MAGMA ja muut megacap-teknot

No onko nuo nyt verilöylyjä, kun enemmän tänään noustu kuin mitä laskisi + nythän nuo on tasaantuneet jo. Liekkö huomenna sulkeutuessa taas plussalla :sweat_smile:

6 tykkäystä

Tässä on Sijoittaja.fi:n analyysi Googlesta ja sen tuloksesta.

Analyytikoiden EPS-ennuste vuodelle 2023 oli ennen tulosjulkistusta 6,01 dollaria. Osakekurssi oli jälkipörssissä 103 dollaria, joten P/E-luvuksi saadaan 17. Osake on halpa, mutta riskinä on, ettei yhtiö yllä tulosennusteeseen. Googlen tilanteen voidaan kuitenkin olettaa paranevan vuoden 2023 aikana makrotaloudellisen tilanteen helpottaessa ja kustannusleikkausten parantaessa kannattavuutta.

8 tykkäystä

Sijoittaja.fi on kirjoittanut myös Applesta. Jutun lukee parissa minuutissa.

Analyytikoiden EPS-ennuste Applelle ennen tulosjulkistusta oli 6,67 dollaria. Kurssi oli jälkipörssissä 146 dollaria, joten P/E-luvuksi saadaan 21,6. Se on matalampi kuin viimeisen 12 kuukauden keskiarvo, mutta jonkin verran korkeampi kuin S&P 500 -indeksillä. Osakekurssissa tuskin nähdään markkinoiden yleistä kehitystä vauhdikkaampaa menoa ennen maaliskuun kvartaalin julkistusta, sillä ohjaus kyseiselle kvartaalille oli laimea. Historiassa Applea on kuitenkin kannattanut aina ostaa kurssidipeistä.

5 tykkäystä

Sijoittaja.fi:n analyysi Amazonista, ihan hyvä ja tiivis paketti. :slight_smile:

Osaketta on vaikea arvioida normaaleilla valuaatiomittareilla, koska Amazon ei ole koskaan keskittynyt erityisesti tuloksentekoon, vaan kasvuun. Amazonin P/S-luku on nyt 2,1 käyttäen juoksevan 12 kuukauden liikevaihtoa ja 107 dollarin osakekurssia. Viimeisen 8 vuoden historiallinen P/S on 3,3. Osake on historiaansa nähden edullinen, mutta lähitulevaisuuden kasvunäkymät ovat nyt myös heikommat. Amazonin kasvun voi kuitenkin odottaa kiihtyvän vuoden 2023 toisella vuosipuoliskolla.

3 tykkäystä

Tässä on pika-analyysit vielä suurista yhtiöistä kuin Alphabet, Amazon, Apple, Meta ja Microsoft (joukossa ei ole valitettavasti Hyzonia tai Voxturia). :slight_smile:

Kaikki viisi suurta eli Microsoft, Apple, Alphabet (Google), Meta (Facebook) ja Amazon ovat julkaisseet joulukuun kvartaalin tuloksensa. Nämä yhtiöt ovat niin isoja, että niiden kurssiliikkeet heiluttavat markkinaa. Tulokset eivät olleet huippusuorituksia, mutta riittäviä markkinoille. Pahin näyttäisi olevan takana ja paluu nopeampaan kasvuun nähdään vuonna 2023.

8 tykkäystä

Google haastaa heti ChatGPT:n LaMDAan perustuvalla ”Bardilla”. Let the games begin!

8 tykkäystä

Live feedi Microsoftin chatgpt eventistä, ikävä kyllä ei striimiä…

Live: Microsoft’s big ChatGPT event has started: Follow for live updates

5 tykkäystä

Riippuen siitä miten hyvin tuo on toteutettu, tämä voi olla kohtuullinen koukku millä Bing voi yrittää ottaa markkinaosuutta Googlelta.

Pitkästä aikaa “tylsät” hakukoneet ottavat uudestaan mittaa markkinaherruudesta. Valitettavasti Bing lähtee tähän taistoon lievältä takamatkalta, mutta kiinnostavaa seurata mikä on pidemmällä aikavälillä efekti.

10 tykkäystä

Aika kova potentiaali kaupallisesti jos tuosta saadaan jonkinlainen assari tai ”co-pilot”, joka hoitaa ostokset, matkat, hotellit yms varaukset ihmisille… Käytännössä auttaa suunnittelemaan ja ohjaamaan ihmisten päivittäistä elämää entistä vahvemmin versus old school search

4 tykkäystä

Näytin tätä käppyrää eilen Vartissa, pistetään tännekin talteen jos jotain kiinnostaa.

