Yleensä nämä eri ihmisryhmät tekee pesäeroa toisiinsa ja “dissaa” sitä, mikä toiselle ryhmälle on haluttua kamaa. Marimekko on jotenkin kummasti onnistunut keräämään koko suoran laidalleen. Eikä tämä koske pelkästään vaatteita ja laukkuja, vaan myös sisustustavaraa - myös noi pienet ihmiset haluaa huoneeseensa Marimekkoa ja mukikseen Marimekon. Olen aika ällistynyt tästä. Toivottavasti Marimekko onnistuu pysymään hermolla ja uudistamaan itseään tämän nopean sykkeen mukana - kuitenkin säilyttäen sen olennaisen. Se haaste on ollut aiemmin syy, miksi en muotipuolen osakkeisiin ole koskenut.
Edit: Tänä vuonna uskon, että koronatilanne sataa Marimekko-hankinnoiksi. Ei oikein voi ostaa lahjaksi keikkalippuja tms “aineettomia” lahjoja, joten Marimekon kaltaiset paketit tulee lisääntymään. Osalla rahasta on tiukkaa lomautusten tähden, mutta isolla osalla on myös jäänyt reissurahat, ravintola- ja kulttuurimenot tilille, eikä hankinnoissa tarvitse pihistellä ja ehkä pientä ostokaipuutakin havaittavissa. Ostetaan sellaista vaatetta, jonka uskotaan kestävän aikaa ja olevan käyttökelpoinen koronan vapauttamassa ajassakin. Halutaan tukea kotimaista.
Riskeinä näen lähinnä muodin sykkeellä pysymisen ja mahdolliset vastuullisuus- tms. kohut. Finlayson on ottanut esimerkiksi mainehittiä tuttujen parissa riistämällä kuosisuunnittelijoita röyhkeästi. Jälkimmäisen riskin osalta pyytäisin esim. Finnwatchilta skreenauksen omaan toimintaan ja ketjuihin tilaustyönä (tulokset luottamukselliset) ja jos sen pohjalta jotain riskejä ilmenisi, tekisin tarvittavat korjaukset oma-aloitteisesti. Siitä voisi saada myös positiivista julkisuutta sen lisäksi, että välttäisi mahdollisen negatiivisen miinan.
Itse juuri eilen (perjantaina) tein pienen lisäyksen kesällä hankitun alotus position päälle, nään tässä paljon hyvää, mutta ilman riskejä ei tässäkään välty.
Marimekon johto vakuuttanut minut toimimaan ympäristössä missä kukaan ei käytännössä ole koskaan ollut. Tiina + muu johto luonut hienosti perinteisen suomalaisen brändin uudelleen.
Ja yksi suurimmista plussista nään tässä unisex malliston, ja sanan varsinaisessa merkityksessä. Ei kategorisoida erikseen naisten ja miesten vaatteita vaan luodaan se yhtenäisen unisex malliston alle, nerokasta. Taisi Tiina joskus roastissa sanoakkin, että keskittyy naistenvaate mallistoihin mutta unisex mallisto tarjoaa myös miehille vaatteita👍
Isoimmat uhkakuvat maalautuu kyllä brändi vetoisuuden ylle. Pitää olla todella pulssilla että myös seuraava mallisto aina myy.
Sellanen asia mennyt itseltä ohi, että missä vaatteet tuotetaan ja valmistetaan? Foorumilla varmaan tästä tietoa?
Summasummarum, luottavaisin mielin pidän rahojani Marimekossa kiinni.
“Etenkin lasten oikeudet ovat meille erityisen tärkeitä, emmekä hyväksy lapsityövoiman käyttöä. Tiedostamme, että esimerkiksi tietyillä puuvillan viljelyalueilla lapsityövoiman käyttöä esiintyy edelleen. Tästä syystä olemme allekirjoittaneet Responsible Sourcing Networkin (RSN) ylläpitämät puuvillaa koskevat sitoumukset emmekä tällä hetkellä hyväksy uzbekistanilaisen tai turkmenistanilaisen puuvillan käyttöä tuotteissamme.”
Selkeästi Marimekko pyrkii brändinä läpinäkyvyyteen ja vastuulliseen tuotantoon!
Heh, näinhän se on, paras ja vähiten käytetty tietolähde nykypäivänä- firmojen verkkosivut.
Ystävämyynti keväältä on nyt käynnissä, ja aika kovaa kasvua painetaan nyt surutta joka tuutista. K-Kaupoissa on ketjussa mainitsemani kampanjat hakemassa uusia asiakkaita, kivijalassa midsale, verkossa ystävämyynti.
Firma ilmoittaa ysmyn toimitusajaksi 7-10 päivää + toimituksen. Käsittelyaika oli päivän, sekä toimitus päivän. Toimitushaasteet on vihdoin ja viimein takanapäin ja rahavirta saadaan kuntoon.
Ei pelkästään edelliseen pohjaten, suositushintani 42e osta, verraten näkymiin, kasvuun, verrokkihinnoitteluun ja käypään arvoon. (Perustelut aiemmat mut päivittelen myöhemmin lisää näistä)
Edit: brändäys on ilo silmälle.
