Mallisalkut sijoittamisen inspiraationa

Seuraan aktiivisesti Inderesin mallisalkkua ja pyrin ennakoimaan mitä Inderesin väki tekee seuraavaksi liikkeeksi. Toiminut erittäin hyvin indeksin voittamisessa jo monta vuotta. Mitä muita mallisalkkuja löytyy, ovatko yhtä hyviä ja kannattaako seurata? Kysyisin myös miten te muut hyödynnätte mallisalkkuja, eli seuraatteko vaan perässä ja matkitte sen liikkeitä vai onko teillä joku muu tapa lähestyä “onko mallisalkun liike matkimisen arvoinen”-kysymystä?

Itse matkin jopa lähes aivottomasti Inderesin mallisalkkua, koska se on vaan helpoin tapa sjoittaa työmäärällisesti ja silti pystyy voittamaan indeksin ainakin tämän 3 vuoden aikana. Tulevaisuudesta en toki tiedä.

7 tykkäystä

Ihmettelen suuresti, miksi Remedy ei löydy mallisalkusta. Olen tässä ehkä mallisalkkua edellä :sweat_smile::v:

4 tykkäystä

Mä mietin että miks admicom ei ollut mallisalkussa. Siitä puhutaan aina positiivisesti ja hehkutetaan SaaS yhtiötä sen skaalautuvuudesta ja tämä tekee jopa tulosta! Toisin kuin Efecte joka on jo mallisalkussa.

Tutkin osakkeeni pääasiassa itse, enkä peesaile Inderesin tai muidenkaan mallisalkkuja. Analyyseja kuitenkin käytän apukeinona.

Mulle sijoittaminen on nimenomaan jonkun yhtiön pitkäaikaista omistamista, joten haluan perata myös yrityksen liiketoimintaa ja numeroita läpi, jotta tiedän mihin sijoitan. Varsinkin pienempien ja vähemmän seurattujen yhtiöiden kohdalla siinä on ihan mieltäkin, kun vastassa ei välttämättä oo kymmentä ammatikseen sitä samaa yhtiötä tutkivaa analyytikkoa. :grin: Ja silloin on helpompi myös jälkikäteen tunnistaa, että mikä jäi huomioimatta tai tuli hyvin huomioitua, eikä voi kuitata (epä)onnistumisia jonkun muun aikaansaannoksiksi.

Ainakin mulle sijoittamisen yks pääpointeista on just se oivaltamisen tunne ja halu ymmärtää (tai ainakin luulla ymmärtävänsä) yhtiöiden sielunelämää. Mutta toisaalta ymmärrän senkin, että joku luottaa analyysitalon mallisalkun liikkeisiin. Silloin on tosin hyvä muistaa, että se päätös peesata on joka tapauksessa oma. Eli on ihan turha haukkua mallisalkkua paskaksi, jos itse on ollut niin “tyhmä”, että on sen liikkeitä kopioinut. :sweat_smile:

5 tykkäystä

Osaako kukaan sanoa mitä muita mallisalkkuja on ja jotain linkkejä, niin ei tarvitse harhailla internetissä? Mun käsitys on että kaikki seuraa ja jos peesaa niin peesataan Inderesin mallisalkkua.

En seuraa muita mallisalkkuja. Yhtä hyviä ei löydy eikä varsinkaan sijoita oikeasti niitä rahoja paitsi Inderes. Nordealla on jokin näköinen mallisalkku, mutta sekin on vaan niiden asiakkaille, eikä siinä sijoiteta oikeata rahaa…Nordeaa haluu mielummin myydä heidän rahastoja jossa hirveet kulut, kuin että asiakkaat saisivat tuottoa sijoittamalla mallisalkun mukaisesti, eli Nordean mallisalkkuun ei varmasti poimita parhaita osakkeita.

4 tykkäystä

Kokoomuslehden Balancen lista. Pärjännyt yhtä hyvin kuin Inderes
jepjep
Inderes kuitenkin sijoittaa oikeaa rahaa, muut salkut sijoittaa #leikkirahaa

4 tykkäystä

Hienosti pärjännyt tämä teidän salkkunne.

