kuuntelet itseäsi. Itseni on äänikirjat vieneet mennessään, mutta kaunokirjallisuuden tulen aina lukemaan perinteisesti. Lukeminen vaatii vain itseltä sen, että kaikki nukkuu ja on todella hiljaista. Kaunokirjallisuudesta on ollut pidempi tauko nyt. Se näkyy heti siinä, miten kirjoittaa. Pilkut ja pisteet sekä ymmärrettävät lauseeakenteet eivät harjaannu kuuntelemalla tai somea lukemalla. Mutta tuli sitä viime syksynä Häräntappoase ja Orjattaresi luettua e-kirjana. :sweat_smile:

Kaikki askeleet on eteenpäin.

Kirjoissa sellainen jännä piirre, että lukukokemus riippuu myös paljolti siitä, miten hyvin kirja sopii luettavaksi elämän- tai mielentilaasi.

Joskus parikymppisenä tuli vastaan tällaisia listoja, joita luen aina välillä eteenpäin. Sieltä saa hyviä lukuideoita, mutta toisaalta antaa hieman osviittaa, millaisia teoksia yleissivistyksestä vielä puuttuu. BBC:n listan joitain kirjoja on oikeastaan aika hankala välillä löytää.

Pitäisi oikeasti kirjoittaa itselle se Bucket-lista ylös, mutta jos kirjoittaisin sen, yhtenä kohtana olisi LUKEA kaikki nämä kirjat. Äänikirjoina ja leffoina ei lasketa. E-kirjana on samanarvoisia.

Lihavoidut on tullut luettua ja kursivoidut on aloitettu, mutta jostain syystä jäänyt kesken. Joistain olen lukenut katkelmia.

Keskisuomalaisen 100 kirjaa, jotka tulee lukea ennen kuolemaa:

