Mahdollinen pörssiromahdus ja kuinka toimia?

Hei,

Lähiaikoina on ollut paljon puhetta markkinoiden kuplasta ja ennakoitu pörssiromahdusta tulevaksi. Itse olen sijoittana hyvin noviisi ja oikeastaan viimeisen puolen vuoden aikana “hurahtanut” osakesijoittamiseen. Kuitenkin jopa tällä omalla vähäisellä kokemuksella kyyti varsinkin green energy, ev ym. sektoreilla on alkanut hirvittämään ja alkanut epäilemään olisiko tämä puhe mahdollisesta kuplasta varsin aiheellista. Vuoden -20 alussa olin vielä melkeinpä täysin etf-sijoittaja. Maaliskuussa pörssien tullessa alas, tein juuri luultavasti monen aloittajan virheen: odotin liian pitkään ja myin hätäisenä ison osan hintojen jo tiputtua lähelle pohjalukemia. Nyt jälkeenpäin katsottuna viisaampaa olisi ollut toimia pikaisemmin, tai sitten olla ollenkaan myymättä mitään. Olen nyt kuitenkin saanut kurottua menetetyt tappiot kiinni ja en haluaisi saman tilanteen toistuvan.

Kyselisinkin vinkkejä jo pidempään sijottaneilta, kuinka te varaudutte tähän mahdolliseen skenaarioon? Olen itse pohtinut, voisiko esimerkiksi stop-lossien käyttö joka osakkeelle olla viisasta? Puhutaan myös, että laskevassa markkinassa voisi hyötyä hyvin bear-sertifikaateista, tiedän suunnilleen miten nämä toimivat, mutten ole vielä henkilökohtaisesti kokeillut. Tällä hetkellä olisi käteisvarantoa ihan hyvin mahdollista romahdusta varten, mutta tuntuu turhalta makuuttaakaan niitä tilillä odottaen jotain tapahtuvaksi, tällöin luultavasti menisi myös paljon hyviä nousunpaikkoja ohi?

14 tykkäystä

-Älä lähde bear-/bull-sertifikaatteihin tai viputuotteisiin, jos et tiedä 100% varmuudella kuinka ne toimivat.

-Varaa käteistä

-Stopparit voi olla fiksua, itsellä ne ainakin käytössä

19 tykkäystä

Stopparit sopivat varmasti hyvin varsinkin johonkin spekulatiivisiin tai sellaisiin omistuksiin joita et tunne todella hyvin ja mahdollinen lasku saattaa saada paljon epävarmuutta aikaan. Mutta jos omistat esim keslaa ja tunnet sen läpikotaisin, tietäen sen olevan nykykurssia arvokkaampi - niin itse ainakin mielummin sitten -20% dipin tms. tullessa ostaisin sitä lisää kuin myisin stoppareilla pois.

Toinen varmasti järkevä strategia on rakentaa salkkua enemmän stoppareiden ympärille, mutta tämä ei ainakaan itselle sovi.

Itse tykkään pitää jonkin verran käteistä (melkein) kokoajan, niin tietää pystyvänsä tuon dipin tai muun ostopaikan tullessa lisäilemään ainakin jonkin verran, vaikkakin se toimii käsijarruna jatkuvasti. Mutta itselleni mikään maksimoitu tuotto ei olekaan tärkeintä.

8 tykkäystä

Itse onnistuin hyvin sijoituksen aloituksessa,salkku pystyyn 2020 tammikuussa ja “isosti” liikkeelle maaliskuun puolivälissä. Pidän salkussa yhtiöitä joiden näen olevan nykykurssiaan arvokkaampia,jos putoaa niin ostan lisää. Paria firmaa olisi tarkoitus vielä ostaa kun paikka tulee ja salkun sisällä tehdä pieniä painon muutoksia.

Olen “iki holdari” pidän käteistä varalla ja myyn todella harvoin. Eli jos rommataan niin istun käsien päällä ja mahdollisuuden tullen ostan lisää. Uskon että jos sijoitus strategia on niinsanotusti “long game” niin pienet notkot eivät haittaa

13 tykkäystä

Saattaa olla tylsä vastaus, mutta tärkeintä on oma henkinen hyvinvointi ja tasapaino. Kaikki käytännössä tietävät, että miten pörssiromahduksessa ei pidä toimia. Eli jos panikoit, niin panikoi ensimmäisenä. Jos et ehdi panikoimaan ensimmäisenä, niin älä panikoi, se on luultavasti jo liian myöhäistä. Vaikka kaikki näyttää hirveältä, niin osta yhtiöitä, jotka vaikuttavat halvoilta. Siitä huolimatta, että niiden kurssit syöksyvät ties minkälaista vauhtia. Tämän tietävät kaikki, eikä se ole mitään salatiedettä. Silti suurin osa ei noudata näitä ohjeita, miksi?