Tässä ketjussa varmaan kaikki tietävätkin, miten megateknojen liikevaihdon vuosikasvu on lässähtänyt viime kvartaaleina. Kuvaajassa myös ennusteet lähivuosille. Kasvu jäänee, jos ennusteet osuvat, keskimäärin 10 %:iin vuodessa. Teslakin hidastuu merkittävästi, tuota Microsoftin ennustettua kiihtymistä en osaa arvioida. :smiley: Liekö ennustedata kovin laadukasta vuoteen 2025 asti…

Yhtä kaikki, pandemia-ajan kasvuspurtti jäi taakse se on selvää.

Facebookin kurssireaktio on opettavainen esimerkki, miten sijoittajat palkitsevat yhtiöitä kun ne himmailevat todennäköisesti omistaja-arvoa tuhoavissa investoinneissa. Blummalla oli hyvä huomio, miten Zuck mainitsi tehokkuuden monta kertaa enemmän, kuin metaversen:

“Perhaps the new focus on dealing with a more austere environment explains why Meta’s CEO Mark Zuckerberg was rewarded with a big share price rally after using the word “efficient” or “efficiency” approximately 40 times in his earnings call last week, Bloomberg Opinion’s Parmy Olson wrote. In contrast, he mentioned “metaverse” — the iteration of the internet that he has long envisioned and named his company after — just seven times.”

Olen usein korostanut osinkojen / omien ostojen vaihtoehtoiskustannusta, kun niiden takia jää investointeja tekemättä. Etenkin Suomen osinkoja kuolaavassa sijoitusskenessä tämä on hyvä muistaa. Mutta, samalla kannattaa pitää mielessä että monien firmojen investoinnit menee vihkoon ja rahat olisi vain parempi siirtää omistajien omiin taskuihin. :smiley:

19 tykkäystä

Kurssi ottaa yli 7 % dunkkuun.

7 tykkäystä

Väärässä vastauksessa ei sinänsä mitään uutta, tuleehan niitä ChatGPT:lläkin. Mutta että lipsahti mainosvideoon se väärä vastaus. Voi olla, että joku saa markkinointiosastolla kenkää.

Tulee ihan mieleen Nokian about kymmenen vuotta sitten tekemä mainos kännykän ”hirviökamerasta”, mikä piti olla kuvattu täysin tällä kyseisellä kännykällä. Ja heijastuksesta paljastuikin että käytössä oli ammattimaisin välinein varustettu kuvaustiimi.

4 tykkäystä

Lainauksien jakaminen on ilmeisesti kiellettyä, mutta itse uutinen ei ole maksumuurin takana. Tiivistettynä kuitenkin Microsoftin Nadella antaa ymmärtää, että Microsoft on valmis ottamaan hakutoiminnoissa taloudellista osumaa, koska Googlelle kilpailu tuottaa enemmän tuskaa. Ihailtavan suomalainen asenne.

21 tykkäystä

Saa lainata ja referoida lähteen mainiten ihan hyvien tapojen mukaisesti! Sen sijaan kokonaisten uutisjuttujen kopioiminen ei ole ainakaan kotimaiselle medialle ok, luulen ettei ulkomailta asti tänne lähdetä kylläkään valittamaan… :smiley:

Lisäys: jotta olisi viestissä vähän ketjuun liittyvää asiaa, tuosta Nadellan sutkautuksesta tulee mieleen Bezosin klassinen “your margin is my opportunity”. :smiley:

10 tykkäystä

Nyt otti taas kyykkyä inflaatioluvuista vähän muita reilummin, joten ostosormi triggeröityi viimein ja aloitussatsi kyytiin vähän alle 93 USD / kpl.

Olisin aika ihmeissäni jos MS kiilaisi Googlen pisnekset maanrakoon tekoälyllä, joka “elää” menneisyydessä. On kuitenkin aika iso tekijä ja muskelia löytyy pikku tuotekehitykseen sieltäkin.

Nro 1 maailmassa on vaikea kammeta palliltaan, ei toki mahdotonta, joten betsit sen mukaan. Itse kuvittelisin että saan myytyä jossain välissä kalliimmalla, lisäyskin mahdollinen.

13 tykkäystä

Kovin on keskeneräinen vielä MS:n tekoäly.

Kyllä MS tälläkin Googlen asemaa silti horjuttaa. Epäilen, että tämä Bing AI pöhinä siirtää käyttäjiä Chrome-Google kombosta kokeilemaan Edge-Bing yhdistelmää. Tulipa itsekin vaihto tehtyä ja yllätyin niin positiivisesti, että jää toistaiseksi käyttöön. Uskon että samaan lopputulemaan päätyy moni muukin.