1. Mika Waltari - Sinuhe Egyptiläinen

2. J.R.R. Tolkien - Taru sormusten herrasta

3. Väinö Linna - Tuntematon sotilas

4. Aleksis Kivi - Seitsemän veljestä

5. Väinö Linna - Täällä Pohjantähden alla 1-3

6. Agatha Christie - 10 pientä neekeripoikaa

7. Fjodor Dostojevski - Rikos ja rangaistus

8. Anne Frank - Nuoren tytön päiväkirja

  1. Douglas Adams - Linnunradan käsikirja liftareille

10. Astrid Lindgren - Veljeni Leijonamieli

11. Antoine de Saint-Exupéry - Pikku Prinssi

12. J.K. Rowling - Harry Potter -sarja

13. Gabriel García Márquez - Sadan vuoden yksinäisyys

  1. George Orwell - Vuonna 1984

  2. Veikko Huovinen - Havukka-ahon ajattelija

16. Elias Lönnrot - Kalevala

17. Jane Austen - Ylpeys ja ennakkoluulo

18. Sofi Oksanen - Puhdistus

19. Astrid Lindgren - Peppi Pitkätossu

  1. Mihail Bulgakov - Saatana saapuu Moskovaan

21. Richard Bach - Lokki Joonatan

  1. Umberto Eco - Ruusun nimi

23. Tove Jansson - Muumipeikko ja pyrstötähti

24. J. & W. Grimm - Grimmin sadut I-III

25. Dan Brown - Da Vinci -koodi

26. Enid Blyton - Viisikko-sarja

27. Anna-Leena Härkönen - Häräntappoase

  1. Ernest Hemingway - Vanhus ja meri

29. Goscinny - Uderzo - Asterix-sarja

  1. John Irving - Garpin maailma

31. Louisa May Alcott - Pikku naisia

  1. Victor Hugo - Kurjat

  2. C.S. Lewis - Narnian tarinat

34. A.A. Milne - Nalle Puh

  1. Henri Charriete - Vanki nimeltä Papillon

36. Alexandre Dumas - Kolme muskettisoturia

37. Emily Bronte - Humiseva harju

38. William Golding - Kärpästen herra

39. Juhani Aho - Rautatie

  1. Leo Tolstoi - Anna Karenina

  2. Frank McCourt - Seitsemännen portaan enkeli

  3. Arthur C. Clarke - Avaruusseikkailu 2001

43. J.D. Salinger - Sieppari ruispellossa

44. Charlotte Brontë - Kotiopettajattaren romaani

  1. Kurt Vonnegut - Teurastamo 5

  2. Isaac Asimov - Säätiö

  3. Aapeli - Pikku Pietarin piha

  4. Leo Tolstoi - Sota ja rauha

49. Mauri Kunnas - Koiramäen talossa

50. Margaret Mitchell - Tuulen viemää

  1. Nikolai Gogol - Kuolleet sielut

  2. Albert Camus - Sivullinen

53. Kirsi Kunnas - Tiitiäisen satupuu

54. Hergé - Tintti-sarja

  1. Miquel Cervantes - Don Quijote

56. Eduard Uspenski - Fedja-setä, kissa ja koira

  1. Mark Twain - Huckleberry Finnin seikkailut

  2. Johanna Sinisalo - Ennen päivänlaskua ei voi

  3. Herman Hesse - Lasihelmipeli

  4. Günther Grass - Peltirumpu

  5. Jostein Gaarder - Sofian maailma

  6. Leon Uris - Exodus

  7. Lucy M. Montgomery - Pieni runotyttö

  8. Ilmari Kianto - Punainen viiva

65. Franz Kafka - Oikeusjuttu

  1. Guareschi Giovanni - Isä Camillon kylä

67. Lewis Caroll - Liisan seikkailut ihmemaassa

  1. John Steinbeck - Eedenistä itään

  2. Kari Hotakainen - Juoksuhaudantie

  3. Paulo Coelho - Istuin Piedrajoen rannalla ja itkin

71. Jules Verne - Maailman ympäri 80 päivässä

  1. Risto Isomäki - Sarasvatin hiekkaa

  2. Jaroslav Hasek - Kunnon sotamies Svejk maailmansodassa

74. Giovanni Boccaccio - Decamerone

  1. Oscar Wilde - Dorian Grayn muotokuva

  2. Milan Kundera - Olemisen sietämätön keveys

77. Homeros - Odysseia

  1. Peter Hoeg - Lumen taju

  2. Arthur Conan Doyle - Baskervillen koira

80. William Shakespeare - Hamlet

  1. Eino Leino - Helkavirsiä-sarja

82. Stieg Larsson - Miehet, jotka vihaavat naisia

83. Yrjö Kokko - Pessi ja Illusia

84. Thomas Harris - Uhrilampaat

  1. Raymond Chandler - Syvä uni

  2. Jean M. Untinen-Auel - Luolakarhun klaani

87. Deborah Spungen - Nancy

  1. Stephen King - Hohto

  2. Laura Ingalls Wilder - Pieni talo preerialla

  3. Laila Hietamies - Hylätyt talot, autiot pihat

  4. Aino Suhola - Rakasta minut vahvaksi

  5. Aleksandr Solzhenitsyn - Vankileirien saaristo

93. Mikael Niemi - Populäärimusiikkia Vittulajänkältä

  1. Timo K. Mukka - Maa on syntinen laulu

95. Juha Vuorinen - Juoppohullun päiväkirja

96. Kjell Westö - Missä kuljimme kerran

  1. Veijo Meri - Manillaköysi

  2. Maria Jotuni - Huojuva talo

  3. Juha Itkonen - Anna minun rakastaa enemmän

  4. Jan Guillou - Pahuus

BBC reckons most people have only read 6 of the following 100 books.

Put an X after the books you have read.