Tämän takia optimaalisen strategian sijaan tärkeintä on koittaa pitää oma pää kasassa. Jos se ei pysy, niin hienosti laadituilla strategioilla voi pyyhkäistä hanuria. Nyt on helppo sanoa, että miten aikoo pitää sotakassaa ja ostaa hymyissä suin, kun kaikki toivo näyttää menetetyltä. Mutta entä, kun nukkuu stressin takia huonosti. Joka paikassa tuntuu olevan YT:t päällä ja takaraivossa jyskyttää pelko, että kohta menee itseltäkin työpaikka ja Hesarin pääkirjoituksessa pohditaan, että noustaanko tästä enää ikinä.

Sanoisin, että itsereflektointi auttaa. Eli koeta kuvitella, miltä tuossa tilanteessa tuntuu ja jos/kun tämä päivä taas joskus koittaa, niin pidä vaikka päiväkirjaa. Kun huolet purkaa sanoiksi, niin se auttaa niiden käsittelyä ja auttaa asioiden käsittelyä kylmän rationaalisesti. Suosittelisin myös strategiaan sellaisia neuvoja, kuten: “Älä hötkyile”. Jopa koronadipissä, joka oli ymmärtääkseni heittämällä historian nopein, niin pari päivää tai jopa viikko olivat lopulta lyhyitä aikoja. Tarkoitan, että jos tuntuu, että juuri nyt on pakko myllätä salkkua, niin useammin on parempi lykätä päätöstä pari päivää ja miettiä sitä, kuin toimia heti. Toki joskus heti toimiminen on parempi, mutta useammin ei.

Liittyen ensimmäiseen lauseeseen, niin lisää karhumarkkinastrategiaan myös tekijöitä, kuten: “Käy ulkona. Nuku riittävästi. Vietä aikaa kavereiden/perheen kanssa. Jos alkaa liikaa ahdistamaan, niin vaihda välittäjän salasana sellaiseksi, jota ei voi muistaa, kirjoita se paperille, polta paperi ja ilmoita asiasta välittäjälle, niin saat uuden ehkä viikossa ja sinä aikana ei tarvitse stressata kursseja.” Ja ennen kaikkea muista, että elä koskaan ikinä sijoita sellaista rahaa, jota et ole valmis häviämään.

67 tykkäystä

Ei se stopparikaan niin ehdottoman hyvä menetelmä ole. Dippi voi olla juuri sen stopparin alle. Mitäs sen jälkeen tehdään? Etsitään uutta kohdetta unohtaen ko. arvopaperi vai ostetaan takaisin korkeammalla hinnalla ja ei enää ikinä käytetä stopparia?

Sen about 15 vuoden aikana, jolloin olen ollut mukana pelissä, oikeastaan aina on ollut puhe tulevasta romahduksesta. Romahdus on aina ns. oven takana ja se myös tapahtuu, mutta koska se tapahtuu? Siinä se suuri kysymys. Sekin tulee miettiä, kannattaako romahdukseen varautua mitenkään? Ainakin finanssi yms kriiseistä on parhaiten selvinnyt täysin varautumatta. Hankintoja tietysti on kannattanut tehdä viikko ja kuukausi RSI:n ollessa over sold-tilassa. Eli mikäli reserviä on käytössä viikko RSI:n ollessa OS, reservin käyttö ei välttämättä ole tyhmää.

Jonkin toimialan korkeat arvostuskertoimet, eivät vielä riitä romahdukseen. Arvostuskertoimet voivat olla korkealla myös aiheellisesti. Oikeastaan korkeista arvostuskertoimista tulee ongelmallinen vasta sitten, kun mitään kritiikkiä korkeita arvostuskertoimia kohtaan ei esitetä.

21 tykkäystä

Kiitoksia hyvistä vastauksista! Olen tosiaan tuota stop lossia miettinyt tuolta kantilta myös, että on mahdollista että se käy juuri siinä ja jatkaa tämän jälkeen nousuaan. Vaikka laittaisin -20% rajan, nii tämä voinee olla hyvin todennäköistä “normaaleina” aikoinakin minun salkulle. Salkusta löytyy aika paljon korkean volatiliteetin osakkeita ja täten riskit stop loss- toiminnalle tietysti suuremmat. Perimmäisenä ajatuksena tietysti olisi suurinta osaa näistä pitää pitkällä tähtäimellä, joten lienee olisi viisainta täydennellä näissä mahdollisuuksien mukaan, jos/kun paljon puhuttu romahdus joskus ilmenee.

