Marimekko - Ajatonta suomalaista designia

Toi on jännä, siis että ihmismäärän kontrolloimiseksi ei noutoa myymälästä. Ei niissä taida ruuhkaa olla muutenkaan (ainakaan näkemissäni) ja itse mieluummin toivoisin asiakkaan noutavan myymälästä, koska siinähän sitten odotellessa näkisi taas jotain mielenkiintoista ja hypeltelisi tuotteita ja saattaisi tarttua muutakin matkaan.

Ja asiasta toiseen - toisin kuin olen vannonut, ostin tovi sitten Marimekkoa. Aiemmin en ole ostanut, koska muoti on aika lyhytikäistä ja oikukasta ja silloin kun on kaikkien “huulilla”, on monesti juuri sen jutun lopun alku jo istutettu. Tykkään sijoittaa sellaiseen, jonka ajattelen kestävän salkussa pitkään. Nyt kuitenkin pyörsin pyhän päätökseni Marimekon osalta. Aika näyttää, oliko viisasta vai ei. Katugalluppini sanoisi, että myynti kotimaassa on ollut onnistunutta.

Edit: Poistettu lastenvaatemietintö ja todettu, että onhan niillä tenaville vaatteita, kiitos Latskula kun korjasit!

5 tykkäystä

Erittäin hyvä nosto. Viimevuosina on tullut hirveä määrä menestyneitä uusia lastenvaatemerkkejä markkinoille, ja (jotkut) vanhemmat panostavat aika paljon lasten vaatteisiin ja -muotiin. Tässä olisi ehdottomasti iskun paikka Marimekolla.

2 tykkäystä

Lastenvaatteita on ja näkyy somekanavissa kasvaneena ilmiönä kuten mainitsitte, mutta siis tämä #marimekko vinkkelistä. Volyymiin tai kilpailutilanteeseen en osaa ottaa kantaa, uskoisin olevan vähäistä mutta kasvussa kyllä. Tämä ehkä enemmän lasten kengissä mitä miehille suunnattu myynti tällä hetkellä.

E. Lisään, onhan Marimekolla ollut kauan jo toki lastenvaatteita. Toki siinä mielessä molempien puolella oon, että se on vähäistä, mutta Marimekon tyylille ominaisesti focus on muualla. Toki näitä tulisi hyödyntää, mutta kohdistetusti. Ns. kisaamaan on turha lähteä.

2 tykkäystä

Erittäin kiinnostavaa seurata yhtiön kasvua koronasta läpi. Itsellä erittäin kova luotto marimekon brändiin ja kv skaalautumiseen. Tämän huomaa toki siitä, että salkun toisiksi suurin positio (13%)

4 tykkäystä

Uups! No niinpä onkin! Selailin heidän nettisivujaan, enkä löytänyt, hakusanallakin siellä yritin tuloksetta. Nyt tein googlehaun marimekko+lapset, ja johan löytyi. Hyvä näin!

1 tykkäys

Jep. Hyvin aliarvostettu tällä hetkellä. Toki kv on kuten mainitsin niin kysymysmerkki, mutta oli yllättävän hyvää q1llä. Suomen näkymät ja kokolailla myymälät on kivasti auki. Ei oikein ole hinnoiteltu mitään sisään.

2 tykkäystä

Kamux- ketjusta innostuneena apinoin tätä Lynchimäistä katutarkkailua myös em. google trendsiin. :smiley:

Piikkaa piikkaa.

10 tykkäystä

Tänään tuli sipaistua kokeiluerä salkkuun. Kova pöhinä ollut pidemmän aikaa Marimekon ympärillä. Q2 voi olla heikko johtuen liikkeiden sulkemisista, mutta tuotteilla on kyllä selvää kysyntää. Toki Q2 yllätyksiä voi aina käydä kuten nyt on huomattu :grinning: Tänä vuonna tullut ostettua omaan kotiin Marimekkoa melko moneen otteeseen mm. ystävämyynneistä mansikkakuosia.

1 tykkäys

Onhan arvostus edelleenkin heikolla vuodella mitätön tässä tarinassa, kuten Petri K. ylempänä toteaa. Itse uskon että Q2 on Marimekon verkkokaupan tahmeudesta huolimatta selvästi parempi mitä markkina ja analyytikot odottaa. Kv- myynti oli hyvää Q1llä ja liikkeet hyvin auki olleet myös Q2lla, Suomisegmentti porskuttaa ja liikkeet avattiin kaikki toukokuun tokavikalla/vikalla viikolla ja saatiin hyvä kiri kesäkuulle datan mukaan.

Q3seen en ole vielä ehtinyt paneutua mutta odotuksissa on paljon vakaampaa menoa.