1 Pride and Prejudice - Jane Austen

2 The Lord of the Rings - JRR Tolkien

3 Jane Eyre - Charlotte Bronte

4 Harry Potter series - JK Rowling

5 To Kill a Mockingbird - Harper Lee

6 The Bible

7 Wuthering Heights - Emily Bronte

  1. Nineteen Eighty Four - George Orwell

  2. His Dark Materials - Philip Pullman (Universumin tomu, Golden Compass)

10 Great Expectations - Charles Dickens (Loistava tulevaisuus)

11 Little Women - Louisa M Alcott

12 Tess of the D’Urbervilles - Thomas Hardy (Tessin tarina)

  1. Catch 22 - Joseph Heller (Me sotasankarit s.543)

  2. Complete Works of Shakespeare

  3. Rebecca - Daphne Du Maurier

  4. The Hobbit - JRR Tolkien

  5. Birdsong - Sebastian Faulkn (Mustarastas laulaa)

18 Catcher in the Rye - JD Salinger

19 The Time Traveller’s Wife - Audrey Niffenegger (Aikamatkustajan vaimo)

  1. Middlemarch - George Eliot (Saman niminen)

21 Gone With The Wind - Margaret Mitchell

22 The Great Gatsby - F Scott Fitzgerald

  1. Bleak House - Charles Dickens (Kolea talo)

  2. War and Peace - Leo Tolstoy

  3. The Hitch Hiker’s Guide to the Galaxy - Douglas Adams

  4. Brideshead Revisited - Evelyn Waugh (Mennyt maailma: kapteeni Charles Ryderin hengelliset ja maalliset muistelmat)

27 Crime and Punishment - Fyodor Dostoyevsky

  1. Grapes of Wrath - John Steinbeck (Vihan hedelmät)

29 Alice in Wonderland - Lewis Carroll

  1. The Wind in the Willows - Kenneth Grahame (Kaislikossa suhisee)

  2. Anna Karenina - Leo Tolstoy

32 David Copperfield - Charles Dickens

33 Chronicles of Narnia - CS Lewis

34 Emma - Jane Austen

35 Persuasion - Jane Austen

36 The Lion, The Witch and The Wardrobe - CS Lewis

37 The Kite Runner - Khaled Hosseini (Leijapoika)

  1. Captain Corelli’s Mandolin - Louis De Bernieres

  2. Memoirs of a Geisha - Arthur Golden

40 Winnie the Pooh - AA Milne

41 Animal Farm - George Orwell

42 The Da Vinci Code - Dan Brown

  1. One Hundred Years of Solitude - Gabriel Garcia Marquez (Sadan vuoden yksinäisyys)

  2. A Prayer for Owen Meaney - John Irving (Ystäväni Owen Meany)

  3. The Woman in White - Wilkie Collins (Valkopukuinen nainen)

46 Anne of Green Gables - LM Montgomery

  1. Far From The Madding Crowd - Thomas Hardy (Ei suomennettu)

48 The Handmaid’s Tale - Margaret Atwood (Orjattaresi)

49 Lord of the Flies - William Golding

  1. Atonement - Ian McEwan (Sovitus)

  2. Life of Pi - Yann Martel (Piin elämä)

  3. Dune - Frank Herbert (Dyyni, Scifi)

  4. Cold Comfort Farm - Stella Gibbons

54 Sense and Sensibility - Jane Austen

  1. A Suitable Boy - Vikram Seth (Sopiva nuori mies)

  2. The Shadow of the Wind - Carlos Ruiz Zafon (Tuulen varjo)

  3. A Tale Of Two Cities - Charles Dickens (Kaksi kaupunkia)

  4. Brave New World - Aldous Huxley (Uljas uusi maailma)

  5. The Curious Incident of the Dog in the Night-time - Mark Haddon (Yöllisen koiran merkillinen tapaus)

60 Love In The Time Of Cholera - Gabriel Garcia Marquez (Rakkautta koleran aikaan)

  1. Of Mice and Men - John Steinbeck (Hiiriä ja miehiä

62 Lolita - Vladimir Nabokov

63 The Secret History - Donna Tartt

  1. The Lovely Bones - Alice Sebold (Oma taivas)

65 Count of Monte Cristo - Alexandre Dumas

  1. On The Road - Jack Kerouac (Matkalla)

  2. Jude the Obscure - Thomas Hardy (ei suomennettu)

  3. Bridget Jones’s Diary - Helen Fielding

  4. Midnight’s Children - Salman Rushdie (Keskiyön lapset)

  5. Moby Dick - Herman Melville

71 Oliver Twist - Charles Dickens

72 Dracula - Bram Stoker

73 The Secret Garden - Frances Hodgson Burnett

  1. Notes From A Small Island - Bill Bryson (Muistiinmerkintöjä pieneltä saarelta)

  2. Ulysses - James Joyce (Odusseus)

  3. The Bell Jar - Sylvia Plath (Lasikellon alla)

  4. Swallows and Amazons - Arthur Ransome (Pääskyt ja amatsonit)

  5. Germinal - Emile Zola (Kivihiilen kaivajat)

  6. Vanity Fair - William Makepeace Thackeray (Turhuuden turuilla)

  7. Possession - AS Byatt (Riivaus: Romanttinen kertomus)

81. A Christmas Carol - Charles Dickens

  1. Cloud Atlas - David Mitchell (Pilvikartasto)

  2. The Color Purple - Alice Walker (Häivähdys purppuraa)

  3. The Remains of the Day - Kazuo Ishiguro (Pitkän päivän ilta)

85 Madame Bovary - Gustave Flaubert

  1. A Fine Balance - Rohinton Mistry

  2. Charlotte’s Web - EB White (Lotta ystäväni)

  3. The Five People You Meet In Heaven - Mitch Alborn

89 Adventures of Sherlock Holmes

  1. The Faraway Tree Collection - Enid Blyton

91 Heart of Darkness - Joseph Conrad

92 The Little Prince - Antoine De Saint-Exupery

  1. The Wasp Factory - Iain Banks (Ampiaistehdas)

  2. Watership Down - Richard Adams (Ruohometsän kansa)

  3. A Confederacy of Dunces - John Kennedy Toole (Typerysten salaliitto)

  4. A Town Like Alice - Nevil Shute (Viisi mustaa kanaa)

97 The Three Musketeers - Alexandre Dumas

98 Hamlet - William Shakespeare

99 Charlie and the Chocolate Factory - Roald Dahl

  1. Les Miserables - Victor Hugo (Kurjat)
20 tykkäystä

Jäin vielä miettimään näitä kirjallisuuden kuluttamisen uusia muotoja. Ja @Aili nostamat pointit eri kokemuksesta ja kirjojen tyylien soveltuvuudesta äänikirjoihin on oikeastaan hyvin linjassa mitä jäin pohtimaan.

Näitä miettiessä muistin ettei tämä kirjojen teknologian avulla saavutettu nopeampi suorittaminen taida olla uusi ilmiö? Aikanaan peruskoulussa tehtäväksi tuli lukea Tuntematon sotilas ja moni ystävä pääti ratkaista ongelman katsomalla silloiset molemmat versiot videolta. Kirjoihin pohjautuvissa elokuvissa uskollisuus alkuperäiselle teokselle on hyvin vaihtelevaa tosin.

Aloin myös miettiä onhan Reader’s Digestissa (Valitut Palat) ollut alusta lähtien romaanien tiivistelmiä, jotka taisivat saada ‘oikeat’ kirjallisuuden ystävät tuhahtelemaan.
Muitakin toteustapoja tähän samaan ongelmaan on varmasti ollut vuosien saatossa (ei aikaa riittävästi). Luultavasti kautta historian on ollut erilaisia tapoja tutustua kirjoihin ja varmaan joku kirjojen painamisen aloitettua on tuhahdellut kun kirjat eivät olekaan käsinkirjoitettuja ja koristeltuja.

Yksi esiin tullut ongelma, johon äänikirjat vastaavat on siis ajan ja/tai sopivan tilaisuuden puute. Mutta muistui mieleen myös erään ystävän kanssa käyty keskustelu miksi hän valitsee elokuvan kirjan sijaan (tapauksessa, jossa molemmat tarjolla). Ystäväni mainitse ettei hän pysty kirjaa lukeutuessa eläytymään näkemään tapahtumia ja elokuvia katsottaessa asiat tulevat valmiiksi esitetyssä muodossa. Mielikuvituksen puutetta voisi ajatella? Kenties rakentavampi tapa on ajatella osalla meistä olevan huomattavasti audio-visuaalisempi tapa hahmottaa asioita ja ilmiöitä? Kenties tällöin äänikirjat voivat siis olla avuksi?

Ehkä siis lopulta erottelisin toisistaan miten kulutetaan kirjoja (printti, e- tai audio) ja toisaalta tämän liiallisen useiden asioiden samanaikaisesti suorittamisen vimman. Ja olen aivan samaa mieltä siis @Mauri kanssa rauhallisen lukemisen mahdollistavan ajattelu toimintaa ja siten sisällön parempaa sisäistämistä. Taitaa olla hyvin monitahoinen asia.

6 tykkäystä

on kyllä ihan mielenkiintoinen toi 100 kirjaa mitkä pitää lukea ennen kuolemaa lista. Oon 25 ja oon lukenut/ kuunnellut / tai minulle on luettu noista ehkä 50-60 kirjaa. Sanoisin että tosta listasta puuttuu aika paljon kirjoja.

6 tykkäystä

Minua on alkanut huolestuttamaan lukemani kirjallisuuden ”taso” ja se, kuinka vähän luen. Viimeiseen pariin vuoteen olen lukenut lähinnä Kingin ja muiden kauhukirjailijoiden kirjoja ja erinäisiä seikkailullisia dekkareita. Olen aloittanut ehkä kolmisen kymmentä kirjaa, jotka ovat kaikki jääneet kesken. Ennen luin varmaan noin 40-50 kirjaa vuoteen. Nyt viimeisen parin vuoden aikana olen saanut luettua kokonaan ehkä parisen kymmentä, jos sitäkään, ja valtaosasta niistä en muista juuri mitään. Tuntuu, että saan loppuun lähinnä nuo kauhut ja dekkarinhutut.