2 tykkäystä

Kirjoittelin toisessa ketjussa pidemmänpuoleisesti romahdusskenaarioista. Lyhyesti tähän ketjuun inputtia:

On hyvä huomata, että nykyinen finanssijärjestelmä on vuosi vuodelta aina vaan vivutetumpi ja täytetty suurilla riskielementeillä. Sijoittajan olisi hyvä ottaa huomioon se mahdollisuus, että kumilenkki ei napsahda poikki vähitellen, tai edes lyhyen ajan sisään, vaan täysin äkillisesti. Jos kaikki sijoitusomaisuus on pörssissä, ja esim. viikonlopun aikana on tapahtunut jotain mullistavaa, joka korjaa arvostuksia maanantain avaukseen -60 %, eipä siinä hyvin hajautettu osakesalkku tai hienosti mietityt stopparit auta yhtään.

Siksi sijoittajan tulisi toteuttaa AITOA hajautusta. Esim. kiinteistövarallisuus, fyysinen kulta, osakkuus jostain paikallisesta vahvasta pienyrityksestä, maan- ja metsänomistus, keräilyesineet, jne. Yksi romahdukselta suojaava sijoitus on kuitenkin ylitse muiden: sijoitus omaan osaamiseen ja ammattitaitoon. Jos se on kunnossa, asiat todennäköisesti järjestyvät aina parhain päin.

28 tykkäystä

Ei kannata sijoittaa sellaista rahaa jota ei ole vara hävitä. Myy optimisteille ja osta pessimisteiltä. Itse aion kasvattaa käteissalkkua viidesosaan osakesalkkua kevään aikana ja toivoa ettei korjaus tule ennen sitä

Varmin keino välttää korjausliikkeen salkkua sulattava vaikutus on myydä hyvän sään aikaan ja katsella rahavuoren päältä kuivin jaloin, kun jäät lähtevät. Rahoilla saa sitten paljon enemmän samoja osakkeita. Tietysti pitää luottaa ryminän toteutuvan.

Minä olen sillä mielellä härkä, ettei maailmaan mitään isoa ja pitkää lamaa ole tulossa, vaan jopa kotimaassa on positiivinen odottelu, että päästään jälleen toimimaan.

Nyt on Helsingissäkin sellainen ralli, että rahaa ajetaan osakkeisiin, kuin peläten ostettavan loppuvan. P/E luvut ovat sellaisia, että perussijoittaja on haudassa, kun firma on tuonut hintansa edestä voittoa.

6 tykkäystä

Huipulta myyminen ja pohjilta ostaminen on niin hankalaa. Historiallisesti kriisit on kannattanut vain sairastaa pois kurssien palautuessa parissa vuodessa. Toki kassaa olisi hyvä olla, jotta ylimyytyjä markkinoita on mahdollista hyödyntää. Mikäli markkinoilta poistuu odottamaan romahdusta, aika runsas tuotto jää saamatta näin historian valossa.

Onko keskimääräinen arvostus pörssissä sitten poikkeuksellisen korkealla? Alla kuva S&P500 indeksin keskimääräiseen P/E lukuun viimeisiltä vuosikymmeniltä.

White-Paper-Image-1

9 tykkäystä

@mskomu Loistava kirjoitus. Tälläisiä “ilmiselviä” ohjeita joita mainitsit (älä panikoi yms) on ehdottoman hyvä mutta äärimmäisen hankala noudattaa jos kakkeli osuu tuulettimeen ja on pelko takaraivossa. Erityisesti tykkäsin tuosta itsereflektointi kohdasta,pitää olla itsekuria ja luottoa ettei koko homma mene “uhkapeliksi”.

Ja tämä erityisesti on sellainen neuvo jota ainakin itse noudatan.

Hyvää settiä.

5 tykkäystä

Juu kukaan ei kai oikeasti osa ajoittaa nyt krässit… pulma on hexissä että kun ryminä tulee nasdaqissa jenkeissä niin kaikki muu menee sen mukana vaikka arvostukset ois täällä miten hyvät. Se pessimismi kun tuppaa tarttua

Jos ei osakkeita myy, ei paljon puhuttu tuoton menetys jää kuin hetkelliseksi. Itsestään selvää on, että kannattaa myydä hintaan 7 nyt, kuin hintaan 5 myöhemmin, vaikka kurssi kävisi siinä välissä kymmenessä ja menettäisi ehkä ne parhaat tuotot.