Ps. On muuten miehille aivan järjettömän laadukas lompakko ystävämyynnissä tarjolla.
Firmalla on todella kova hyppäys viime vuosina ollut laadussa ja tuntuu että meno vain jatkuu entisestään, kun valikoimaa ja myymälöissä tuotteita näkee ja kokeilee. Tämä liittyen siis myös tähän kysyttyyn valmistusmaihin.
Edit: Foorumilaiset lähteneet näemmä kuin käskystä hampstraamaan urakalla lompakkoja…
Lasketellut tosiaan aika houkutteleville tasoille ja ollut sen puolesta omallakin potentiaalisien lisäyksien listalla. Osariin vielä n. viikko aikaa. Tämän päivän laskujen puolesta ohjeistuksen palautuksen gap up on kurottu umpeen. 32-34€ rupeaa myös olemaan aika vahva tuki. Siellä käyty paljon kauppaa viime kvartaalin (q3) aikana.
Aika hyvin tänään nousua Marimekon suhteen, kun katsoo päivävaihtelua (joskin vaihto aika pieni). Koronasta huolimatta uskotaan kovasti myynnin vetämiseen, vaikka kivijalka sakkaa varmasti.
Tässäkin taisi ulkolaiset toimia kurssin nostajana. Niin hyvässä kuin pahassa aikamoinen kurssivaikutushan näillä on molemmilla laidoilla.
Marimekko on uudistamassa verkkokauppaansa. Toivottavasti tekevät edistyksellisen, eikä perusverkkokauppaa, jonkun perus-IT-toimittajan kanssa. Jolloin IT-kavereita lähinnä kiinnostaa se, tehdäänkö Reactilla vai millä kirjastolla
Virtuaalisesta sovittamisesta on erilaisia kokeiluja. Mielestäni eivät kovin helppokäyttöisiä. Lisäksi sovittaminen tulisi toimia mobiilin lisäksi työaseman selaimessa.
Nykyaikainen AI (neuroverkot) mahdollistavat sen, että vaate muokkautuu valokuvana ladattuun omaan kuvaan. Toki voi ottaa huomioon tulevaisuuden lidarin yleistymisen, jolloin vartalon voi sillä kuvata 3D:nä.
Eli lataat oman 2D tai 3D-kuvan Marimekon verkkokaupan profiiliisi. Sen jälkeen näet eri vaatteita täydellisesti päälläsi istuvana.
Tulevaisuudessa lidarilla saadusta 3D-mallista, verkkokauppa voisi jopa ehdottaa oikeaa kokoa
Saman fraasin ”tutkimme eri vaihtoehtoja” ovat toistaneet jo alkusyksystä. Minusta alkaa vaikuttaa siltä, että maskeja ei ole siis tulossa. Ainakin alkavat olla tuumailuineen kohta jo auttamatta myöhässä asian suhteen.
Erittäin vahva tulos Marimekolta, vaikka vahvaa Q3-tulosta osattiin odottaa, mutta toki nämä luvut ylittivät korkealle viritetyt ennusteet siltikin! Aivan mahtavaa suorittamista Marimekolta!
Liikevaihdossa ollaan kumulatiivisesti 5 % jäljessä viime vuotta, ja liiketuloksessa ollaan 2 % vertailukautta edellä. Empä ihmettelisi, jos sama meno jatkuu, että Marimekko nostaisi ennustettaan loppuvuodelle jossain vaiheessa.
Kyllähän tämä oli arvailtavissa taas, mutta kun meni taas ”tutkan alla” eli kurssi lasketteli vähitellen toki myös yleisen tilanteen painamana. Ei itselläkään kärsivällisyys riittänyt omistaa isosti, mutta onneksi tarttui 33€ pinnasta matkaan hiukkasen.
Posarista ja Inderesin tavoitehinnan nostamisen (40e) ajankohdasta ollaan vaan lasketeltu, joten ei tuo mitenkään tiedossa ollut ja kurssireaktio tulee sen myös näyttämään. Jos oli tiedossa niin tätähän olis kannattanu ostaa eilen koko salkku täyteen Pikemminkin oli havaittavissa tietynlaista pelkoa kun ei noustu ennen osaria IT-firmojen tyyliin. Tänään ei pelota enää…
Tätä 16% koko vuoden liikevoittomarginaalia pidettiin todella epätodennäköisenä analyytikkojen ja sijoittajien toimesta, ja nyt sitä kohti kolkutellaan pahimpana aikana muotialalla ikinä! Nätisti valuu alariville asti.
Marimekolle tärkeää on jakelukanavat ja niiden tukkumyynnin kasvu on todella ilahduttavaa. Pitää vielä myöhemmin pureskella läpi millaista oman verkkokaupan kasvu olisi voinut olla. Kovaa se on taas ollut päätellen liki flatista myynnistä kokonaisuudessaan vähittäismyynnissä.