Tämä huolestuttaa minua. Elämäntilanteessani ei varsinaisesti ole tullut muutoksia. Aivan kuin vain en löytäisi kiinnostavaa uutta luettavaa. Aivan kuin varsinkin suomalainen kirjallisuus junnaisi paikoillaan, ollen tasapaksua keskiluokkaisen tylsää elämän kuvaamista, arjen kriisejä ja parisuhdeongelmia (vaikka ei varmastikaan ole, ajattelen vain niin). Miki Liukkonen on mielestäni yrittänyt pistää suomalaisessa kirjallisuudessa jotain uutta alulle, mutta valitettavasti hänen viimeisen kirjansa Elämä: esipuhe jäi minulta kesken. Minusta se oli vain peräkkäin olevia sanoja, joita en ymmärtänyt. Liukkosen O oli kiehtova, mutta miten kävisi, jos tänä päivänä lukisin sen. Minulla on jäänyt kesken myös pari viimeistä Harry Salmenniemen novellikokoelmaa, vaikka olen 100 % varma, että oikeasti tykkään niistä. Huolestuttavaa. Tosin omasta mielestäni olen noin yleensäkin taantunut, vaikka mittarissa ei ole vielä 40 vuottakaan. Jollain tapaa tämä lukemisongelma on varmaan aivoihin tai aivokemiaan liittyvä juttu.

Mutta sentään muutama teos on jättänyt jäljen lähiaikoina, ja joita voin lämpimästi suositella muillekin. Ihan jos ei muuten, niin yleissivistyksen ja yleisen ymmärryksen vuoksi.

  • Colson Whitehead Nickelin Pojat . Kylmäävä teos. Ehkä hurjinta, mitä hetkeen on tullut luettua.
  • Maja Lunde, ilmastotrilogia Mehiläisten historia, Sininen ja Viimeiset. Suuria teemoja, pistänee paatuneimmankin ihmisolennon miettimään tulevaisuutta ja sitä, millainen maailma omilla lapsilla ja lapsenlapsilla voi olla, jos jotain ei tehdä.
  • George Floydin elämä ja kuolema. Sarjassa jokaisen pitäisi lukea. Varsinkin tiettyjen ihmistyyppien. Sopii hyvin yhteen Nickelin poikien kanssa.
  • David Foster Wallace, Päättymätön riemu. Tämä kirja tuo esiin kirjallisuuden mahdollisuudet. Toimii myös esimerkiksi hyvänä keinona päästä eroon päihdeongelmista ja/tai riippuvuuksista. En ole naurava ihminen, mutta voi hurja kuinka tätä lukiessa nauroin. Kirja sisältää myös varmaan ahdistuttavimman tavan kuolla mitä voi kuvitella. Maineestaan huolimatta helppolukuinen, jos ei ota lukuun suurta fyysistä kokoa.
  • Pirita Näkkäläjärvi Vastatuuleen. Jossain luki, että tämä on hyvä ensiapu valtaväestön tietovajeeseen.
14 tykkäystä

Mun mielestä eri kirjallisuuden kuluttamis muodot on eri tilanateisiin. Itse kuuntelen eritäin paljon kirjoja bookBeat historin perusteella olen kuunnellut vähän yli 500 kirjaa laidasta laitaan. Kuitenkin tykkään lukea myös muuta kuin osareita. :sweat_smile: Ainoa mihin en oikein oo lämmennyt on kaunokirjallisuus e kirjana. Kaunokirjallisuus joko äänikirjalla tai fyysisenä kirjana

7 tykkäystä

Hyvä ketju! Tänne täytyy melkein jo ammatin puolesta (luokanopettaja) tulla vähän kommentoimaan, joten täältä pesee. Koetan pysyä jossain rajoissa, vaikka aihe kiinnostaa minua suunnattomasti ja suorastaan rakastan lukemista ja kirjoja, minkä vuoksi ajatuksia aiheeseen liittyen voisin kirjoittaa vähän miltä tahansa nurkalta. Tykkään myös aina korostaa sitä, miten paljon ihan kaiken lukemisesta voi saada hyötyä, vaikka varsinaista “asiaa” kaikesta ei oppisikaan. Tämä näkökulma näkyy myös tarinassani. Mutta asiaan:

Minä ja lukeminen
Oma tarinani ei alkanut sillä, että olisin oppinut lukemaan ennen koulua, mutta lukemisen oppimiseen liittyy itselläni silti erittäin voimakas “valaistumisen” tunne. Muistan nimittäin vieläkin kuinka opin lukemaan syysloman jälkeen ekaluokalla, yhden ainoan oppitunnin aikana. En ole kokenut sen jälkeen vastaavaa elämystä missään asiassa. Tarina menee hyvin lyhyesti näin: Tuohon kyseiseen opputuntiin asti en ollut ymmärtänyt aakkosista tai niihin liittyvistä äänteistä yhtään mitään (Miksi S-kirjainta ei luettu “äs”, vaan piti sihistä “s”?), mutta yhtäkkiä minulle loksahti paikalleen, että kirjaimien nimet ja äänteet joita niiden kohdalla pitää käyttää ovat eri asia. Siinä hetkessä opin lukemaan enkä ole taakseni katsellut, tavuviivatkin saivat mennä heti kun niitä ei ollut enää pakko kirjoittaa joka paikkaan (sotkivat omasta mielestäni vain lukemista mokomat).

Seuraa tiivistelmä lukuhistoriastani: Aika nopeasti lukemaan opittuani hyppäsin jo alkeiskirjoista vähän pidempiin kirjoihin, kakkosluokalla luin Enid Blytonin Seikkailu-, SOS- ja Viisikko-sarjat, joista muuten Viisikkoja pidin kaikista tylsimpinä, vaikka ovat yleisesti tunnetuin noista. Kolmosluokalla luin melkein kaikki Tarzanit, nelosella Kolme muskettisoturia jatko-osineen ja vitosella Monte Criston kreivin. Nuo Alexandre Dumas vanhemman kirjat ovat varmaan edelleen kaikkien aikojen suosikkejani. Aku Ankka kuului valikoimiini aina, ja kuuluu edelleen satunnaisesti klassikoihin palaten. Hauskana muistona ja ylpeyden aiheena lukemisesta mieleeni on vjäänyt, kun vitosella meillä oli luokassa lukukilpailu, jossa laskettiin luettuja sivuja, luin uudestaan Kolme muskettisoturia, Välskärin kertomukset ja lukuisia muita kirjoja, joita en tietenkään enää muista tässä vaiheessa elämää. Voitin tuon kisan muistaakseni yli 43 000 sivua romaaneja luettuani (sarjiksia ei laskettu tässä kisassa) ja toiseksi tullut hävisi muistaakseni n. 10 000 sivua ja oli muuten myös poika. Siinä oli meitä muutamia lukemisesta innostuneita poikia samalla luokalla, mikä oli mahtavaa kun näin opettajan näkökulmasta miettii.