Liian aikaisin tehty myynti on helpompi korjata, kuin liian myöhään tehty. Paniikki on parasta pörssissä, etenkin kun itsellä on massia ja shortteja sisässä. Paniikki on pahinta niillä, joiden salkut sulavat silmissä.

Monesti neuvotaan pitämään pää kylmänä romahduksessa. Sekin on helpompaa, kun ei salkku sula.

3 tykkäystä
  1. Laita stopparit valmiiksi kaikkiin arpalappuihin, mitä sinulla on.
  2. Kasvata käteisen osuutta.
  3. Jos on hyvin varma olo, niin hae ennakkoon sijoituslainapäätös.
  4. Odota. Siinä romahduksen tulossa voi kestää vuosia. Kokonaa markkinoilta poistuminen voisi viedä hurjat tuotot sinulta.
8 tykkäystä

Kiitoksia vinkeistä. Tuossa käteisen varauksessa mietin juuri sitä, että kannattaako nyt etukäteen suurinta osaa käteistä jemmata? Jos vaikka romahdukseen menisikin sitten pitkään, niin menettänee paljon hyviä nousun paikkoja myös? Mikä on porukoilla se paino salkkuun verrattuna, että kuinka suuri osa on osakkeissa ja kuinka paljon käteisenä?

Niillä ketkä eivät viime vuonna isommalla painolla mukana kevään dipissä eivätkä syksyn korjauksessa, voi sanoa että myös ihan rauhassa istumisellakin voi pärjätä, vaikkakin voi viedä aikaa toki jos pidempi droppi edessä.

Tiedän muutamia tovereita, jotka myivät viime maaliskuussa pohjilla kaikki ja poistuivat markkinoilta iäksi pettyneinä. Toki, mukavahan nuo olisi ollut itsekin vältellä, eipä siinä.

Käteistä pitäisi tosiaan olla melkein aina tai tuota halpaa lainaa. Syksyllä oli onneksi itselläni käteistä paljon, olisipa ollut keväälläkin. Mielellään kai sitä sellaiset 10-20% pitäisi vaikka koko ajan, ainakin.

1 tykkäys

Romahduksen sattuessa instituutiot myyvät ja oikeat ammattitreidaajat myyvät tai tekevät muita liikkeitä. Varmaan suurin osa täälä on ihan tavallisia piensijoittajia, joiden ei pakosta ole tehtävä myyntejä. Lasku tapahtuu instituutioiden volyymistä ja tavallisten piensijoittajien ei ole mikään pakko myydä markkinan ollessa ylimyyty.

Sellainen hyvä sääntö tavallisille piensijoittajille on, että ylimyydyssä markkinassa ei kannata seurata isoja pelureita vaan parempi on olla kylmän rauhallinen. Jos viikko RSI on raskaasti ylimyyty, ei myynteihin kannata lähteä vaan parempi on vain odottaa. Kyllä ne markkinat ja isot pelurit ajan kuluessa ostavat taas pudotuksen takaisin.

4 tykkäystä

Riippuu ihan, miten pankkipolitiikka jatkuu, että onko tulossa korjausliikettä vai pidempää karhumarkkinaa. Jos on karhumarkkinasta kyse, niin silloin rommia voi olla enemmänkin tiedossa, mutta korjausliike on vain oiva hetkellinen ostopaikka jonka jälkeen suunta olisi ylös.

Itse olen nyt vain 7% käteispainolla, tämä pieniä korjausliikkeitä varten, käteispainon haluaisin myöhemmin tuonne +20%, mutta nyt en koe sille tarvetta. Niin kauan, kun pankit syytää lisää rahaa peliin, luotan siihen että kun tullaan alas, niin sieltä päästään taas ylöspäin. Sitten jos pankit laittavat musiikkia pienemälle, alkaa hivuttautuminen pois markkinoilta ja käteiskassan kasvattaminen.

4 tykkäystä

Ainahan pörssit tulevat uusiin ennätyksiin. Mutta se on eri asia kuin oletus, että kaikki laput palautuisivat ennalleen. Kuplaantuneen osakkeen ja jonkun perusjunan kurssikäytös ovat erilaiset. Kuplaosake ei palaa kuplaansa, eikä vanhaan hintaansa välttämättä koskaan.

4 tykkäystä