1 tykkäys

Jos Lynch kävis Hongkongissa niin voisi todeta ao. asian:

13 tykkäystä

Ja eikun Hongkongiin shoppailemaan Marimekkoa niin mun pörssisalkku tykkää ens viikolla

1 tykkäys

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin tämä on yhteistyömallisto. https://www.marimekko.com/fi_fi/marimekon-maailma/uutisia-2020/uniqlo-x-marimekko-uusi-yhteistyomallisto

Laskeekohan vielä osaripäivänä? Huipuista tultu alas mutta lienee jo koronahommat laskettu hintaan. Tämähän on sitä samaa arpomista melkein kaikkien kanssa.

Mitenhän Marimekon myynti on kivijalka vs. verkko?

5 tykkäystä

Tuli tehtyä viime viikolla jalan perehtymistä Marimekkoon outlet liikkeessä. Ei ollut kyllä tällaisia hintoja. Ei myöskään tarttunut kolttua mukaan, koska hinnat olivat “alennuksellakin” päälle 150-200€. Ei sillä että olisin koskaan Marimekon vaatteita omistanut, mutta osakkeita olen kyllä pohtinut, jos ihmiset ovat oikeasti valmiita näin paljon brändistä maksamaan. Tuntuu että pienivaihtoisen osakkeen arvostus on taas päässyt karkaamaan ja nämä Hong Kongista näkyvät ruohonjuuritason havainnot eivät ainakaan vielä vahvista ostoille lähtemistä.

Uskon että on parempi katsoa Q2 ja ostaa joko mieluummin hieman kaallimmalla, tai sitten roimasti halvemmalla.

8 tykkäystä

Niin eihän näitä köyhät osta, onneks Suomesta löytyy tarpeeksi hyvätulosia ihmisiä, jotka käyttävät rahansa näihin. Uskon positiiviseen yllätykseen osarin tiimoilta

1 tykkäys

Juu en minäkään tätä epäile, toivottavasti ihmisille maistuu kalliit kukkakuosit. Itse kauhon mieluummin sijoitusomaisuutta eri muodoissa, kuin brändivaatetta kaappiin, joka menettää suurimman osan arvostaan sillä hetkellä kun se kannetaan ulos kaupasta. Tämä ei toki tarkoita, ettenkö olisi valmis samaa asiaa valmis ostamaan osakkeen muodossa, kunhan varmistuu että kulutusjuhlat jatkuvat :slight_smile:

Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato.

Olen Japanilaisessa yrityksessä töissä ja ennen COVID19 tuli tehtyä useita työmatkoja Japaniin. Marimekko on Japanissa aivan käsittämättömän suosittu, kysyin tehtaiden työntekijöiltä illallisen merkeissä mitä he tietävät Suomesta ja aina ensimmäinen vastaus oli Marimekko ihan sama minkä ikäinen tai kumpaa sukupuolta edusti, okei saatto tulla myös muumit.

Tammikuussa saapui itselle vieraita Japanista ja joka perjantai kun työt päätettiin kysyin mitä he meinaavat viikonloppuna Suomessa tehdä vastaus oli että ostamaan lisää Marimekkoa kotiin.

Työmatkoilla Japanissa tein useita kaupunkimatkoja ympäri Japania ja oli ilo huomata Lynchimäisesti monessa myös pienkaupungissa oli Marimekon liike suoraan juna-asemalla.

19 tykkäystä

Japani on Marimekolle tärkein maa Suomen jälkeen. Suomen markkinoilla on 5,6 miljoonaa henkilöä ja Japanissa 130 miljoona eli vieläkin on varaa kasvaa kun Suomi on 50 % koko myynnistä. Hong Kong, Kiina ja Korea eivät tuo Marimekolle mitenkään merkittävää tuloa, vaikka siellä yritetäänkin kasvattaa markkinaa. Twiitissä on myös kuva Uniqlon(japanilainen vaatekauppa) liikkeestä jonka kanssa Marimekolla on ollut yhteistyö kampanjoita, jotka ovat olleet suosittuja Japanissa. En ole varma millä tavalla sopimus on tehty eli saako Marimekko lisenssimaksua myynnin määrästä vai miten korvaus on sovittu.

Marimekon Instagram tileistä Korealla on 5300 seuraajaa tällä hetkellä, Marimekko Hong Kongilla 6600, Marimekko Japanilla 177 tuhatta ja päätilillä 500 tuhatta. Vaate ja sisustusalalle some näkyvyytesi on tärkeää. Siitä annan Marimekolle miinusta, että käyttävät vähän aasialaisia malleja verrattuna siihen kuinka tärkeä kasvumarkkina Aasia heille on.