Yläasteella lukeminen maistui jonnekin 8. luokalle asti, mutta sitten oli monta vuotta että en lukenut oikein mitään. Muistan kuitenkin kuinka ysillä piti lukea Sinuhe, joka oli mielestäni siihen mennessä tylsin lukemani kirja. Olen yrittänyt aloittaa sitä aikuisiällä uudestaan, mutta Waltari ei jotenkin nappaa minulle ja homma jää aina kesken. Lukiossa luin todella vähän, ainoa lukemiseen liittyvä muistoni on kun minun piti pitää kirjaesitelmä Robinson Crusoesta ilman muistiinpanoja ja en jaksanut valmistautua, joten luin kirjaa pätkän edellisellä välitunnilla ja samalla kun pidin esitelmääni. Poimin siihen esimerkit kerronnastakin lennossa ja muistaakseni sain kympin :joy: Lukemisesta oli kuitenkin hyötyä, olin edelleen erittäin nopea lukija ja pystyin hyvin vähällä vaivalla ja pänttäämisellä kirjoittamaan mm. historiasta ja biologiasta hyvät arvosanat.

Lukíon jölkeen armeijassa aloittelin iltavapailla lukemaan vähän enemmän taas vuosien jälkeen, mutta tahti oli edelleen aika laiska ja usein simahdin punkkaan heti kun kirjaa yritin selailla. Laiska tahti jatkui myös opinnoissa, joissa luin lähinnä pakolliset tekstit. Silti lapsuuden ukemisharrastus kantoi mielestäni hedelmää vielä yliopistossakin, koska esimerkiksi gradua varten minun ei tarvinnut oikeasti lukea lähdemateriaaleja, olin niin nopea silmäilemään ja löytämään oleelliset asiat.

Tässä kohtaa täytyy myös mainita, että vaikka fyysisiä kirjoja ei ole tullut luettua, olen aina lukenut netistä lähes kaiken mahdollisen kiinnostavan mitä vastaan tulee, harmi vain että näyttöpäätteellä huomaan oman keskittymiseni harhailevan liikaa ja skrollaan sivuja läoi turhankin nopeasti. Työelämään siirryttyäni pakotin itseni ottamaan kirjat uudelleen käteen ja aloittamaan lukemisen. Aluksi kesti hieman saada netin selailuilla pilattu keskittymiskyky takaisin, mutta kun sen sai, niin lukeminen alkoi taas maistumaan, enkä ole antanut itseni nyt muutaman vuoden aikana lipsahtaa n. kirja/viikko vauhdista. Kuten seuraavaksi tulevasta alkuvuoden listauksesta ilmenee, olen hyvin kaikkiruokainen kirjallisuuden suhteen ja en välitä oikeastaan siitä vaikka kyseessä olisi Aku Ankka tai joku kvanttifysiikan kootut saavutukset. Ajattelen että ihan kaiken lukeminen on hyväksi niin kauan kuin se kiinnostaa, ja joskus myös vaikka ei edes kiinnostaisi. En kuitenkaan pakota itseäni lukemaan, vaan yritän pitää sen kivana asiana jota haluaa tehdä.

Luen tätä nykyä 1-3 kirjaa viikossa, kaikenlaista fantasiaromaaneista tietokirjallisuuteen ja runoihin. Erityisesti tykkään elämäkerroista ja historiasta tällä hetkellä. En ole tavannut pitää lukulistoja, mutta tätä kirjoittaessani huvin vuoksi palauttelin mieleeni, että ns. klassikoista on tullut luettua tänä vuonna Kirjava satama ja Uljas uusi maailma. Muut kirjat tähän mennessä tänä vuonna: kaikki Noiturit, Ihmiskunnan uusi historia, Isomettän poika, Humphrey Carpenterin J. R. R. Tolkien - elämäkerta, Hanskat tiskissä ja Maailma ilman pimeää. Tällä hetkellä aika alussa on menossa Moby Dick eli Valkoinen valas ja lainassa hyllyssä odottamssa Valo pimeydessä - mustat aukot, maailmankaikkeus ja me. Sijoituskirjoja en ole tämän vuoden puolella innostunut lukemaan, viime vuonna luin Harri Hurun Asuntosijoittamisen lumipalloefektin ja jotain sekalaisia kevyempiä.

Äänikirjat ovat itselleni täysin mahdottomia kuunnella, ajatus ei pysy niissä mukana, enkä saa “maalattua” tapahtumia samalla tavalla päähäni kuin itse tekstiä lukiessa. Oppilailleni olen yrittänyt sanoa, että äänikirjojen kuuntelu on ihan jees, mutta täytyy oppia myös lukemaan itse, koska kaikkea ei voi aina kuunnella. Itse en pidä äänikirjoja lukemisena lainkaan, mutta annan niiden kuunnella jotka siitä jotain saavat. Oppilaiden kohdalla kuuntelu käy ihan hyvästä kuullun ymmärtämisen harjoituksesta ja oppivat ne siinä kuunnellessa ehkä arvostamaankin kirjallisuutta - ehkä sitten joskus innostuvat lukemaankin.

Kaiken kaikkiaan kirjallisuus ja lukeminen ovat olleet itselleni aina sellainen määrittävä asia elämässä. Mistään en ole oppinut niin paljon elämästä (tai mistään muustakaan) kuin kirjoista. Muistan kun itkin Kolmen muskettisoturin ja jatko-osien aikana monta kertaa Erityisesti D’Artagnanin kuolema Muskettisoturien viimeisten urotöiden viimeisellä sivulla kosketti minua syvästi, se oli niin katkeransuloinen. Myös Porthoksen kohtalo. . Olen saanut siis myös suuria tunteita kirjoista, esimerkiksi elokuvista vastaavasti en ole koskaan saanut mitään vastaavaa. Ne eivät “elä” samalla tavalla ajatuksissani ja tunteissani.