Inderesin mallisalkun pitäjälle kysymys (@Sauli_Vilen ?):
Miksi teillä on vähennä-suosituksen Ovaroa ja Etteplania mallisalkussa vaikka osta-suosituksen osakkeita (Kamux ja FF) olisi tarjolla uutena? Voi olla, että on muitakin, en käynyt kaikkia läpi, nämä vain pistivät silmään. Liittynee taas tähän sijoitushorisonttiin, mutta haluaisin ymmärtää…

Toinen juttu, joka ehkä kuuluisi jonnekin muualle, mutta tuli mallisalkun raportin lukuyrityksen yhteydessä. Sain ilkeän näköisen lukon ja kommentin ‘This content is only for premium subscribers…’
torjuntavoitto-raporttiin. Kun olen Premium…Saa lähettää mailiakin, jos liittyy maksuposteihin ja siihen että olen vaihtanut pankkia vuoden vaihteessa ja kaksi korttiakin vaihtui toisiin. Vai liittyykö bänniin, johon en ole saanut vastausta, kuten en muihinkaan kehitysidea-ketjun ehdotuksiini.
Osaatko auttaa @Yu_Gong vai joku muu?

3 tykkäystä

Moi Elina,

Et oo bännissä! :slight_smile: Mä oon täällä sua varten :heart:

Sen pitäisi olla nyt korjattu! Hyvä kun huomasit! Kerro jos on muuta missä voin auttaa! :blush:

3 tykkäystä

Mallisalkun etteplan-myyntiraportissa todetaan, että kyttäilevät muutamaa vaihtoehtoa ostettavaksi. Veikataanko? Omat:

  • Qt, jossain 8€ tasoilla
  • Kamux, 5,5€ tasoilla

Muuta? Leaddesk tai fsecure?

1 tykkäys

Kai se nyt on ihan selvä,että seuraavaksi sinne on tulossa Harviaa😀

2 tykkäystä

Olishsn se hyvä, mutta tuotto-odotus tuskin riittää :woozy_face:

2 tykkäystä

Jos tässä veikkailemaan kerta lähdetään, niin sanoisin:

  1. Kamux
  2. Verkkokauppa.com

Molemmilla lähivuosien odotettu eps-kasvu + osinkotuotto pyörivät 20% tuntumassa, hieman päällekin. Kummatkin päätyivät omaan salkkuuni viime viikolla joten odotan Inderesin peesaavan minua tässä :slight_smile:

Siinä mielessä mielenkiintoisia tapauksia, että kumpikaan ei saa markkinoiden kasvusta tukea, vaan kasvu perustuu oman liiketoimintamallin toimivuuteen.

1 tykkäys

Hyviä veikkauksia… jätin verkkiksen pois listaltani koska niillä on jo mallisalkussa, mutta ei liene mahdotonta että lisäisivät…

Fellow Finance mallisalkkuun

2 tykkäystä

innofactor :slight_smile:

Todelliset arvaukseni: Avidly, jos torstaina näyttää hyvältä. Qt hiukka halvemmalla. Kamux, näitä maita, mutta kurssi laskenut pidempään, niin halvemmallakin voi saada. Joku näistä sopivaan hintaan.

musta hevonen Glaston myöhemmin…

Haha Kamuxhan se sinne sujahti :smile:

Here comes the

https://www.inderes.fi/fi/matalan-arvostuksen-kasvuyhtio-kamux-mallisalkkuun

1 tykkäys

Voiko sanoa olleensa oikeassa, jos oli pari muutakin vaihtoehtoa ;).

Mietin tuota Avidlyä: Capman tuli mukaan ja toinenkin pääomaruiske. Ei julkaistu mitään kauppoja sen jälkeen. Miksi?
Ajattelen positiivisena skenaariona seuraavasti. kaupoissa halutaan käyttää omaa osaketta osama maksua. Nyt osakkeen hinta on alennuksessa verrattuna tulleeseen pääomaan, joka tuli 6,25 €/osake hinnalla sisään.
Päätelmä: Näytetään ensin Avidly kaupan potentiaalia ja saadaan kurssi järkevämmälle tasolle?
sitten kun markkinat hyväksyy korkeamman arvostuksen voidaan alkaa konsolidoimaan pienempiää yrityksiä käyttäen omaa osaketta maksuvälineenä?! Ajatuksia.

Siksi ehkä Avidly ei ainakaan vielä mennyt mallisalkkuun (viite miksi kirjoitin tänne), koska Avidly kaupan vaikutuksista ei vielä ole tietoa (paitsi ohjeistus).

Kuulostaako järkeen käyvältä?

Glaston voisi olla myöhemmin myös potentiaalinen, jos älylasihommat saadaan hyvään kuosiin, mutta ei ehkä mallisalkun arkkityyppiä, mutta olisi teknologinen johtaja ja älylasi etenkin erottaisi, muuria olisi linjojen yksinoikeudellisesta myynnistä ja osakkuudesta Heliotropessa. Samalla 2 isoa organisaatiota voidaan järkeistää yhdeksi.

Mitäpä mieltä olette??

1 tykkäys