Google trendistä Marimekkoa on haettu seuraavanlaisesti Japanissa. Eli haku määrä on suhteutettu ajanjaksoon. Termeinä ovat Marimekko ja Marimekko japanin kielellä (näissä on pientä eroa siinä miten Google toimii).
Koko aika:


5 vuotta:

Vuosi:

Hakutermejä haettu Marimekon lisäksi viimeisen vuoden aikana eli suosittuja termejä.

Ensimmäisenä on Marimekko kasvomaski.
Toisena mansikka kuvio.
Kolmantena uuden vuoden pussi, mikä on japanilainen uuden vuoden perinne missä ostetaan yleensä eri yrityksiltä pussillinen tuotteita esim. 100 eurolla joiden arvo on 130 euroa mutta et tiedä mitä pussissa on.
Kaksi viimeistä ovat yhteistyökampanjat Uniqlon kanssa vuonna 2019 ja 2020.

Kasvomaskeista lisää googlesta, mikä oli 12kk ajan haetuin termi. Maskit ovat erikoisia siitä, että Marimekkohan ei niitä itse valmista vaan Japanissa yksityishenkilöt/muut tahot tekevät niitä itse Marimekon kankaista.

Ensimmäinen linkki kuvassa on Rakuteniin, mikä on Japanilainen verkkokauppa. Marimekolla on myös oma verkkokauppa Japanissa ja en tiedä myyvätkö Rakutenin kautta sopimukselle vai joku toinen yritys myy heidän kankaitaan ja ottavat näin jotain välistä.
Rakutenin sivu:

Myynnissä on siis kankaita, mistä voit tehdä oman maskin. Kun kerran suositellaan, että kaikki käy vaikka ne eivät suojaisivatkaan yhtä hyvin.

Japanissa Marimekko on suosittu naisten keskuudessa ja myös nuoremmille naisille se on suosittu vaatemerkki ja sen suosio myös kasvaa. Marimekon kannalta on myös hyvä, että heillä on kodin tuotteita myynnissä. Näiden tuotteiden kysyntä on lisääntynyt jonkin verran Koronan aikana, vaikka vaatteiden on laskenut. Itsekkin olen vienyt Marimekon tuotteita tuliaisena Japaniin, kun niitä on toivottu (tuliaiset kuuluvat Japanin kulttuuriin enemmän kuin meillä länsimaissa).

En usko Q2 olevan riemujuhlaa mutta luulen, että heillä on mennyt markkinan odotuksia paremmin. Tämä nähdään kuitenkin vasta osarinyhteydessä. Olen luottavainen Marimekon näkymiin seuraavien vuosien aikana.

29 tykkäystä

En oikein ehtinyt loppupeleissä karkeista luvuista kummempaan, mutta jotain edes täältä huomiselle. Todella karkeita ja karkeasti laskettuja.

Marimekko Q2 vrt 2019 - 29milj€ liikevaihtoa
Verkkokauppa 15% = 4,5milj€- 1,5milj€ per kk
Liikevaihtoa per kk
Huhtikuu 9milj€
Toukokuu 10milj€
Kesäkuu 10milj€

Q2 2020 karkea hahmotelma neutraali
Huhtikuu verkkokauppa 200% 4.5milj€
Toukokuu verkkokauppa 166% 4.0milj€
Toukokuu myymälät 3.0milj€
Kesäkuu verkkokauppa 100% 3milj€
Kesäkuu myymälät 6milj€

Alaraja bear = 15-17milj€
Yläraja bull = 22-24milj€
Neutraali = 20.5milj€

Olen niputtanut karkeasti myymälämyyntejä huhtikuuhun ja patoumaa niinikään. Verkkokaupan osuudesta myyntiin perusteena ja aukioloille myymälöissä laskujen perusteena.

Neutraalissa skenaariossani huhtikuun myynti putosi puoleen, toukokuun -30% ja kesäkuussa enää -10%.
Ja niin edelleen.

4 tykkäystä

Ihmeen hyvä pre-osarinousu tähän päivään asti silti.

Lynch-henkisesti Q3 näyttää sitten toivottavasti jo ihan muulta, kaupungilla kävellessä vaikuttaa että kaikki hipsterit ja hipsterinnat myyvät mainostilaa kyynärtaipeissaan, mutta Marimekko-kasseistahan saa maksaa ihan rahaa ostosten muodossa. Veikkaan nähneeni sata kassia lähiviikkoina eikä mulla edes ole Marimekko-laseja. Sellaisiakin myydään, mutta toivottavasti huomisen osarin kestää katsella ilmankin.

7 tykkäystä