Olen ollut aina hyvä uppoutumaan lukemiseen, nopea lukija ja hyvä kuvittelemaan asioita tekstistä. Muistan myös tekstin hyvin, enkä vain kahlaa kauheaa vauhtia läpi. Uskoisin että nämä ovat tekijöitä jotka osaltaan innostavat lukemaan, mutta uskon että niitä voi myös harjoitella ahkeralla lukemisella. Silti minulla on sympatiaa niitä kohtaan, joille lukeminen on syystä tai toisesta vaikeampaa.

Olen ollut myös onnekas, että äitini on ollut aina kova lukija ja olen saanut sitä kautta mallin. Isäni ei ole ihan samanlainen kirjoihin uppoutuja ja ahmija, mutta hänkin on aina lukenut. Häneltä olen saanut jo “ennakkoperintönä” yhden hänelle tärkeistä lapsuuden kirjoistaan, josta itsekin pidän kovasti (erityisesti) aikuisenakin: Jordan Raditskovin “Me varpusenpojat”. Näkisin että kotoa lukeminen loppupeleissä lähtee ja olenkin huolissani ammattini puolesta siitä, että harva lukee enää lapsilleen pienenä, tai antaa ylipäätään mallia lukemisesta omalla toiminnallaan. Koulussa tähän on hyvin vaikea saada innostusta syttymään varsinkaan kun lasten huomiosta kilpailee noin miljoona dopamiinia nopeasti vapauttavaa sovellusta ja videota taskunpohjalla. Ammatillisessa mielessä on ilo nähdä että täällä foorumilla tällaisia vanhempia kuitenkin on, kuten olen saanut lukea.

Semmoinen tarina.

Tähän halusin vielä erikseen kommentoida omasta näkökulmastani:

Olen taipuvainen ajattelemaan tällaisissa tapauksissa, että kyse ei ole mielikuvituksen puutteesta, vaan tämä saattaa hyvinkin johtua siitä, että joko mekaaninen lukunopeus on turhan hidas, lukeminen on muuten työlästä, keskittymiskyky ei riitä tai sitten ihan luetun ymmärtämisessä on puutteita. Lapsilla nimittäin huomaa selkeästi, että ne joille lukeminen on työlästä ja hidasta, ovat myös heikoimpia kuvailemaan lukemaansa tai kertomaan mitään havaintojaan, vaikka aikaa olisi määrättömästi. Kapasiteetti ei vain riitä. Kun vauhtia saadaan lisää treenattua, myös luetun ymmärtäminen usein paranee - ei kuitenkaan kaikilla. Muistaakseni on tehty myös jonkinlaista tutkimusta, että osa ihmisistä ei “näe” asioita kirjoitettua tekstiä lukiessaan samoin kuin osa. En nyt jaksa alkaa etsimään tutkimusta, enkä uskalla edes luvata ettei se olisi minun kuvittelemaani, mutta näin kuitenkin muistelen/ajattelen.

15 tykkäystä

Se on juuri näin!

Tämähän tietenkin sai itseni ajattelemaan.

Kirjojen lukemisella pyritään viemään monenlaisia asioita eteenpäin.

  1. Päällimmäisenä on monilla ensimmäisenä mielessä koulussa opittu taito. Kirjoista haetaan tietoa. Ihmisillä on varmaankin jokin kulttuurivallankumouksen luoma geneettinen taipumus uskoa printatun ja julkaistun tekstin todenperäisyyteen ja ehdottomuuteen. Jotenkin pidämme luotettavampana kirjoitettua tekstiä ja erityisesti printattua sellaista. Johtuneekohan siitä, että kustantamot ylläpitivät pitkään hyvää tasoa sen suhteen keiden tekstejä suostuivat julkaisemaan. Kirjoittajat itsekin ovat kirjoittaneet jännittäviä kirjoja tästä. Todellisuudessa varsinkin suurimpien kustantamoiden tarkoitus on nimenomaan myydä kirjoja.

  2. Toisena ilmeisenä syynä ihmiset lukevat, koska haluavat tietää, mistä puhutaan. Ihmiset haluavat myös muodostaa paljon keskustelua herättäneistä asioista oman mielipiteensä, kuten lukevat ihmiset saivat eilen Kiira Korpi kohusta huomata. Luulisi, että tämä on sama asia kuin tiedon etsiminen, mutta sitä se ei ole. Siinä on hiuksen hieno, toisaalta hyvin merkittävä ero, haluaako ihminen etsiä tietoa vai muodostaa omat mielipiteensä.

Do your own research.

  1. Kun kirjasta syntyy ilmiö, haluat olla osa tätä ilmiötä. FOMO Sijoituskirjallisuudessakin FOMO on tuttu ilmiö. Tunteen kutinasta pääsee helposti eroon lukemalla.

Kirjallisuuteen liittyvät FOMOt on oikein tervetulleita.

  1. Lukeminen kehittää ajattelua. Erityisesti hyvissä kirjoissa on hyvin usein useampi kuin yksi taso. Taidetyylisessä kirjallisuudessa onkin sitten layereitä toisensa perään, joita opiskellaan ja pyritään tulkitsemaan maailman tappiin asti.

Metatasot

Sen vuoksi hyvät kirjat kestävät usein myös useamman lukukerran tai ymmärrät itse kasvaessasi ja kehittyessäsi taas paljon enemmän.

Helppona esimerkkinä voisi ottaa vaikka kohukirjan ”Nancy”, jonka yhteen aikaan lukion äidinkielen opettajat pystyivät ottamaan oppitunnin esimerkiksi, koska siihen ikään mennessä suurin osa oli sen jo lukenut. ”Nancy” kertoo 1970-luvun punk-kulttuurin vaikuttajien Nancy Spungenin ja Sex Pistolsin basistin Sid Viciousin tarinan Nancyn äidin näkökulmasta.

Onko täällä ollut jotain puhetta 1970-luvun öljykriisistä tai länsimaiden ongelmista.

Nancy ja Sid. Sid ja Nancy.

1970-luvun englantia varjosti nuorisotyöttömyys. Punk-kulttuuri on tuon ajan nuorten keskuudessa syntynyt nuorisoalakulttuuri, jonka edustajille tyypillistä oli, että kitara oli ostettu viimeisillä rahoilla ja laulu tai soittotaidoista ei ollut tietoakaan. Hyvin tyypillistä oli voimakas alkoholin ja huumeiden käyttö. Tämä tarina on tuttu.