10 tykkäystä

tein saman moovin => Bing-Edge. toki tuo MS tekoäly on raakile, mutta tämä on aika selkeä epäjatkuvuuskohta etsimisessä netistä. koen paljon mukavampana ton chatin kuin hakulinkit. tottakai kaikki alan jätit haluaa tähän messiin, mutta google on kaikkien haavoittuvammassa asemassa. koko hakumarkkina saattaa jakautua paljon tasaisemmaksi. kyllä nämä tulee aina nurkan takaa yllättäen.

Meta on toisaalta tältä ylläriltä suojassa. varmaan sekin tulee tähän mukaan. paljon hyödyllisempi toiminto kuin Metaverse.

5 tykkäystä

Hyvä juttu aiheesta ChatGPT-tyylisten systeemien kääntöpuoli hakukonefirmoille…

All that extra processing is going to cost a lot more money. After speaking to Alphabet Chairman John Hennessy (Alphabet is Google’s parent company) and several analysts, Reuters writes that “an exchange with AI known as a large language model likely costs 10 times more than a standard keyword search” and that it could represent “several billion dollars of extra costs.”

NVIDIA, AMD ja Intel mahdollisesti isosti saamapuolella, kuten myös muut serveriraudan valmistajat, jos tästä tulee isompi muutos hakukoneisiin eikä vain hetkellinen hypejuna jonka jälkeen kaikki palaavat normaaliin hakusanasysteemiin. Rautaa saa rautakaupasta ja jos isot hakukoneet haluavat, tämä on edelleen tehtävissä vaikka laskentatehoa tarvittaisiin 10x. Hakukoneiden osakkeenomistajille voi tosin tulla pari hikikarpaloa otsalle kun ynnätään miten tästä pitäisi saada kannattavaa bisnestä.

11 tykkäystä

Minä taas epäilen, että tätä tekoälypöhinää yliarvioidaan lyhyellä aikavälillä. Varmasti se on tulevaisuutta, mutta liikkeet ovat hitaita ja kestävät vuosikymmeniä.

Täällä oli hiljattain kysely, jonka mukaan yli 90% käyttää edelleen Googlea ja alle 10% Bingiä. Kansan syvissä riveissä suhde on vielä huomattavasti edullisempi Googlelle.

Google Chrome on ainakin oman käyttökokemuksen perusteella ylivoimainen verrattuna vaikka Safariin (puhumattakaan pienemmistä selaimista). Yli 60% markkinaosuus takaa sen, että selain on kilpailukykyinen ja ajan tasalla. Safarista ei aina voi sanoa samaa, vaikka onkin toiseksi käytetyin.

Pidän myös selvänä, että jos tekoälyn sovellukset tulevat isolla vaihteella arkiseen käyttöön (kuten varmasti tapahtuu jollain aikavälillä), se ei tapahdu ilmaiseksi; joku kyllä käärii voitot, ja itse pidän todennäköisenä, että Alphabet on tässä kisassa hyvin positioitunut. Mainosmyynti on iso bisnes ja se saadaan kyllä ujutettua tavalla tai toisella mukaan myös tekoälyyn liittyvään liiketoimintaan.

5 tykkäystä

Alphabetin liikevaihtohan ottaisi tästä periaatteessa osumaa kahdella rintamalla. Ensinnäkin hakukoneen mainosmyynti laskisi käyttäjämäärien laskiessa, mutta myös sivujen adsense-mainosten näyttökerrat vähenevät hakutuloksista esiin nousevilla sivuilla.

Omia ajatuksia millainen kokemus Google-haku voisi olla AI:lla höystettynä:

  • AI:n lisätessä kuluja myös Google todennäköisesti haluaa enemmän vastinetta. Veikkaukseni on, ettei kirjautumattomille käyttäjille ole tarjolla kuin perinteinen haku.

  • Lisäksi voisi olla, etteivät kaikki haut olisikaan AI:lta vaan pinnan alla suoritetaan perinteinen haku, joka sitten esitetään käyttäjälle vastauksena nettisivulinkin sijaan. Esimerkiksi pyytämällä pannarireseptiä hakukone hakee netistä sivun ja sieltä pannarireseptin.

  • Mainonta voi muuttua aiempaa vaikeammin tunnistettavaksi → yllä mainitun pannarireseptin “Maito” voidaankin korvata “Valio Maitoa” jne.

4 tykkäystä