Mutta…

Kirjassa ”Nancy” Nancyn äiti kertoo surullisen tarinan, miten 1950-luvun lääkäri suositteli jo vastasyntyneelle lapselle voimakkaita kipulääkkeitä. Käytöshäiriöt muuttuivat vain toisiin ja annoksia nostettiin. Nancy kulki psykiatrilta toiselle, jotka eivät löytäneet hänestä mitään vikaa. Lopulta Nancy muutti pois kotoa, löysi musiikin ensin New Yorkissa, sitten eeppinen pariskunta löysivät toisensa Lontoossa.

Oikea Wurthering Heights, if you know I mean. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nancyn äiti tapaa myös Sidin näiden Amerikan kiertueella. Nancy löydetään hotellista puukotettuna. Nancy oli raskaana kuollessaan. Sidin syyttömyydestä tai syyllisyydestä ei saatu koskaan selkoa, mutta pian sen jälkeen, kun hänet vapautettiin syyttömänä vankilasta, hän tappoi itsensä yliannostukseen. Tarina jatkuu postyymisti Nancyn äidin surun käsittelyn keskellä.

Kun ensimmäisen kerran luet kirjan, luet traagisen tositarinan tytöstä, jolla ei oikein ollut mahdollisuuksia. Olet kauhuissasi. Tunnet myötätuntuntoa äitiä kohtaan ja olet turhautunut maailmalle. Tämä olisi ollut estettävissä, jos kaikki muut osaisivat olla parempia.

Kun hieman alat miettimään tarinaa ja kerrontaa tarkemmin, ehkä myöhemmin tai seuraavalla lukukerralla ollessasi vähän kypsempi, jäät pohtimaan tarinan kerrontatyyliä. Nancyn tarina on kirjoitettu siten, että äiti kirjoittaa itsensä kovin puhtoisena ihmisenä, joka ei voinut mitään kuin antaa lääkkeitä kerta toisensa jälkeen ja aina vahvempana lapselleen. Toki tuohon aikaan ei vaikutuksista tiedetty. Äiti kuvailee Nancya siten kuin Nancy olisi ollut aina syypää perheen kaikkiin ongelmiin. Lapsi, joka itki. 6-vuotias, jota oli pakko pelätä. 10-vuotias, joka ei sopeutunut leikkimään muiden lasten kanssa. 11-vuotias, joka uhkaili saksilla lastenhoitajaa. Olipas vakavia syntejä vai oliko Nancy sittenkin vain lapsi. Kaikki Nancyn pukeutumisessa, tavassa puhua, tavassa hakea äitinsä hyväksyntää oli pielessä. Surevan äidin vastenmielisyys omaa lasta kohtaan näkyy jopa postyymisti, mikä on surullista. Kirjassa onkin selittelyn makua. Ikävä kyllä.

Näiden erilaisten tasojen oivaltaminen teksteistä on oikeastaan se rauhallisesti ajan kanssa lukemisen koko suola. Moni tuntee eräänlaista ylemmyyden tunnetta ymmärtäessään enemmän samasta tekstistä kuin muut. Lukijat usein ovatkin omansalaisia salapoliiseja.

  1. Lukeminen laajentaa sanavarastoa. Mahdollisuudet käyttää kieltä selkiyttämään ajatuksia.

  2. Kielioppi, oikeaoppiset lauserakenteet löytyvät luonnollisemmin, pisteet ja pilkut teoriassa pitäisi helpommin oppia pistämään paikoilleen. Huomaamatta niille saadaan harjoitusta. Kirjoittaminen tosin ei kokonaan parane muutakuin kirjoittamalla.

  3. Kirjat opettavat sinua samaistumaan, ymmärtämään muita, asrttumaan toisen ihmisen tilanteeseen. Moni meistä syventyy kirjoja lukiessaan niin, että voit melkein olevasi tämä ihminen. Voit tuntea surun, nauraa ääneen, tuntea raskaan haarniskan hartioillasi, suolaisen merituulen kasvoillasi tai kirvelevien haavojen tuskan turvallisesti, liikkumatta mihinkään.

Varmasti on paljon muitakin hyviä juttuja, mutta nopeasti tuli nyt nämä mieleen.

Usein ihmiset yrittävät oikaista kirjojen lukemisessa, koska etsivät vain ensimmäistä kohtaa eli tietoa. Kirjojen tai minkä tahansa tekstin lukemisessa pitää kuitenkin aina muistaa, että kirjoitetulla tekstillä on aina joku, joka on sen kirjoittanut. Jos ei tekoälyllä kirjoitettuja tekstejä lasketa, kirjailija on aina ihminen. Raamatun ollaan sanottu saaneensa siinä kerrottavan Jumalan inspiraatiosta, mutta silloinkin kirjoittajana on ollut vain ihminen, erehtyväinen, omassa ajassaan elävä, omassa kontekstissaan, omine haaveineen, motivaattoreineen. Mielenkiintoisia ovatkin ne kirjat, joiden äänet puhuttavat meitä yhä kirkkaasti läpi vuosisatojen kuin ne olisi eilen kirjoitettu. Tähän on omana lempparina Jane Austenin satiirit (ei sovellu keskiverto foorumilaiselle).

Mitään viisautta et löydä varsinaisesti kirjoista, mutta voit ihan hyvin viisastua siinä matkalla.

9 tykkäystä

Oon muuten havainnut, että nopeilta lukijoilta nimenomaan puuttuu ”sisäinen kertoja”. Täällä olisi itseasiassa foorumillakin eräs tykätty kirjoittelija ja kova lukija, joka on kertonut, että häneltä puuttuu sisäinen kertoja, eikä ikäänkuin näe sielunsa silmin lukemiensa asioiden tapahtumia.

7 tykkäystä

Pidän itseäni nopeana lukijana, kokemus on osittain sama, mutta osittain juuri päinvastoin.

Nimittäin nimenomaan näen lukemani asiat päässäni, mutta en kuitenkaan kuule mitään “sisäistä kertojaa”. Parhaillaan keksittyneessä tilassa teksti vain lakkaa olemasta ja tilalle tulee jonkinlainen sisäinen elokuva, jolla ei ole mitään toistonopeuden rajoituksia. Siinä vaiheessa ei edes huomaa että käänteleekö sivuja vai ei, kuva vain soljuu eteenpäin ja lopulta huomaa että kirja loppui (ja kellosta katosi aikaa jonnekin).

Hauska huomata että ihmisillä on niin monenlaisia kokemuksia ja tyylejä, vaikka helposti ajattelee että kaikki lukevat samoin. Eihän se niin tietenkään ole, kuten tämäkin ketju jo tässä vaiheessa todistaa.

5 tykkäystä

Hieno ketju ja näköjään moni foorumilainen on viettänyt lapsuuden ja nuoruuden samojen kirjojen parissa. Aku Ankka, Bert, Potterit, Tolkien ovat tulleet täälläkin tutuiksi. En ainakaan huomannut, että kukaan olisi maininnut Raold Dahlia. Kirjailijan teoksiahan taidetaan “korjailla” aika rankalla kädellä lähiaikoina, mutta ainakin itse nautin niistä lapsena suuresti.

Muutamia muita ajatuksia, joita minulle heräsi:

  1. Yllä mainittiin sisäinen kertoja ja ainakin itselläni se on niin vahva, että saa uppoutumaan hyvään kirjaan hukuttaen ajantajun.

  2. Tämä jo taidettiin mainita, mutta nimenomaan lukeminen auttaa kirjoittamaan ja sitä kautta ilmaisemaan itseään ja tunteitaan paremmin. Olen huomannut, että fyysisten kirjojen väheneminen on saanut ainakin itseni tarkistamaan oikeinkirjoitusta aiempaa useammin. Taitava kirjoittaja myös kykenee ylläpitämään lukijan kiinnostusta myös asia-/ammattiteksteissä.

  3. Ehkä liittyen tuohon ensimmäiseen kohtaan, mutta itselleni kirjat aiheuttavat myös videota vahvempia tunteita. Esimerkiksi juonenkäänteissä koetut tunteet, mutta myös itse lukuprosessiin liittyvät.

  4. Kohtaan 3 liittyen koulun rooliin lukemisessa: Liikunnastahan ollaan jo luovuttu tavoitteellisena oppiaineena ja sen tarkoitus opetussuunnitelmassa on innostaa lapsia ja nuoria liikkumaan. Miksei lukemisella ole samanlaista inspiroivaa roolia, vaan ainakin itse jouduin lukemaan Pikku Pietarin Pihan (Aivan kamalan tylsä opus ja koitin neuvotella itseni tästä ulos), Minna Canthin novelleja ynnä muita klassikoita. Toisaalta jotkut opettajat ovat antaneet valita kirjaraporttien aiheet veto-oikeudella tai sitten rajatusta valikoimasta.

  5. Vinkkinä kannattaa pitää puhelimen muistiinpanoissa listaa mielenkiintoisista kirjoista joihin törmää. Niihin on helppo palata myöhemmin esimerkiksi kirjastossa.

PS. Ei nyt varsinaisesti liity Ailin päivitykseen, mutta itseäni ärsyttävät tuollaiset “nämä x asiaa sinun on tehtävä” -listat, jos niissä ei ole perusteluita. On helppo laittaa listalle Sinuhe ja yleisökin nyökyttelee suomalaiselle klassikolle, mutta ainakin itseäni kiinnostaa, mitä poikkeuksellista kyseisessä teoksessa on, jotta se on ansainnut paikkansa tuollaisella listalla.

10 tykkäystä

Minulle selvisi vasta kauan sen jälkeen kun olin lukenut Dahlin novelleja, että hänet tunnetaan lastenkirjoistaan. Myöskään mainio Oswald-eno ei taida olla lapsille sopivaa luettavaa :joy:

Noista @Aili n listoista pisti silmään, että suomalaisessa oli Orwellin 1984 kun BBC:n vastaavassa oli Huxleyn Uljas uusi maailma. Minusta tuntuu, että Huxleyn teos on jäänyt viime vuosina vähän vähemmälle huomiolle, aivan syyttä suotta. Molemmat kuuluvat ehdottomasti pakko lukea-osastoon, samoin kuin Orwellin Eläinten vallankumous,(joka oli siinä BBC:n listassa).

Tämä on aivan mahtava ketju, :+1: @Mauri lle

Lukeminen kannattaa aina!

8 tykkäystä

Taitaisi Oswald-eno jäädä lasten iltasatuna jo parin ekan sivun jälkeen ja vaihtua toiseen kirjaan.

Roald Dahl oli muuten siinä mielessä mainio lastenkirjailija, että vaati kirjojensa hinnoittelua alimpaan hintakategoriaan, koska hänen mielestään lastenkirjan hinta ei saa rajoittaa mahdollisuuksia lukea.

Jonatan Swiftin Gulliverin retket alkuperäisessä muodossaan toimii todennäköisesti sekä lapselle että vanhemmille. Siinä on tasoja, jotka vain vanhemmat ymmärtää. Swift esitti yhteiskuntakritiikkiä siten, ettei sitä vankilaan voitu heittää satujen kirjoittamisesta.

7 tykkäystä

Luin tuossa syksyllä tuon Huxleyn. Siinä tulevaisuus esitetään erilaisena dystopiana kuin Orwell 1984:ssä. Itse ehkä pidän enemmän 1984:stä, mutta tarkkanäköisiä kumpikin.

Kyllä tuo Huxley on ihan esillä ollut, muuten en olisi siihen törmännyt :slightly_smiling_face: (jollain tasolla toki olin tietoinen). Arvostettuja klassikoita molemmat.

Edit: @Monopoly_of_bees hyvä pointti! Käsittääkseni myös John Brunnerin Stand on Zanzibar pyörii samoissa teemoissa. Tätä odottelen kirjastoon, joten analyysit siitä kiitos spoilerin taakse - Näin.

3 tykkäystä

Huxley ja Orwell kannattaa nimen omaan lukea vertaillen toisiinsa. Nythän meillä on vähän kuin molempien maailmojen idut, kasvamassa jos niiden annetaan kasvaa.

7 tykkäystä